Πιερρακάκης: Πλήρως λειτουργικό έως το τέλος του έτους το σύστημα 112
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, μιλά για τα μηνύματα ειδοποίησης και τον τρόπο λειτουργίας τους
Η Ελλάδα δεν θα γίνει… Εσθονία, αλλά η ζωή των πολιτών θα γίνει πιο απλή και εύκολη με την εφαρμογή της ψηφιακής στρατηγικής της κυβέρνησης, τονίζει στα «Π» ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, ο οποίος δεσμεύεται ότι το σύστημα «112» θα είναι πλήρως λειτουργικό μέχρι το τέλος του έτους.
Είστε ικανοποιημένος από την πιλοτική εφαρμογή του «112»; Ποιες αλλαγές θα γίνουν στην υπηρεσία αυτή μέχρι το τέλος του χρόνου;
Το σύστημα «112» θα είναι διαθέσιμο στην ολότητά του στο τέλος του τρέχοντος έτους. Η βασική υποδομή του συστήματος είναι ήδη λειτουργική, ωστόσο υπάρχουν ακόμη εκκρεμότητες, οι οποίες απαιτούν σειρά ενεργειών από τη μεριά μας. Ενα τέτοιο παράδειγμα αφορά τη δυνατότητα των μηνυμάτων ειδοποίησης CBS να εμφανίζονται σε όλες τις συσκευές. Αυτό απαιτεί ενέργειες από μεριάς συγκεκριμένων κατασκευαστών κινητών τηλεφώνων, σε σχέση με κάποιες απαιτούμενες αλλαγές στις ρυθμίσεις του λογισμικού τους.
Ως υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, είμαστε ήδη σε επαφή μαζί τους γι’ αυτόν τον σκοπό, ώστε το συγκεκριμένο σύστημα να λειτουργήσει το γρηγορότερο δυνατό. Με δεδομένα τα γεγονότα που συνέβησαν πέρυσι στο Μάτι, θεωρήσαμε πως έπρεπε η Πολιτεία να έχει έστω ένα αντίστοιχο μέσο στη διάθεσή της. Σε αυτό το πλαίσιο, σε συνεργασία με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, αναπτύξαμε μέσα σε λίγες εβδομάδες τη λεγόμενη «ενδιάμεση λύση», που αφορά τη δυνατότητα αποστολής SMS σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές. Το περασμένο Σαββατοκύριακο κατοχυρώσαμε ότι η λύση αυτή είναι λειτουργική, ενημερώνοντας τους πολίτες σε γεωγραφικές περιοχές μεγάλης κλίμακας για τον κίνδυνο πυρκαγιάς.
Η εφαρμογή αυτής της λύσης αποτελεί ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι: αυτό είναι ένα μόνο βήμα από πολλά που πρέπει να γίνονται σε ανάλογες περιπτώσεις και σίγουρα δεν αποτελεί πανάκεια. Σε ό,τι αφορά το πλήρες σύστημα «112», να τονίσουμε ότι θα έχει τη δυνατότητα ενημέρωσης των πολιτών σε πολύ μικρότερες γεωγραφικές περιοχές, πολύ πιο στοχευμένα και γρήγορα. Αυτή είναι η «εξερχόμενη διάσταση» του «112».
Επειδή έγινε συζήτηση γιατί δεν ενεργοποιήθηκε το «112» για τους κατοίκους της Παιανίας και της Εύβοιας κατά τις πυρκαγιές της περασμένης εβδομάδας, ποιος αποφασίζει για την αποστολή των γραπτών αυτών μηνυμάτων και πώς; Το κράτος χρεώνεται για την αποστολή τους;
Η ευθύνη της χρήσης και της λειτουργίας του συστήματος ανήκει αποκλειστικά στα εξειδικευμένα στελέχη της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Αυτό είναι το δόκιμο και το σωστό. Σε κάθε σύστημα, ο ειδικός πρέπει να είναι εκείνος που το χειρίζεται και το αξιοποιεί, κατά την κρίση του. Και εδώ το ζήτημα δεν αφορά μόνο την τεχνολογία.
