Νομοσχέδιο για την Παιδεία: Τι αλλάζει σε μεταπτυχιακά, πρότυπα σχολεία και πτυχία κολεγίων
Όλες τις αλλαγές που θα ισχύσουν το επόμενο διάστημα στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας.
Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας φέρνει προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή επιμέρους διατάξεις στα νομοσχέδια του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του Υπουργείου Υγείας, με στόχο την επίλυση άμεσων προβλημάτων, ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της νέας σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς.
Αναφορικά με τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών απλουστεύονται – σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας – οι διαδικασίες διαχείρισης των ΜΠΣ και προωθείται μεγαλύτερη ευελιξία στο λειτουργικό πλαίσιο.
Για τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία δίνεται μεγαλύτερη ελευθερία στη διαμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος ενώ με τους τίτλους σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από χώρες της ΕΕ και τρίτες χώρες, το υπουργείο Παιδείας επαναφέρει τη δυνατότητα αναγνώρισης της επαγγελματικής ισοδυναμίας.
Το υπουργείο Παιδείας – όπως είχε προαναγγείλει – καταργεί το διαχωρισμό των σχολών σε «πράσινες» και «κόκκινες» που είχε εισάγει η προηγούμενη κυβέρνηση, και η εισαγωγή σε όλα τα τμήματα της ανώτατης εκπαίδευσης θα γίνεται μόνο μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων.
Κατά τα λοιπά, δίνεται η δυνατότητα σε παλαιούς αποφοίτους λυκείων (σ.σ όσοι αποφοίτησαν μέχρι και το σχολικό έτος 2018-19) να συμμετάσχουν στη διαδικασία των πανελλαδικών επιλέγονται το ισχύον καθεστώς ή αυτό που ίσχυε το προηγούμενο έτος.
Μεταπτυχιακές σπουδές
Με τη σχετική νομοθετική ρύθμιση, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, απλουστεύονται οι διαδικασίες διαχείρισης των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, όπως αυτά προβλέπονται στον ν. 4485/2017, και μειώνεται ο διοικητικός φόρτος στα Πανεπιστήμια.
Θεσμοθετείται μεγαλύτερη ευελιξία στο λειτουργικό πλαίσιο των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, ενισχύοντας την αυτοδιοίκηση των Ιδρυμάτων, με στόχο την προσέλκυση περισσότερων καταξιωμένων επιστημόνων, περισσότερων φοιτητών, καθώς και την προώθηση και διευκόλυνση της έρευνας και της διδασκαλίας.
Οι διατάξεις αυτές αποσκοπούν στη διευθέτηση ζητημάτων επείγουσας φύσεως στην έναρξη της ακαδημαϊκής χρονιάς. Το ευρύτερο κανονιστικό πλαίσιο των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών θα συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο για τη συνολική αναθεώρηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που θα κατατεθεί τους επόμενους μήνες.
Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία
Η νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου έχει ως στόχο να ενισχύει τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία (ΠΠΣ) και να τους προσδώσει εκ νέου, μεγαλύτερη ελευθερία στη διαμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος.
Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο ενδυναμώνει συνολικά τη λειτουργία των ΠΠΣ με τη ρύθμιση της μεταβατικής λειτουργίας και συγκρότησης των Επιστημονικών Εποπτικών Συμβουλίων (ΕΠΕΣ) των ΠΠΣ, τα οποία κατευθύνουν στην ουσία τη δράση των ΠΠΣ.
«Είναι κεντρική μας πολιτική επιλογή και προγραμματική μας θέση, όχι μόνο η αποκατάσταση, αλλά και η περαιτέρω ενίσχυση των ΠΠΣ, στο πλαίσιο της προσπάθειας για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων» αναφέρει το υπουργείο.
Ισοδυναμία τίτλων
Η σχετική νομοθετική ρύθμιση επαναφέρει τη δυνατότητα αναγνώρισης της επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κρατών – μελών της ΕΕ και τρίτων χωρών. Περαιτέρω, διατηρεί τη δυνατότητα αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων, σύμφωνα με την Οδηγία 2005/36/ΕΚ, όπως ενσωματώθηκε στην ελληνική έννομη τάξη με το Π.Δ. 38/10 και ισχύει.
Επίσης, διευκολύνει, διαδικαστικά, τη διεκπεραίωση των σχετικών αιτήσεων. Σημειωτέων ότι οι μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις που έχουν διαπιστωθεί στη λειτουργία του ΣΑΕΠ, κρατούν παγιδευμένους χιλιάδες απόφοιτους και θέτουν ευθέως ζητήματα συμβατότητας του ελληνικού δικαίου με τις υποχρεώσεις που απορρέουν για τα κράτη – μέλη από το ενωσιακό δίκαιο.
Τέλος στις «πράσινες» και «κόκκινες» σχολές
Το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να καταργήσει τις «πράσινες» και «κόκκινες» σχολές που είχε θεσμοθετήσει η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Με την προς ψήφιση ρύθμιση προβλέπεται η ενιαία αντιμετώπισή τους ως σχολών, στις οποίες η εισαγωγή των ενδιαφερομένων θα γίνεται μόνο μέσω πανελλαδικών εξετάσεων.
