Air India: Το κάθισμα του κυβερνήτη ευθύνεται για τη συντριβή του αεροσκάφους - Γλίστρησε προς τα πίσω και έχασε τον έλεγχο
Σύμφωνα με το προκαταρκτικό πόρισμα
Μηχανική αστοχία στο κάθισμα του κυβερνήτη κατά τη στιγμή της απογείωσης φαίνεται πως είναι η βασική αιτία της συντριβής του Boeing 787 της Air India στην πτήση AI-171

Το κάθισμα του κυβερνήτη, στο μοιραίο αεροσκάφος της Air India, το οποίο λόγω βλάβης, κύλισε προς τα πίσω την ώρα της πτήσης και οδήγησε στο να χαθεί ο έλεγχος φαίνεται ότι ήταν η αιτία που το αεροσκάφος της Air India έπεσε σε κατοικημένη περιοχή της Ινδίας.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική έκθεση της ΑΑΙΒ, η βασική αιτία της πτώσης εντοπίζεται σε ένα – φαινομενικά – μικρό αλλά καταστροφικό πρόβλημα: το κάθισμα του κυβερνήτη. Συγκεκριμένα, κατά τη φάση της απογείωσης, το κάθισμα γλίστρησε προς τα πίσω εξαιτίας αστοχίας στο μηχανισμό ασφάλισης. Η ξαφνική μετατόπιση προκάλεσε ακούσια μετατόπιση των μοχλών ώθησης στη θέση μηδέν («idle»), γεγονός που μείωσε άμεσα τη δύναμη των κινητήρων.
Αν και ο συγκυβερνήτης προσπάθησε να σώσει την κατάσταση αλλά δεν τα κατάφερε. Όλα έχουν καταγραφεί με τη βοήθεια και του μαύρου κουτιού.
Ο συγκυβερνήτης φώναξε «πέφτει η ώθηση». Ο κυβερνήτης απάντησε «η θέση μου».
Το πόρισμα δόθηκε στη δημοσιότητα την Κυριακή (15/6/25) κάνοντας λόγο για μηχανική αστοχία στο κάθισμα του κυβερνήτη. Όλα έγιναν τη στιγμή της απογείωσης, με το αεροσκάφος να έχει καταγραφεί να χάνει ύψος, αντί να κερδίζει και τελικά να πέφτει στην κατοικημένη περιοχή και να τυλίγεται στις φλόγες.
Το περιστατικό θέτει στο μικροσκόπιο την παλαιότερη υπόθεση της "ανθρώπινης παγίδας" στη σχεδίαση: όταν η διεπαφή ανθρώπου-μηχανής (human-machine interface) δεν προβλέπει την αποτροπή σφαλμάτων, τα λάθη καθίστανται αναπόφευκτα.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική έκθεση της ΑΑΙΒ, η βασική αιτία της πτώσης εντοπίζεται σε ένα – φαινομενικά – μικρό αλλά καταστροφικό πρόβλημα: το κάθισμα του κυβερνήτη. Συγκεκριμένα, κατά τη φάση της απογείωσης, το κάθισμα γλίστρησε προς τα πίσω εξαιτίας αστοχίας στο μηχανισμό ασφάλισης. Η ξαφνική μετατόπιση προκάλεσε ακούσια μετατόπιση των μοχλών ώθησης στη θέση μηδέν («idle»), γεγονός που μείωσε άμεσα τη δύναμη των κινητήρων.
Αν και ο συγκυβερνήτης προσπάθησε να σώσει την κατάσταση αλλά δεν τα κατάφερε. Όλα έχουν καταγραφεί με τη βοήθεια και του μαύρου κουτιού.
Ο συγκυβερνήτης φώναξε «πέφτει η ώθηση». Ο κυβερνήτης απάντησε «η θέση μου».
Το πόρισμα δόθηκε στη δημοσιότητα την Κυριακή (15/6/25) κάνοντας λόγο για μηχανική αστοχία στο κάθισμα του κυβερνήτη. Όλα έγιναν τη στιγμή της απογείωσης, με το αεροσκάφος να έχει καταγραφεί να χάνει ύψος, αντί να κερδίζει και τελικά να πέφτει στην κατοικημένη περιοχή και να τυλίγεται στις φλόγες.
Μικρές αστοχίες, μεγάλα αποτελέσματα
Το Boeing 787 Dreamliner θεωρείται ένα από τα πιο προηγμένα επιβατικά αεροσκάφη στον κόσμο. Όμως, όπως αποδείχθηκε, ακόμα και σε ένα τέτοιο τεχνολογικό θαύμα, ένας ασήμαντος φαινομενικά μηχανισμός, όπως η ράγα καθίσματος του κυβερνήτη, μπορεί να αποτελέσει τον κρίσιμο κρίκο που λείπει στην αλυσίδα ασφάλειας.Το περιστατικό θέτει στο μικροσκόπιο την παλαιότερη υπόθεση της "ανθρώπινης παγίδας" στη σχεδίαση: όταν η διεπαφή ανθρώπου-μηχανής (human-machine interface) δεν προβλέπει την αποτροπή σφαλμάτων, τα λάθη καθίστανται αναπόφευκτα.