Η τεχνολογία αποτελεί μέσο και τόσο η ενδιάμεση λύση όσο και το πλήρες σύστημα συνιστούν πρόσθετα μέσα από εκείνα που πρέπει να έχει στη διάθεσή της η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας προκειμένου να επιτελέσει τον σκοπό της. Δεν θα πρέπει, όμως, να ξεχνάμε ποτέ το πραγματικό ζητούμενο, που είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής, του φυσικού περιβάλλοντος και της περιουσίας των πολιτών. Η αξία των συστημάτων αυτών έγκειται στη χρήση τους, η οποία δεν είναι παρά μόνον ένα κομμάτι ενός ευρύτερου παζλ. Τέλος, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι δεν προκύπτει κάποιο κόστος για το κράτος ή για τους πολίτες από την αποστολή των μηνυμάτων αυτών.
Θα προχωρήσετε με τα ψηφιακά έργα της προηγούμενης κυβέρνησης; Τι θα κρατήσετε και τι θα απορρίψετε από όσα παραλάβατε;
Από την πρώτη κιόλας ημέρα τονίσαμε πως δεν έχουμε έρθει με την παραμικρή διάθεση ρεβανσισμού. Προφανώς, έχουμε σημαντικές αποκλίσεις από την προηγούμενη κυβέρνηση σε σχέση με το πώς αντιλαμβανόμαστε την ψηφιακή στρατηγική της χώρας. Η δομή του νέου υπουργείου αποτελεί μια πρώτη τέτοια απόκλιση. Ο σκοπός του νέου υπουργείου δεν είναι απλά και μόνο η προκήρυξη έργων, αλλά η ανάπτυξη ενός σχεδίου που θα κατατείνει στο να κάνει τη ζωή των πολιτών ευκολότερη και καλύτερη.
Σε ό,τι αφορά τα ψηφιακά έργα που βρήκαμε σε εξέλιξη, θέλω να τονίσω ότι οι όποιες παρεμβάσεις μας θα είναι στην κατεύθυνση βελτιστοποιήσεων και όχι ακύρωσης. Επίσης, προς την κατεύθυνση της ένταξής τους σε μια ευρύτερη στρατηγική, η οποία δεν θα εξετάζει το κάθε σύστημα απομονωμένο από τα υπόλοιπα συστήματα. Αναφορικά με έργα τα οποία δεν έχουν ακόμη προκηρυχθεί, θα τα επανεξετάσουμε σε σχέση με τη δική μας προτεραιοποίηση, η οποία ξεκινά από τις ανάγκες του πολίτη.
Μπορεί να γίνει η Ελλάδα Εσθονία στον τομέα του ψηφιακού δημόσιου τομέα και σε τι βάθος χρόνου; Στον άμεσο ορίζοντα, ποια μείζονα μεταρρύθμιση θα θέσετε σε εφαρμογή;
Αν έπρεπε να απαντήσω μονολεκτικά, θα σας απαντούσα «όχι». Και αυτό όχι επειδή δεν είμαστε αρκετά φιλόδοξοι - πιστέψτε με, είμαστε. Θα σας έλεγα «όχι» επειδή η Ελλάδα δεν πρέπει να αντιγράψει άλλα κράτη, αλλά να αναπτύξει το δικό της διακριτό μοντέλο. Εμείς έχουμε μια μεγάλη και δυσλειτουργική γραφειοκρατία, η οποία πρέπει ταυτόχρονα να απλοποιηθεί και να ψηφιοποιηθεί. Και αυτό μας κάνει να μοιάζουμε περισσότερο με περιπτώσεις κρατών όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, παρά η Εσθονία, η οποία δομήθηκε εξαρχής ψηφιακά.
