Η απόφαση της ’γκυρας να εκδώσει νέα αγγελία προς ναυτιλλομένους (NAVTEX) για τη δέσμευση, παρανόμως, περιοχών εντός της κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) με σκοπό τη διενέργεια νέων ερευνών από το σκάφος «Μπαρμπαρός» δεν έπεσε ως «κεραυνός εν αιθρία» σε όσους παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις στο Κυπριακό. Ήταν αναμενόμενη και είχε ουσιαστικά προαναγγελθεί, καταδεικνύει όμως ότι διέξοδος στην εμπλοκή που έχει δημιουργηθεί δύσκολα μπορεί πλέον να υπάρξει.

Η νέα τουρκική NAVTEX, η οποία αφορά στο ερευνητικό σκάφος «Μπαρμπαρός» και στα δύο πολεμικά πλοία που το συνοδεύουν αρχίζει από τις 6 Ιανουαρίου και τελειώνει στις 15 Απριλίου. Περιλαμβάνει περιοχές στα οικόπεδα 1, 8, 9 και 12 της κυπριακής ΑΟΖ, που βρίσκονται πέριξ του κοιτάσματος «Αμαθούσα» όπου θα πραγματοποιηθεί η δεύτερη γεώτρηση της ιταλικής εταιρείας Eni.

Η ’γκυρα έχει ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους ότι το «Μπαρμπαρός» δεν πρόκειται να αποχωρήσει από την περιοχή, αν δεν «παγώσουν» οι γεωτρήσεις από την πλευρά της Λευκωσίας. Η φόρμουλα «freeze to freeze» έχει πέσει στο τραπέζι ήδη από την αρχή της «κρίσης του Μπαρμπαρός» και η Τουρκία δεν εμφανίζεται διατεθειμένη να κάνει πίσω. Αυτό φάνηκε και από την αποτυχία της ελληνικής παρέμβασης με σκοπό να βρεθεί μία φόρμουλα αποκλιμάκωσης, που παρά τις θετικές δηλώσεις δημοσίως, ουδέποτε ευοδώθηκε.

Οι κινήσεις των Ηνωμένων Εθνών

Ωστόσο, αυτό που πρέπει να προβληματίσει είναι η στάση των Ηνωμένων Εθνών αλλά και των Ηνωμένων Πολιτειών. Ο ειδικός απεσταλμένος του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ, ο Νορβηγός Έσπεν Μπαρθ ’ιντε, κινήθηκε εξαρχής με μία λογική σύμφωνα με την οποία η τουρκοκυπριακή πλευρά θα πρέπει να αποκτήσει, με κάποιο τρόπο, λόγο στο θέμα των ενεργειακών πόρων του νησιού. Η αρχική πρότασή του για μία επιτροπή με τη συμμετοχή Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων που θα συζητά όλα τα θέματα που άπτονται των υδρογονανθράκων, με παράλληλη αποχώρηση του «Μπαρμπαρός» δεν προχώρησε. Είτε αυτό αρέσει σε κάποιους, είτε όχι, αντάμειβε ουσιαστικά την «εκβιαστική διπλωματία» της ’γκυρας.

Οι Αμερικανοί

Σε ό,τι αφορά δε στους Αμερικανούς, η «σιγή ιχθύος» που τηρούν είναι εντυπωσιακή. Αμερικανός αξιωματούχος επέμεινε σε πρόσφατη συνομιλία του με Έλληνα διπλωμάτη, ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες υποστηρίζουν πλήρως τις προσπάθειες ’ιντε και φόρμουλες του τύπου που εκείνος έχει καταθέσει. Αν προστεθεί σε αυτό το γεγονός η πληροφορία ότι Αμερικανοί και Τούρκοι έχουν βρει κοινό τόπο και στο Συριακό, η αμερικανική στάση δεν πρέπει να εκπλήσσει.

Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι η Ουάσιγκτον εμπιστεύεται απόλυτα την ’γκυρα. Αυτό αποδεικνύεται από την πρόσφατη απόφαση του Κογκρέσου το οποίο απέρριψε νομοσχέδιο που προέβλεπε τη δωρεά τριών πολεμικών πλοίων και ενός άλλου σε χαμηλή τιμή στην Τουρκία λόγω της εχθρικής στάσης της εναντίον του Ισραήλ καθώς και εναντίον αμερικανικών εταιρειών (βλέπε Noble Energy) οι οποίες πραγματοποιούν έρευνες εντός της κυπριακής ΑΟΖ. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι θέλει να φθάσει σε σημείο να την αποξενώσει...

Έντονη αντίδραση από Λευκωσία και Αθήνα

Η τουρκική κίνηση με την ανανέωση της NAVTEX προκάλεσε όπως ήταν αναμενόμενο την έντονη αντίδραση τόσο της Λευκωσίας όσο και της Αθήνας.

Ο κύπριος κυβερνητικός εκπρόσωπος Νίκος Χριστοδουλίδης τόνισε ότι «η νέα παραβίαση του Διεθνούς Δικαίου από πλευράς τουρκικής κυβέρνησης δεν αποτελεί παρά επιβεβαίωση των καταγγελιών του Προέδρου Νίκου Αναστασιάδη και της κυβέρνησης της Κυπριακής Δημοκρατίας για τις πραγματικές προθέσεις της Τουρκίας και της ηγεσίας των Τουρκοκυπρίων». Κάλεσε επίσης τη διεθνή κοινότητα να αποδώσει τις ευθύνες εκεί που πρέπει για τη σημερινή στασιμότητα στο Κυπριακό.

Από την πλευρά του, ο έλληνας υπουργός Εξωτερικών Ευάγγελος Βενιζέλος χαρακτήρισε «ειλημμένη απόφαση» την κίνηση της ’γκυρας να ανανεώσει τη NAVTEX για το «Μπαρμπαρός». Εξέφρασε την απογοήτευσή του και πρόσθεσε ότι η στάση της Τουρκίας «υπονομεύει ευθέως τις δυνατότητες επανάληψης του διαλόγου στην Κύπρο».

Το τουρκικό ΓΕΕΘΑ για παρεμποδίσεις και αερομαχίες

Μαθήματα διατυπώσεων επιχειρεί να δώσει στην ελληνική πλευρά το τουρκικό Γενικό Επιτελείο σχετικά με την αύξηση του αριθμού των αερομαχιών στον εναέριο χώρο του Αιγαίου λόγω της δραστηριότητας της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας. Σύμφωνα με ανακοίνωσή του, ο όρος αερομαχίες που χρησιμοποιεί η Ελλάδα δεν είναι ο σωστός. Ορθότερη θα ήταν η διατύπωση «παρεμπόδιση», καθώς όπως ισχυρίζεται η ’γκυρα τα τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη δεν παραβιάζουν καμία διεθνή συμφωνία και είναι εκείνα που υποχρεώνονται (!) να παρεμποδίζουν τα ελληνικά αεροσκάφη που κάνουν παραβιάσεις...