Του Όμηρου Ιθακήσιου, εφημερίδα "Παραπολιτικά"

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η ανασυγκρότηση της τουρκικής μυστικής υπηρεσίας ΜΙΤ, που στόχο έχει, εκτός από τις εσωτερικές εξελίξεις, και την Ελλάδα. Το γεγονός αυτό, το οποίο έχει προκαλέσει έντονη και δικαιολογημένη ανησυχία στο ελληνικό Πεντάγωνο, ειδικά σε μια χρονική στιγμή κατά την οποία η χώρα μας είναι αποσταθεροποιημένη οικονομικά και εν πολλοίς πολιτικά, αποτυπώνεται και σε έκθεση που συνέταξαν οι αρμόδιοι επιτελείς του ΓΕΕΘΑ. Ειδικότερα, σε αυτή την αναλυτική έκθεση οι αξιωματούχοι του στρατιωτικού επιτελείου του αρχηγού ΓΕΕΘΑ επισημαίνουν τον άμεσο κίνδυνο που προκύπτει από τον ρόλο τον οποίο θα μπορεί να παίζει η «νέα ΜΙΤ» και τις επιχειρήσεις που θα μπορεί πλέον αυτόνομα να αναλαμβάνει.

Οπως αναφέρουν στα συμπεράσματα της απόρρητης έκθεσής τους οι Ελληνες αξιωματούχοι, «η ΜΙΤ δύναται να αναλαμβάνει όχι μόνο ευρείες επιχειρήσεις συλλογής πληροφοριών στη χώρα μας, αλλά και δράσεις πληροφοριακών (ψυχολογικών) επιχειρήσεων, με επίκεντρο τη Θράκη, εκμεταλλευόμενη και τις πιθανές υποδομές που έχουν δημιουργηθεί στη μουσουλμανική μειονότητα, όπως σχετικά είχε αναφερθεί στο σχέδιο “Βαριά”, αλλά και στα σεμινάρια των Ακαδημιών Πολέμου». Σύμφωνα με την εμπεριστατωμένη ανάλυση, «η κυβέρνηση Νταβούτογλου θα συνεχίσει τις προσπάθειες θεσμοθέτησης αλλαγών σε φορείς που θα την καταστήσουν πλέον πολιτική δύναμη με καθεστωτικά χαρακτηριστικά, προκαλώντας τη δημιουργία επιπλέον πολώσεων στην Τουρκία, όπως φάνηκε και από τις τελευταίες εξελίξεις στο θέμα των ταραχών του πάρκου Γκεζί, λειτουργώντας εις βάρος της επικράτησης των νεο-οθωμανιστών στην Τουρκία».


Ποια είναι, όμως, η «νέα ΜΙΤ» που δημιουργεί ο πρόεδρος της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, και γιατί αποτελεί ακόμη μεγαλύτερη απειλή για την Ελλάδα;

Σύμφωνα με όσα γράφουν στην ανάλυση-εκτίμησή τους οι επιτελείς του ΓΕΕΘΑ, «οι νέες αρμοδιότητες της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών της Τουρκίας (ΜΙΤ) διευρύνονται σε τέτοιο σημείο ώστε να ασκείται κριτική από την αντιπολίτευση για αρμοδιότητες οι οποίες υπερβαίνουν τα όρια της Δημοκρατίας, αλλά και καθιστούν την ΜΙΤ κυρίαρχο φορέα, όχι μόνο στον τομέα των πληροφοριών, αλλά και σε αυτόν της πραγματοποίησης επιχειρήσεων εντός, αλλά και εκτός Τουρκίας».
Κρίνοντας από τις νέες δομές και τους επιχειρησιακούς βραχίονες της μυστικής υπηρεσίας: Η ΜΙΤ είναι εξουσιοδοτημένη πλέον να προχωρά σε οποιαδήποτε επιχειρησιακή δράση αυτή κρίνει απαραίτητη, χωρίς καμία έγκριση από την τουρκική Δικαιοσύνη, ενώ κανένας δικαστικός φορέας δεν είναι δυνατό να την ελέγξει. Τα στελέχη της θα ελέγχονται δικαστικά από το Ειδικό Δικαστήριο και όχι από τα κοινά δικαστήρια.


Επίσης, δεν είναι δυνατόν τα στελέχη της ΜΙΤ να κατηγορηθούν για διάπραξη εγκλήματος κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας, ενώ θα μπορούν να «φακελώνουν» κάθε Τούρκο πολίτη χωρίς έγκριση από τη δικαστική εξουσία. Τέλος, ο κάθε κρατικός φορέας καθίσταται πλέον υποκείμενος της ΜΙΤ.
Η εσωτερική ασφάλεια της χώρας είναι αρμοδιότητας της ΜΙΤ. Πρόκειται για τις υποθέσεις «φακελώματος» των πολιτών με πρόσχημα την «εσωτερική απειλή», όπως ακριβώς έκαναν και οι στρατιωτικοί κατά την περίοδο της πλήρους επικράτησης των «κεμαλιστών» έναντι των «ισλαμιστών».

