Οι έξι στόχοι του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους
Την στρατηγική του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους παρουσίασε ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης των Διαδικασιών, Λεωνίδας Χριστόπουλος στην ομιλία του στο συνέδριο του ΤΟΜΔΔΑ και ΕΕΔΕ στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών για «ένα σύγχρονο, αναπτυξιακό και φιλικό κράτος», ενώ αναφέρθηκε και στο μέχρι τώρα έργο του υπουργείου αλλά και τους στόχους που έχει θέσει.
Ειδικότερα, οι έξι στόχοι είναι:
1ον) Να γεφυρώσουμε καταρχάς το χάσμα μεταξύ κράτους και πολιτών, αναφορικά με το πώς αντιλαμβάνονται τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών, ώστε να κατορθώσουμε ακολούθως να τις αναγνωρίζουμε καλύτερα και τελικά να τις εξυπηρετήσουμε άμεσα και αποτελεσματικά. Αυτό είναι κρίσιμη παράμετρος σύμφωνα και με τις μελέτες του ΟΟΣΑ για την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών στο κράτος.
2ον) Να παρέχουμε σε όλους τους Έλληνες πρόσβαση στις ψηφιακές δεξιότητες.
3ον) Να καταστήσουμε την Ελλάδα πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη μιας ψηφιακής επιχείρησης.
4ον) Να στηρίξουμε κάθε επιχείρηση στην προσπάθειά της να μετασχηματιστεί σε ψηφιακή.
5ον) Να απελευθερώσουμε την παραγωγική αξία των ανοιχτών δεδομένων.
6ον) να δώσουμε τη δυνατότητα σε κάθε πολίτη να εργαστεί με ταχύτητα, αξιοπιστία και ασφάλεια στο διαδίκτυο.
Όπως τόνισε ο κ. Χριστόπουλος: «Μια από τις βασικές δεσμεύσεις της νέας Κυβέρνησης ήταν η διαμόρφωση ενός σύγχρονου και λειτουργικού κράτους. Ενός κράτους το οποίο, αφενός μεν θα έχει τη δυνατότητα να προσαρμόζεται στις ταχύτατες πλέον, τεχνολογικές και κοινωνικο-οικονομικές εξελίξεις και αφετέρου δεν θα ταλαιπωρεί πολίτες και επιχειρήσεις με περιττά διοικητικά βάρη και γραφειοκρατικές διατυπώσεις μιας άλλης εποχής και κουλτούρας. Ένα κράτος το οποίο με λίγα λόγια θα μετασχηματιστεί, τόσο ψηφιακά όσο και διοικητικά».
Όπως ανέφερε: «Δαπανήσαμε πολύ ενέργεια για να διορθώσουμε αυτό που ονομάζουμε εσωτερική μηχανική του δημοσίου, προκειμένου να ξεπεράσουμε χρόνιες παθογένειες, γνωρίζοντας ότι αυτές οι ενέργειες, είναι αναγκαίες μεν, δεν είναι ορατές δε στους πολίτες» και υπογράμμισε ότι «ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους, μπορεί να μας εξοικονομήσει αμέτρητες χαμένες εργατοώρες και δισεκατομμύρια ευρώ, τα οποία βαραίνουν μέχρι σήμερα τον προϋπολογισμό νοικοκυριών, αλλά και επιχειρήσεων».
Ο κ. Χριστόπουλος επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι «πέραν των παρεμβάσεων στην εσωτερική μηχανική του κράτους σε ό,τι αφορά στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, προχωράμε και στην υλοποίηση ενός ευρύτατου προγράμματος ανασχεδιασμού των διαδικασιών, το οποίο ονομάζεται Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών, το ΕΠΑΔ όπως το λέμε χάριν συντομίας, είναι η προσπάθεια να δώσουμε ταυτότητα σε μια δημόσια πολίτικη, η οποία μέχρι σήμερα δεν είχε ταυτότητα. Να προωθήσουμε ανασχεδιασμούς διαδικασιών με μια κοινή μεθοδολογία, με κοινούς κανόνες και με γενικότερα με μια κοινή συγκροτημένη λογική».
