Κομισιόν: Σχέδιο επιτάχυνσης του δικτύου σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας στην Ευρώπη - Τι παρουσίασαν Τζιτζικώστας και Φίτο
Ο Απόστολος Τζιτζικώστας για την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων
Η Κομισιόν παρουσίασε, μέσω των Απόστολου Τζιτζικώστα και Ραφαέλε Φίτο, το σχέδιο που θα μειώσει τα χρονικά διαστήματα μεταξύ πόλεων ευρωπαϊκών χωρών, όπως Αθήνας και Σόφιας και Βερολίνου και Κοπεγχάγης
Σχέδιο με το οποίο θα μειωθούν αισθητά, μέσω τρένου, οι αποστάσεις μεταξύ ευρωπαϊκών πόλεων -άρα και χωρών- παρουσίασαν, για λογαριασμό της Κομισιόν, ο Απόστολος Τζιτζικώστας και ο Ραφαέλε Φίτο. Ο Ευρωπαίος επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού και ο ομόλογός του στις Μεταρρυθμίσεις παρουσίασαν το σχέδιο σε συγκερασμό με τις επενδύσεις σε καύσιμα εναλλακτικά και χαμηλού άνθρακα, τα οποία δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον. Ασφαλώς, η Κομισιόν θέλει να επαναφέρει τους σιδηροδρόμους ως συγκοινωνιακό μαγνήτη, κυρίως για τις χώρες που οι πτήσεις είναι ολιγόωρες. Δεν αναφέρθηκε αν το αντίτιμο θα είναι χαμηλότερο, πάντως στο πλάνο είναι η αύξηση των επιβατών και η ενίσχυση τόσο του τουρισμού όσο και των περιφερειακών οικονομιών.
Διαβάστε: Κέρδισαν τις εντυπώσεις τα παιδιά του Απόστολου Τζιτζικώστα
Εντυπωσιακή θα είναι η μείωση της ώρας σε σχέση με τα μέχρι τώρα διαστήματα που δαπανώνται σε συγκεκριμένες αποστάσεις. Οι έξι ώρες από την Αθήνα στη Σόφια, σε σχέση με την πάνω από μισή ημέρα (13 ώρες και 40 λεπτά) και οι τέσσερις από το Βερολίνο στην Κοπεγχάγη, σε σχέση με τις επτά ως τώρα, πρέπει να λογίζονται ως επιτεύγματα. Σε αυτά τα ταξίδια, τα τρένα θα πιάνουν ταχύτητα άνω των 200 χλμ. την ώρα. Επιπλέον, θα μειωθεί το διάστημα για ταξίδια με ενδιάμεσους προορισμούς, όπως το Παρίσι-Λισαβόνα μέσω Μαδρίτης.
1. Αφαίρεση διασυνοριακών εμποδίων με δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα έως το 2027 και ανάπτυξη υψηλότερων ταχυτήτων (ακόμα και άνω των 250χλμ. την ώρα, σε περιπτώσεις που δεν είναι ασύμφορο).
2. Συντονισμένη στρατηγική χρηματοδότησης μέσω συμφωνίας για Σιδηρόδρομο Υψηλής Ταχύτητας.
3. Βελτίωση των συνθηκών για τη σιδηροδρομική βιομηχανία και τους φορείς εκμετάλλευσης.
4. Ενίσχυση της διακυβέρνησης σε επίπεδο ΕΕ για συντονισμό χωρητικότητας, τυποποιήσεις και αδειοδοτήσεις.
Όσον αφορά τα ανανεώσιμα και χαμηλού άνθρακα καύσιμα, για την επίτευξη των στόχων RefuelEU Aviation και FuelEU Maritime θα χρειαστούν περίπου 20 εκατομμύρια τόνοι βιώσιμων καυσίμων έως το 2035, με εκτιμώμενες επενδύσεις ύψους 100 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Όπως προσέθεσε, "από την πρώτη μέρα που ανέλαβα καθήκοντα, ενημερώθηκα από την Κομισιόν για παραβάσεις των ευρωπαϊκών κανονισμών από την Ελλάδα. Παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη και την πρόοδο της χώρας με βάση το σχέδιο του υπουργείου που έχει υποβληθεί στην Κομισιόν. Οι υπηρεσίες της Επιτροπής εκφράζουν ικανοποίηση για την πρόοδο και την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Συνεχίζουμε να παρακολουθούμε και να αξιολογούμε την εφαρμογή του και οποιαδήποτε στιγμή εντοπίσουμε καθυστέρηση ή αδυναμία θα λάβουμε άμεσα μέτρα".
