Γάζα: Γερμανικά ΜΜΕ κατηγορούν τον φωτογράφο Άνας Ζαγιέντ Φτεϊχά για σκηνοθετημένες εικόνες προπαγάνδας
"Η πείνα είναι (σχεδόν πάντα) πραγματική – αλλά οι εικόνες συχνά δεν είναι ακριβώς έτσι"
Ο φωτογράφος στη Λωρίδα της Γάζας Άνας Ζαγιέντ Φτεϊχά κατηγορείται από γερμανικά ΜΜΕ ότι στήνει σκόπιμα εικόνες-σοκ, στο πλαίσιο μιας προπαγανδιστικής στρατηγικής της Χαμάς
Γερμανικά ΜΜΕ αναπαράγουν κατηγορίες περί σκόπιμου στησίματος εικόνων λιμούστη Γάζααπό τονφωτογράφο Άνας Ζαγιέντ Φτεϊχά, υποστηρίζοντας ότι φέρεται να σκηνοθετεί τα πραγματικά δεινά των Παλαιστινίων με σκοπό τη χειραγώγηση της παγκόσμιας κοινής γνώμης, προς όφελος της προπαγάνδας της Χαμάς. Στις φωτογραφίες από τη Λωρίδα της Γάζας, που κυκλοφορούν διεθνώς και συγκινούν εκατομμύρια ανθρώπους, επηρεάζοντας την πολιτική σκηνή παγκοσμίως, απεικονίζονται σκελετωμένα παιδιά, μητέρες σε απόγνωση και άνθρωποι που ζητιανεύουν φαγητό με άδεια δοχεία.
Λιμός στη Γάζα: Ο ρόλος του Άνας Ζαγιέντ Φτεϊχά και η στρατευμένη φωτογραφία
Σύμφωνα με αναλύσεις γερμανικών ΜΜΕ, όπως η Sueddeutsche Zeitung και η Bild, αμφισβητούνται ορισμένες από τις συγκλονιστικές αυτές φωτογραφίες, ενώ αναδεικνύεται ο ρόλος του φωτογράφου Άνας Ζαγιέντ Φτεϊχά, συνεργάτη του τουρκικού ειδησεογραφικού πρακτορείου Anadolu, ο οποίος κατηγορείται ότι στήνει σκόπιμα εικόνες-σοκ, στο πλαίσιο προπαγανδιστικής στρατηγικής της Χαμάς.
«Η πείνα είναι (σχεδόν πάντα) πραγματική – αλλά οι εικόνες συχνά δεν είναι ακριβώς έτσι. Μια πρόσφατα ευρέως διαδεδομένη φωτογραφία έδειχνε απελπισμένους ανθρώπους σε ένα φορτηγό μπροστά από ένα σημείο διανομής τροφίμων. Απέναντί τους: ο φωτογράφος Άνας Ζαγιέντ Φτεϊχά», γράφει η Bild. Άνθρωποι κουνούν τις κατσαρόλες τους και λίγο αργότερα τους μοιράζουν τροφή. ΑΛΛΑ: Ο φωτογράφος Φτεϊχά προφανώς δεν μοιράζεται τις φωτογραφίες και δεν έχει απαντήσει στο αίτημα της BILD να αποκαλύψει ποιες εικόνες τράβηξε εκεί.
Πώς η προπαγάνδα της Χαμάς περνά μέσα από τα φωτορεπορτάζ
Σύμφωνα με τον ιστορικό και ειδικό στη φωτογραφία Γκέρχαρντ Πάουλ, που επικαλείται σε δική της έρευνα η Süddeutsche Zeitung, η Χαμάς έχει τον πλήρη έλεγχο της παραγωγής εικόνας στον νότιο τομέα της Γάζας. «Ο στόχος είναι να προκαλέσουν συμπόνια στη Δύση και οργή κατά του Ισραήλ», σημειώνει.
Ο ίδιος εξηγεί ότι πολλές εικόνες από τη Γάζα δεν είναι απαραίτητα ψεύτικες, αλλά παρουσιάζονται με τρόπο που κατευθύνει την αντίληψη του κοινού. «Πρόκειται για στρατηγική συναισθηματική κινητοποίηση της μνήμης και της εικόνας», τονίζει. Αντίστοιχα περιστατικά χειραγώγησης έχουν καταγραφεί ήδη από το 2002, όταν ο ιστορικός ηγέτης της PLO, Γιασέρ Αραφάτ, φωτογραφήθηκε «σκοτεινός» και μόνος στο αρχηγείο του, ενώ, λίγα λεπτά αργότερα, βίντεο τον έδειχναν με πλήρη φωτισμό - απλώς επειδή οι ρεπόρτερ είχαν συνεννοηθεί να κλείσουν τα φώτα για το «καλό πλάνο».
Από την άλλη πλευρά, η ισραηλινή κυβέρνηση δεν επιτρέπει ακόμη την είσοδο ανεξάρτητων δημοσιογράφων στη Γάζα. Έτσι, το πεδίο κατακλύζεται σχεδόν αποκλειστικά από Παλαιστίνιους φωτογράφους, πολλοί εκ των οποίων έχουν δεσμούς με τη Χαμάς. Ο εκπρόσωπος των Δημοσιογράφων Χωρίς Σύνορα, Κρίστοφερ Ρες, προειδοποιεί: «Όταν όλοι οι φωτογράφοι στιγματίζονται ως προπαγανδιστές, κινδυνεύουν - πολλοί δέχονται απειλές κατά της ζωής τους».
Παράλληλα υπογραμμίζει ότι ακόμη και οι σκηνοθετημένες εικόνες μπορούν να αντανακλούν μια πραγματική κατάσταση, εφόσον συνοδεύονται από διαφάνεια.
Ο Γερμανικός Σύνδεσμος Δημοσιογράφων (DJV) επισημαίνει: όλες οι εμπόλεμες πλευρές -και το Ισραήλ- χρησιμοποιούν τις εικόνες για να επηρεάσουν την κοινή γνώμη. Το ερώτημα δεν είναι αν οι εικόνες λένε την αλήθεια, αλλά ποια αλήθεια λένε - και ποια αποκρύπτουν. Δεν είναι κάθε φωτογραφία ψεύτικη. Ούτε όμως και κάθε φωτογραφία δείχνει αυτό που ισχυρίζεται...