Οι Ευρωπαίοι Σοσιαλιστές φρενάρουν τη διατλαντική εμπορική συμφωνία ΕΕ - ΗΠΑ
Ανηφορική μάχη
Το επόμενο εμπόδιο για την εμπορική συμφωνία μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Ηνωμένων Πολιτειών δεν θα προέλθει από το Οβάλ Γραφείο - αλλά μάλλον από το δεύτερο μεγαλύτερο κόμμα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Το επόμενο εμπόδιο για την εμπορική συμφωνία μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Ηνωμένων Πολιτειών δεν θα προέλθει από το Οβάλ Γραφείο - αλλά μάλλον από το δεύτερο μεγαλύτερο κόμμα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Σύμφωνα με το POLITICO, oι Ευρωπαίοι Σοσιαλιστές έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους στη συμφωνία που σύναψε η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ τον Ιούλιο. Αυτό θα δυσκολέψει το έργο της να συγκεντρώσει την πλειοψηφία που χρειάζεται για να εφαρμόσει την εκεχειρία των δασμών - και η μη υλοποίησή της θα μπορούσε να βυθίσει ξανά τη διατλαντική εμπορική σχέση σε αναταραχή. «Είμαστε σθεναρά αντίθετοι στη συμφωνία», δήλωσε στο POLITICO η Ιράτσε Γκαρσία Πέρες, πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών (S&D).
Η αντιπολίτευση των Σοσιαλιστών θέτει σε κίνδυνο τις προσπάθειες της ΕΕ να παρουσιάσει το σύμφωνο ως διαφύλαξη της διατλαντικής ενότητας έναντι της Μόσχας. Επίσης, βαθαίνει τη ρήξη με τους κεντροδεξιούς συμμάχους της von der Leyen, το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ) — το οποίο υποστηρίζει τη συμφωνία — και στο παρελθόν έχει συνεργαστεί με τους S&D για να ακολουθήσει μια μετριοπαθή ατζέντα. Η αντιπαράθεση έρχεται λίγες εβδομάδες αφότου η von der Leyen αναγκάστηκε να αναλάβει μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις για τις κοινωνικές δαπάνες για να εξασφαλίσει την υποστήριξη των Σοσιαλιστών και να κερδίσει μια πρόταση μομφής υψηλού διακυβεύματος .
Το S&D έχασε την επιρροή του στις ευρωπαϊκές εκλογές του 2024, όταν μια εκλογική μετατόπιση επέτρεψε στο ΕΛΚ να περάσει μέτρα με την υποστήριξη πολιτικών ομάδων στα δεξιά του πολιτικού φάσματος. Καθώς η παρουσία τους στην Επιτροπή και στις εθνικές κυβερνήσεις έχει μειωθεί, οι Σοσιαλιστές έχουν γίνει ολοένα και πιο έντονες στην κριτική τους προς την εκτελεστική εξουσία της ΕΕ και το ΕΛΚ - και είναι πρόθυμοι να αξιοποιήσουν το εναπομείναν πολιτικό τους βάρος για να αποσπάσουν πολιτικές παραχωρήσεις.
Εκμετάλλευση της αδυναμίας
Από τότε που η διατλαντική εμπορική συμφωνία σφραγίστηκε στο γκολφ θέρετρο του Τραμπ στο Τέρνμπερι, οι Βρυξέλλες αντιμετωπίζουν κατηγορίες ότι παραδόθηκαν στην Ουάσινγκτον και δεν αξιοποίησαν το οικονομικό βάρος της ΕΕ, ως αγοράς 450 εκατομμυρίων ανθρώπων, για να ανταποκριθούν στις επιθετικές διαπραγματευτικές τακτικές του Τραμπ. Τα σχόλια της García Pérez ήρθαν μετά την απειλή του Τραμπ την περασμένη εβδομάδα ότι θα τιμωρήσει τις χώρες που επιβάλλουν ψηφιακούς κανόνες και φόρους που κάνουν διακρίσεις εις βάρος αμερικανικών εταιρειών. Επέμεινε ότι η ΕΕ θα πρέπει να χρησιμοποιήσει το πιο σκληρό εμπορικό της όπλο, το Μέσο κατά του Καταναγκασμού, για να αντιμετωπίσει τον εκφοβισμό του Τραμπ. «Ο Τραμπ θα εκμεταλλευτεί κάθε σημάδι αδυναμίας για να κλιμακώσει τον εμπορικό πόλεμο», πρόσθεσε.
