Απογείωση με Rafale: Οι νέες προοπτικές, τα πολλαπλά οφέλη και πρωταγωνιστές του deal που θωρακίζει την πολεμική αεροπορία
Η αναµενόµενη ολοκλήρωση του «πακέτου» της συµφωνίας για την απόκτηση 18 αεροσκαφών, των γαλλικής κατασκευής Rafale, των οπλικών τους συστηµάτων και της «εν συνεχεία υποστηρίξεως» αυτών (Followon-Support / FOS), µε την υπογραφή της κατά την επίσκεψη της Γαλλίδος υπουργού Αµύνης, Φλοράνς Παρλί, στην Αθήνα στις 23 ∆εκεµβρίου, σηµατοδοτεί και την εν συνεχεία εντός του τρέχοντος έτους καταβολή της ορισθείσας προκαταβολής για την ενεργοποίηση της όλης συµβάσης, οπότε και θα αρχίσουν «να τρέχουν» οι χρόνοι.
Η υλοποίηση αυτής της πολύπλοκης και τεχνικώς «δύσκολης» -καθώς συµπεριλαµβάνει την αγορά από την κατασκευάστρια εταιρεία των Rafale, την Dassault, και αριθµού παλαιών µαχητικών Mirage-2000CGM/BGM που επιχειρούν στην Πολεµική Αεροπορία- συµφωνίας των χιλιάδων σελίδων µέσα στον χρόνο-ρεκόρ των τρεισήµισι µηνών, γεγονός πρωτοφανές όχι µόνο για τα ελληνικά, αλλά και για τα διεθνή δεδοµένα, ανοίγει νέες προοπτικές και για τις δύο πλευρές. Για την επίτευξη της συµφωνίας αυτής στον προαναφερθέντα χρόνορεκόρ, από τότε που αναγγέλθηκε η πρόθεση από πλευράς του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για την απόκτηση από την Ελλάδα µίας Μοίρας 18 Rafale στις αρχές Σεπτεµβρίου, υπήρξε ασφαλώς και πάνω από όλα η ταύτιση θέσεων και απόψεων σε στρατηγικό επίπεδο µε τον Γάλλο πρόεδρο, Εµανουέλ Μακρόν.
Αυτή η συναντίληψη σε στρατηγικό επίπεδο των δύο πλευρών για τα τεκταινόµενα στην Ανατολική Μεσόγειο και όχι µόνο, καθώς και για τους κινδύνους που εκπροσωπεί για τις δύο χώρες και για ολόκληρη την Ευρώπη ο νεοεπεκτατισµός της Τουρκίας υπό τον Ερντογάν, αποτέλεσαν το «κλειδί» για να επιλυθούν πλήθος όσων επιµέρους προβληµάτων και να επιταχυνθούν οι χρόνοι.
ΦΡΕΝΗΡΕΙΣ ΡΥΘΜΟΙ
Ακολούθως, για τις τεχνικές λεπτοµέρειες εργάστηκαν µε φρενήρεις ρυθµούς οι δύο υπουργοί Αµυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος και Φλοράνς Παρλί, οι οποίοι είχαν τρεις συναντήσεις και πλήθος τηλεφωνικών επικοινωνιών και τηλεδιασκέψεων. Αντίστοιχα, το ΓΕΕΘΑ, υπό την καθοδήγηση του αρχηγού, στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου, ο οποίος ενεργεί πάντα µε «καταδροµική ταχύτητα», και, κυρίως, του ΓΕΑ, υπό την καθοδήγηση ενός παραδοσιακού πιλότου των F-16, του αρχηγού αντιπτεράρχου (Ι) Γιώργου Μπλιούµη, και φυσικά η αρµόδια Γενική ∆ιεύθυνση Αµυντικών Εξοπλισµών και Επενδύσεων (Γ∆ΑΕΕ) του ΥΠΕΘΑ, υπό την ηγεσία του απόστρατου αντιπτεράρχου (Ι) Θόδωρου Λάγιου, έτρεξαν µε ταχύτητα το όλο πρόγραµµα. Το ίδιο έγινε αντίστοιχα από γαλλικής πλευράς, τόσο από τη Γαλλική Αεροπορία, που θα δώσει τα «ελαφρώς µεταχειρισµένα» αεροσκάφη, όσο και από την αρµόδια (και πανίσχυρη) Γενική ∆ιεύθυνση Εξοπλισµών (DGA) και, φυσικά, την κατασκευάστρια εταιρεία, Dassault, η οποία θα αγοράσει από την Π.Α. τα δικά µας µεταχειρισµένα παλαιότερα µαχητικά Mirage-2000.
