Ποιος ο ρόλος των saildrones που έστειλε η Δανία στη Βαλτική;
Νέα τεχνολογία ασφαλείας στη Βαλτική
Η Δανία εγκαθιστά πλωτά μη επανδρωμένα αεροσκάφη στη Βαλτική για προστασία από ρωσικές απειλές

Η Δανία προχωρά στην ανάπτυξη προηγμένων πλωτών μη επανδρωμένων αεροσκαφών στη Βαλτική Θάλασσα, ενισχύοντας την προστασία των υποθαλάσσιων υποδομών έναντι των αυξανόμενων απειλών υβριδικών επιθέσεων από τη Ρωσία. Η πρωτοβουλία αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης στρατηγικής ενίσχυσης της θαλάσσιας επιτήρησης στην περιοχή.
Διαβάστε: Ο λόγος που ο Τραμπ καθυστερεί να πάρει απόφαση για την επίθεση στο Ιράν
Η άφιξη της Saildrone -εταιρείας με έδρα την Καλιφόρνια- στη Δανία, προκάλεσε σημαντικές συζητήσεις σχετικά με τη σφυρηλάτηση στενότερων δεσμών με τις ΗΠΑ σε έναν τόσο ευαίσθητο τομέα, όπως η ψηφιακή ασφάλεια. Η συνεργασία αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο ταχέως μεταβαλλόμενων συμμαχιών και εξελισσόμενης τεχνολογίας, ενώ παράλληλα συνεχίζονται οι εντάσεις μεταξύ Κοπεγχάγης και Ουάσινγκτον μετά την απειλή του Ντόναλντ Τραμπ να καταλάβει τη Γροιλανδία.
Σύμφωνα με το theguardian.com, τα μη επανδρωμένα σκάφη μήκους 10 μέτρων, γνωστά ως «saildrones», μοιάζουν με ιστιοφόρα, αλλά έχουν σχεδιαστεί αποκλειστικά για συλλογή δεδομένων. Χρησιμοποιώντας ενσωματωμένη τεχνητή νοημοσύνη, τα saildrones συγκεντρώνουν πληροφορίες μέσω πολλαπλών αισθητήρων, καμερών και ραντάρ, παράγοντας λεπτομερέστερη εικόνα της θαλάσσιας δραστηριότητας από ό,τι μπορούν να παρέχουν οι δορυφόροι.
Η εταιρεία έχει συνεργαστεί στο παρελθόν με το ναυτικό των ΗΠΑ, το οποίο χρησιμοποίησε τα σκάφη της για καταπολέμηση διακίνησης ναρκωτικών και παράνομων αλιευτικών επιχειρήσεων. Η άφιξή της στη Δανία σηματοδοτεί την πρώτη φορά που η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιείται για αμυντικούς σκοπούς σε ευρωπαϊκά ύδατα.
«Ο σκοπός της Saildrone είναι να δώσει μάτια και αφτιά εκεί όπου προηγουμένως δεν είχαμε μάτια και αφτιά», δήλωσε ο Richard Jenkins, διευθύνων σύμβουλος της Saildrone.
Καθώς αυξάνονται οι ανησυχίες σχετικά με τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας, τα γερασμένα δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιούνται για παράκαμψη κυρώσεων μεταφέροντας αργό πετρέλαιο στην Κίνα και την Ινδία, τα ιστιοφόρα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για επαλήθευση ταυτότητας πλοίων. Επιπλέον, μπορούν να επισημάνουν ασυνήθιστες κινήσεις που ενδέχεται να υποδηλώνουν υποθαλάσσιο σαμποτάζ σε αγωγούς ή καλώδια δεδομένων.
«Αυτό που βλέπουμε τώρα είναι οι στόλοι εμπορικών πλοίων να χρησιμοποιούνται σε στρατιωτικές εφαρμογές», εξήγησε ο Jenkins. «Είτε πρόκειται για τον σκιώδη στόλο της Ρωσίας που διακινεί παράνομες προμήθειες παρακάμπτοντας κυρώσεις, είτε προσπαθούν να βλάψουν υποδομές, πρέπει να είμαστε σε θέση να το παρακολουθούμε».
