Παγκόσμιο σοκ και θλίψη έχει προκαλέσει το πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα που σημειώθηκε την Πέμπτη (12/6) στην Ινδία. Ένα Boeing 787‑8 με 244 επιβαίνοντες που ήταν προγραμματισμένο να εκτελέσει την πτήση 171 της Air India συνετρίβη λίγο μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο Αχμενταμπάντ. Οι αρχικές αναφορές από το σημείο της συντριβής κάνουν λόγο για έναν επιζώντα.

Διαβάστε: Συντριβή αεροπλάνου στην Ινδία: Νέο σοκαριστικό βίντεο από την απογείωση και τη σφοδρή έκρηξη

Αυτή πάντως δεν ήταν η πρώτη φορά που σημειώνεται αεροπορικό δυστύχημα σε πτήση της Air India. Από το 1932 που ιδρύθηκε μέχρι σήμερα έχουν σημειωθεί 11 θανατηφόρα δυστυχήματα με αεροσκάφη της εταιρείας στον αέρα.

Να σημειωθεί ότι η Air India είναι ο εθνικός αερομεταφορέας της Ινδίας. Ανήκει στην Air India Limited του Ομίλου Tata (74,9%) και την Singapore Airlines (25,1%). Από τον Νοέμβριο του 2024, η αεροπορική εταιρεία εξυπηρετεί 102 εγχώριους και διεθνείς προορισμούς που λειτουργούν με μια ποικιλία αεροσκαφών Airbus και Boeing. Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στην Ινδία όσον αφορά τον αριθμό των επιβατών που μεταφέρονται, μετά την IndiGo. Η Air India έγινε το 27ο μέλος της Star Alliance στις 11 Ιουλίου 2014.

Air India: Τα θανατηφόρα δυστυχήματα

Στις 27 Δεκεμβρίου 1947, ένα Douglas C-48C που μετέφερε δεκαεννέα επιβάτες και τέσσερα μέλη πληρώματος καθ' οδόν από το Καράτσι προς τη Βομβάη, συνετρίβη στο Κοράνγκι Κρικ λόγω απώλειας ελέγχου μετά από βλάβη οργάνων, σκοτώνοντας όλους τους επιβαίνοντες. Αυτό ήταν το πρώτο θανατηφόρο ατύχημα της αεροπορικής εταιρείας. Το αεροσκάφος ήταν διαβόητο για ηλεκτρικά προβλήματα και είχε έναν ασυνήθιστα μεγάλο αριθμό αντικαταστάσεων οργάνων.

Στις 3 Νοεμβρίου 1950, η πτήση 245 της Air India, ένα Lockheed L-749 Constellation που μετέφερε σαράντα επιβάτες και οκταμελές πλήρωμα σε πτήση από τη Βομβάη προς το Λονδίνο μέσω Καΐρου και Γενεύης, συνετρίβη στο Mont Blanc στη Γαλλία, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 48 επιβαίνοντες.

Στις 13 Δεκεμβρίου 1950, ένα Douglas C-47B που μετέφερε 17 επιβάτες και τέσσερα μέλη πληρώματος από τη Βομβάη στο Κοϊμπατόρε, συνετρίβη σε υψόμετρο κοντά στο Κοταγκίρι λόγω σφάλματος πλοήγησης, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν όλοι οι επιβαίνοντες.

Στις 15 Σεπτεμβρίου 1951, ένα Douglas C-47A έχασε τον έλεγχο και συνετρίβη κατά την απογείωση από το αεροδρόμιο HAL Bangalore με ενεργοποιημένο τον αυτόματο πιλότο. Σκοτώθηκε ένα μέλος του πληρώματος, ενώ οι 23 επιβάτες επέζησαν.

Στις 9 Μαΐου 1953, ένα Douglas C-47A συνετρίβη λίγο μετά την απογείωση από το αεροδρόμιο Palam μετά από απώλεια ελέγχου λόγω λάθους πιλότου, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι δεκατρείς επιβάτες και τα πέντε μέλη του πληρώματος.

Στις 11 Απριλίου 1955, η πτήση 300 της Air India με Lockheed L-749A Constellation που πετούσε από το Χονγκ Κονγκ προς την Τζακάρτα , συνετρίβη ενώ επιχειρούσε προσγείωση στο νερό μετά από έκρηξη βόμβας στον αέρα στο δεξί κύριο χώρο του συστήματος προσγείωσης. Σκοτώθηκαν και οι έντεκα επιβάτες, όπως επίσης και πέντε από τα οκτώ μέλη του πληρώματος.

Στις 24 Ιανουαρίου 1966, η πτήση 101 Kanchenjunga της Air India, ένα Boeing 707-420 που μετέφερε 117 άτομα (106 επιβάτες και 11 μέλη πληρώματος), συνετρίβη στο Μον Μπλαν της Γαλλίας, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 117 επιβαίνοντες, συμπεριλαμβανομένου του Ινδού επιστήμονα Χόμι Μπάμπα. Η συντριβή αποδόθηκε σε λάθος υπολογισμό πλοήγησης από τους πιλότους κατά την κάθοδο προς το αεροδρόμιο της Γενεύης.

Την 1η Ιανουαρίου 1978, η πτήση 855 Emperor Ashoka της Air India, ένα Boeing 747-237B συνετρίβη στον σταθμό της Αραβικής Θάλασσας κατά την απογείωσή του από τη Βομβάη, αφού ο πιλότος αποπροσανατολίστηκε λόγω βλάβης σε όργανα. Σκοτώθηκαν οι 190 επιβάτες και τα 23 μέλη του πληρώματος.

Στις 21 Ιουνίου 1982, η πτήση 403 Gouri Shankar της Air India , ένα Boeing 707-420C που μετέφερε 99 επιβάτες και 12 μέλη πληρώματος από την Κουάλα Λουμπούρ στη Βομβάη μέσω Μαδράς, συνετρίβη κατά την προσγείωσή του στο αεροδρόμιο Σαχάρ κατά τη διάρκεια καταιγίδας. Η άτρακτος διαλύθηκε και δεκαεπτά άτομα, συμπεριλαμβανομένων δύο μελών του πληρώματος, σκοτώθηκαν. Η αιτία της συντριβής ήταν η υποπίεση του διαδρόμου προσγείωσης λόγω σφάλματος του πληρώματος πτήσης και εσφαλμένου υπολογισμού.

Στις 23 Ιουνίου 1985, η πτήση 182 της Air India, ένα Boeing 747-237B, ανατινάχθηκε στον αέρα από μια βαλίτσα-βόμβα που είχε τοποθετηθεί από τρομοκράτες στο πρώτο σκέλος της πτήσης του Μόντρεαλ - Λονδίνο - Δελχί - Βομβάη. Το αεροσκάφος εξερράγη στα ανοικτά των ακτών του Κορκ της Ιρλανδίας στον Ατλαντικό Ωκεανό, σκοτώνοντας και τους 307 επιβάτες και τα 22 μέλη πληρώματος. Ήταν η πρώτη βομβιστική επίθεση στον αέρα που κατέρριψε ένα Boeing 747, κάτι που έγινε σε αντίποινα για τις ταραχές κατά των Σιχ το 1984, οι οποίες προηγήθηκαν της δολοφονίας της Ιντίρα Γκάντι τον Οκτώβριο του 1984.