Έναν πιο γρήγορο τρόπο μεταφοράς των αστροναυτών στην επιφάνεια της Σελήνης πρότεινε η εταιρεία του Έλον Μασκ, SpaceX ύστερα από τις επικρίσεις που δέχθηκε από τη NASA για τις καθυστερήσεις στην ανάπτυξη πυραύλων, καθώς οι ΗΠΑ αγωνίζονται με την Κίνα να φτάσουν στην επιφάνεια της Σελήνης. Η μακροσκελής ανακοίνωση της εταιρείας σχετικά με την πρόταση ενός νέο σχεδίου έρχεται μια εβδομάδα μετά τη δήλωση του αναπληρωτή διευθυντή της NASA, Σον Ντάφι, ότι άνοιγε το σεληνιακό συμβόλαιο της SpaceX σε αντιπάλους. Συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία του Μασκ: «Έχουμε μοιραστεί και αξιολογούμε επίσημα μια απλοποιημένη αρχιτεκτονική αποστολής και μια ιδέα λειτουργίας που πιστεύουμε ότι θα οδηγήσει σε ταχύτερη επιστροφή στη Σελήνη, βελτιώνοντας ταυτόχρονα την ασφάλεια του πληρώματος». Ωστόσο, δεν δόθηκαν περαιτέρω λεπτομέρειες για το περιεχόμενο το νέου σχεδίου και δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό ή διευκρίνηση.

Διαβάστε: NASA: Σχεδιάζει την πρώτη επανδρωμένη αποστολή στη Σελήνη έπειτα από 50 χρόνια

Το συμβόλαιο της SpaceX με τη NASA

Να σημειωθεί ότι, η SpaceX έχει συμβόλαια με τη NASA αξίας 4 δισ. δολαρίων για την ανάπτυξη του γιγαντιαίου πυραύλου Starship της εταιρείας σε ένα όχημα προσεδάφισης που θα μπορεί να μεταφέρει αστροναύτες από και προς την επιφάνεια της σελήνης για τον διαστημικό οργανισμό. Μάλιστα, είναι έτοιμη να ξεκινήσει την προετοιμασία του Starship για την αποστολή Artemis III της NASA, η οποία θα σηματοδοτήσει την πρώτη φορά που Αμερικανοί προσγειώνονται στη Σελήνη μετά από περισσότερο από μισό αιώνα. Ωστόσο, το πρόγραμμα Starship είχε μια δύσκολη χρονιά ανάπτυξης, καθώς υπέστη δύο εκρήξεις κατά τη διάρκεια δοκιμών πτήσης και μια ακόμη έκρηξη σε μια βάση δοκιμών πριν από μια επίδειξη κινητήρα. Επιπλέον, η SpaceX πρέπει ακόμη να επιδείξει νέες τεχνολογίες — όπως ο ανεφοδιασμός στο διάστημα — προτού το Starship είναι έτοιμο για σεληνιακό ταξίδι.

Η απάντηση της NASA στις καθυστερήσεις της SpaceX

Υπενθυμίζεται ότι, σε απάντηση στις καθυστερήσεις στην ανάπτυξη του Starship, ο Ντάφι ανακοίνωσε ότι σχεδίαζε να ανοίξει το συμβόλαιο της SpaceX στον ανταγωνισμό για να δει αν άλλες εταιρείες θα μπορούσαν να προτείνουν τρόπους για να φτάσει κανείς στη Σελήνη πιο γρήγορα, κατά προτίμηση όχι αργότερα από το 2028. Κάλεσε επίσης την SpaceX και την Blue Origin, η οποία έχει ξεχωριστό συμβόλαιο με τη NASA για την ανάπτυξη του δικού της σεληνιακού οχήματος προσεδάφισης, να καταρτίσουν σχέδια για την επιτάχυνση των χρονοδιαγραμμάτων ανάπτυξής τους.

Η ανακοίνωση ώθησε τον Μασκ, διευθύνοντα σύμβουλο της SpaceX, να επικρίνει δημόσια τον Ντάφι και να ζητήσει την αποχώρησή του από τη NASA. Στην ενημέρωσή της, η SpaceX ανέφερε ότι οι μηχανικοί έχουν ξεκινήσει εργασίες για τη δημιουργία μιας καμπίνας πληρώματος του Starship που μπορεί να βοηθήσει σε μελλοντικές δοκιμές. Παρά το γεγονός ότι κατέληξε στο εναλλακτικό σχέδιο προσελήνωσης, η SpaceX υποστήριξε ότι το Starship εξακολουθεί να είναι η καλύτερη επιλογή για τη NASA.