Ελσίνκι: Η πρώτη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα χωρίς θανάτους από τροχαία το 2024
Τι αναφέρει το Politico
Την ίδια ώρα, οι στατιστικές δείχνουν ότι μεταξύ 2003 και 2023, ο αριθμός των τραυματισμών από τροχαία στην πόλη μειώθηκε από 727 σε μόλις 14

Σε μια περίοδο που οι θάνατοι από τροχαία στην Ε.Ε. μειώθηκαν κατά 3% το 2024, αλλά συνεχίζουν να προκαλούν καθημερινές τραγωδίες, το Ελσίνκι πέτυχε έναν μοναδικό άθλο. Μηδενικούς θανάτους από τροχαία σε ολόκληρο το έτος.
Σύμφωνα με το Politico, το 2023 στις πόλεις της Ε.Ε. σημειώθηκαν 7.807 θάνατοι, με το Βερολίνο να μετρά 55 και τις Βρυξέλλες εννέα. Στην Αττική, μόνο τον Ιούλιο, η ΕΛΑΣ κατέγραψε 531 τροχαία με 11 νεκρούς. Παρότι το Ελσίνκι έχει μόλις 690.000 κατοίκους, η μητροπολιτική του περιοχή φιλοξενεί 1,5 εκατ. ανθρώπους.
Σύμφωνα με τον Ρόνι Ουτριάνεν, μηχανικό κυκλοφορίας της Διεύθυνσης Αστικού Περιβάλλοντος της πόλης, η επιτυχία αυτή οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, με κυρίαρχο όμως «τα όρια ταχύτητας». Επικαλούμενες δεδομένα που δείχνουν ότι ο κίνδυνος θανάτου πεζού μειώνεται στο μισό όταν η ταχύτητα πρόσκρουσης ενός αυτοκινήτου μειώνεται από τα 40 στα 30 χιλιόμετρα την ώρα, οι δημοτικές Αρχές επέβαλαν το χαμηλότερο όριο στις περισσότερες κατοικημένες περιοχές και στο κέντρο της πόλης ήδη από το 2021.
Τα νέα όρια επιβλήθηκαν με την εγκατάσταση 70 νέων καμερών ταχύτητας και μια στρατηγική αστυνόμευσης βασισμένη στην εθνική πολιτική «Vision Zero», που στοχεύει σε μηδενικούς τραυματισμούς και θανάτους από τροχαία. Σύμφωνα με στοιχεία της Liikenneturva, του εθνικού φορέα οδικής ασφάλειας της Φινλανδίας, οι θάνατοι από τροχαία στο Ελσίνκι παρουσιάζουν σταθερή μείωση από τότε.
Οι Αρχές στο Ελσίνκι προσπαθούν τα τελευταία πέντε χρόνια να επαναλάβουν το «θαύμα» που πέτυχαν για πρώτη φορά το 2019, όταν δεν σημειώθηκε κανένας θάνατος πεζού ή ποδηλάτη από τροχαίο με αυτοκίνητο.
Ο Ουτριάνεν τόνισε ότι η επιτυχία της αποστολής βασίζεται σε στρατηγικές αστικής ανάπτυξης μακράς πνοής, βασισμένες σε δεδομένα, οι οποίες έχουν μεταμορφώσει την πρωτεύουσα που κάποτε ήταν προσανατολισμένη στα αυτοκίνητα. Όπως λέει, σε πολλά σημεία της πόλης, οι δρόμοι έχουν στενέψει και έχουν φυτευτεί δέντρα με στόχο να προκαλούν ένα ελαφρύ αίσθημα «δυσφορίας» στους οδηγούς, με τη λογική ότι ένα πιο σύνθετο αστικό τοπίο τους αναγκάζει να κινούνται πιο προσεκτικά σε κατοικημένες περιοχές.
Παράλληλα, το Ελσίνκι έχει επενδύσει σε νέες υποδομές για πεζούς και ποδηλάτες, συμπεριλαμβανομένου ενός εκτεταμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων που ξεπερνά τα 1.500 χιλιόμετρα. Επιπλέον, έχει ενισχύσει το δίκτυο των δημόσιων συγκοινωνιών με με οχήματα χωρίς εκπομπές άνθρακα ενώ έλαβε χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη δημιουργία νέας γραμμής τραμ.
Ο Ουτριάνεν δήλωσε ότι οι αναβαθμίσεις συνέβαλαν στη «μείωση της χρήσης αυτοκινήτων και, κατά συνέπεια, του αριθμού των σοβαρών ατυχημάτων». Οι στατιστικές δείχνουν ότι μεταξύ 2003 και 2023, ο αριθμός των τραυματισμών από τροχαία στην πόλη μειώθηκε από 727 σε μόλις 14.