Σε ό,τι αφορά τα επόμενα βήματά μας, αυτήν τη στιγμή μελετάμε τα λεγόμενα «γεγονότα ζωής» των πολιτών -αρχίζοντας από τη γέννηση ενός παιδιού και την εγγραφή στο σχολείο- και από τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσουμε να τα αποτυπώνουμε και να τα απλοποιούμε. Η «πυξίδα» μας, όπως ανέφερα και πριν, είναι το να κάνουμε τη ζωή των πολιτών απλούστερη και καλύτερη.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά 18/8/2019
Είστε ικανοποιημένος από την πιλοτική εφαρμογή του «112»; Ποιες αλλαγές θα γίνουν στην υπηρεσία αυτή μέχρι το τέλος του χρόνου;
Το σύστημα «112» θα είναι διαθέσιμο στην ολότητά του στο τέλος του τρέχοντος έτους. Η βασική υποδομή του συστήματος είναι ήδη λειτουργική, ωστόσο υπάρχουν ακόμη εκκρεμότητες, οι οποίες απαιτούν σειρά ενεργειών από τη μεριά μας. Ενα τέτοιο παράδειγμα αφορά τη δυνατότητα των μηνυμάτων ειδοποίησης CBS να εμφανίζονται σε όλες τις συσκευές. Αυτό απαιτεί ενέργειες από μεριάς συγκεκριμένων κατασκευαστών κινητών τηλεφώνων, σε σχέση με κάποιες απαιτούμενες αλλαγές στις ρυθμίσεις του λογισμικού τους.
Ως υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, είμαστε ήδη σε επαφή μαζί τους γι’ αυτόν τον σκοπό, ώστε το συγκεκριμένο σύστημα να λειτουργήσει το γρηγορότερο δυνατό. Με δεδομένα τα γεγονότα που συνέβησαν πέρυσι στο Μάτι, θεωρήσαμε πως έπρεπε η Πολιτεία να έχει έστω ένα αντίστοιχο μέσο στη διάθεσή της. Σε αυτό το πλαίσιο, σε συνεργασία με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, αναπτύξαμε μέσα σε λίγες εβδομάδες τη λεγόμενη «ενδιάμεση λύση», που αφορά τη δυνατότητα αποστολής SMS σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές. Το περασμένο Σαββατοκύριακο κατοχυρώσαμε ότι η λύση αυτή είναι λειτουργική, ενημερώνοντας τους πολίτες σε γεωγραφικές περιοχές μεγάλης κλίμακας για τον κίνδυνο πυρκαγιάς.
Η εφαρμογή αυτής της λύσης αποτελεί ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι: αυτό είναι ένα μόνο βήμα από πολλά που πρέπει να γίνονται σε ανάλογες περιπτώσεις και σίγουρα δεν αποτελεί πανάκεια. Σε ό,τι αφορά το πλήρες σύστημα «112», να τονίσουμε ότι θα έχει τη δυνατότητα ενημέρωσης των πολιτών σε πολύ μικρότερες γεωγραφικές περιοχές, πολύ πιο στοχευμένα και γρήγορα. Αυτή είναι η «εξερχόμενη διάσταση» του «112».
Επειδή έγινε συζήτηση γιατί δεν ενεργοποιήθηκε το «112» για τους κατοίκους της Παιανίας και της Εύβοιας κατά τις πυρκαγιές της περασμένης εβδομάδας, ποιος αποφασίζει για την αποστολή των γραπτών αυτών μηνυμάτων και πώς; Το κράτος χρεώνεται για την αποστολή τους;
Η ευθύνη της χρήσης και της λειτουργίας του συστήματος ανήκει αποκλειστικά στα εξειδικευμένα στελέχη της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Αυτό είναι το δόκιμο και το σωστό. Σε κάθε σύστημα, ο ειδικός πρέπει να είναι εκείνος που το χειρίζεται και το αξιοποιεί, κατά την κρίση του. Και εδώ το ζήτημα δεν αφορά μόνο την τεχνολογία.