Παράλληλα, η Κομισιόν παρέχει τεχνική βοήθεια στην Ελλάδα για τη βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου, ώστε να καταστεί ασφαλές, σύγχρονο και αξιόπιστο, όπως αξίζει στους Έλληνες πολίτες.
"Το πρόγραμμα που παρουσιάσαμε θα ενισχύσει την προσπάθεια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της Ελλάδας. Στόχος είναι η διαδρομή Αθήνα-Σόφια να πραγματοποιείται σε μόλις 6 ώρες από 14 ώρες που είναι σήμερα. Μέσω του προγράμματος, η Ελλάδα θα ωφεληθεί από χρηματοδότηση προβληματικών σιδηροδρομικών τμημάτων ή τμημάτων που έχουν υποστεί ζημιές από φυσικές καταστροφές, καθώς και από νέες επενδύσεις με τον ενισχυμένο μηχανισμό ΣΕΦ και τη νέα συμφωνία για σιδηροδρομικές υψηλές ταχύτητες που πρόκειται να υπογραφεί.
Η Ελλάδα θα προσελκύσει ευρωπαϊκή και ιδιωτική χρηματοδότηση για σύγχρονες και κλιματικά φιλικές υποδομές, κάτι που θα υποστηρίξει τον εκσυγχρονισμό της διαδρομής βορρά-νότου, θα δημιουργήσει νέες αναπτυξιακές ευκαιρίες, θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού και κυρίως θα διασφαλίσει ότι το σύστημα θα είναι ασφαλές σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Το σχέδιο αντιπροσωπεύει ουσιαστική στήριξη στην Ελλάδα, παρέχοντας τεχνογνωσία, χρηματοδότηση και βοήθεια για την ανάπτυξη ενός ασφαλούς και ταχύτατου σιδηροδρομικού δικτύου", κατέληξε ο κ. Τζιτζικώστας.
Διαβάστε: Κέρδισαν τις εντυπώσεις τα παιδιά του Απόστολου Τζιτζικώστα
Εντυπωσιακή θα είναι η μείωση της ώρας σε σχέση με τα μέχρι τώρα διαστήματα που δαπανώνται σε συγκεκριμένες αποστάσεις. Οι έξι ώρες από την Αθήνα στη Σόφια, σε σχέση με την πάνω από μισή ημέρα (13 ώρες και 40 λεπτά) και οι τέσσερις από το Βερολίνο στην Κοπεγχάγη, σε σχέση με τις επτά ως τώρα, πρέπει να λογίζονται ως επιτεύγματα. Σε αυτά τα ταξίδια, τα τρένα θα πιάνουν ταχύτητα άνω των 200 χλμ. την ώρα. Επιπλέον, θα μειωθεί το διάστημα για ταξίδια με ενδιάμεσους προορισμούς, όπως το Παρίσι-Λισαβόνα μέσω Μαδρίτης.
Κομισιόν: Οι τέσσερις άξονες
Η πρόταση της Κομισιόν αφορά σε τέσσερις άξονες, οι οποίοι θεωρούνται απαραίτητοι για την υλοποίηση του σχεδίου.1. Αφαίρεση διασυνοριακών εμποδίων με δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα έως το 2027 και ανάπτυξη υψηλότερων ταχυτήτων (ακόμα και άνω των 250χλμ. την ώρα, σε περιπτώσεις που δεν είναι ασύμφορο).
2. Συντονισμένη στρατηγική χρηματοδότησης μέσω συμφωνίας για Σιδηρόδρομο Υψηλής Ταχύτητας.
3. Βελτίωση των συνθηκών για τη σιδηροδρομική βιομηχανία και τους φορείς εκμετάλλευσης.
4. Ενίσχυση της διακυβέρνησης σε επίπεδο ΕΕ για συντονισμό χωρητικότητας, τυποποιήσεις και αδειοδοτήσεις.
