Μπρεντ Σάντλερ (πρώην αξιωματικός Πενταγώνου) στα "Παραπολιτικά" για τη συμφωνία ΗΠΑ & Ιράν: Αν διστάσουν, η στρατιωτική σφύρα θα ξαναχτυπήσει
Η εκτίμησή του
Ο Μπρεντ Σάντλερ, ανώτερος ερευνητής στο ίδρυμα Heritage και πρώην αξιωματικός του Πενταγώνου, θεωρεί τη συμφωνία μια καλή αρχή, ενώ πιστεύει πως το καθεστώς στο Ιράν μετράει αντίστροφα
Πεπεισµένος ότι η συµφωνία ΗΠΑ - Ιράν µπορεί να αποτελέσει τη βάση περαιτέρω συνοµιλιών δηλώνει ο Μπρεντ Σάντλερ, ανώτερος ερευνητής στο Ιδρυµα Heritage και πρώην αξιωµατικός του Πενταγώνου, αρκεί κανείς να την αντιµετωπίσει µέσα από το πρίσµα µιας εµπορικής συναλλαγής, κατά τα πρότυπα του προέδρου Τραµπ. Ο Σάντλερ εκτιµά ότι οι επικρίσεις στο πρόσωπο του προέδρου προέρχονται από τους ∆ηµοκρατικούς και δηλώνει βέβαιος ότι το ιρανικό καθεστώς έχει υποστεί σηµαντική φθορά, µε τον χρόνο να κυλάει αντίστροφα για την αντικατάστασή του.
Πόσο αποτελεσµατικό µπορεί να είναι το Μνηµόνιο Κατανόησης (MoU) µεταξύ των δύο χωρών, δεδοµένου ότι το Ισραήλ έχει εκφράσει δηµοσίως τις αντιρρήσεις του σε σχέση µε τον Λίβανο, τη «Χεζµπολάχ» και τη «Χαµάς»;
∆εν υπάρχει αµφιβολία ότι υπάρχουν πολλές φωνές που θέλουν είτε να επηρεάσουν τις αποφάσεις του προέδρου είτε να µαταιώσουν ολόκληρη τη συµφωνία. Υπάρχουν πολλά αντικρουόµενα συµφέροντα. Θα πρέπει να εξετάσουµε αυτήν τη συµφωνία µε τον τρόπο µε τον οποίο ο πρόεδρος Τραµπ είναι εξοικειωµένος. Θα πρέπει να το δούµε σαν µια συµφωνία ανάπτυξης ακινήτων, πέρα από το πρίσµα συµβατικών, γραµµικών, διπλωµατικών προσεγγίσεων, οι οποίες έχουν αποτύχει στη Μέση Ανατολή. Είναι µια προσέγγιση που έχει ψηφίσει το αµερικανικό κοινό και θα δούµε αν θα λειτουργήσει. Είµαι συγκρατηµένα αισιόδοξος σε µια περιοχή όπου ο σκεπτικισµός θα έπρεπε να είναι το σηµείο εκκίνησης.
Το Μνηµόνιο Κατανόησης προκαλεί τόσο θετικές όσο και αρνητικές αντιδράσεις στις ΗΠΑ. Πρόσφατα απετράπη απόπειρα δολοφονίας γερουσιαστών που υποστήριζαν τα ισραηλινά συµφέροντα ανήµερα των γενεθλίων του κ. Τραµπ.
