Στόχος έντονης κριτικής και λεκτικής επίθεσης έγινε μια νέα εταιρεία στη Γερμανία που τολμά να πουλά φτηνό καφέ αξίας 2,50 ευρώ, τη στιγμή που οι τιμές στο Βερολίνο φτάνουν μέχρι και τα 6 ευρώ. Σύμφωνα με το euronews, πρόκειται για τη νεοσύστατη γερμανική βιομηχανία καφέ, ονόματι LAP Coffeeμ η οποία ιδρύθηκε το 2023. Μέχρι σήμερα διαθέτει συνολικά 24 υποκαταστήματα σε Βερολίνο, Αμβούργο και Μόναχο. Μάλιστα, η συντομογραφία LAP σημαίνει "Life Among People", το οποίο είναι και σύνθημα της νεοφυούς επιχείρησης.

Διαβάστε: Σχεδόν 1000 δολάρια...το φλιτζάνι: O ακριβότερος καφές στον κόσμο έφτασε στο Ντουμπάι

Γερμανία: Πτώση πωλήσεων σε άλλες αλυσίδες

Το πρόβλημα που προκύπτει με την παροχή του τόσου οικονομικού καφέ, όπου τα μπλε ποτήρια to-go γίνονται όλο και πιο δημοφιλή στις γειτονιές, είναι ότι υπεύθυνοι άλλων καταστημάτων καφέ διαμαρτύρονται για την πτώση των πωλήσεων. Επιπλέον, δυσαρέσκεια προκαλεί και το παρελθόν των δύο ιδρυτών της εταιρείας LAP, όπως αναφέρει η ίδια πηγή.

Πιο αναλυτικά, η γερμανική επιχείρηση υποστηρίζεται από δύο γνωστούς παράγοντες της τεχνολογικής και νεοφυούς σκηνής: Τον Ralph Hage, πρώην μέλος της Delivery Hero και ιδρυτή της χρεοκοπημένης πλέον υπηρεσίας διανομής Yababa, και τον Tonalli Arreola, ο οποίος στο παρελθόν εργαζόταν για τις Lime και Flink. Επισημαίνεται ότι, η κριτική που δέχονται η οποία συνοδεύεται με λεκτική εχθρότητα κλιμακώθηκε όταν σε πολλά υποκαταστήματα της LAP στο Βερολίνο δέχτηκαν επίθεση με μπογιές, αρκετές φορές τις τελευταίες εβδομάδες.

Η επιτυχία του LAP Coffee

Σημειώνεται ότι, το LAP Coffee βασίζεται σε μια απλή ιδέα: Καφές σε χαμηλές τιμές, που παρασκευάζεται γρήγορα χωρίς υπερβολές. Για πολλούς Βερολινέζους, αυτό ταιριάζει στην εικόνα ενός απλού πρωινού: Μια γρήγορη δόση καφεΐνης στο δρόμο για τη δουλειά, χωρίς να χρειάζεται να ξοδέψουν ένα σημαντικό μέρος του ωρομισθίου τους για έναν καπουτσίνο.

Σε τουριστικές περιοχές όπως το Mitte και το Prenzlauer Berg, όπου βρίσκονται πολλά γραφεία, η τιμή του καφέ έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια και φτάνει τα 6 ευρώ - στο LAP μπορείτε να πάρετε έναν καπουτσίνο με μόλις 2,50 ευρώ.

Ωστόσο, είναι ακριβώς αυτές οι χαμηλές τιμές που έχουν γίνει το επίκεντρο της διαμάχης εντός του κλάδου του καφέ. Ορισμένες επιχειρήσεις σε άμεση γειτνίαση με τα υποκαταστήματα της LAP αναφέρουν ήδη μείωση των πωλήσεών τους. Οι επικριτές φοβούνται ότι η επιθετική τιμολογιακή στρατηγική της LAP ασκεί πίεση στις παραδοσιακές καφετέριες και έτσι μειώνει την ποικιλομορφία στο αστικό τοπίο.

Ένας από τους εκπροσώπους του κλάδου που έχει μιλήσει δημόσια είναι ο Philipp Reichel, διαχειριστής του Isla Coffee στο Neukölln. Είναι επιφυλακτικός για την τιμολόγηση του LAP, όπως δήλωσε στο περιφερειακό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο του Βερολίνου rbb. Ο Reichel προειδοποιεί ότι το επιχειρηματικό μοντέλο της LAP Coffee θα μπορούσε να θέσει υπό πίεση τους μικρότερους παρόχους, ιδίως σε πολυσύχναστες τοποθεσίες. Κατά τη γνώμη του, η αλυσίδα θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και έτσι θα προσελκύει ολοένα και περισσότερο πελάτες με τα πόδια από τα υπάρχοντα καταστήματα.

