Εν μέσω της πολιτικής έντασης που επικρατεί στη Γαλλία, η Γερμανία εξετάζει σοβαρά εναλλακτικά σενάρια σχετικά με το ευρωπαϊκό πρόγραμμα μαχητικού νέας γενιάς FCAS, ύψους 100 δισ. ευρώ. Μάλιστα, στην περίπτωση που δεν έχει επιτευχθεί κάποια συμφωνία με το Παρίσι, το Βερολίνο στρέφει το βλέμμα του στο ενδεχόμενο συνεργασίας με τη Σουηδία ή το Ηνωμένο Βασίλειο. Σημειώνεται ότι το 2017 ξεκίνησε το Future Combat Air System (FCAS), το οποίο αποτελεί μια κοινή προσπάθεια Γαλλίας, Γερμανίας και Ισπανίας με στόχο την αντικατάσταση των Rafale και Eurofighter Typhoon έως το 2040. Ωστόσο, ανησυχίες εγείρονται στο Βερολίνο σχετικά με το μέλλον του έργου λόγω των διαρκών διαφωνιών για την κατανομή της εργασίας και την ηγεσία του προγράμματος, οι οποίες έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο.

Διαβάστε: Επισημοποίησαν την αμυντική συνεργασία τους Ιράν και Ρωσία - Η Τεχεράνη παραλαμβάνει τα Su-35

Γερμανία: Δυσαρέσκεια για τη στάση της Dassault - Βλέψεις για τη Σουηδία

Παράλληλα το Υπουργείο Άμυνας της Γερμανίας έφερε στο τραπέζι το θέμα εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά του για τη στάση της γαλλικής εταιρείας Dassault, κατά τη διάρκεια συζητήσεων με την Airbus, η οποία έχει την ευθύνη για το γερμανικό σκέλος του προγράμματος, σύμφωνα με πληροφορίες του Politico. Η δυσαρέσκεια της γερμανικής πλευράς βρίσκεται στο γεγονός ότι η Dassault φέρεται να διεκδικεί υπερβολικό μερίδιο στο έργο, με αποτέλεσμα το Βερολίνο να εξετάζει εναλλακτικές επιλογές. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η στενότερη συνεργασία με τη Σουηδία μέσω της Saab, η οποία έχει εμπειρία με το μαχητικό Gripen και τις τεχνολογίες αισθητήρων, ή με το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η BAE Systems ηγείται του ανταγωνιστικού προγράμματος Global Combat Air Programme (GCAP). Εξετάζεται επίσης η προοπτική κοινής πορείας μόνο με την Ισπανία. Να σημειωθεί ότι η συζήτηση έφτασε και στο γερμανικό κοινοβούλιο, με τον βουλευτή των Σοσιαλδημοκρατών Αντρέας Σβαρτς να δηλώνει πως «κάποια στιγμή το κοινοβούλιο θα πρέπει να αποφασίσει: ή χρειαζόμαστε αυτό το αεροσκάφος ή όχι», επισημαίνοντας ότι η παραγωγή δεν έχει ακόμη ξεκινήσει και «πολλά απρόβλεπτα ζητήματα» είναι πιθανό να προκύψουν.

Βερολίνο-Παρίσι: Το μεγάλο "αγκάθι" στη συνεργασία τους

Επισημαίνεται ότι Παρίσι και Βερολίνο είχαν συμφωνήσει τη περίοδο του καλοκαιριού να προσπαθήσουν να γεφυρώσουν τις διαφορές τους, ώστε μέχρι το τέλος του 2025 να αποφασιστεί εάν το σχέδιο FCAS θα περάσει στη δεύτερη φάση του, με την ανάπτυξη πρωτότυπου αεροσκάφους. Ωστόσο, οι προσδοκίες για πρόοδο παραμένουν χαμηλές. Τονίζεται ότι το μεγαλύτερο «αγκάθι» αφορά την κατανομή της εργασίας. Σύμφωνα με γερμανικά Μέσα, η Dassault ζήτησε το 80% του έργου στο πλαίσιο του οπλικού συστήματος (Next-Generation Weapon System - NGWS), προκαλώντας έντονες αντιδράσεις στο Βερολίνο. Ο εκπρόσωπος του καγκελαρίου Φρίντριχ Μερτς, Στέφαν Κορνίλιους, τόνισε πως «η κατανομή των βαρών και της εργασίας πρέπει να γίνει σύμφωνα με τη σύμβαση», υπογραμμίζοντας ότι «δεν υπάρχει διαφωνία» με τη Μαδρίτη. 

Συνάντηση Μερτς και Σάντσεθ: "Μη ικανοποιητική" η κατάσταση στη Γαλλία

Παράλληλα, ο Μερτς συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό Πέδρο Σάντσεθ κατά την επίσκεψή του στη Μαδρίτη. Οι δύο ηγέτες συμφώνησαν ότι η παρούσα κατάσταση είναι «μη ικανοποιητική» και πως χρειάζεται λύση το συντομότερο. Από τη γαλλική πλευρά, αξιωματούχοι διαψεύδουν ότι η Dassault ζητάει το 80% του έργου, αλλά παραδέχονται ότι θέλουν μεγαλύτερη εξουσία στις αποφάσεις για να αποφευχθούν καθυστερήσεις. Η νέα πολιτική κατάσταση στο Παρίσι, μετά την πτώση της κυβέρνησης του Φρανσουά Μπαϊρού και την ανάληψη της πρωθυπουργίας από τον Σεμπαστιάν Λεκορνί, δημιουργεί πρόσθετη αβεβαιότητα. Ο Λεκορνί, που είχε εμπλοκή στις διαπραγματεύσεις για το FCAS ως υπουργός Άμυνας, θεωρείται από το Βερολίνο πρόσωπο-κλειδί για το αν θα υπάρξει συμβιβασμός με την Airbus ή αν θα συνεχιστεί η σκληρή γραμμή της Dassault, σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο, με δεδομένες τις προκλήσεις της Ρωσίας ακόμα -πλέον- και σε χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ.