Σφοδρή αντιπαράθεση στη Δανία έχει ξεσπάσει σχετικά με την τύχη ενός αγάλματος γοργόνας που πρόκειται να απομακρυνθεί από τη δημόσια θέα - όχι δεν πρόκειται για τη δημοφιλή «μικρή γοργόνα» της Κοπεγχάγης - αλλά για άγαλμα που προκάλεσε σάλο, και επικρίθηκε ως «χυδαίο και πορνογραφικό», ενώ χαρακτηρίστηκε «το καυτό όνειρο ενός άνδρα για το πώς πρέπει να μοιάζει μια γυναίκα».

Έτσι, η δανική υπηρεσία για τα παλάτια και τον πολιτισμό φέρεται να αφαιρεί το Den Store Havfrue (τη Μεγάλη Γοργόνα) διαστάσεων 4x6 μέτρων από το Φρούριο Ντράγκορ, μέρος των πρώην θαλάσσιων οχυρώσεων της Κοπεγχάγης, επειδή δεν ευθυγραμμίζεται με την πολιτιστική κληρονομιά του ορόσημου του 1910.

Σύμφωνα με τον Guardian, ο κριτικός τέχνης της Politiken, Mathias Kryger, χαρακτήρισε το άγαλμα «χυδαίο και πορνογραφικό». Από την πλευρά της, η Sorine Gotfredsen, ιερέας και δημοσιογράφος, έγραψε στην εφημερίδα Berlingske: «Η ανέγερση ενός αγάλματος που αντιπροσωπεύει το καυτό όνειρο ενός άνδρα για το πώς πρέπει να μοιάζει μια γυναίκα είναι απίθανο να βοηθήσει πολλές γυναίκες να αποδεχθούν το σώμα τους».

Και πρόσθεσε: «Είναι πραγματικά ενθαρρυντικό το γεγονός ότι πολλοί βρίσκουν το άγαλμα χυδαίο, ''αντιποιητικό'' και ανεπιθύμητο, επειδή ασφυκτιούμε με τα τέλεια σώματα σε δημόσιο χώρο».


Πάντως, ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από το γλυπτό των 14 τόνων, ο Peter Bech, δήλωσε ότι δεν κατανοεί την κριτική, αναφέροντας ότι το στήθος της πέτρινης φιγούρας είναι απλώς «ανάλογο μεγέθους» με την κλίμακα της.

Άλλοι θεωρούν ότι η κριτική αντανακλά τη στάση της κοινωνίας απέναντι στο γυναικείο σώμα εν γένει - και όχι με καλό τρόπο. Ειδικότερα, για την Aminata Corr Thrane, συντάκτρια του σάιτ Berlingske, ο εξονυχιστικός έλεγχος του στήθους της γοργόνας ισοδυναμεί με body shaming.

«Πρέπει τα γυμνά γυναικεία στήθη να έχουν ένα συγκεκριμένο ακαδημαϊκό σχήμα και μέγεθος για να τους επιτραπεί να εμφανιστούν δημόσια;» έγραψε συγκεκριμένα.

Σημειώνοντας ότι η Μεγάλη Γοργόνα ήταν «ίσως λίγο λιγότερο γυμνή» από τη διάσημη μικροκαμωμένη ανάλογή της από μπρούντζο και γρανίτη, τη Μικρή Γοργόνα, η Corr Thrane πρόσθεσε: «Από την άλλη πλευρά, έχει μεγαλύτερο στήθος, και εκεί πιθανώς βρίσκεται το πρόβλημα».

Και συμπλήρωσε: «Ίσως τα δύο αγάλματα - η Μεγάλη και η Μικρή Γοργόνα - αντιπροσωπεύουν τις δύο πλευρές της γυναίκας και την αιώνια διελκυστίνδα για το τι είναι μια πραγματική γυναίκα. Και ίσως ακόμη και τι είναι μια λάθος γυναίκα».

Το 2006, η Μεγάλη Γοργόνα ανεγέρθηκε στην προβλήτα Langelinie στην Κοπεγχάγη, κοντά στη Μικρή Γοργόνα. Αλλά αφαιρέθηκε το 2018, αφού οι ντόπιοι την αποκήρυξαν ως «την ψεύτικη και χυδαία γοργόνα».

Στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο Φρούριο Ντράγκορ, μέχρι που η δανική υπηρεσία για τα παλάτια και τον πολιτισμό παρενέβη τον Μάρτιο, ζητώντας την αφαίρεσή της. Έκτοτε ο δήμος του Ντράγκορ φέρεται να απέρριψε την προσφορά του Bech να δωρίσει το άγαλμα.

Η Helle Barth, πρόεδρος της επιτροπής κλίματος, αστικών και επιχειρηματικών θεμάτων του δήμου Dragør, δήλωσε στο Berlingske ότι αν και ήταν μια καλή προσφορά, «είναι απλώς δύσκολο να χωρέσει. Πιάνει πολύ χώρο».

Ο Bech, ο οποίος δήλωσε ότι έφτιαξε το άγαλμα ως απάντηση στα σχόλια των τουριστών ότι η Μικρή Γοργόνα - εμπνευσμένη από το παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν - ήταν πολύ μικρή σε μέγεθος, είπε ότι οι κάτοικοι του Ντράγκορ του λένε συχνά ότι λατρεύουν το γλυπτό του κι ελπίζει να βρει έναν τρόπο να το κρατήσει στην πόλη.