Ενας ποιητής στο επιτελείο του Μαξίμου
Ποιος είναι ο Παναγιώτης Κριμπάς, που κάνει μεταφράσεις και γράφει συλλογές
Του Δημήτρη Κουνιά, εφημερίδα "Παραπολιτικά"
Ισχυρή παραμένει στο Μέγαρο Μαξίμου η ομάδα των λογοτεχνών, παρά την πρόσφατη αποχώρηση του Τάκη Μπαλτάκου, ο οποίος είναι γνωστός για τις συγγραφικές του περγαμηνές, έχοντας στο ενεργητικό του την κυκλοφορία δύο βιβλίων. Εξέχον μέλος της συγκεκριμένης ομάδας είναι και ο σύμβουλος του κ. Σαμαρά Παναγιώτης Κριμπάς, που συγκαταλέγεται από τους ειδικούς στους σημαντικότερους εκπροσώπους της σύγχρονης ελληνικής ποίησης.
Πρόκειται για τον επίκουρο καθηγητή Ορολογίας και Μετάφρασης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, ο οποίος από τον περασμένο Σεπτέμβριο ανήκει στο στελεχικό δυναμικό του Γραφει?ου Ευρωπαι?κη?ς Ενωσης και Διεθνω?ν Σχε?σεων της Γενικη?ς Γραμματει?ας Πρωθυπουργού, με επικεφαλής τον κ. Σταύρο Παπασταύρου, έχοντας αναλάβει τις νομικές μεταφράσεις του Μεγάρου Μαξίμου, ως ο καλύτερος στο είδος του. Κι αυτό γιατί μιλά άπταιστα 15 ευρωπαϊκές γλώσσες, την αγγλική, τη γερμανική, τη γαλλική, την ιταλική, την ισπανική, την πορτογαλική, την καταλανική, τη ρουμανική, την ολλανδική, τη σουηδική, τη νορβηγική, τη δανική, την πολωνική, τη ρωσική και την κροατική, καθώς και τις κλασικές και πρώιμες γλώσσες (αρχαία ελληνική, λατινική, γοτθική, εκκλησιαστική σλαβονική).
«Είναι ένας από τους πιο χρήσιμους συνεργάτες του πρωθυπουργικού επιτελείου, καθώς όχι μόνο είναι πολύγλωσσος, αλλά παράλληλα αποτελεί έναν συγκροτημένο και ιδιαίτερα καταρτισμένο νομικό», αναφέρει άνθρωπος που γνωρίζει πρόσωπα και καταστάσεις στην Ηρώδου Αττικού. Ο ίδιος επισημαίνει πως ο κ. Κριμπάς έχει μεγάλη πνευματική καλλιέργεια, κάτι που συνδέει και με την ποιητική του δραστηριότητα, η οποία έχει προκαλέσει τον θαυμασμό και του ίδιου του πρωθυπουργού.
ΣΥΛΛΟΓΕΣ. Οι δύο ποιητικές συλλογές του, που εξέπληξαν μάλιστα κριτικούς και αναγνωστικό κοινό, συμπεριλαμβάνονται σε ένα ενιαίο βιβλίο και αποτελούνται από 64 ποιήματα (32 σε κάθε συλλογή), τα οποία γράφτηκαν από το 1999 μέχρι το 2012. «Η σχέση μου με την ποίηση, όπως των περισσότερων ανθρώπων, ξεκίνησε κατά τη νηπιακή ηλικία. Οπως μαθαίνω από την κόρη μου, η νηπιακή γλώσσα είναι συχνά ποιητική, αφαιρετική και ασαφής, καθώς ο τρόπος πρόσληψης του κόσμου σε εκείνες τις ηλικίες είναι εντελώς συμβολικός. Κάπου στην εφηβεία μου, έπεσαν στα χέρια μου τρεις ποιητικές συλλογές του πατέρα μου, οι οποίες ήταν σίγουρα το πρώτο μου έναυσμα», αναφέρει σε όσους τον ρωτούν σχετικά, ενώ παραδέχεται πως ισχυρή επιρροή δέχθηκε από τον Καβάφη και τον μεγάλο Κεφαλλονίτη ποιητή Νίκο Καββαδία. «Ετσι άρχισα να γράφω κάτι πρωτόλεια, αρχικά σε δεκαπεντασύλλαβο, τα οποία μελοποιούσα στην κιθάρα μου. Επειτα διάβασα τις συλλογές Τα κλειδοκύμβαλα της σιωπής και Μην ομιλείτε εις τον οδηγόν του Εγγονόπουλου, τα Απαντα του Ουράνη, κάτι από Νερούδα, κάτι από Καρυωτάκη. Δεν ξέρω αν η ποίηση είναι ανάγκη. Θα έλεγα ότι είναι μάλλον απόφαση, για μένα τουλάχιστον», έχει αναφέρει σε παλαιότερη συνέντευξή του.