Η τεχνολογία αποτελεί μέσο και τόσο η ενδιάμεση λύση όσο και το πλήρες σύστημα συνιστούν πρόσθετα μέσα από εκείνα που πρέπει να έχει στη διάθεσή της η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας προκειμένου να επιτελέσει τον σκοπό της. Δεν θα πρέπει, όμως, να ξεχνάμε ποτέ το πραγματικό ζητούμενο, που είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής, του φυσικού περιβάλλοντος και της περιουσίας των πολιτών. Η αξία των συστημάτων αυτών έγκειται στη χρήση τους, η οποία δεν είναι παρά μόνον ένα κομμάτι ενός ευρύτερου παζλ. Τέλος, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι δεν προκύπτει κάποιο κόστος για το κράτος ή για τους πολίτες από την αποστολή των μηνυμάτων αυτών.
Θα προχωρήσετε με τα ψηφιακά έργα της προηγούμενης κυβέρνησης; Τι θα κρατήσετε και τι θα απορρίψετε από όσα παραλάβατε;
Από την πρώτη κιόλας ημέρα τονίσαμε πως δεν έχουμε έρθει με την παραμικρή διάθεση ρεβανσισμού. Προφανώς, έχουμε σημαντικές αποκλίσεις από την προηγούμενη κυβέρνηση σε σχέση με το πώς αντιλαμβανόμαστε την ψηφιακή στρατηγική της χώρας. Η δομή του νέου υπουργείου αποτελεί μια πρώτη τέτοια απόκλιση. Ο σκοπός του νέου υπουργείου δεν είναι απλά και μόνο η προκήρυξη έργων, αλλά η ανάπτυξη ενός σχεδίου που θα κατατείνει στο να κάνει τη ζωή των πολιτών ευκολότερη και καλύτερη.
Σε ό,τι αφορά τα ψηφιακά έργα που βρήκαμε σε εξέλιξη, θέλω να τονίσω ότι οι όποιες παρεμβάσεις μας θα είναι στην κατεύθυνση βελτιστοποιήσεων και όχι ακύρωσης. Επίσης, προς την κατεύθυνση της ένταξής τους σε μια ευρύτερη στρατηγική, η οποία δεν θα εξετάζει το κάθε σύστημα απομονωμένο από τα υπόλοιπα συστήματα. Αναφορικά με έργα τα οποία δεν έχουν ακόμη προκηρυχθεί, θα τα επανεξετάσουμε σε σχέση με τη δική μας προτεραιοποίηση, η οποία ξεκινά από τις ανάγκες του πολίτη.
Μπορεί να γίνει η Ελλάδα Εσθονία στον τομέα του ψηφιακού δημόσιου τομέα και σε τι βάθος χρόνου; Στον άμεσο ορίζοντα, ποια μείζονα μεταρρύθμιση θα θέσετε σε εφαρμογή;
Αν έπρεπε να απαντήσω μονολεκτικά, θα σας απαντούσα «όχι». Και αυτό όχι επειδή δεν είμαστε αρκετά φιλόδοξοι - πιστέψτε με, είμαστε. Θα σας έλεγα «όχι» επειδή η Ελλάδα δεν πρέπει να αντιγράψει άλλα κράτη, αλλά να αναπτύξει το δικό της διακριτό μοντέλο. Εμείς έχουμε μια μεγάλη και δυσλειτουργική γραφειοκρατία, η οποία πρέπει ταυτόχρονα να απλοποιηθεί και να ψηφιοποιηθεί. Και αυτό μας κάνει να μοιάζουμε περισσότερο με περιπτώσεις κρατών όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, παρά η Εσθονία, η οποία δομήθηκε εξαρχής ψηφιακά.
Σε ό,τι αφορά τα επόμενα βήματά μας, αυτήν τη στιγμή μελετάμε τα λεγόμενα «γεγονότα ζωής» των πολιτών -αρχίζοντας από τη γέννηση ενός παιδιού και την εγγραφή στο σχολείο- και από τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσουμε να τα αποτυπώνουμε και να τα απλοποιούμε. Η «πυξίδα» μας, όπως ανέφερα και πριν, είναι το να κάνουμε τη ζωή των πολιτών απλούστερη και καλύτερη.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά 18/8/2019