Η περιφρόνηση του García Pérez ακολούθησε την κριτική που άσκησε για την εμπορική συμφωνία η Teresa Ribera, η κορυφαία Σοσιαλίστρια στην Επιτροπή της von der Leyen. Η Ribera, η οποία επιβλέπει την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε στους Financial Times την περασμένη Παρασκευή ότι η ΕΕ πρέπει να είναι έτοιμη να αποχωρήσει από τη συμφωνία εάν ο Trump ενεργήσει βάσει των τεχνολογικών απειλών του. Και τη Δευτέρα, ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αντόνιο Κόστα - ένας άλλος Σοσιαλιστής - δήλωσε ότι αναγνώρισε «την απογοήτευση που αισθάνονται πολλοί Ευρωπαίοι, οι οποίοι αντιλαμβάνονται ότι η Ένωση ήταν πολύ παθητική στη διαμόρφωση των εξελίξεων αυτού του καλοκαιριού στο εμπόριο, τις σχέσεις με τις ΗΠΑ και την Ουκρανία».
Ο Κόστα, πρώην πρωθυπουργός της Πορτογαλίας, ο οποίος τώρα εκπροσωπεί τα συμφέροντα των κυβερνήσεων της ΕΕ, δήλωσε σε ομιλία του στη Σλοβενία ότι η επίθεση της Ουάσινγκτον στην ΕΕ σχετικά με τους τεχνολογικούς κανονισμούς της ισοδυναμεί με κανονιστική υπέρβαση και λογοκρισία. «Οι εταίροι μας -συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ- πρέπει να γνωρίζουν ότι η ΕΕ θα υπερασπίζεται πάντα την κυριαρχία της, τους πολίτες της, τις εταιρείες της και τις αξίες της», δήλωσε ο Κόστα. «Η διπλωματία δεν πρέπει ποτέ να συγχέεται με εφησυχασμό». Σύμφωνα με τη συμφωνία, οι περισσότερες εξαγωγές της ΕΕ υπόκεινται σε δασμούς 15% των ΗΠΑ. Για να ολοκληρώσει το δικό της μέρος της συμφωνίας, η ΕΕ θα πρέπει να θεσπίσει νομοθεσία για την κατάργηση όλων των δασμών στα βιομηχανικά προϊόντα των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένου του 10% που χρεώνει στα αμερικανικά αυτοκίνητα, και να διευκολύνει την πρόσβαση στην αγορά για ορισμένα γεωργικά προϊόντα και θαλασσινά.
«Στη συνολική εικόνα, οι Σοσιαλιστές έχουν βάσιμους λόγους να αντιταχθούν σε αυτή τη συμφωνία, επειδή δεν είναι πολύ σαφές ποιο ήταν το σκεπτικό για να αποκηρύξει η von der Leyen τον προσανατολισμό της ΕΕ στον ΠΟΕ και αυτές τις τεράστιες παραχωρήσεις για εγγυήσεις ασφαλείας που δεν είναι πουθενά ορατά», δήλωσε ο David Kleimann, ανώτερος εμπειρογνώμονας εμπορίου στο think tank ODI Europe στις Βρυξέλλες. Ο Κλάιμαν αναφερόταν σε ανησυχίες ότι η συμφωνία αντίκειται στους παγκόσμιους εμπορικούς κανόνες όπως αυτοί κατοχυρώνονται στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.