«ΤΡΕΛΟΦΩΤΙΑ». Η πρώτη ποιητική συλλογή του, με τον τίτλο «Μάλμα» (που σημαίνει άμμος στη γοτθική), έχει επικό χαρακτήρα και τοποθετείται στην πρακτική και υλική ποίηση. Περιέχει προτάσεις αντίδρασης σε καταστάσεις και είναι γεμάτη ιστορικούς υπαινιγμούς. Η δεύτερη ποιητική συλλογή του, με τον τίτλο «Ignis fatuus» (στη λατινική σημαίνει «τρελοφωτιά», ένα φαινόμενο κατά το οποίο στην κλασικότερη εκδοχή του βλέπει κανείς ανεξήγητα φώτα - οφθαλμαπάτη), είναι πιο στοχαστική και φιλοσοφική.
Ωστόσο, αυτό που προκαλεί εντύπωση και εξηγεί κατά κάποιον τρόπο την έμμεση ενασχόληση του Π. Κριμπά με την πολιτική είναι το γεγονός ότι αρκετά ποιήματά του χαρακτηρίζονται από μια δραματική αναζήτηση της ταυτότητάς μας ως έθνους, αλλά και ως ατόμων με εμφανή τον προσανατολισμό και την τοποθέτηση του ποιητή. Είναι αισθητές σε πολλά από αυτά οι αναφορές σε ευρωπαϊκούς πολιτισμούς, αλλά η βάση του και η αναφορά του είναι ο μεσογειακός πολιτισμός, ενώ διαφαίνεται η πρόθεσή του να τονίσει την άρρηκτη σύνδεση του ελληνικού πολιτισμού με τους ευρωπαϊκούς. «Λατρεύω την Ευρώπη των ευρωπαϊκών λαών, αλλά δεν θα μου αρέσει μια Ευρώπη με μία ομοιόμορφη γλώσσα, που θα είχε ως μόνο πολιτισμό της την κυριαρχία των πολυεθνικών εταιρειών και των χρηματαγορών. Δεν μου αρέσει καθόλου η Ευρώπη της πολυπολιτισμικότητας, όπως την εννοούν οι περισσότεροι σήμερα. Αυτό προσπαθώ να δείξω και μέσα από την ποίησή μου», τονίζει σε συνομιλητές του.
ΠΕΖΟΓΡΑΦΟΣ. Σημειώνεται πως τα έργα του Π. Κριμπά συζητούνται ακόμα στους λογοτεχνικούς κύκλους, ενώ οι κριτικοί τα «περιποιούνται» γράφοντας διθυράμβους. «Ο Πάνος έχει υπάρξει για μένα ένα λαμπερό παράδειγμα μυαλού τέτοιας ποιότητας και βάθους, που οι περισσότεροι δεν θα φτάσουμε ποτέ. Διότι τα ποιήματά του είναι από τα πιο αυθεντικά, βαθυστόχαστα και γενναία που έχω διαβάσει στην ελληνική ποίηση τα τελευταία χρόνια», σχολίασε πρόσφατα γνωστή λογοτεχνική κριτικός. Ο ίδιος, πάντως, δείχνει να απολαμβάνει τον τριπλό ρόλο, του πανεπιστημιακού, του συμβούλου και του ποιητή. Ο χώρος, βέβαια, της λογοτεχνίας φαίνεται να τον συγκινεί περισσότερο. Μάλιστα, σε δικούς του ανθρώπους εκμυστηρεύθηκε πρόσφατα πως θέλει να δοκιμάσει και άλλα λογοτεχνικά είδη, όπως είναι η πεζογραφία. «Θα ήθελα να γράψω κάποια μικρά διηγήματα. Ολα, όμως, εν καιρώ».
Who is who
Με καταγωγή από την Αρκαδία και τη Μεσσηνία, αλλά και ρίζες από τα Ιόνια Νησιά, ο Παναγιώτης Κριμπάς είναι πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, διδάκτορας του ίδιου τμήματος και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος του Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας (IULA) του Πανεπιστημίου Pompeu Fabra της Βαρκελώνης. Εδώ και πολλά χρόνια εργάζεται ως νομικός μεταφραστής και δικηγόρος, δραστηριότητα που σήμερα έχει αναστείλει λόγω ασυμβίβαστου με τη θέση του ειδικού συμβούλου. Στο ενεργητικό του έχει πλούσιο συγγραφικό και ερευνητικό έργο, με τέσσερις μονογραφίες για την επιστήμη της μετάφρασης και δεκάδες συμμετοχές σε συνέδρια. Επίσης, έχει επιμεληθεί μεταφράσεις βιβλίων. Παράλληλα, ο «ποιητής του Μαξίμου» ασχολείται με τη μουσική, καθώς παίζει πιάνο, κιθάρα, γιουκαλίλι και μαντολίνο, ενώ από το 1995 μέχρι σήμερα συμμετέχει σε διάφορα μουσικά σχήματα, έχοντας συνθέσει γύρω στα 30 μουσικά έργα.