Twitter και Facebook μπαίνουν στη μάχη για το Βrexit
<p>Ο πόλεμος της προπαγάνδας και τα τεράστια ποσά που δαπανώνται </p>
Όσο πλησιάζει η 23η Ιουνίου, η ημέρα που οι Βρετανοί πολίτς θα αποφασίσουν για το αν θα παραμείνουν στην Ευρωπαική Ένωση, μια μάχη προπαγάνδας και ένας διαδικτυακός «πόλεμος» βρίσκεται σε εξέλιξη.
Ειδικότερα, το δημοψήφισμα για το Brexit έχει πυροδοτήσει μια ατέλειωτη μάχη ακόμη και στα κοινωνικά δίκτυα, οπού οπαδοί των δυο "παρατάξεων"¨, υπέρ της εξόδου και υπέρ της παράμονής, επιδίδονται καθημερινά σε έναν διαδικτυακό πόλεμο, επενδύοντας τεράστια ποσά για τις καμπάνιες τους σε ψηφιακά εργαλεία. Στόχος όχι μόνο να επηρεάσουν τους ψηφοφόρους, αλλά και να προσελκύσουν χορηγίες και να κινητοποιήσουν εν όψει της ψηφοφορίας του καλοκαιριού.
'Οπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της Financial Times, τα online εργαλεία marketing, όπως το Facebook και το Twitter, έχουν γίνει οι "καλύτεροι φίλοι" των δυο καμπανιών, ενώ καμιά από τις δυο πλευρές δεν επικεντρώνεται στα παραδοσιακά μέσα και ειδικά στα έντυπα.
Τόσο οι Ευρωσκεπτικιστές όσο και αυτοί που είναι κατά του Brexit αποκλείουν από τις προωθητικές τους ενέργειες τις εθνικές εφημερίδες με μόνη εξαίρεση κάποια διαφημιστικά μηνύματα σε κάποια έντυπα
Μέσα της Περιφέρειας που έχουν ως στόχο κάποιες μειονότητες.
Όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο James McGrory, επικεφαλής της καμπάνιας υπέρ της παραμονής της Μεγάλης Βρετανίας στην Ευρώπη, "ένα πολύ μεγάλο μέρος της καμπάνιας μας υλοποιείται μέσω του Facebook και έχει καταπληκτική απήχηση".
Η πλευρά υπέρ της παραμονής στην ΕΕ έχει προσλάβει τους επικοινωνιολόγους Tom Edmonds και Graig Elder της εταιρείας πολιτικών συμβούλων Edmonds Elder για να τρέξουν την online καμπάνια. Το συγκεκριμένο "δίδυμο" διαθέτει τη σχετική εμπειρία καθώς είχε αναλάβει και την καμπάνια του κόμματος των Συντηρητικών στις γενικές εκλογές της χώρας το 2015 όπου είχε δαπανήσει 1,2 εκατ. λίρες για διαφημίσεις στο Facebook, ποσό μεγαλύτερο από εκείνο που ξόδεψαν για αφίσες.
Όπως εκτιμά ο Benedict Pringle, κάτοχος του blog Political Advertising, «είναι εμφανές ότι και οι δύο πλευρές χρησιμοποιούν τα social media και λογισμικό στόχευσης κοινού για να μεγιστοποιήσουν την επιρροή των μηνυμάτων τους.
«Είναι απίστευτη η ταχύτητα με την οποία καταφέραμε να εμπεδώσουμε την εμπειρία των γενικών εκλογών το 2015 με αποτέλεσμα, σήμερα, και οι δύο πλευρές να χρησιμοποιούν το blueprint (εργαλείο marketing του Facebook)
Τα social media αποτελούν το βασικό εργαλείο και για τις δύο καμπάνιες. Αρκετά βίντεο του κωμικού ηθοποιού Eddie Izzard χρησιμοποιούνται για μηνύματα κατά του Brexit και καλούν τους ψηφοφόρους να εγγραφούν και επισήμως. Μάλιστα, ο ηθοποιός, προκειμένου να υποστηρίξει την καμπάνια, έδωσε και μια από τις γνωστές του παραστάσεις (Force Majeure show), η οποία διαρκεί τρεις ώρες και περιλαμβάνει τρία διαφορετικά μονόωρα σκετς σε τρεις διαφορετικές γλώσσες.
Η διαφορά στο Twitter
Ωστόσο, οι δύο πλευρές παρουσιάζουν διαφορές στον τρόπο που χρησιμοποιούν το Twitter: μόνο οι κατά του Brexit δείχνουν να το εμπιστεύονται, όχι τόσο για την άμεση προσέλκυση ψηφοφόρων όσο για την ενίσχυση της επικοινωνιακής τους πολιτικής.
Όπως εκτιμά ο McGrory, το Twitter αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για έκτακτες ειδήσεις και άμεσες αντιδράσεις. «Σαφώς και το Twitter έχει τη δική του βαρύτητα. Ειδικά όσον αφορά στην μάχη την εντυπώσεων και το λονδρέζικο κοινό», συμπληρώνει.
Οι υπέρμαχοι της παραμονής της Μεγάλης Βρετανίας στην ΕΕ έχουν «επιστρατεύσει» και το Instagram και αναμένεται ότι αυτή θα είναι και η μεγαλύτερη καμπάνια που έχει "τρέξει" ποτέ στη συγκεκριμένη πλατφόρμα.
Από την άλλη, οι υπέρμαχοι του Brexit δεν πιστεύουν στην αποτελεσματικότητα του Twiter πηγή προσκείμενη στη συγκεκριμένη ομάδα ανέφερε ότι «το Twitter δεν μετράει».