Όσον αφορά τα ανανεώσιμα και χαμηλού άνθρακα καύσιμα, για την επίτευξη των στόχων RefuelEU Aviation και FuelEU Maritime θα χρειαστούν περίπου 20 εκατομμύρια τόνοι βιώσιμων καυσίμων έως το 2035, με εκτιμώμενες επενδύσεις ύψους 100 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Απόστολος Τζιτζικώστας: Η ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων
Επί τη ευκαιρία της παρουσίασης του σχεδίου της Κομισιόν για τη γρηγορότερη άφιξη στις μεταφορές, ο Απόστολος Τζιτζικώστας μίλησε για την ασφάλεια και των ελληνικών σιδηροδρόμων. "Γνωρίζουμε καλά ότι το Ελληνικό Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταρτίσει ένα σχέδιο δράσης, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, το οποίο έχει υποβληθεί στην Επιτροπή, με στόχο την αντιμετώπιση των αναγκαίων ζητημάτων, ώστε το σιδηροδρομικό σύστημα να καταστεί ασφαλές σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές", δήλωσε ο κ. Τζιτζικώστας.Όπως προσέθεσε, "από την πρώτη μέρα που ανέλαβα καθήκοντα, ενημερώθηκα από την Κομισιόν για παραβάσεις των ευρωπαϊκών κανονισμών από την Ελλάδα. Παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη και την πρόοδο της χώρας με βάση το σχέδιο του υπουργείου που έχει υποβληθεί στην Κομισιόν. Οι υπηρεσίες της Επιτροπής εκφράζουν ικανοποίηση για την πρόοδο και την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Συνεχίζουμε να παρακολουθούμε και να αξιολογούμε την εφαρμογή του και οποιαδήποτε στιγμή εντοπίσουμε καθυστέρηση ή αδυναμία θα λάβουμε άμεσα μέτρα".
Παράλληλα, η Κομισιόν παρέχει τεχνική βοήθεια στην Ελλάδα για τη βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου, ώστε να καταστεί ασφαλές, σύγχρονο και αξιόπιστο, όπως αξίζει στους Έλληνες πολίτες.
"Ενισχύει την προσπάθεια του υπουργείου Μεταφορών το πρόγραμμα της Κομισιόν"
Αναφερόμενος στο φιλόδοξο σχέδιο της Κομισιόν για την επιτάχυνση της ανάπτυξης του δικτύου υψηλής ταχύτητας στην Ευρώπη και την ενίσχυση των επενδύσεων σε ανανεώσιμα και χαμηλού άνθρακα καύσιμα, ο Ευρωπαίος Επίτροπος τόνισε ότι το πρόγραμμα θα υποστηρίξει τις προσπάθειες της Ελλάδας. Έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη σημαντική μείωση του χρόνου διαδρομής Αθήνα-Σόφια, που σε λίγα χρόνια θα γίνεται σε 6 ώρες αντί για 14 σήμερα."Το πρόγραμμα που παρουσιάσαμε θα ενισχύσει την προσπάθεια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της Ελλάδας. Στόχος είναι η διαδρομή Αθήνα-Σόφια να πραγματοποιείται σε μόλις 6 ώρες από 14 ώρες που είναι σήμερα. Μέσω του προγράμματος, η Ελλάδα θα ωφεληθεί από χρηματοδότηση προβληματικών σιδηροδρομικών τμημάτων ή τμημάτων που έχουν υποστεί ζημιές από φυσικές καταστροφές, καθώς και από νέες επενδύσεις με τον ενισχυμένο μηχανισμό ΣΕΦ και τη νέα συμφωνία για σιδηροδρομικές υψηλές ταχύτητες που πρόκειται να υπογραφεί.
Η Ελλάδα θα προσελκύσει ευρωπαϊκή και ιδιωτική χρηματοδότηση για σύγχρονες και κλιματικά φιλικές υποδομές, κάτι που θα υποστηρίξει τον εκσυγχρονισμό της διαδρομής βορρά-νότου, θα δημιουργήσει νέες αναπτυξιακές ευκαιρίες, θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού και κυρίως θα διασφαλίσει ότι το σύστημα θα είναι ασφαλές σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Το σχέδιο αντιπροσωπεύει ουσιαστική στήριξη στην Ελλάδα, παρέχοντας τεχνογνωσία, χρηματοδότηση και βοήθεια για την ανάπτυξη ενός ασφαλούς και ταχύτατου σιδηροδρομικού δικτύου", κατέληξε ο κ. Τζιτζικώστας.
En