Υπάρχει ένας αυξανόµενος αντισηµιτισµός, κυρίως στην Αριστερά, ο οποίος βρίσκει ολοένα και µεγαλύτερη υποστήριξη στο εσωτερικό του ∆ηµοκρατικού Κόµµατος. Η επίθεση που είχε σχεδιαστεί για τον αγώνα του UFC στο γρασίδι του Λευκού Οίκου απετράπη την τελευταία στιγµή. Οι ∆ηµοκρατικοί προσπαθούν µε κάθε τρόπο να φέρουν σε δύσκολη θέση ή να εκθέσουν τις αδυναµίες του προέδρου. Αυτό που θα έπρεπε να ρωτούν είναι αν συµφωνείτε στο Μνηµόνιο Κατανόησης και ποια είναι η διαδικασία. Ο πρόεδρος πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός σχετικά µε το πώς θα αντιδράσει σε αυτό. ∆εν συµφωνώ µε πολλά σχόλια από την Αριστερά, που λένε ότι χάσαµε αυτήν τη σύγκρουση µε το Ιράν. Η πραγµατικότητα επί του πεδίου είναι ότι το Ιράν έχει αποδεκατιστεί και ο στρατός του δεν είναι σε θέση να αποτρέψει τις επιθέσεις εναντίον του, αν ΗΠΑ και Ισραήλ το αποφασίσουν. Η οικονοµία τους βρίσκεται πλέον υπό τον έλεγχο των ΗΠΑ. Οταν ακούτε από κοµµατικούς πολιτικούς στην Ουάσινγκτον ότι ο αµερικανικός στρατός ηττήθηκε, αυτό είναι απόλυτα αναληθές. Ο λόγος για τον οποίο υπογράφηκε το Μνηµόνιο Κατανόησης είναι ότι η πολιτική άνοδος και επιρροή των Φρουρών της Επανάστασης (IRGC) αρχίζει να καταρρέει, γεγονός θετικό τόσο για το Ιράν όσο και για την περιοχή.
Κυκλοφόρησαν φήµες για πιθανή αποµάκρυνση τόσο του υπουργού Εξωτερικών, Μάρκο Ρούµπιο, όσο και του υπουργού Πολέµου, Πιτ Χέγκσεθ, µε το πρόσχηµα των αντιρρήσεων για τη συγκεκριµένη συµφωνία.
Πρόκειται για φήµες µε σκοπό να θολώσουν το τοπίο, να διασπάσουν την ενότητα και να επισκιάσουν την επιτυχία αυτής της προσπάθειας. Η κυβέρνηση του προέδρου Τραµπ ήταν και παραµένει ενωµένη σε αυτήν τη συµφωνία. Όλοι καταλαβαίνουν ότι ο πρόεδρος Τραµπ το διαχειρίζεται µε απόλυτη εξοικείωση και δεν επιτρέπει σε κανέναν να µπει εµπόδιο, αναµοχλεύοντας καταστάσεις. Οταν αντικρίζεις την πραγµατικότητα στο πεδίο, η αλήθεια είναι αναπόφευκτη. Οι Ιρανοί έχουν προσπαθήσει αρκετές φορές να επιτεθούν στις ναυτικές δυνάµεις των ΗΠΑ στο Στενό του Ορµούζ και κάθε φορά όλες οι επιθέσεις αποκρούονταν µε επιτυχία. Οι Ιρανοί δεν τοποθέτησαν ποτέ περισσότερες από δώδεκα νάρκες στο Στενό του Ορµούζ, αν και διέθεταν απόθεµα 5.000 ναρκών, όπως και εκατοντάδες αντιπλοϊκούς πυραύλους Κρουζ. Η ζηµιά στα πολύ µεγάλα πλοία είναι σε µεγάλο βαθµό «αισθητική» ή πολύ µικρή.
Πώς εξηγείτε το γεγονός ότι δεν έχουν τοποθετήσει περισσότερες νάρκες στο Στενό του Ορµούζ;
Αυτό συµβαίνει επειδή οι αµερικανικές επιθέσεις ήταν πολύ αποτελεσµατικές. Τις πρώτες δύο εβδοµάδες οι αµερικανικές δυνάµεις αποκεφάλισαν την ηγεσία. ∆όθηκε µια σπάνια ευκαιρία να τερµατίσουµε γρήγορα αυτή τη 47χρονη σύγκρουση µε το Ιράν, αυτό όµως δεν λειτούργησε. Φυλάνε τις νάρκες και τους πυραύλους σε στρατιωτικά καταφύγια, συµπεριλαµβανοµένων των αντιπλοϊκών πυραύλων τους. Πολλοί από αυτούς χτυπήθηκαν ή θάφτηκαν µέσα στα υπόγεια. Οι αµερικανικές µυστικές υπηρεσίες τούς παρακολουθούσαν να ξεθάβουν το απόθεµα και να το µεταφέρουν αλλού. Εχει αποµείνει µόνο το 5%. Στην πρόσφατη επίθεση κατά του Ισραήλ, µετά την εισβολή στη Νότια Βηρυτό, εκτόξευσαν µόνο 11 πυραύλους, όντας πλήρως αποσυντονισµένοι.