Σημειώνεται πως οι ένοπλες δυνάμεις της Δανίας αναπτύσσουν τέσσερα saildrones στη Βαλτική για επιχειρησιακές δοκιμές, στοχεύοντας στη βελτίωση της ικανότητάς τους για θαλάσσια επιτήρηση και συλλογή πληροφοριών. Ωστόσο, η σύμπραξη έχει εγείρει ανησυχίες μεταξύ των τεχνολογικών ηγετών της Δανίας.
Ο μηχανικός λογισμικού και επιχειρηματίας David Heinemeier Hansson δήλωσε στο δανικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο DR: «Το πρόβλημα με τις αμερικανικές εταιρείες είναι ότι πρέπει να ακολουθούν την αμερικανική νομοθεσία, τα αμερικανικά διατάγματα και τον Αμερικανό πρόεδρο. Αυτός μπορεί να απαιτήσει δεδομένα ανά πάσα στιγμή και μπορεί να κλείσει έναν λογαριασμό ανά πάσα στιγμή».
Ο Jacob Herbst, επικεφαλής του Δανικού Συμβουλίου Κυβερνοασφάλειας, τόνισε: "Με τη διεθνή κατάσταση που βλέπουμε σήμερα, προφανώς πρέπει να σκέφτεστε πολύ προσεκτικά όταν επιλέγετε αμερικανούς προμηθευτές σε αυτόν τον τομέα".
Ο Jenkins διαβεβαίωσε ότι δεν λαμβάνουν διαβαθμισμένα δεδομένα στη Δανία και ότι όλα τα δεδομένα είναι πλήρως κρυπτογραφημένα. Τα πλωτά μη επανδρωμένα αεροσκάφη μπορούν να τροφοδοτούνται με:
• Ντίζελ καύσιμο
• Αιολική ενέργεια
• Ηλιακή ενέργεια
Τα συστήματα μπορούν να παραμείνουν στη θάλασσα για πάνω από ένα χρόνο, αν και η μέση ανάπτυξή τους είναι 100 ημέρες. Για την πλήρη κάλυψη της Βαλτικής Θάλασσας θα χρειάζονταν 10 έως 20 πλωτά μη επανδρωμένα αεροσκάφη, γεγονός που καταδεικνύει το μέγεθος της επένδυσης που απαιτείται για ολοκληρωμένη θαλάσσια επιτήρηση στην περιοχή.
Διαβάστε: Ο λόγος που ο Τραμπ καθυστερεί να πάρει απόφαση για την επίθεση στο Ιράν
Η άφιξη της Saildrone -εταιρείας με έδρα την Καλιφόρνια- στη Δανία, προκάλεσε σημαντικές συζητήσεις σχετικά με τη σφυρηλάτηση στενότερων δεσμών με τις ΗΠΑ σε έναν τόσο ευαίσθητο τομέα, όπως η ψηφιακή ασφάλεια. Η συνεργασία αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο ταχέως μεταβαλλόμενων συμμαχιών και εξελισσόμενης τεχνολογίας, ενώ παράλληλα συνεχίζονται οι εντάσεις μεταξύ Κοπεγχάγης και Ουάσινγκτον μετά την απειλή του Ντόναλντ Τραμπ να καταλάβει τη Γροιλανδία.
Ποια η χρησιμότητα των saildronesς;
Σύμφωνα με το theguardian.com, τα μη επανδρωμένα σκάφη μήκους 10 μέτρων, γνωστά ως «saildrones», μοιάζουν με ιστιοφόρα, αλλά έχουν σχεδιαστεί αποκλειστικά για συλλογή δεδομένων. Χρησιμοποιώντας ενσωματωμένη τεχνητή νοημοσύνη, τα saildrones συγκεντρώνουν πληροφορίες μέσω πολλαπλών αισθητήρων, καμερών και ραντάρ, παράγοντας λεπτομερέστερη εικόνα της θαλάσσιας δραστηριότητας από ό,τι μπορούν να παρέχουν οι δορυφόροι.
