Κλιμακώνεται η διαμάχη ξενοδόχων με την Booking.com: Ομαδικές αγωγές σε όλη την Ευρώπη
Διεκδίκηση δισεκατομμυρίων ευρώ
Σε νέο γύρο αντιπαράθεσης με την Booking.com οδηγούνται οι ξενοδόχοι, καθώς η πλατφόρμα φέρεται να παρακάμπτει την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τις ρήτρες ισοτιμίας

Σε νέο γύρο αντιπαράθεσης με την Booking.com οδηγούνται οι ξενοδόχοι σε ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς ισχυρίζονται πως η πλατφόρμα εξακολουθεί να κάνει κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της, αγνοώντας στην πράξη την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ομαδικές αγωγές ετοιμάζονται σε διάφορα κράτη-μέλη της ΕΕ, με τους ξενοδόχους να συντονίζονται από εξειδικευμένα νομικά γραφεία με στόχο τη διεκδίκηση αποζημιώσεων που εκτιμώνται σε δισεκατομμύρια ευρώ. Το φλέγον ζήτημα αναμένεται να απασχολήσει και την 90η γενική συνέλευση της Πανευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Ξενοδοχίας και Εστίασης (HOTREC) στο Όσλο.
Η υπόθεση, όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ της εφημερίδας «Καθημερινή», περιστρέφεται γύρω από τη δυνατότητα των ξενοδόχων να προσφέρουν εκπτώσεις και προσφορές στους πελάτες τους μεγαλύτερες από αυτές που παρέχουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. Με δεδομένο ότι η Booking.com εισπράττει προμήθεια της τάξης του 15% (και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα υψηλότερη) για κάθε κράτηση, τα περιθώρια για προσφορά καλύτερων τιμών είναι σημαντικά.
Οι ξενοδόχοι υποστηρίζουν ότι μπορούν να προσφέρουν εκπτώσεις μικρότερες από τις προμήθειες που παρακρατεί η Booking.com και να παραμένουν πιο ανταγωνιστικοί. Η διεύρυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού στον ξενοδοχειακό κλάδο έχει επιτρέψει την ανάπτυξη ιδιωτικών πλατφορμών κρατήσεων, μειώνοντας σταδιακά την εξάρτηση από πλατφόρμες όπως η Booking.com και η Expedia.
Το ζήτημα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για τους Έλληνες ξενοδόχους, οι οποίοι έχουν ήδη αναπτύξει ή σχεδιάζουν να αναπτύξουν τα δικά τους συστήματα online κρατήσεων και marketing. Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι οι απευθείας κρατήσεις στους σημαντικότερους ελληνικούς προορισμούς για το Πάσχα 2024
σημείωσαν άνοδο 18,3% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ψηφιακού marketing Nelios.
Παρά την αύξηση, μόνο το 33% των εσόδων των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων το 2024 προήλθε από άμεσες online κρατήσεις. Οι υπόλοιπες πραγματοποιήθηκαν μέσω πλατφορμών όπως η Booking.com, σύμφωνα με στοιχεία της D-Edge.
Μέχρι πέρυσι, η Booking.com επέβαλε επισήμως τη λεγόμενη ρήτρα ισοτιμίας, απαγορεύοντας στα ξενοδοχεία να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές από αυτές που παρείχαν στην πλατφόρμα. Σε περίπτωση παραβίασης, επιβάλλονταν κυρώσεις.
Ωστόσο, τον Σεπτέμβριο του 2024, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, βασιζόμενο στην οδηγία για τις ψηφιακές αγορές (DMA), ακύρωσε αυτές τις ρήτρες ισοτιμίας, επιτρέποντας τυπικά στα ξενοδοχεία να προσφέρουν διαφορετικές τιμές μέσω άλλων καναλιών.
Η Booking Holdings, που χαρακτηρίστηκε ως «gatekeeper» βάσει του νόμου για τις ψηφιακές αγορές από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δηλώνει επισήμως ότι έχει δεσμευτεί να προωθήσει μια δίκαιη και ανταγωνιστική ψηφιακή οικονομία και έχει εφαρμόσει μέτρα συμμόρφωσης με τις υποχρεώσεις της βάσει του DMA.
Στην πράξη όμως, πολλοί ξενοδόχοι καταγγέλλουν ότι η δυνατότητα προσφοράς καλύτερων τιμών δεν είναι εφικτή, καθώς σε μια τέτοια περίπτωση τα ξενοδοχεία τους δεν προβάλλονται επαρκώς από την πλατφόρμα.
Τον Νοέμβριο του 2024, η Πανευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Ξενοδοχίας και Εστίασης (HOTREC) κατήγγειλε την Booking.com για ελλιπή συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό κεκτημένο και την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα επόμενα βήματα της συνομοσπονδίας συζητούνται στην τρέχουσα ετήσια γενική συνέλευσή της στο Όσλο.
Παράλληλα, ξενοδόχοι σε Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Ιταλία, με την υποστήριξη νομικών εταιρειών όπως οι Geradin Partners και Eskariam, προετοιμάζουν ομαδικές αγωγές, κατηγορώντας την πλατφόρμα για επιβολή υπερβολικών προμηθειών και αθέμιτων όρων.