Για να γίνει µια τέτοια συµφωνία, πρέπει να «υπάρχει όφελος παρ’ αµφοτέροις», όπως αναφέρεται στη νοµική διάλεκτο. Η Γαλλία, εκτός από τα όσα προαναφέρθηκαν σε στρατηγικό και ηγετικό επίπεδο στον ευρωπαϊκό χώρο, σε µια περιοχή µε µακρόχρονο και παραδοσιακό γαλλικό ενδιαφέρον, κερδίζει πάρα πολλά και σε επίπεδο... µάρκετινγκ, που δεν είναι καθόλου αµελητέος παράγων. Η προσθήκη στις χώρες που έχουν αποκτήσει το Rafale και της Ελλάδος, της πρώτης χώρας-µέλους της Ε.Ε. και του ΝΑΤΟ, και φυσικά µιας Πολεµικής Αεροπορίας του κύρους και των επιχειρησιακών ικανοτήτων που έχει (και αναγνωρίζεται αυτό παγκοσµίως) η Ελληνική Π.Α., προσθέτει ένα τεράστιο «plus» στο αεροσκάφος, στην κατασκευάστρια εταιρεία και στη Γαλλία.
Η Ελλάδα, πάλι, κερδίζει στον τοµέα της ανανεώσεως του αεροπορικού της στόλου µε σύγχρονα µαχητικό και όπλα, που αυτήν τη στιγµή δεν διαθέτει η Τουρκία, και σε συνδυασµό µε τις αναβαθµίσεις του στόλου των F-16 Blk.52+ ADV και F-16 Blk.52+ σε F-16V (=Viper), καθώς και των παλαιότερων F-16 Blk.50 σε F-16 Blc.52+, κυρίως από συστήµατα που θα αφαιρεθούν από τα προαναφερθέντα µαχητικά (ADV και + σε επίπεδο «Viper»), κάτι που ανακοίνωσε στη Βουλή στις 13 ∆εκεµβρίου ο υπουργός Εθνικής Αµυνας µιλώντας για τον Προϋπολογισµό του 2021 ότι θα γίνει αµέσως µετά την αναβάθµιση των πρώτων και την απόκτηση νέων σύγχρονων οπλικών συστηµάτων που θα δροµολογηθεί επίσης εντός του 2021, δηµιουργεί έναν συµπαγή στόλο περίπου 120 σύγχρονων µαχητικών. Τα µαχητικά αυτά θα διαθέτουν (τα περισσότερα) ίδιο υπερσύγχρονο ραντάρ ΑΕSA, δυνατότητα αφέσεως υπερσύγχρονων όπλων, που δεν διαθέτει ο εχθρός, ενώ, βεβαίως, υπάρχει ακόµη ανοικτό και το «παράθυρο» της απόκτησης και 18-24 µαχητικών F-35 από τις ΗΠΑ.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 19 Δεκεμβρίου
Η υλοποίηση αυτής της πολύπλοκης και τεχνικώς «δύσκολης» -καθώς συµπεριλαµβάνει την αγορά από την κατασκευάστρια εταιρεία των Rafale, την Dassault, και αριθµού παλαιών µαχητικών Mirage-2000CGM/BGM που επιχειρούν στην Πολεµική Αεροπορία- συµφωνίας των χιλιάδων σελίδων µέσα στον χρόνο-ρεκόρ των τρεισήµισι µηνών, γεγονός πρωτοφανές όχι µόνο για τα ελληνικά, αλλά και για τα διεθνή δεδοµένα, ανοίγει νέες προοπτικές και για τις δύο πλευρές. Για την επίτευξη της συµφωνίας αυτής στον προαναφερθέντα χρόνορεκόρ, από τότε που αναγγέλθηκε η πρόθεση από πλευράς του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για την απόκτηση από την Ελλάδα µίας Μοίρας 18 Rafale στις αρχές Σεπτεµβρίου, υπήρξε ασφαλώς και πάνω από όλα η ταύτιση θέσεων και απόψεων σε στρατηγικό επίπεδο µε τον Γάλλο πρόεδρο, Εµανουέλ Μακρόν.
Αυτή η συναντίληψη σε στρατηγικό επίπεδο των δύο πλευρών για τα τεκταινόµενα στην Ανατολική Μεσόγειο και όχι µόνο, καθώς και για τους κινδύνους που εκπροσωπεί για τις δύο χώρες και για ολόκληρη την Ευρώπη ο νεοεπεκτατισµός της Τουρκίας υπό τον Ερντογάν, αποτέλεσαν το «κλειδί» για να επιλυθούν πλήθος όσων επιµέρους προβληµάτων και να επιταχυνθούν οι χρόνοι.