Όπως σημείωσε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης το ΕΠΑΔ για να ριζώσει και να γίνει το απαραίτητο συμπλήρωμα του ψηφιακού μετασχηματισμού πρέπει να είναι ορατό, με μετρήσιμα αποτελέσματα για τον πολίτη. «Γι' αυτό δημιουργούμε το Μητρώο Διαδικασιών, στο οποίο θα καταγραφούν όλες οι διοικητικές διαδικασίες του δημοσίου, καθώς και η εξέλιξη τους μέσα από τις προσπάθειες ανασχεδιασμού τους, όπως επίσης και το Παρατηρητήριο Γραφειοκρατίας, το οποίο θα μετράει την εξέλιξη των διοικητικών βαρών με ποσοτικούς όρους, μέσα από τις ίδιες προσπάθειες» και πρόσθεσε ότι κορωνίδα της προσπάθειας του υπουργείου είναι ο νέος Κώδικας Διοικητικών και Ψηφιακών Διαδικασιών, ο οποίος αναμένεται να είναι έτοιμος μέχρι το τέλος του έτους
Ψηφιακό κράτος και νεοφυείς επιχειρήσεις
Την σχέση του ψηφιακού κράτους και των καινοτόμων επιχειρήσεων έθιξε ο κ. Χριστόπουλος λέγονται ότι «πρέπει και στην Ελλάδα να βρεθεί η σωστή φόρμουλα για τη συνεργασία των δύο μερών, καθώς μέχρι σήμερα, η σχέση τους είναι σχεδόν ανύπαρκτη, παρότι ο τομέας των τεχνολογικών start ups παρουσιάζει άνθηση στη χώρα μας. Η συνεργασία αυτή και με την αναγκαία ευέλικτη μορφή την οποία οφείλει να έχει, αποτελούν τον κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας, καθώς τα δύο μέρη χρειάζεται να εκμεταλλεύονται το ένα τις δυνατότητες του άλλου, προς το κοινό όφελος. Για παράδειγμα, το κράτος μπορεί να προσφέρει το χώρο για τις δόκιμες νέων εφαρμογών ή τα απαραίτητα δεδομένα για αυτές, ενώ οι επιχειρήσεις από την πλευρά τους μπορούν να προσφέρουν σε πολύ χαμηλότερες τιμές τις εφαρμογές τους, μόλις αυτές τεσταριστούν και γίνουν προϊόντα για την αγορά».
Αναφερόμενος στην προσπάθεια με την απλούστευση και ψηφιοποίηση των ληξιαρχικών γεγονότων αρχής γενομένης για την δήλωση γέννησης, «θα ακολουθήσουν και άλλα ληξιαρχικά γεγονότα, όπως η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου που έχει άπειρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, η ονοματοδοσία, ο γάμος κ.λπ., απλουστεύουμε και ψηφιοποιούμε τις ίδιες διαδικασίες στα προξενεία για να απλουστεύσουμε και τη ζωή του απόδημου ελληνισμού, "τρέχουμε" και άλλα σημαντικά έργα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους. Μεταξύ αυτών είναι η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων στο Δημόσιο και η διανομή 150.000 απομακρυσμένων ψηφιακών υπογραφών σε δημοσίους υπαλλήλους, ώστε να περιορίσουμε το χαρτί».
Ο κ. Χριστόπουλος συμπλήρωσε ότι ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η «αποκεντρωμένη ταυτοποίηση» μέσω του διαγωνισμού για τις νέες ταυτότητες. «Είμαστε πια στο 2020. Πράγματα που θεωρούσαμε δεδομένα τρεμοπαίζουν κάτω από τα πόδια μας και αυτό δεν είναι κάτι που πρέπει να αγνοήσουμε. Νομίζω ο καθένας από εμάς, είτε στο δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα, καταλαβαίνει πως τίποτα δεν μπορεί να είναι πια το ίδιο».
