Η πρωτοφανής επιδήμια του κορονοιού δοκίμασε τα αντανακλαστικά όλων: των πολιτών, της κυβέρνησης, του συστήματος υγείας αλλά και των εμπόρων και των επιχειρηματιών.

Η αναγκαστική “κοινωνική αποστασιοποίηση” σε συνδυασμό με το κλείσιμο των μαγαζιών για να περιοριστεί ο συνωστισμός και η εξάπλωση του ιού, ανάγκασαν ένα κομμάτι του επιχειρηματικού κόσμου αλλά και του Δημοσίου, να στραφεί σε μια λύση που σε άλλες χώρες θεωρείται δεδομένη, αλλά στην Ελλάδα αντιστεκόμασταν: τον ψηφιακό μετασχηματισμό ή πιο απλά την μεταφορά υπηρεσιών και λειτουργιών στο ίντερνετ.

Από ανάγκη, ως χώρα ανακαλύψαμε ότι στον κόσμο του ίντερνετ μπορούν να γίνουν τα πάντα, εύκολα, γρήγορα και με ασφάλεια. Αγορές, διαδικασίες, μαθήματα, ακόμα και εξ αποστάσεως εργασία.

Η αναγκαστική φύση αυτής της “βίαιης” προσαρμογής σε μια νέα πραγματικότητα δεν πρέπει να μας αποθαρρύνει: είναι η ευκαιρία μας για εξέλιξη και το πέρασμα της χώρας σε μια νέα εποχή, την πραγματική “ψηφιακή εποχή”.

Έχουμε συνηθίσει αυτή να την χαρακτηρίζουμε από την εκτεταμένη χρήση του ίντερνετ και την ευκολία της διάδοσης της πληροφορίας. Τώρα όμως καταλαβαίνουμε τα επιπλέον προνόμια της, που είναι η αμεσότητα, η απλοποίηση των διαδικασιών και η αίσθηση ότι “όλα είναι δυνατά με το πάτημα ενός κουμπιού”.

Οι δομές υπήρχαν και υπάρχουν, το σημαντικό είναι ότι τώρα τις χρησιμοποιούμε. Η εξέλιξη της τεχνολογίας που γίνεται με ραγδαία βήματα δείχνει ότι στο άμεσο μέλλον θα μπορούν να γίνουν ακόμα περισσότερα.

Για δεκαετίες το ελληνικό Δημόσιο είχε ως βασικό του χαρακτηριστικό την γραφειοκρατία. Ακόμα και για την πιο απλή διαδικασία χρειαζόταν η επίσκεψη σε κάποια δημόσια υπηρεσία, η συμπλήρωση εντύπων, η κατάθεση συμπληρωματικών εγγράφων κλπ. Μια διαδικασία χρονοβόρα, σύνθετη που απαιτούσε και την απουσία από την εργασία του πολίτη. Μέσα σε λίγες μέρες εξαιτίας της καραντίνας πολλές από αυτές τις διαδικασίες έγιναν ηλεκτρονικά και απλοποιήθηκαν. Προς όφελος όλων. Σίγουρα υπάρχουν πολλά περισσότερα που μπορούν να γίνουν, αλλά ή αρχή έγινε.

Αν μπορεί το Δημόσιο να προσαρμοστεί τόσο εύκολα, τότε μπορούμε όλοι. Μπορούμε να αποκτήσουμε νέες συνήθειες που θα κάνουν την ίδια μας την ζωή πιο εύκολη. E-shopping, e-learning, e-banking είναι τα πρώτα που μπορούν εύκολα και άμεσα να μπουν στην ζωή μας. Μέχρι να φτάσουμε και στην τηλεργασία σε μια πιο σταθερή κατάσταση, αλλά και με ένα πλαίσιο που θα σέβεται τα δικαιώματα τόσο του εργαζόμενου όσο και του εργοδότη.

Ουσιαστικά μιλάμε για μια νέα χώρα που η γεωγραφική θέση του καθενός δεν θα αποτελεί εμπόδιο για να απολαύσει αγαθά, υπηρεσίες ή να εξυπηρετηθεί.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι η ψηφιοποίηση αγαθών και υπηρεσιών ήρθε για να μείνει. Στο χέρι μας είναι να εκμεταλλευτούμε αυτή την ευκαιρία, ώστε στην επόμενη μέρα της χώρας μετά την πανδημία, η Ελλάδα να πρωταγωνιστήσει στη νέα εποχή.

*Ο Στρατής Ζουμπουλιάς είναι σύμβουλος στρατηγικής επικοινωνίας