Η ΕΥΠ.

Στον αντίποδα, οι ελληνικές μυστικές υπηρεσίες διανύουν περίοδο ιδιαίτερα δύσκολη, αφού δεν έχουν τη δυνατότητα -λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης- είτε να εμπλουτίσουν είτε να ανανεώσουν το ανθρώπινο δυναμικό τους, στερούμενες έτσι τη δυνατότητα υλοποίησης μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων επιχειρησιακών σχεδίων. Η σύγκριση των οικονομικών στοιχείων μεταξύ ΕΥΠ και ΜΙΤ ξεπερνάει το τραγικό, αφού η τουρκική μυστική υπηρεσία έχει στη διάθεσή της εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, ενώ η ΕΥΠ δεν υπερβαίνει τα 6.000.000 ευρώ ετησίως. Αναλογιζόμενοι τη διαφορά διαχείρισης των οικονομικών δεικτών, είναι εύκολο να κατανοήσουμε πως το προσωπικό της ΕΥΠ καταβάλλει υπεράνθρωπες προσπάθειες προκειμένου να λειτουργεί με απόλυτη επιχειρησιακή επάρκεια η συγκεκριμένη κρατική μυστική υπηρεσία!


Σχέδια Ερντογάν και επαναφορά Φιντάν με το βλέμμα στην Ελλάδα

Eκπληξη προκάλεσε το βράδυ της περασμένης Δευτέρας η ανακοίνωση του Τούρκου αντιπροέδρου, Μπουλέντ Αρίντς, ότι ο Χακάν Φιντάν δεν θα είναι τελικά υποψήφιος στις γενικές εκλογές της 7ης Ιουνίου και επιστρέφει στα παλιά του καθήκοντα ως αρχηγού της ΜΙΤ. Πολιτικοί αναλυτές σχολιάζουν ότι τελικά έγινε και πάλι αυτό που ήθελε ο Τούρκος πρόεδρος, Ταγίπ Ερντογάν.

Πάντως, εκτιμούν ότι στην πραγματικότητα ο Ερντογάν είχε δίκιο για το ότι ο Χακάν Φιντάν δεν έπρεπε να αποχωρήσει, ειδικά σε μια κρίσιμη περίοδο για το Κουρδικό, καθότι εκείνος είχε ξεκινήσει τις διαπραγματεύσεις με τον Κούρδο ηγέτη, Αμπντουλάχ Οτσαλάν. Θεωρείται ότι είναι ο μόνος που μπορεί να δώσει ώθηση στη διαδικασία επίλυσης του Κουρδικού. Μάλιστα, κάποιοι εκτιμούν ότι τώρα ειδικά ο Τούρκος πρόεδρος θέλει να δώσει βάρος στο Κουρδικό και θα επιδιώξει να μην καταφέρει το φιλοκουρδικό κόμμα ΗDP να περάσει το εκλογικό όριο του 10%. Και ο λόγος είναι πως αν το φιλοκουρδικό κόμμα καταφέρει να κερδίσει το 10%, αυτό θα σημαίνει μειωμένες έδρες για το ΑΚΡ στην τουρκική Εθνοσυνέλευση, επομένως θα είναι αδύνατον να καταφέρει ο Ταγίπ Ερντογάν να προωθήσει το υπερ-προεδρικό σύστημα.

Την ίδια στιγμή, ελληνικές διπλωματικές και στρατιωτικές πηγές δεν θεωρούν την επιστροφή Φιντάν στην ΜΙΤ ανεξάρτητη από τους στόχους της υπηρεσίας απέναντι στην Ελλάδα. Αλλωστε, ο Φιντάν ήταν αυτός που ξεκίνησε και υλοποιεί την αναδιάρθρωση της ΜΙΤ με το… βλέμμα και στην Ελλάδα της κρίσης. Επίσης, ήταν από τους πιο στενούς συνεργάτες του Ταγίπ Ερντογάν και αυτό φάνηκε από το ότι, όταν ο τελευταίος είχε την πρώτη συνάντηση στον Λευκό Οίκο με τον Αμερικανό πρόεδρο, Μπαράκ Ομπάμα, ο Φιντάν ήταν ένας από τους δύο που τον συνόδευσαν στο δείπνο.

Ο άλλος ήταν ο Αχμέτ Νταβούτογλου. Μάλιστα, το κίνημα «Γκιουλέν», πριν ακόμη ξεκινήσει επισήμως ο πόλεμος με τον Ταγίπ Ερντογάν, είχε προσπαθήσει να συλλάβει τον Χακάν Φιντάν τον Φεβρουάριο του 2012 ενώ ο Ερντογάν βρισκόταν στο χειρουργικό τραπέζι. Ο τελευταίος παρενέβη άμεσα και εμπόδισε τη σύλληψή του.