Ανηφορική μάχη
Η πιο άμεση δοκιμασία για τη συμφωνία θα είναι όταν το Κοινοβούλιο θα αποφανθεί επί της νομοθεσίας που πρότεινε η Επιτροπή την περασμένη εβδομάδα για την άρση των δασμών στα αμερικανικά βιομηχανικά προϊόντα - προϋπόθεση για να μειώσει η Ουάσινγκτον με τη σειρά της τους δασμούς της στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα στο 15% από 27,5%. Με τα αυτοκίνητα να αποτελούν τη μεγαλύτερη διατλαντική εξαγωγή της μεγαλύτερης οικονομίας του μπλοκ, της Γερμανίας, τα διακυβεύματα είναι υψηλά. Ο Μπερντ Λάνγκε, Γερμανός βουλευτής των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών, ο οποίος προεδρεύει της επιτροπής εμπορίου του Κοινοβουλίου, προειδοποίησε ότι οι Βρυξέλλες πρέπει να είναι έτοιμες να δράσουν γρήγορα εάν η Ουάσινγκτον δεν τηρήσει την υπόσχεσή της να μειώσει τους δασμούς στα αυτοκίνητα — και ειδικά εάν ο Τραμπ κινηθεί κατά της κανονιστικής κυριαρχίας της ΕΕ στους ψηφιακούς ή πράσινους κανόνες.
Οι νομοθέτες θα έχουν την πρώτη τους ευκαιρία να εκφράσουν την απογοήτευσή τους όταν η Sabine Weyand, η κορυφαία αξιωματούχος του τμήματος εμπορίου της Επιτροπής, καταθέσει ενώπιον της επιτροπής Lange την Τετάρτη. Ο Λάνγκε, ο οποίος θα είναι ο επικεφαλής νομοθέτης επί των προτάσεων, δήλωσε ότι εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν μειώσουν τους δασμούς στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα, «τότε δεν θα μειώσουμε τους δασμούς 10% των ΗΠΑ. Αυτό είναι σαφές». Για να περάσει η νομοθεσία, θα απαιτηθεί απλή πλειοψηφία των ψήφων. Εάν η von der Leyen δεν καταφέρει να πείσει την ομάδα των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών να υποστηρίξει τη συμφωνία εμπορίου, το κόμμα της, μαζί με τους μετριοπαθείς συμμάχους του συνασπισμού που την εξέλεξαν για δεύτερη θητεία, θα χρειαστεί τις ψήφους της δεξιάς ομάδας των Ευρωπαίων Συντηρητικών και Μεταρρυθμιστών και του ακροδεξιού κόμματος Πατριώτες για την Ευρώπη για να εξασφαλίσει την έγκρισή της.
«Οι Σοσιαλιστές και Δημοκρατικοί ήταν πάντα πιο επικριτικοί απέναντι στις προσπάθειες των Ηνωμένων Πολιτειών να πιέσουν την ΕΕ να ακολουθήσει τη θέση τους. Γενικά είναι πιο αντίθετοι από το διατλαντικό ΕΛΚ από την άλλη πλευρά, το οποίο θα ήθελε να διατηρήσει ζωντανή αυτήν την εκεχειρία», πρόσθεσε ο Κλάιμαν. Το ΕΛΚ, η πολιτική οικογένεια της φον ντερ Λάιεν, υποστηρίζει σε γενικές γραμμές τη συμφωνία, αλλά έχει επίσης εκφράσει ανησυχίες. «Υποστηρίζω την Επιτροπή στις προσπάθειές της να δημιουργήσει προβλεψιμότητα στο εμπόριο με έναν από τους σημαντικότερους εταίρους μας — αλλά έχω ανησυχίες σχετικά με το πώς η συμφωνία είναι συμβατή με τους κανόνες [του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου], τους οποίους αναλύω τώρα», δήλωσε ο Γιόργκεν Βάρμπορν, επικεφαλής εμπορικής πολιτικής του ΕΛΚ.