Πιστεύετε ότι οι ΗΠΑ µπορούν να πάρουν τον έλεγχο του Στενού του Ορµούζ;
Με την υπογραφή της συµφωνίας, θα περίµενα ότι οι Ευρωπαίοι και ίσως ορισµένοι από τους Ασιάτες συµµάχους µας που βασίζονται στην ενέργεια που προέρχεται από εκεί θα συµβάλουν σε έναν πολυεθνικό στόλο στα Στενά του Ορµούζ πολύ γρήγορα. Οι Ιρανοί δεν µπορούν πλέον να το παρουσιάζουν ως σύγκρουση µεταξύ ΗΠΑ και Ιράν. Κανείς δεν µπορεί να επιβάλει τέλη και να εµποδίσει τη διέλευση.
Ενας από τους βασικούς στόχους του πολέµου ήταν η ανάπτυξη του πυρηνικού προγράµµατος, το οποίο θα συζητηθεί στο µέλλον. Ωστόσο, οι ΗΠΑ θα βρεθούν αντιµέτωπες µε τις ενδιάµεσες εκλογές του Νοεµβρίου.
Οι Ιρανοί έχουν υπολογίσει λάθος την αµερικανική πολιτική και σίγουρα έχουν «µετρήσει» λάθος τον πρόεδρο Τραµπ. Οι ενδιάµεσες εκλογές δεν αποτελούν ουσιαστικό ζήτηµα ανησυχίας. Πολλοί στην Ουάσινγκτον λένε πως θα ξεκινήσουν τις διαδικασίες για την παραποµπή του προέδρου, αυτό όµως δεν θα έχει αντίκτυπο στις αποφάσεις εθνικής ασφάλειας που έλαβε ο πρόεδρος. ∆εν είναι υποψήφιος για επανεκλογή, οπότε δεν δέχεται καµία πίεση. Αυτές είναι προσπάθειες των ∆ηµοκρατικών όσο και των Ιρανών να το εκµεταλλευτούν αυτό. Οι διαπραγµατεύσεις απαιτούν χρόνο, αλλά δεν υπάρχει αίσθηση επείγοντος για να επιτευχθεί µια κακή συµφωνία πριν από την αποχώρησή του από το αξίωµα. Αν οι Ιρανοί καθυστερήσουν ή διστάσουν, τότε η στρατιωτική σφύρα θα ξαναχτυπήσει.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά
Πόσο αποτελεσµατικό µπορεί να είναι το Μνηµόνιο Κατανόησης (MoU) µεταξύ των δύο χωρών, δεδοµένου ότι το Ισραήλ έχει εκφράσει δηµοσίως τις αντιρρήσεις του σε σχέση µε τον Λίβανο, τη «Χεζµπολάχ» και τη «Χαµάς»;
∆εν υπάρχει αµφιβολία ότι υπάρχουν πολλές φωνές που θέλουν είτε να επηρεάσουν τις αποφάσεις του προέδρου είτε να µαταιώσουν ολόκληρη τη συµφωνία. Υπάρχουν πολλά αντικρουόµενα συµφέροντα. Θα πρέπει να εξετάσουµε αυτήν τη συµφωνία µε τον τρόπο µε τον οποίο ο πρόεδρος Τραµπ είναι εξοικειωµένος. Θα πρέπει να το δούµε σαν µια συµφωνία ανάπτυξης ακινήτων, πέρα από το πρίσµα συµβατικών, γραµµικών, διπλωµατικών προσεγγίσεων, οι οποίες έχουν αποτύχει στη Μέση Ανατολή. Είναι µια προσέγγιση που έχει ψηφίσει το αµερικανικό κοινό και θα δούµε αν θα λειτουργήσει. Είµαι συγκρατηµένα αισιόδοξος σε µια περιοχή όπου ο σκεπτικισµός θα έπρεπε να είναι το σηµείο εκκίνησης.
