Ένα δεύτερο παλαιό – «θρυλικό» - αεροσκάφος της Πολεμικής μας Αεροπορίας, το πασίγνωστο εκπαιδευτικό T-6 Harvard, με αριθμό σειράς s/n 493424, θα ανακατασκευαστεί στη Βρετανία και θα καταβληθεί προσπάθεια να επανέλθει σε κατάσταση πτήσεως, με πρωτοβουλία και φροντίδα του κοινωφελούς Ιδρύματος «Ίκαρος», συμφώνως με σχετική απόφαση του Υπουργού Εθνικής Αμύνης Νικόλαου Παναγιωτόπουλου, που ανέβηκε σήμερα στη «Διαύγεια».

Πρόκειται για το δεύτερο στη σειρά παλαιό αεροσκάφος της ΠΑ που αναβαθμίζεται με ενέργειες και χρηματοδότηση από το Ίδρυμα «Ίκαρος» μετά το ιστορικό μαχητικό Supermarine Spitfire με αριθμό σειράς s/n MJ755, το οποίο επανήλθε σε κατάσταση πτήσεως από ειδική εταιρεία στη Βρετανία και πραγματοποίησε μάλιστα και τις πρώτες του δοκιμαστικές πτήσεις εκεί χωρίς προβλήματα.

3__6_

Ακριβώς αυτή τη δωρεάν διάθεση του αεροσκάφους T-6 Harvard s/n 493424 της ΠΑ, μαζί με τον αεροκινητήρα και τα εξαρτήματα αυτού στο κοινωφελές Ίδρυμα «Ίκαρος» ενέκρινε ο ΥΕΘΑ με την προαναφερθείσα απόφασή του που δημοσιεύεται στη «Διαύγεια» «…για την ανακατασκευή του και την εν συνεχεία, κατά το μέτρο που καταστεί δυνατόν, επαναφορά του σε πλόιμη κατάσταση, για χρονικό διάστημα 2 ετών για την ολοκλήρωση των εργασιών», όπως σημειώνεται χαρακτηριστικώς σε αυτήν.

Μάλιστα, για το σκοπό αυτό έγινε αποδεκτή σχετική τροποποίηση της υφισταμένης συμβάσεως μεταξύ της ΠΑ και του Ιδρύματος «Ίκαρος», που ανέλαβε όλα τα έξοδα για τη μεταφορά του ιστορικού αεροσκάφους με τον αεροκινητήρα και τα εξαρτήματά του, σε ειδικό επισκευαστικό κέντρο της Αγγλίας, την επισκευή και ανακατασκευή του και, εφόσον αυτό καταστεί δυνατό, την εν συνεχεία επαναφορά του σε πλόϊμη κατάσταση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος T-6 Harvard ήταν τοποθετημένο ως «σταθερό έκθεμα» (static display) στην αυλή του διατηρητέου νεοκλασικού κτιρίου της Διευθύνσεως Ιστορίας Αεροπορίας στο Παλαιό Φάληρο, απέναντι από το γήπεδο του Tae-Kwo-Do από όπου ελήφθησαν και οι φωτογραφίες την ημέρα που το προετοίμαζαν για τη μεταφορά του.

1__10_

Συμφώνως με τις ως τώρα πληροφορίες πρόθεση των αρμοδίων, τόσο της ΠΑ, όσο και του Ιδρύματος «Ίκαρος», είναι η δημιουργία ενός «Σμήνους Ιστορικών Αεροσκαφών», το οποίο εκτός από τα προαναφερθέντα δύο αεροσκάφη (Spitfire, που ήδη πετά, και το Harvard, που θα καταβληθεί προσπάθεια να πετάξει) θα έχει στη δύναμή του και 1-2 μεταφορικά αεροσκάφη DC-3 Dakota, τα οποία επίσης θα καταβληθεί προσπάθεια να επανέλθουν σε κατάσταση πτήσεως.

Συμφώνως με την επίσημη ιστοσελίδα της ΠΑ (www.haf.gr) το αεροσκάφος της εταιρείας North American Aviation T-6D/G Texan, ενώ οι εκδόσεις του Mk.II A/B και Mk.III μετονομαζόταν σε Harvard, και είναι οι εκδόσεις αυτές που δόθηκαν από τους Βρετανούς στην Ελλάδα, μετά το 1945. Στη διάρκεια του Β’Παγκοσμίου πολέμου όμως οι Έλληνες πιλότοι το είχαν γνωρίσει για τα καλά αφού στη βρετανική έκδοση Mk.I το πετούσαν και έμαθαν σε αυτό να πιλοτάρουν, όταν

εκπαιδευόντουσαν από τη Royal Air Force (RAF) στο Αεροπορικό Εκπαιδευτικό Κέντρο της στη μακρινή Ροδεσία.

Μεταπολεμικά εντάχθηκε στη δύναμη της τότε «Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας» (ΕΒΑ), τόσο ως εκπαιδευτικό αεροσκάφος για να «βγουν» οι νέοι Ίκαροι, όσο ως πολεμικό, συμμετέχοντας στις επιχειρήσεις του αιματηρού Ελληνικού Εμφυλίου, κυρίως σε αποστολές αναγνωρίσεως (όπου οι αντάρτες του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδος του είχαν δώσει το παρατσούκλι «ο γαλατάς», επειδή πετούσε πολύ νωρίς το πρωί πάνω από τις θέσεις τους και ακολούθως ενημέρωνε τις επίγειες δυνάμεις του Στρατού Ξηράς) και δευτερευόντως σε αποστολές βομβαρδισμού! Την εποχή αυτή το αεροσκάφος πετούσε με τα 345, 346 και 347 Σμήνη Αναγνωρίσεως.

Στη δεκαετία του ’50 βεβαίως η Ελλάδα απόκτησε και επιπρόσθετο αριθμό αεροσκαφών T-6, αυτή τη φορά από τις ΗΠΑ, που όλα πλέον χρησιμοποιούνταν με εντατικούς ρυθμούς για την εκπαίδευση των μαθητών της Σχολής Ικάρων και της Σχολής Εφέδρων Χειριστών που λειτουργούσε τότε, καθώς η ΠΑ χρειαζόταν νέους πιλότους και σε μεγάλους αριθμούς για να πετάξουν με τα αεριωθούμενα αεροσκάφη που αποκτούσε τότε σιγά-σιγά η Ελλάδα και η Αεροπορία μας μετά την ένταξη της χώρας στο ΝΑΤΟ.

Συνολικώς, 108 Τ-6 υπηρέτησαν στις τάξεις της ΠΑ από το 1945 μέχρι και το 1969, οπότε και αποσύρθηκε από την ενεργό υπηρεσία έχοντας εκπαιδεύσει εκατοντάδες αεροπόρους όλα αυτά τα χρόνια.