Η επιτυχία της πόλης δεν περνά απαρατήρητη στις Βρυξέλλες, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πιέζει για τη μείωση των θανάτων από τροχαία. Νωρίτερα φέτος, ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας σημείωσε ότι τα περισσότερα κράτη-μέλη δεν βρίσκονται σε τροχιά για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ, που τέθηκε το 2018, για μείωση των θανάτων από τροχαία κατά 50% έως το 2030.
Σύμφωνα με το Politico, το 2023 στις πόλεις της Ε.Ε. σημειώθηκαν 7.807 θάνατοι, με το Βερολίνο να μετρά 55 και τις Βρυξέλλες εννέα. Στην Αττική, μόνο τον Ιούλιο, η ΕΛΑΣ κατέγραψε 531 τροχαία με 11 νεκρούς. Παρότι το Ελσίνκι έχει μόλις 690.000 κατοίκους, η μητροπολιτική του περιοχή φιλοξενεί 1,5 εκατ. ανθρώπους.
Φινλανδία: Κύριως παράγοντας στη μείωση των δυστυχημάτων η ταχύτητα
Σύμφωνα με τον Ρόνι Ουτριάνεν, μηχανικό κυκλοφορίας της Διεύθυνσης Αστικού Περιβάλλοντος της πόλης, η επιτυχία αυτή οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, με κυρίαρχο όμως «τα όρια ταχύτητας». Επικαλούμενες δεδομένα που δείχνουν ότι ο κίνδυνος θανάτου πεζού μειώνεται στο μισό όταν η ταχύτητα πρόσκρουσης ενός αυτοκινήτου μειώνεται από τα 40 στα 30 χιλιόμετρα την ώρα, οι δημοτικές Αρχές επέβαλαν το χαμηλότερο όριο στις περισσότερες κατοικημένες περιοχές και στο κέντρο της πόλης ήδη από το 2021.Τα νέα όρια επιβλήθηκαν με την εγκατάσταση 70 νέων καμερών ταχύτητας και μια στρατηγική αστυνόμευσης βασισμένη στην εθνική πολιτική «Vision Zero», που στοχεύει σε μηδενικούς τραυματισμούς και θανάτους από τροχαία. Σύμφωνα με στοιχεία της Liikenneturva, του εθνικού φορέα οδικής ασφάλειας της Φινλανδίας, οι θάνατοι από τροχαία στο Ελσίνκι παρουσιάζουν σταθερή μείωση από τότε.
Οι Αρχές στο Ελσίνκι προσπαθούν τα τελευταία πέντε χρόνια να επαναλάβουν το «θαύμα» που πέτυχαν για πρώτη φορά το 2019, όταν δεν σημειώθηκε κανένας θάνατος πεζού ή ποδηλάτη από τροχαίο με αυτοκίνητο.
Ο Ουτριάνεν τόνισε ότι η επιτυχία της αποστολής βασίζεται σε στρατηγικές αστικής ανάπτυξης μακράς πνοής, βασισμένες σε δεδομένα, οι οποίες έχουν μεταμορφώσει την πρωτεύουσα που κάποτε ήταν προσανατολισμένη στα αυτοκίνητα. Όπως λέει, σε πολλά σημεία της πόλης, οι δρόμοι έχουν στενέψει και έχουν φυτευτεί δέντρα με στόχο να προκαλούν ένα ελαφρύ αίσθημα «δυσφορίας» στους οδηγούς, με τη λογική ότι ένα πιο σύνθετο αστικό τοπίο τους αναγκάζει να κινούνται πιο προσεκτικά σε κατοικημένες περιοχές.
Επενδύσεις σε νέες υποδομές για πεζούς και ποδηλάτες
Παράλληλα, το Ελσίνκι έχει επενδύσει σε νέες υποδομές για πεζούς και ποδηλάτες, συμπεριλαμβανομένου ενός εκτεταμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων που ξεπερνά τα 1.500 χιλιόμετρα. Επιπλέον, έχει ενισχύσει το δίκτυο των δημόσιων συγκοινωνιών με με οχήματα χωρίς εκπομπές άνθρακα ενώ έλαβε χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη δημιουργία νέας γραμμής τραμ.Ο Ουτριάνεν δήλωσε ότι οι αναβαθμίσεις συνέβαλαν στη «μείωση της χρήσης αυτοκινήτων και, κατά συνέπεια, του αριθμού των σοβαρών ατυχημάτων». Οι στατιστικές δείχνουν ότι μεταξύ 2003 και 2023, ο αριθμός των τραυματισμών από τροχαία στην πόλη μειώθηκε από 727 σε μόλις 14.
Η επιτυχία της πόλης δεν περνά απαρατήρητη στις Βρυξέλλες, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πιέζει για τη μείωση των θανάτων από τροχαία. Νωρίτερα φέτος, ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας σημείωσε ότι τα περισσότερα κράτη-μέλη δεν βρίσκονται σε τροχιά για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ, που τέθηκε το 2018, για μείωση των θανάτων από τροχαία κατά 50% έως το 2030.