Το Μνηµόνιο Κατανόησης προκαλεί τόσο θετικές όσο και αρνητικές αντιδράσεις στις ΗΠΑ. Πρόσφατα απετράπη απόπειρα δολοφονίας γερουσιαστών που υποστήριζαν τα ισραηλινά συµφέροντα ανήµερα των γενεθλίων του κ. Τραµπ.
Υπάρχει ένας αυξανόµενος αντισηµιτισµός, κυρίως στην Αριστερά, ο οποίος βρίσκει ολοένα και µεγαλύτερη υποστήριξη στο εσωτερικό του ∆ηµοκρατικού Κόµµατος. Η επίθεση που είχε σχεδιαστεί για τον αγώνα του UFC στο γρασίδι του Λευκού Οίκου απετράπη την τελευταία στιγµή. Οι ∆ηµοκρατικοί προσπαθούν µε κάθε τρόπο να φέρουν σε δύσκολη θέση ή να εκθέσουν τις αδυναµίες του προέδρου. Αυτό που θα έπρεπε να ρωτούν είναι αν συµφωνείτε στο Μνηµόνιο Κατανόησης και ποια είναι η διαδικασία. Ο πρόεδρος πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός σχετικά µε το πώς θα αντιδράσει σε αυτό. ∆εν συµφωνώ µε πολλά σχόλια από την Αριστερά, που λένε ότι χάσαµε αυτήν τη σύγκρουση µε το Ιράν. Η πραγµατικότητα επί του πεδίου είναι ότι το Ιράν έχει αποδεκατιστεί και ο στρατός του δεν είναι σε θέση να αποτρέψει τις επιθέσεις εναντίον του, αν ΗΠΑ και Ισραήλ το αποφασίσουν. Η οικονοµία τους βρίσκεται πλέον υπό τον έλεγχο των ΗΠΑ. Οταν ακούτε από κοµµατικούς πολιτικούς στην Ουάσινγκτον ότι ο αµερικανικός στρατός ηττήθηκε, αυτό είναι απόλυτα αναληθές. Ο λόγος για τον οποίο υπογράφηκε το Μνηµόνιο Κατανόησης είναι ότι η πολιτική άνοδος και επιρροή των Φρουρών της Επανάστασης (IRGC) αρχίζει να καταρρέει, γεγονός θετικό τόσο για το Ιράν όσο και για την περιοχή.
Κυκλοφόρησαν φήµες για πιθανή αποµάκρυνση τόσο του υπουργού Εξωτερικών, Μάρκο Ρούµπιο, όσο και του υπουργού Πολέµου, Πιτ Χέγκσεθ, µε το πρόσχηµα των αντιρρήσεων για τη συγκεκριµένη συµφωνία.
Πρόκειται για φήµες µε σκοπό να θολώσουν το τοπίο, να διασπάσουν την ενότητα και να επισκιάσουν την επιτυχία αυτής της προσπάθειας. Η κυβέρνηση του προέδρου Τραµπ ήταν και παραµένει ενωµένη σε αυτήν τη συµφωνία. Όλοι καταλαβαίνουν ότι ο πρόεδρος Τραµπ το διαχειρίζεται µε απόλυτη εξοικείωση και δεν επιτρέπει σε κανέναν να µπει εµπόδιο, αναµοχλεύοντας καταστάσεις. Οταν αντικρίζεις την πραγµατικότητα στο πεδίο, η αλήθεια είναι αναπόφευκτη. Οι Ιρανοί έχουν προσπαθήσει αρκετές φορές να επιτεθούν στις ναυτικές δυνάµεις των ΗΠΑ στο Στενό του Ορµούζ και κάθε φορά όλες οι επιθέσεις αποκρούονταν µε επιτυχία. Οι Ιρανοί δεν τοποθέτησαν ποτέ περισσότερες από δώδεκα νάρκες στο Στενό του Ορµούζ, αν και διέθεταν απόθεµα 5.000 ναρκών, όπως και εκατοντάδες αντιπλοϊκούς πυραύλους Κρουζ. Η ζηµιά στα πολύ µεγάλα πλοία είναι σε µεγάλο βαθµό «αισθητική» ή πολύ µικρή.