Οι νομικές εταιρείες έχουν δημιουργήσει την ψηφιακή ιστοσελίδα actioncollectivehotel.fr, καλώντας ξενοδόχους που είχαν συμβάσεις με την Booking.com από το 2015 έως το 2024 να συμμετάσχουν στις συλλογικές αγωγές. Μόνο για τη Γαλλία, οι αξιώσεις αποζημιώσεων εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσουν το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ.
Η διαμάχη για τις εκπτώσεις και τις ρήτρες ισοτιμίας
Η υπόθεση, όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ της εφημερίδας «Καθημερινή», περιστρέφεται γύρω από τη δυνατότητα των ξενοδόχων να προσφέρουν εκπτώσεις και προσφορές στους πελάτες τους μεγαλύτερες από αυτές που παρέχουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. Με δεδομένο ότι η Booking.com εισπράττει προμήθεια της τάξης του 15% (και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα υψηλότερη) για κάθε κράτηση, τα περιθώρια για προσφορά καλύτερων τιμών είναι σημαντικά.Οι ξενοδόχοι υποστηρίζουν ότι μπορούν να προσφέρουν εκπτώσεις μικρότερες από τις προμήθειες που παρακρατεί η Booking.com και να παραμένουν πιο ανταγωνιστικοί. Η διεύρυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού στον ξενοδοχειακό κλάδο έχει επιτρέψει την ανάπτυξη ιδιωτικών πλατφορμών κρατήσεων, μειώνοντας σταδιακά την εξάρτηση από πλατφόρμες όπως η Booking.com και η Expedia.
Η σημασία για τα ελληνικά ξενοδοχεία και οι απευθείας κρατήσεις
Το ζήτημα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για τους Έλληνες ξενοδόχους, οι οποίοι έχουν ήδη αναπτύξει ή σχεδιάζουν να αναπτύξουν τα δικά τους συστήματα online κρατήσεων και marketing. Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι οι απευθείας κρατήσεις στους σημαντικότερους ελληνικούς προορισμούς για το Πάσχα 2024σημείωσαν άνοδο 18,3% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ψηφιακού marketing Nelios.
Παρά την αύξηση, μόνο το 33% των εσόδων των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων το 2024 προήλθε από άμεσες online κρατήσεις. Οι υπόλοιπες πραγματοποιήθηκαν μέσω πλατφορμών όπως η Booking.com, σύμφωνα με στοιχεία της D-Edge.
Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και η αμφισβητούμενη συμμόρφωση
Μέχρι πέρυσι, η Booking.com επέβαλε επισήμως τη λεγόμενη ρήτρα ισοτιμίας, απαγορεύοντας στα ξενοδοχεία να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές από αυτές που παρείχαν στην πλατφόρμα. Σε περίπτωση παραβίασης, επιβάλλονταν κυρώσεις.Ωστόσο, τον Σεπτέμβριο του 2024, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, βασιζόμενο στην οδηγία για τις ψηφιακές αγορές (DMA), ακύρωσε αυτές τις ρήτρες ισοτιμίας, επιτρέποντας τυπικά στα ξενοδοχεία να προσφέρουν διαφορετικές τιμές μέσω άλλων καναλιών.
Η Booking Holdings, που χαρακτηρίστηκε ως «gatekeeper» βάσει του νόμου για τις ψηφιακές αγορές από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δηλώνει επισήμως ότι έχει δεσμευτεί να προωθήσει μια δίκαιη και ανταγωνιστική ψηφιακή οικονομία και έχει εφαρμόσει μέτρα συμμόρφωσης με τις υποχρεώσεις της βάσει του DMA.
Στην πράξη όμως, πολλοί ξενοδόχοι καταγγέλλουν ότι η δυνατότητα προσφοράς καλύτερων τιμών δεν είναι εφικτή, καθώς σε μια τέτοια περίπτωση τα ξενοδοχεία τους δεν προβάλλονται επαρκώς από την πλατφόρμα.
Πανευρωπαϊκό μέτωπο και νομικές ενέργειες κατά της Booking.com
Τον Νοέμβριο του 2024, η Πανευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Ξενοδοχίας και Εστίασης (HOTREC) κατήγγειλε την Booking.com για ελλιπή συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό κεκτημένο και την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα επόμενα βήματα της συνομοσπονδίας συζητούνται στην τρέχουσα ετήσια γενική συνέλευσή της στο Όσλο.Παράλληλα, ξενοδόχοι σε Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Ιταλία, με την υποστήριξη νομικών εταιρειών όπως οι Geradin Partners και Eskariam, προετοιμάζουν ομαδικές αγωγές, κατηγορώντας την πλατφόρμα για επιβολή υπερβολικών προμηθειών και αθέμιτων όρων.
Οι νομικές εταιρείες έχουν δημιουργήσει την ψηφιακή ιστοσελίδα actioncollectivehotel.fr, καλώντας ξενοδόχους που είχαν συμβάσεις με την Booking.com από το 2015 έως το 2024 να συμμετάσχουν στις συλλογικές αγωγές. Μόνο για τη Γαλλία, οι αξιώσεις αποζημιώσεων εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσουν το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ.