Γαλλία: Ιστορικά πρόστιμα σε Shein και Google για παραβίαση κανονισμών cookies
53εκατομμύρια Γάλλοι επηρεάστηκαν
Η CNIL επέβαλε πρόστιμα σε Shein και Google για παράνομη συλλογή δεδομένων μέσω cookies χωρίς επαρκή ενημέρωση και συναίνεση χρηστών, επηρεάζοντας εκατομμύρια Γάλλους

Η γαλλική Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (CNIL) επέβαλε ιστορικά πρόστιμα σε δύο από τις μεγαλύτερες τεχνολογικές εταιρείες παγκοσμίως, τη Shein και την Google, για παραβίαση των κανονισμών σχετικά με τα cookies.
Τα πρόστιμα ανέρχονται σε 150 εκατομμύρια ευρώ για τη Shein και 325 εκατομμύρια ευρώ για τη Google, και σχετίζονται με την αποτυχία τους να εξασφαλίσουν τη συναίνεση των χρηστών πριν από την τοποθέτηση διαφημιστικών cookies.
Τα cookies είναι μικρά αρχεία που αποθηκεύονται στους περιηγητές ιστού (browsers) και χρησιμοποιούνται για τη συλλογή δεδομένων για τη συμπεριφορά των χρηστών στο διαδίκτυο, με σκοπό την εξατομικευμένη διαφήμιση και την ενίσχυση των επιχειρηματικών μοντέλων των εταιρειών. Παρά την κρισιμότητα αυτής της πρακτικής, η CNIL διαπίστωσε ότι οι δύο εταιρείες δεν εξασφάλισαν την απαιτούμενη συναίνεση από τους χρήστες ή τους ενημέρωσαν επαρκώς για τις συνέπειες της συλλογής των δεδομένων τους.
Η Shein, η δημοφιλής πλατφόρμα e-commerce, κατηγορείται ότι δεν ενημέρωσε κατάλληλα τους 12 εκατομμύρια χρήστες της στη Γαλλία και προσέφερε περιορισμένες δυνατότητες για την ανάκληση της συναίνεσης, κάτι που καθιστά τη διαδικασία συλλογής δεδομένων παράνομη. Από την πλευρά της, η Google βρέθηκε υπό κριτική για την εφαρμογή του λεγόμενου “cookie wall”, το οποίο υποχρεώνει τους χρήστες να αποδεχτούν τα cookies προκειμένου να συνεχίσουν με τη δημιουργία λογαριασμού. Παρά το γεγονός ότι αυτή η πρακτική δεν είναι αυτομάτως παράνομη, η CNIL την έκρινε παραπλανητική, καθώς οι χρήστες δεν είχαν πλήρη γνώση για τις συνέπειες της συναίνεσής τους.
Η χρήση cookies και η παρακολούθηση των χρηστών δεν περιορίζονται μόνο στις ηλεκτρονικές αγορές. Η Google, για παράδειγμα, επέβαλε διαφημιστικά cookies και μεταξύ των μηνυμάτων του δημοφιλούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου Gmail, με αποτέλεσμα να επηρεαστούν περίπου 53 εκατομμύρια Γάλλοι χρήστες. Η CNIL θεωρεί ότι αυτό επηρεάζει τη διαφάνεια και τη δυνατότητα των χρηστών να ελέγχουν τα προσωπικά τους δεδομένα.
Η Google αντέτεινε ότι συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις της CNIL και ότι η απόφαση αφορά περιόδους προηγούμενης πρακτικής. Από την άλλη πλευρά, η Shein δήλωσε ότι θα ασκήσει έφεση, χαρακτηρίζοντας το πρόστιμο «δυσανάλογο σε σχέση με τους ισχυρισμούς» και την «υποδειγματική συμμόρφωση» της εταιρείας με τη νομοθεσία.
Η απόφαση της CNIL στέλνει ένα σαφές μήνυμα προς όλες τις μεγάλες εταιρείες που διαχειρίζονται δεδομένα χρηστών: η συναίνεση πρέπει να είναι σαφής, ενημερωμένη και εθελοντική. Η ενίσχυση των κανονισμών για την προστασία προσωπικών δεδομένων δείχνει ότι η διαφάνεια και η προστασία της ιδιωτικότητας παραμένουν προτεραιότητα για τις ευρωπαϊκές αρχές.