Πώς εξηγείτε το γεγονός ότι δεν έχουν τοποθετήσει περισσότερες νάρκες στο Στενό του Ορµούζ;
Αυτό συµβαίνει επειδή οι αµερικανικές επιθέσεις ήταν πολύ αποτελεσµατικές. Τις πρώτες δύο εβδοµάδες οι αµερικανικές δυνάµεις αποκεφάλισαν την ηγεσία. ∆όθηκε µια σπάνια ευκαιρία να τερµατίσουµε γρήγορα αυτή τη 47χρονη σύγκρουση µε το Ιράν, αυτό όµως δεν λειτούργησε. Φυλάνε τις νάρκες και τους πυραύλους σε στρατιωτικά καταφύγια, συµπεριλαµβανοµένων των αντιπλοϊκών πυραύλων τους. Πολλοί από αυτούς χτυπήθηκαν ή θάφτηκαν µέσα στα υπόγεια. Οι αµερικανικές µυστικές υπηρεσίες τούς παρακολουθούσαν να ξεθάβουν το απόθεµα και να το µεταφέρουν αλλού. Εχει αποµείνει µόνο το 5%. Στην πρόσφατη επίθεση κατά του Ισραήλ, µετά την εισβολή στη Νότια Βηρυτό, εκτόξευσαν µόνο 11 πυραύλους, όντας πλήρως αποσυντονισµένοι.
Πιστεύετε ότι οι ΗΠΑ µπορούν να πάρουν τον έλεγχο του Στενού του Ορµούζ;
Με την υπογραφή της συµφωνίας, θα περίµενα ότι οι Ευρωπαίοι και ίσως ορισµένοι από τους Ασιάτες συµµάχους µας που βασίζονται στην ενέργεια που προέρχεται από εκεί θα συµβάλουν σε έναν πολυεθνικό στόλο στα Στενά του Ορµούζ πολύ γρήγορα. Οι Ιρανοί δεν µπορούν πλέον να το παρουσιάζουν ως σύγκρουση µεταξύ ΗΠΑ και Ιράν. Κανείς δεν µπορεί να επιβάλει τέλη και να εµποδίσει τη διέλευση.
Ενας από τους βασικούς στόχους του πολέµου ήταν η ανάπτυξη του πυρηνικού προγράµµατος, το οποίο θα συζητηθεί στο µέλλον. Ωστόσο, οι ΗΠΑ θα βρεθούν αντιµέτωπες µε τις ενδιάµεσες εκλογές του Νοεµβρίου.
Οι Ιρανοί έχουν υπολογίσει λάθος την αµερικανική πολιτική και σίγουρα έχουν «µετρήσει» λάθος τον πρόεδρο Τραµπ. Οι ενδιάµεσες εκλογές δεν αποτελούν ουσιαστικό ζήτηµα ανησυχίας. Πολλοί στην Ουάσινγκτον λένε πως θα ξεκινήσουν τις διαδικασίες για την παραποµπή του προέδρου, αυτό όµως δεν θα έχει αντίκτυπο στις αποφάσεις εθνικής ασφάλειας που έλαβε ο πρόεδρος. ∆εν είναι υποψήφιος για επανεκλογή, οπότε δεν δέχεται καµία πίεση. Αυτές είναι προσπάθειες των ∆ηµοκρατικών όσο και των Ιρανών να το εκµεταλλευτούν αυτό. Οι διαπραγµατεύσεις απαιτούν χρόνο, αλλά δεν υπάρχει αίσθηση επείγοντος για να επιτευχθεί µια κακή συµφωνία πριν από την αποχώρησή του από το αξίωµα. Αν οι Ιρανοί καθυστερήσουν ή διστάσουν, τότε η στρατιωτική σφύρα θα ξαναχτυπήσει.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά
En