Κατά της LAP και ομάδες ακτιβιστών

Πιθανώς οι πιο σκληρές κατηγορίες κατά της LAP Coffee προέρχονται από την ιστοσελίδα «lapcoffeeistscheiße.de», μια πύλη αφιερωμένη αποκλειστικά στην κριτική της αλυσίδας. Όταν ρωτήθηκε από το Euronews, η ομάδα περιγράφει τον εαυτό της ως μια «ένωση ακτιβιστών, πολλοί από τους οποίους δραστηριοποιούνται κατά τα άλλα στην αστική πολιτική κατά των υψηλών ενοικίων, της περιθωριοποίησης και του εκτοπισμού». Η ομάδα έχει διατυπώσει μια σειρά σοβαρών κατηγοριών κατά της εταιρείας, μεταξύ των οποίων εκμετάλλευση, παρεμπόδιση της συγκρότησης συνδικάτων, «επιθετική» χρήση των δεδομένων των πελατών και απόπειρες νομικού εκφοβισμού κατά των επικριτικών κριτικών στην Google.

Σε ερώτηση για το ποια στοιχεία μπορούν να προσκομίσουν για τις κατηγορίες τους, η ομάδα αναφέρθηκε σε μια εκπομπή του ZDF που ασχολείται κυρίως με την κριτική του εξευγενισμού (gentrification) και των κοινοτικών δομών. Η ομάδα δεν έδωσε δικά της αποδεικτικά στοιχεία, όπως αναφέρει το euronews.

Ο ιδρυτής του LAP είχε ήδη προσφερθεί να μιλήσει με τους διαχειριστές του ιστότοπου. Ακολούθησε ανοιχτή επιστολή με αιτήματα: Σε αντάλλαγμα για μια συνομιλία, ο Hage θα έπρεπε να δωρίσει το 80% της περιουσίας του για τη δημιουργία δομών συναπόφασης στις εταιρείες, καθώς και οι δύο διευθύνοντες σύμβουλοι κατείχαν υψηλόβαθμες θέσεις στη Red Bull και την Delivero Hero, μεταξύ άλλων. Σύμφωνα με τους ακτιβιστές, και οι δύο εταιρείες είναι γνωστές για το συστηματικό σαμποτάρισμα όλων των προσπαθειών των εργαζομένων να αυτοοργανωθούν.

Σύμφωνα με τον ιδρυτή της LAP, ο ίδιος εξακολουθεί να είναι ανοιχτός σε διάλογο. Ο επιχειρηματίας δήλωσε στο Euronews ότι ήθελε να πραγματοποιήσει αυτές τις συνομιλίες κυρίως για να εξηγήσει στην ομάδα πτυχές που θεωρούσε ότι είχαν παρεξηγηθεί.

«Δεν υπάρχουν μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας πίσω από το LAP, δεν στοχεύουμε σε μονοπώλιο και, το σημαντικότερο, ανταγωνιζόμαστε τις αλυσίδες και τους παρόχους κάψουλων χωρίς να θέλουμε να βλάψουμε την τοπική σκηνή του καφέ», εξήγησε ο επιχειρηματίας όταν ρωτήθηκε. Αντιθέτως ο Hage υποστηρίζει ότι η ιδέα του LAP στην πραγματικότητα ενισχύει τη σκηνή του καφέ. Κατά τη γνώμη του, μια φθηνή και εύκολα προσβάσιμη προσφορά αυξάνει τη ζήτηση και αναζωογονεί τη σκηνή του δρόμου - με άλλα λόγια, οδηγεί στο αντίθετο από τον εκτοπισμό που φοβούνται οι επικριτές.

Παρ' όλα αυτά, η εταιρεία λαμβάνει υπόψη της ορισμένες επικρίσεις, για παράδειγμα όσον αφορά το περιβάλλον. «Τα ποτήρια to-go μας ήταν πάντα κατασκευασμένα από 100% ανακυκλωμένο υλικό. Αλλά σε ορισμένες γειτονιές του Βερολίνου, απλώς δεν υπάρχουν αρκετοί κάδοι. Για το λόγο αυτό βρισκόμαστε σε συζητήσεις με την BSR για να εγκαταστήσουμε επιπλέον κάδους κοντά στα καταστήματά μας», δήλωσε ο Hage.

Η αστυνομία επιβεβαιώνει επιθέσεις σε καφέ της LAP

Η αντίσταση κατά του LAP Coffee δεν είναι πλέον εμφανής μόνο στο διαδίκτυο ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στα τέλη Οκτωβρίου, πολλά υποκαταστήματα της αλυσίδας στο Βερολίνο έγιναν στόχος επιθέσεων με χρώματα. Σύμφωνα με δημοσίευμα της B.Z., βιτρίνες και προσόψεις καταστημάτων σε διάφορες συνοικίες -μεταξύ των οποίων οι Prenzlauer Berg, Mitte, Kreuzberg, Schöneberg και Kantstraße- ψεκάστηκαν με κόκκινη μπογιά.

Η αστυνομία του Βερολίνου επιβεβαίωσε τα περιστατικά αυτά. Εκπρόσωπος δήλωσε στην εφημερίδα Tagesspiegel ότι κόκκινα γκράφιτι και φυλλάδια βρέθηκαν σε συνολικά τέσσερα σημεία. Η εφημερίδα του Βερολίνου έκανε τότε προσωρινά μια σύνδεση μεταξύ του ιστολογίου κριτικής και των επιθέσεων με μπογιές στα υποκαταστήματα της LAP.

Οι διαχειριστές του ιστότοπου τόνισαν επανειλημμένα ότι δεν υπάρχει καμία απόδειξη για κάτι τέτοιο, αλλά επισήμαναν ότι η εκστρατεία είχε προσελκύσει την προσοχή στο θέμα της LAP.