Ως εκ τούτου, προτείνεται η άρση της κατηγοριοποίησής τους σε σχολές «ελεύθερης πρόσβασης» και σε σχολές εισαγωγής «κατόπιν εξετάσεων».
Εισαγωγή στα ΑΕΙ παλαιών αποφοίτων
Με την προτεινόμενη προς ψήφιση ρύθμιση παρέχεται η δυνατότητα σε όλους τους παλαιούς αποφοίτους (δηλαδή, σε όσους αποφοίτησαν μέχρι και το σχολικό έτος 2018-2019), οι οποίοι επιθυμούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις υποψηφίων γενικού λυκείου του σχολικού έτους 2019-2020, να επιλέξουν είτε να εξεταστούν με τους όρους και προϋποθέσεις (εξεταστέα ύλη και διαδικασίες) που θα ισχύσουν το σχολικό έτος 2019-2020, είτε με τους όρους και προϋποθέσεις, που ίσχυσαν το σχολικό έτος 2018-2019.
Πιστώσεις για απασχόληση εκπαιδευτικών
Προκειμένου να καλυφθούν πρόσθετες ανάγκες που αφορούν στην ομαλή λειτουργία των σχολείων για το σχολικό έτος 2019-2020 και, συγκεκριμένα, για την εξασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων για απασχόληση του απαιτούμενου αριθμού αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών καθώς και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, και δεδομένης της ανεπάρκειας των πιστώσεων που μας κληροδότησε η απελθούσα Κυβέρνηση, προβλέπεται ρύθμιση για την εξασφάλιση των απαραίτητων πιστώσεων.
Επιλογή σημαιοφόρων στα δημοτικά
Το υπουργείο Παιδείας κατάθεσε και τη ρύθμιση με την οποία αλλάζει ο τρόπος επιλογής των σημαιοφόρων, παραστατών και υπεύθυνων στα δημοτικά σχολεία.
Εφεξής η επιλογή τους θα γίνεται με κριτήριο την επίδοσή τους κατά την Ε΄ τάξη του δημοτικού σχολείου και με βάση τον γενικό μέσο όρο βαθμολογίας τους.
Σκοπός της διάταξης που έχει προκαλέσει αντιδράσεις σε ένα κομμάτι της Αντιπολίτευσης, είναι – όπως αναφέρει το υπουργείο Παιδείας – η επιβράβευση της προσπάθειας των μαθητών και η παροχή κινήτρου για τη βελτίωση των επιδόσεών τους.
Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας φέρνει προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή επιμέρους διατάξεις στα νομοσχέδια του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του Υπουργείου Υγείας, με στόχο την επίλυση άμεσων προβλημάτων, ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της νέας σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς.
Αναφορικά με τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών απλουστεύονται – σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας – οι διαδικασίες διαχείρισης των ΜΠΣ και προωθείται μεγαλύτερη ευελιξία στο λειτουργικό πλαίσιο.
Για τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία δίνεται μεγαλύτερη ελευθερία στη διαμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος ενώ με τους τίτλους σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από χώρες της ΕΕ και τρίτες χώρες, το υπουργείο Παιδείας επαναφέρει τη δυνατότητα αναγνώρισης της επαγγελματικής ισοδυναμίας.
Το υπουργείο Παιδείας – όπως είχε προαναγγείλει – καταργεί το διαχωρισμό των σχολών σε «πράσινες» και «κόκκινες» που είχε εισάγει η προηγούμενη κυβέρνηση, και η εισαγωγή σε όλα τα τμήματα της ανώτατης εκπαίδευσης θα γίνεται μόνο μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων.
Κατά τα λοιπά, δίνεται η δυνατότητα σε παλαιούς αποφοίτους λυκείων (σ.σ όσοι αποφοίτησαν μέχρι και το σχολικό έτος 2018-19) να συμμετάσχουν στη διαδικασία των πανελλαδικών επιλέγονται το ισχύον καθεστώς ή αυτό που ίσχυε το προηγούμενο έτος.
Μεταπτυχιακές σπουδές
Με τη σχετική νομοθετική ρύθμιση, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, απλουστεύονται οι διαδικασίες διαχείρισης των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, όπως αυτά προβλέπονται στον ν. 4485/2017, και μειώνεται ο διοικητικός φόρτος στα Πανεπιστήμια.
Θεσμοθετείται μεγαλύτερη ευελιξία στο λειτουργικό πλαίσιο των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, ενισχύοντας την αυτοδιοίκηση των Ιδρυμάτων, με στόχο την προσέλκυση περισσότερων καταξιωμένων επιστημόνων, περισσότερων φοιτητών, καθώς και την προώθηση και διευκόλυνση της έρευνας και της διδασκαλίας.