Πρώτη χρήση σε ευρωπαϊκά ύδατα για αμυντικούς σκοπούς
Η εταιρεία έχει συνεργαστεί στο παρελθόν με το ναυτικό των ΗΠΑ, το οποίο χρησιμοποίησε τα σκάφη της για καταπολέμηση διακίνησης ναρκωτικών και παράνομων αλιευτικών επιχειρήσεων. Η άφιξή της στη Δανία σηματοδοτεί την πρώτη φορά που η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιείται για αμυντικούς σκοπούς σε ευρωπαϊκά ύδατα.«Ο σκοπός της Saildrone είναι να δώσει μάτια και αφτιά εκεί όπου προηγουμένως δεν είχαμε μάτια και αφτιά», δήλωσε ο Richard Jenkins, διευθύνων σύμβουλος της Saildrone.
Αντιμετώπιση του ρωσικού "σκιώδους στόλου"
Καθώς αυξάνονται οι ανησυχίες σχετικά με τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας, τα γερασμένα δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιούνται για παράκαμψη κυρώσεων μεταφέροντας αργό πετρέλαιο στην Κίνα και την Ινδία, τα ιστιοφόρα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για επαλήθευση ταυτότητας πλοίων. Επιπλέον, μπορούν να επισημάνουν ασυνήθιστες κινήσεις που ενδέχεται να υποδηλώνουν υποθαλάσσιο σαμποτάζ σε αγωγούς ή καλώδια δεδομένων.«Αυτό που βλέπουμε τώρα είναι οι στόλοι εμπορικών πλοίων να χρησιμοποιούνται σε στρατιωτικές εφαρμογές», εξήγησε ο Jenkins. «Είτε πρόκειται για τον σκιώδη στόλο της Ρωσίας που διακινεί παράνομες προμήθειες παρακάμπτοντας κυρώσεις, είτε προσπαθούν να βλάψουν υποδομές, πρέπει να είμαστε σε θέση να το παρακολουθούμε».
Σημειώνεται πως οι ένοπλες δυνάμεις της Δανίας αναπτύσσουν τέσσερα saildrones στη Βαλτική για επιχειρησιακές δοκιμές, στοχεύοντας στη βελτίωση της ικανότητάς τους για θαλάσσια επιτήρηση και συλλογή πληροφοριών. Ωστόσο, η σύμπραξη έχει εγείρει ανησυχίες μεταξύ των τεχνολογικών ηγετών της Δανίας.
Ο μηχανικός λογισμικού και επιχειρηματίας David Heinemeier Hansson δήλωσε στο δανικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο DR: «Το πρόβλημα με τις αμερικανικές εταιρείες είναι ότι πρέπει να ακολουθούν την αμερικανική νομοθεσία, τα αμερικανικά διατάγματα και τον Αμερικανό πρόεδρο. Αυτός μπορεί να απαιτήσει δεδομένα ανά πάσα στιγμή και μπορεί να κλείσει έναν λογαριασμό ανά πάσα στιγμή».
Ο Jacob Herbst, επικεφαλής του Δανικού Συμβουλίου Κυβερνοασφάλειας, τόνισε: "Με τη διεθνή κατάσταση που βλέπουμε σήμερα, προφανώς πρέπει να σκέφτεστε πολύ προσεκτικά όταν επιλέγετε αμερικανούς προμηθευτές σε αυτόν τον τομέα".
Τεχνικά χαρακτηριστικά και μελλοντικές προοπτικές
Ο Jenkins διαβεβαίωσε ότι δεν λαμβάνουν διαβαθμισμένα δεδομένα στη Δανία και ότι όλα τα δεδομένα είναι πλήρως κρυπτογραφημένα. Τα πλωτά μη επανδρωμένα αεροσκάφη μπορούν να τροφοδοτούνται με:• Ντίζελ καύσιμο
• Αιολική ενέργεια
• Ηλιακή ενέργεια
Τα συστήματα μπορούν να παραμείνουν στη θάλασσα για πάνω από ένα χρόνο, αν και η μέση ανάπτυξή τους είναι 100 ημέρες. Για την πλήρη κάλυψη της Βαλτικής Θάλασσας θα χρειάζονταν 10 έως 20 πλωτά μη επανδρωμένα αεροσκάφη, γεγονός που καταδεικνύει το μέγεθος της επένδυσης που απαιτείται για ολοκληρωμένη θαλάσσια επιτήρηση στην περιοχή.