Η απόφαση αυτή ενδέχεται να προκαλέσει ακόμα μεγαλύτερη κινητικότητα στις πρακτικές συλλογής δεδομένων και στη διαχείριση των cookies, με τον αντίκτυπο να είναι ιδιαίτερα σημαντικός για τις επιχειρήσεις που εξαρτώνται από τη διαφημιστική στόχευση και την ανάλυση δεδομένων.
Τα πρόστιμα ανέρχονται σε 150 εκατομμύρια ευρώ για τη Shein και 325 εκατομμύρια ευρώ για τη Google, και σχετίζονται με την αποτυχία τους να εξασφαλίσουν τη συναίνεση των χρηστών πριν από την τοποθέτηση διαφημιστικών cookies.
Τί είναι τα ookies και γιατί κατηγορούνται Google και Shein
Τα cookies είναι μικρά αρχεία που αποθηκεύονται στους περιηγητές ιστού (browsers) και χρησιμοποιούνται για τη συλλογή δεδομένων για τη συμπεριφορά των χρηστών στο διαδίκτυο, με σκοπό την εξατομικευμένη διαφήμιση και την ενίσχυση των επιχειρηματικών μοντέλων των εταιρειών. Παρά την κρισιμότητα αυτής της πρακτικής, η CNIL διαπίστωσε ότι οι δύο εταιρείες δεν εξασφάλισαν την απαιτούμενη συναίνεση από τους χρήστες ή τους ενημέρωσαν επαρκώς για τις συνέπειες της συλλογής των δεδομένων τους.Η Shein, η δημοφιλής πλατφόρμα e-commerce, κατηγορείται ότι δεν ενημέρωσε κατάλληλα τους 12 εκατομμύρια χρήστες της στη Γαλλία και προσέφερε περιορισμένες δυνατότητες για την ανάκληση της συναίνεσης, κάτι που καθιστά τη διαδικασία συλλογής δεδομένων παράνομη. Από την πλευρά της, η Google βρέθηκε υπό κριτική για την εφαρμογή του λεγόμενου “cookie wall”, το οποίο υποχρεώνει τους χρήστες να αποδεχτούν τα cookies προκειμένου να συνεχίσουν με τη δημιουργία λογαριασμού. Παρά το γεγονός ότι αυτή η πρακτική δεν είναι αυτομάτως παράνομη, η CNIL την έκρινε παραπλανητική, καθώς οι χρήστες δεν είχαν πλήρη γνώση για τις συνέπειες της συναίνεσής τους.
53 εκατομμύρια Γάλλοι χρήστες σύμφωνα με τη CNIL
Η χρήση cookies και η παρακολούθηση των χρηστών δεν περιορίζονται μόνο στις ηλεκτρονικές αγορές. Η Google, για παράδειγμα, επέβαλε διαφημιστικά cookies και μεταξύ των μηνυμάτων του δημοφιλούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου Gmail, με αποτέλεσμα να επηρεαστούν περίπου 53 εκατομμύρια Γάλλοι χρήστες. Η CNIL θεωρεί ότι αυτό επηρεάζει τη διαφάνεια και τη δυνατότητα των χρηστών να ελέγχουν τα προσωπικά τους δεδομένα.
Τί απαντούν Google και Shein
Η Google αντέτεινε ότι συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις της CNIL και ότι η απόφαση αφορά περιόδους προηγούμενης πρακτικής. Από την άλλη πλευρά, η Shein δήλωσε ότι θα ασκήσει έφεση, χαρακτηρίζοντας το πρόστιμο «δυσανάλογο σε σχέση με τους ισχυρισμούς» και την «υποδειγματική συμμόρφωση» της εταιρείας με τη νομοθεσία.
Η σημασία της απόφασης μελλοντικά
Η απόφαση της CNIL στέλνει ένα σαφές μήνυμα προς όλες τις μεγάλες εταιρείες που διαχειρίζονται δεδομένα χρηστών: η συναίνεση πρέπει να είναι σαφής, ενημερωμένη και εθελοντική. Η ενίσχυση των κανονισμών για την προστασία προσωπικών δεδομένων δείχνει ότι η διαφάνεια και η προστασία της ιδιωτικότητας παραμένουν προτεραιότητα για τις ευρωπαϊκές αρχές.Η απόφαση αυτή ενδέχεται να προκαλέσει ακόμα μεγαλύτερη κινητικότητα στις πρακτικές συλλογής δεδομένων και στη διαχείριση των cookies, με τον αντίκτυπο να είναι ιδιαίτερα σημαντικός για τις επιχειρήσεις που εξαρτώνται από τη διαφημιστική στόχευση και την ανάλυση δεδομένων.