Οι διατάξεις αυτές αποσκοπούν στη διευθέτηση ζητημάτων επείγουσας φύσεως στην έναρξη της ακαδημαϊκής χρονιάς. Το ευρύτερο κανονιστικό πλαίσιο των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών θα συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο για τη συνολική αναθεώρηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που θα κατατεθεί τους επόμενους μήνες.
Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία
Η νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου έχει ως στόχο να ενισχύει τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία (ΠΠΣ) και να τους προσδώσει εκ νέου, μεγαλύτερη ελευθερία στη διαμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος.
Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο ενδυναμώνει συνολικά τη λειτουργία των ΠΠΣ με τη ρύθμιση της μεταβατικής λειτουργίας και συγκρότησης των Επιστημονικών Εποπτικών Συμβουλίων (ΕΠΕΣ) των ΠΠΣ, τα οποία κατευθύνουν στην ουσία τη δράση των ΠΠΣ.
«Είναι κεντρική μας πολιτική επιλογή και προγραμματική μας θέση, όχι μόνο η αποκατάσταση, αλλά και η περαιτέρω ενίσχυση των ΠΠΣ, στο πλαίσιο της προσπάθειας για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων» αναφέρει το υπουργείο.
Ισοδυναμία τίτλων
Η σχετική νομοθετική ρύθμιση επαναφέρει τη δυνατότητα αναγνώρισης της επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κρατών – μελών της ΕΕ και τρίτων χωρών. Περαιτέρω, διατηρεί τη δυνατότητα αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων, σύμφωνα με την Οδηγία 2005/36/ΕΚ, όπως ενσωματώθηκε στην ελληνική έννομη τάξη με το Π.Δ. 38/10 και ισχύει.
Επίσης, διευκολύνει, διαδικαστικά, τη διεκπεραίωση των σχετικών αιτήσεων. Σημειωτέων ότι οι μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις που έχουν διαπιστωθεί στη λειτουργία του ΣΑΕΠ, κρατούν παγιδευμένους χιλιάδες απόφοιτους και θέτουν ευθέως ζητήματα συμβατότητας του ελληνικού δικαίου με τις υποχρεώσεις που απορρέουν για τα κράτη – μέλη από το ενωσιακό δίκαιο.
Τέλος στις «πράσινες» και «κόκκινες» σχολές
Το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να καταργήσει τις «πράσινες» και «κόκκινες» σχολές που είχε θεσμοθετήσει η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Με την προς ψήφιση ρύθμιση προβλέπεται η ενιαία αντιμετώπισή τους ως σχολών, στις οποίες η εισαγωγή των ενδιαφερομένων θα γίνεται μόνο μέσω πανελλαδικών εξετάσεων.
Ως εκ τούτου, προτείνεται η άρση της κατηγοριοποίησής τους σε σχολές «ελεύθερης πρόσβασης» και σε σχολές εισαγωγής «κατόπιν εξετάσεων».
Εισαγωγή στα ΑΕΙ παλαιών αποφοίτων
Με την προτεινόμενη προς ψήφιση ρύθμιση παρέχεται η δυνατότητα σε όλους τους παλαιούς αποφοίτους (δηλαδή, σε όσους αποφοίτησαν μέχρι και το σχολικό έτος 2018-2019), οι οποίοι επιθυμούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις υποψηφίων γενικού λυκείου του σχολικού έτους 2019-2020, να επιλέξουν είτε να εξεταστούν με τους όρους και προϋποθέσεις (εξεταστέα ύλη και διαδικασίες) που θα ισχύσουν το σχολικό έτος 2019-2020, είτε με τους όρους και προϋποθέσεις, που ίσχυσαν το σχολικό έτος 2018-2019.
Πιστώσεις για απασχόληση εκπαιδευτικών
Προκειμένου να καλυφθούν πρόσθετες ανάγκες που αφορούν στην ομαλή λειτουργία των σχολείων για το σχολικό έτος 2019-2020 και, συγκεκριμένα, για την εξασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων για απασχόληση του απαιτούμενου αριθμού αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών καθώς και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, και δεδομένης της ανεπάρκειας των πιστώσεων που μας κληροδότησε η απελθούσα Κυβέρνηση, προβλέπεται ρύθμιση για την εξασφάλιση των απαραίτητων πιστώσεων.
Επιλογή σημαιοφόρων στα δημοτικά
Το υπουργείο Παιδείας κατάθεσε και τη ρύθμιση με την οποία αλλάζει ο τρόπος επιλογής των σημαιοφόρων, παραστατών και υπεύθυνων στα δημοτικά σχολεία.
Εφεξής η επιλογή τους θα γίνεται με κριτήριο την επίδοσή τους κατά την Ε΄ τάξη του δημοτικού σχολείου και με βάση τον γενικό μέσο όρο βαθμολογίας τους.
Σκοπός της διάταξης που έχει προκαλέσει αντιδράσεις σε ένα κομμάτι της Αντιπολίτευσης, είναι – όπως αναφέρει το υπουργείο Παιδείας – η επιβράβευση της προσπάθειας των μαθητών και η παροχή κινήτρου για τη βελτίωση των επιδόσεών τους.