Η Ευρωπαϊκή Ένωση κάνει ένα ακόμη βήμα προς τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, αναθεωρώντας το πλαίσιο για τις άδειες οδήγησης. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε σειρά αλλαγών που στοχεύουν στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και στην καλύτερη εκπαίδευση των οδηγών.

Νέες απαιτήσεις εκπαίδευσης και εξέτασης

Οι υποψήφιοι οδηγοί θα πρέπει πλέον να γνωρίζουν περισσότερα από την απλή οδήγηση, για το λόγο αυτό οι εξετάσεις θα περιλαμβάνουν εκπαίδευση σε θέματα όπως:
οι κίνδυνοι από τα τυφλά σημεία, η χρήση συστημάτων υποβοήθησης οδηγού, το ασφαλές άνοιγμα θυρών, καθώς και οι απόσπαση της προσοχής από κινητά τηλέφωνα.Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται επίσης στην ασφάλεια πεζών, παιδιών και ποδηλατών, με στόχο την καλύτερη συνύπαρξη όλων στο οδικό δίκτυο.


Έλεγχοι εγκυρότητας και υγείας

Οι νέες άδειες οδήγησης θα έχουν διάρκεια 15 ετών για Ι.Χ. και μοτοσικλέτες και 5 ετών για φορτηγά και λεωφορεία. Τα κράτη μέλη θα μπορούν να μειώνουν τη διάρκεια ισχύος για οδηγούς άνω των 65 ετών, ενώ προβλέπονται συχνότεροι ιατρικοί έλεγχοι και μαθήματα επανεκπαίδευσης για αυτές τις ηλικίες. Πριν την έκδοση ή ανανέωση κάθε άδειας, θα απαιτείται ιατρικός έλεγχος που θα περιλαμβάνει όραση και καρδιολογική αξιολόγηση. Κάποιες χώρες μπορούν να επιλέξουν εναλλακτικά έντυπα αυτοαξιολόγησης ή δικά τους εθνικά συστήματα.


Διετής δοκιμαστική περίοδος για νέους οδηγούς

Για πρώτη φορά, καθιερώνεται δοκιμαστική περίοδος τουλάχιστον δύο ετών για όλους τους νέους οδηγούς. Κατά τη διάρκειά της, θα ισχύουν αυστηρότερες ποινές για παραβάσεις όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή η μη χρήση ζώνης ασφαλείας. Επιπλέον, οι 17χρονοι θα μπορούν να λάβουν άδεια οδήγησης κατηγορίας Β, υπό τον όρο ότι θα οδηγούν συνοδευόμενοι από έναν έμπειρο οδηγό έως την ενηλικίωση.


Διευκόλυνση για επαγγελματίες οδηγούς

Για την αντιμετώπιση της έλλειψης οδηγών στις μεταφορές, οι 18χρονοι θα μπορούν να αποκτούν άδεια οδήγησης φορτηγού (κατηγορία C) και οι 21χρονοι λεωφορείου (κατηγορία D), εφόσον διαθέτουν πιστοποιητικό επαγγελματικής ικανότητας. Χωρίς αυτό το πιστοποιητικό, τα ηλικιακά όρια παραμένουν στα 21 και 24 έτη αντίστοιχα.


Ψηφιακή άδεια οδήγησης στο κινητό

Η ΕΕ εισάγει την ψηφιακή άδεια οδήγησης, η οποία θα είναι προσβάσιμη μέσω του κινητού τηλεφώνου. Η νέα μορφή θα συνυπάρχει με την παραδοσιακή πλαστική κάρτα, καθώς οι οδηγοί θα έχουν δικαίωμα επιλογής. Οι εθνικές αρχές θα πρέπει να εκδίδουν την άδεια οδήγησης εντός τριών εβδομάδων, χωρίς αδικαιολόγητες καθυστερήσεις.


Διασυνοριακή επιβολή κυρώσεων

Η αναστολή ή η αφαίρεση της άδειας οδήγησης σε ένα κράτος μέλος θα ισχύει και στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι ένας οδηγός που έχει χάσει το δικαίωμα οδήγησης σε μια χώρα, δεν θα μπορεί να συνεχίσει να οδηγεί σε μια άλλη. Οι νέοι κανόνες στοχεύουν στην αντιμετώπιση σοβαρών παραβάσεων, όπως:Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, εμπλοκή σε θανατηφόρο τροχαίο, ή υπερβολική ταχύτητα άνω των 50 χλμ./ώρα από το επιτρεπόμενο όριο.


Η εφαρμογή των νέων κανόνων

Οι αναθεωρημένοι κανόνες θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα κράτη μέλη θα έχουν τρία χρόνια για να ενσωματώσουν τις διατάξεις στο εθνικό τους δίκαιο και ένα επιπλέον έτος για την πλήρη εφαρμογή τους.
Προς ένα μέλλον χωρίς τροχαία. Η αναθεώρηση αποτελεί μέρος της στρατηγικής της ΕΕ για “μηδενικούς θανάτους στους δρόμους έως το 2050”.