Τέλος, ο κ. Χριστόπουλος είπε ότι «ο δρόμος προς τη δημιουργία του νέου ψηφιακού κράτους, είναι ένας δρόμος που δεν έχουμε την πολυτέλεια να μην τον διανύσουμε ταχύτατα ως χώρα. Απαιτείται όλοι μαζί, "να πατήσουμε το enter" για τη μετάβασή μας στην νέα ψηφιακή εποχή».
Ειδικότερα, οι έξι στόχοι είναι:
1ον) Να γεφυρώσουμε καταρχάς το χάσμα μεταξύ κράτους και πολιτών, αναφορικά με το πώς αντιλαμβάνονται τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών, ώστε να κατορθώσουμε ακολούθως να τις αναγνωρίζουμε καλύτερα και τελικά να τις εξυπηρετήσουμε άμεσα και αποτελεσματικά. Αυτό είναι κρίσιμη παράμετρος σύμφωνα και με τις μελέτες του ΟΟΣΑ για την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών στο κράτος.
2ον) Να παρέχουμε σε όλους τους Έλληνες πρόσβαση στις ψηφιακές δεξιότητες.
3ον) Να καταστήσουμε την Ελλάδα πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη μιας ψηφιακής επιχείρησης.
4ον) Να στηρίξουμε κάθε επιχείρηση στην προσπάθειά της να μετασχηματιστεί σε ψηφιακή.
5ον) Να απελευθερώσουμε την παραγωγική αξία των ανοιχτών δεδομένων.
6ον) να δώσουμε τη δυνατότητα σε κάθε πολίτη να εργαστεί με ταχύτητα, αξιοπιστία και ασφάλεια στο διαδίκτυο.
Όπως τόνισε ο κ. Χριστόπουλος: «Μια από τις βασικές δεσμεύσεις της νέας Κυβέρνησης ήταν η διαμόρφωση ενός σύγχρονου και λειτουργικού κράτους. Ενός κράτους το οποίο, αφενός μεν θα έχει τη δυνατότητα να προσαρμόζεται στις ταχύτατες πλέον, τεχνολογικές και κοινωνικο-οικονομικές εξελίξεις και αφετέρου δεν θα ταλαιπωρεί πολίτες και επιχειρήσεις με περιττά διοικητικά βάρη και γραφειοκρατικές διατυπώσεις μιας άλλης εποχής και κουλτούρας. Ένα κράτος το οποίο με λίγα λόγια θα μετασχηματιστεί, τόσο ψηφιακά όσο και διοικητικά».
Όπως ανέφερε: «Δαπανήσαμε πολύ ενέργεια για να διορθώσουμε αυτό που ονομάζουμε εσωτερική μηχανική του δημοσίου, προκειμένου να ξεπεράσουμε χρόνιες παθογένειες, γνωρίζοντας ότι αυτές οι ενέργειες, είναι αναγκαίες μεν, δεν είναι ορατές δε στους πολίτες» και υπογράμμισε ότι «ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους, μπορεί να μας εξοικονομήσει αμέτρητες χαμένες εργατοώρες και δισεκατομμύρια ευρώ, τα οποία βαραίνουν μέχρι σήμερα τον προϋπολογισμό νοικοκυριών, αλλά και επιχειρήσεων».
Ο κ. Χριστόπουλος επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι «πέραν των παρεμβάσεων στην εσωτερική μηχανική του κράτους σε ό,τι αφορά στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, προχωράμε και στην υλοποίηση ενός ευρύτατου προγράμματος ανασχεδιασμού των διαδικασιών, το οποίο ονομάζεται Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών, το ΕΠΑΔ όπως το λέμε χάριν συντομίας, είναι η προσπάθεια να δώσουμε ταυτότητα σε μια δημόσια πολίτικη, η οποία μέχρι σήμερα δεν είχε ταυτότητα. Να προωθήσουμε ανασχεδιασμούς διαδικασιών με μια κοινή μεθοδολογία, με κοινούς κανόνες και με γενικότερα με μια κοινή συγκροτημένη λογική».