ΦΡΕΝΗΡΕΙΣ ΡΥΘΜΟΙ
Ακολούθως, για τις τεχνικές λεπτοµέρειες εργάστηκαν µε φρενήρεις ρυθµούς οι δύο υπουργοί Αµυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος και Φλοράνς Παρλί, οι οποίοι είχαν τρεις συναντήσεις και πλήθος τηλεφωνικών επικοινωνιών και τηλεδιασκέψεων. Αντίστοιχα, το ΓΕΕΘΑ, υπό την καθοδήγηση του αρχηγού, στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου, ο οποίος ενεργεί πάντα µε «καταδροµική ταχύτητα», και, κυρίως, του ΓΕΑ, υπό την καθοδήγηση ενός παραδοσιακού πιλότου των F-16, του αρχηγού αντιπτεράρχου (Ι) Γιώργου Μπλιούµη, και φυσικά η αρµόδια Γενική ∆ιεύθυνση Αµυντικών Εξοπλισµών και Επενδύσεων (Γ∆ΑΕΕ) του ΥΠΕΘΑ, υπό την ηγεσία του απόστρατου αντιπτεράρχου (Ι) Θόδωρου Λάγιου, έτρεξαν µε ταχύτητα το όλο πρόγραµµα. Το ίδιο έγινε αντίστοιχα από γαλλικής πλευράς, τόσο από τη Γαλλική Αεροπορία, που θα δώσει τα «ελαφρώς µεταχειρισµένα» αεροσκάφη, όσο και από την αρµόδια (και πανίσχυρη) Γενική ∆ιεύθυνση Εξοπλισµών (DGA) και, φυσικά, την κατασκευάστρια εταιρεία, Dassault, η οποία θα αγοράσει από την Π.Α. τα δικά µας µεταχειρισµένα παλαιότερα µαχητικά Mirage-2000.
Για να γίνει µια τέτοια συµφωνία, πρέπει να «υπάρχει όφελος παρ’ αµφοτέροις», όπως αναφέρεται στη νοµική διάλεκτο. Η Γαλλία, εκτός από τα όσα προαναφέρθηκαν σε στρατηγικό και ηγετικό επίπεδο στον ευρωπαϊκό χώρο, σε µια περιοχή µε µακρόχρονο και παραδοσιακό γαλλικό ενδιαφέρον, κερδίζει πάρα πολλά και σε επίπεδο... µάρκετινγκ, που δεν είναι καθόλου αµελητέος παράγων. Η προσθήκη στις χώρες που έχουν αποκτήσει το Rafale και της Ελλάδος, της πρώτης χώρας-µέλους της Ε.Ε. και του ΝΑΤΟ, και φυσικά µιας Πολεµικής Αεροπορίας του κύρους και των επιχειρησιακών ικανοτήτων που έχει (και αναγνωρίζεται αυτό παγκοσµίως) η Ελληνική Π.Α., προσθέτει ένα τεράστιο «plus» στο αεροσκάφος, στην κατασκευάστρια εταιρεία και στη Γαλλία.
Η Ελλάδα, πάλι, κερδίζει στον τοµέα της ανανεώσεως του αεροπορικού της στόλου µε σύγχρονα µαχητικό και όπλα, που αυτήν τη στιγµή δεν διαθέτει η Τουρκία, και σε συνδυασµό µε τις αναβαθµίσεις του στόλου των F-16 Blk.52+ ADV και F-16 Blk.52+ σε F-16V (=Viper), καθώς και των παλαιότερων F-16 Blk.50 σε F-16 Blc.52+, κυρίως από συστήµατα που θα αφαιρεθούν από τα προαναφερθέντα µαχητικά (ADV και + σε επίπεδο «Viper»), κάτι που ανακοίνωσε στη Βουλή στις 13 ∆εκεµβρίου ο υπουργός Εθνικής Αµυνας µιλώντας για τον Προϋπολογισµό του 2021 ότι θα γίνει αµέσως µετά την αναβάθµιση των πρώτων και την απόκτηση νέων σύγχρονων οπλικών συστηµάτων που θα δροµολογηθεί επίσης εντός του 2021, δηµιουργεί έναν συµπαγή στόλο περίπου 120 σύγχρονων µαχητικών. Τα µαχητικά αυτά θα διαθέτουν (τα περισσότερα) ίδιο υπερσύγχρονο ραντάρ ΑΕSA, δυνατότητα αφέσεως υπερσύγχρονων όπλων, που δεν διαθέτει ο εχθρός, ενώ, βεβαίως, υπάρχει ακόµη ανοικτό και το «παράθυρο» της απόκτησης και 18-24 µαχητικών F-35 από τις ΗΠΑ.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 19 Δεκεμβρίου