Το σενάριο της κυβερνοεπίθεσης τύπου ransomware επιβεβαιώνει υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε έρευνα για την αιτία του χάους που προκλήθηκε στα αεροδρόμια του Λονδίνου, των Βρυξελλών και του Βερολίνου. Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Υπηρεσίας Enisa και όπως μεταδίδει η ΕΡΤ, ταυτοποιήθηκε ο τύπος του κακόβουλου λογισμικού (ransomware) που με στόχο καταβολή λύτρων, παρέλυσε τα ηλεκτρονικά συστήματα μεταφοράς επιβατών και αποσκευών που υπήρχαν στην κοινόχρηστη πλατφόρμα του παρόχου Collins Aerospace. «Ο τύπος του λογισμικού έχει εντοπιστεί. Οι δυνάμεις επιβολής της τάξης έχουν ξεκινήσει έρευνα», επεσήμανε ειδικότερα η ENISA σε ανακοίνωσή της.


Για «διαταραχή που σχετίζεται με τον κυβερνοχώρο», έκανε νωρίτερα λόγο ο αμερικανικός κολοσσός Collins Aerospace RTX, αναφέροντας ότι βρίσκεται στα «τελικά στάδια της αποκατάστασης» της δυσλειτουργίας στο λογισμικό Muse «ώστε να μπορέσουν οι αεροπορικές εταιρείες να επανέλθουν στις τυπικές ηλεκτρονικές διαδικασίες.

Ο διεθνής Τύπος ήδη περιγράφει υβριδική επίθεση και υπενθυμίζει ότι η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε αναφερθεί σε αυτά, συμπεριλαμβανομένης της κυβερνοεπίθεσης στη σιδηροδρομική σύνδεση στην Ισπανία.

Διαβάστε: "Αγώνας δρόμου" για τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια μετά την κυβερνοεπίθεση: Προβλήματα στο τσεκ-ιν και καθυστερήσεις

Παραμένουν τα προβλήματα στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της ΕΡΤ, ενώ εξομαλύνονται τα προβλήματα στο Χίθροου και στο Βερολίνο, το αεροδρόμιο των Βρυξελλών συνεχίζει να έχει τεράστια προβλήματα, με μεγάλη αναμονή παρά το γεγονός ότι ανακοίνωσε για δεύτερη ημέρα ακύρωση του 50% των πτήσεων για να αποτραπούν οι τεράστιες ουρές.

«Και δεν είναι οποιοδήποτε αεροδρόμιο, αλλά το κομβικό της Ευρώπης», με 35.000 επιβάτες καθημερινά, μεταξύ των οποίων και οι εκπρόσωποι των ευρωπαϊκών θεσμών, τονίζεται χαρακτηριστικά.

Οι βελγικές αρχές έχουν ζητήσει από τις αεροπορικές εταιρείες να ακυρώσουν σχεδόν 140 από τις 276 προγραμματισμένες πτήσεις για τη Δευτέρα, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων AP.

Τα σενάρια για την κυβερνοεπίθεση και τα μη τυχαία γεγονότα

«Είναι πολλά τα σενάρια και δεν είναι τυχαία και η ημερομηνία, Παρασκευή βράδυ, όταν ανακοινώθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση το δέκατο ένατο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας και ταυτόχρονα ρωσικά αεροσκάφη παραβίαζαν τον εναέριο χώρο της Εσθονίας. Όλα συνδέονται στον διεθνή Τύπο, ενώ στο βελγικό Τύπο είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και ανήσυχοι για τον κίνδυνο διαρροής προσωπικών δεδομένων επιβατών», επισημαίνει η ανταποκρίτρια της ΕΡΤ από τις Βρυξέλλες, Έλενα Αποστολίδου.

Σε εξέλιξη είναι δύο παράλληλες έρευνες, μία από το αεροδρόμιο των Βρυξελλών και δεύτερη από το Διεθνές Κέντρο Κυβερνοεπιθέσεων του Βελγίου. Ακόμα και όταν η ασφάλεια των πτήσεων δεν επηρεάζεται, η διαπίστωση ότι μπορεί να δεχτεί κυβερνοεπίθεση λογισμικό από εξωτερικό πάροχο αλλά με κοινόχρηστη για τα αεροδρόμια πλατφόρμα (Muse) που χρησιμοποιείται για τον έλεγχο εισιτηρίων και επιβίβασης με αποτέλεσμα να ακυρωθούν 44 πτήσεις μόνο την Κυριακή και σε άλλες τόσες να γίνει εκτροπή, προκαλεί δημόσια συζήτηση.

Επιβίβαση με "στυλό και χαρτί" στο Χίθροου

Στο Χίθροου οι επιβάτες συνεχίζουν να επιβιβάζονται «χρησιμοποιώντας στυλό και χαρτί», αντί ηλεκτρονικά συστήματα, όπως χαρακτηριστικά μετέδωσε το BBC.

Εκπρόσωπος του αεροδρομίου του Βερολίνου δήλωσε στο BBC ότι ορισμένες αεροπορικές εταιρείες εξακολουθούσαν να επιβιβάζουν επιβάτες χειροκίνητα και δεν είχε καμία ένδειξη για το πόσο θα διαρκούσε η ηλεκτρονική διακοπή.

Το προφίλ της Collins Aerospace

Σημειώνεται, δε, πως κατά τραγική ειρωνεία, όπως αναφέρουν ευρωπαϊκά δημοσιεύματα και αναμεταδίδει η ΕΡΤ, η Collins Aerospace, θυγατρική της RTX, που είναι ο πάροχος, αναφέρει στην ιστοσελίδα της ότι η τεχνολογία FlightAware Foresight προσφέρει «απαράμιλλη ακρίβεια για απρόσκοπτη ταξιδιωτική εμπειρία καθώς αλγόριθμοι και δισεκατομμύρια σημεία δεδομένων εντοπίζουν κάθε πιθανή καθυστέρηση».

Ο αμερικανικός κολοσσός που βρίσκεται και στο χώρο της αμυντικής βιομηχανίας πρόσφατα υπέγραψε και συμβόλαιο με τη NATO Communications and Information Agency (NCIA) για την ανάπτυξη λογισμικού με στόχο τη βελίτωση της ικανότητας του ΝΑΤΟ να σχεδιάζει και να συντονίζει επιχειρήσεις ηλεκτρονικού πολέμου.