Όπως σημείωσε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης το ΕΠΑΔ για να ριζώσει και να γίνει το απαραίτητο συμπλήρωμα του ψηφιακού μετασχηματισμού πρέπει να είναι ορατό, με μετρήσιμα αποτελέσματα για τον πολίτη. «Γι' αυτό δημιουργούμε το Μητρώο Διαδικασιών, στο οποίο θα καταγραφούν όλες οι διοικητικές διαδικασίες του δημοσίου, καθώς και η εξέλιξη τους μέσα από τις προσπάθειες ανασχεδιασμού τους, όπως επίσης και το Παρατηρητήριο Γραφειοκρατίας, το οποίο θα μετράει την εξέλιξη των διοικητικών βαρών με ποσοτικούς όρους, μέσα από τις ίδιες προσπάθειες» και πρόσθεσε ότι κορωνίδα της προσπάθειας του υπουργείου είναι ο νέος Κώδικας Διοικητικών και Ψηφιακών Διαδικασιών, ο οποίος αναμένεται να είναι έτοιμος μέχρι το τέλος του έτους
Ψηφιακό κράτος και νεοφυείς επιχειρήσεις
Την σχέση του ψηφιακού κράτους και των καινοτόμων επιχειρήσεων έθιξε ο κ. Χριστόπουλος λέγονται ότι «πρέπει και στην Ελλάδα να βρεθεί η σωστή φόρμουλα για τη συνεργασία των δύο μερών, καθώς μέχρι σήμερα, η σχέση τους είναι σχεδόν ανύπαρκτη, παρότι ο τομέας των τεχνολογικών start ups παρουσιάζει άνθηση στη χώρα μας. Η συνεργασία αυτή και με την αναγκαία ευέλικτη μορφή την οποία οφείλει να έχει, αποτελούν τον κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας, καθώς τα δύο μέρη χρειάζεται να εκμεταλλεύονται το ένα τις δυνατότητες του άλλου, προς το κοινό όφελος. Για παράδειγμα, το κράτος μπορεί να προσφέρει το χώρο για τις δόκιμες νέων εφαρμογών ή τα απαραίτητα δεδομένα για αυτές, ενώ οι επιχειρήσεις από την πλευρά τους μπορούν να προσφέρουν σε πολύ χαμηλότερες τιμές τις εφαρμογές τους, μόλις αυτές τεσταριστούν και γίνουν προϊόντα για την αγορά».
Αναφερόμενος στην προσπάθεια με την απλούστευση και ψηφιοποίηση των ληξιαρχικών γεγονότων αρχής γενομένης για την δήλωση γέννησης, «θα ακολουθήσουν και άλλα ληξιαρχικά γεγονότα, όπως η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου που έχει άπειρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, η ονοματοδοσία, ο γάμος κ.λπ., απλουστεύουμε και ψηφιοποιούμε τις ίδιες διαδικασίες στα προξενεία για να απλουστεύσουμε και τη ζωή του απόδημου ελληνισμού, "τρέχουμε" και άλλα σημαντικά έργα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους. Μεταξύ αυτών είναι η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων στο Δημόσιο και η διανομή 150.000 απομακρυσμένων ψηφιακών υπογραφών σε δημοσίους υπαλλήλους, ώστε να περιορίσουμε το χαρτί».
Ο κ. Χριστόπουλος συμπλήρωσε ότι ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η «αποκεντρωμένη ταυτοποίηση» μέσω του διαγωνισμού για τις νέες ταυτότητες. «Είμαστε πια στο 2020. Πράγματα που θεωρούσαμε δεδομένα τρεμοπαίζουν κάτω από τα πόδια μας και αυτό δεν είναι κάτι που πρέπει να αγνοήσουμε. Νομίζω ο καθένας από εμάς, είτε στο δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα, καταλαβαίνει πως τίποτα δεν μπορεί να είναι πια το ίδιο».
Τέλος, ο κ. Χριστόπουλος είπε ότι «ο δρόμος προς τη δημιουργία του νέου ψηφιακού κράτους, είναι ένας δρόμος που δεν έχουμε την πολυτέλεια να μην τον διανύσουμε ταχύτατα ως χώρα. Απαιτείται όλοι μαζί, "να πατήσουμε το enter" για τη μετάβασή μας στην νέα ψηφιακή εποχή».