«Την 4 μ.μ. της χθες, παρουσία πολλού και εκλεκτού κόσμου ετελέσθησαν επισήμως και εν πάση μεγαλοπρέπεια τα εγκαίνια του εν τη πόλει μας νεοϊδρυθέντος μεγάλου εργοστασίου παραγωγής ζυμαρικών και ιδίως μακαρονοποιΐας, των κ.κ. Φώτιου Μιχαηλίδη, ειδικωτάτου εις το είδος αυτό της εργασίας, πρόσφυγος εκ Σμύρνης, ένθα από ετών προ της καταστροφής διηύθυνεν όμοιον εργοστάσιον και Μίνωος Κωνσταντίνη, ενός των κορυφαίων του Ελληνικού Εμπορίου εκ των επιδιωκόντων την χρήσιν του χρήματος ουχί εις άκοπα χρηματιστικά κόλπα χρήσιμα ως πλουτισμόν εφήμερον ολίγων εις βάρος των πολλών, αλλ’ εις επιχειρήσεις ωφελείας του κοινού δι’ επιχειρήσεων συμφώνως προς το νεώτερον μεταπολεμικόν της εποχής πνεύμα της αμίλλης, των Χωρών προς βιομηχανικήν επικράτησιν».

Σε αυτές τις 12 αράδες, συνοψίζεται, με τον πλέον γλαφυρό τρόπο η ιστορία της μεγαλύτερης ελληνικής βιομηχανίας ζυμαρικών, της MISKO.


Χτες, 94 χρόνια μετά, στη σκιά ενός άλλου ιστορικού κτιρίου, του παλιού εργοστάσιου Παυλίδη στην οδό Πειραιώς έγινε η αναψηλάφηση μιας πολυκύμαντης ιστορίας της εταιρείας, με αφορμή την έκδοση «MISKO, 90+ 4 χρόνια μακαρόνια» του κ. Θανάση Κάππου, από τις εκδόσεις «Αλήθεια». Στη συζήτηση, με αφορμή την παρουσίαση της έκδοσης, πήραν μέρος ο κ. Άγγελος Ασωνίτης, συγγραφέας και επί σειρά ετών διευθυντής του εργοστασίου, ο κ. Δημήτρης Βεργάδος, διευθυντής ΜΜΕ, Θέσεων και Ενημέρωσης του ΣΕΒ και ο κ. Ευτύχης Παλλήκαρης, διευθυντής του Powergame.gr. Πτυχές από την άγνωστη ιστορία της εταιρείας μέχρι σήμερα αλλά και το πώς έκανε πάταγο η πασίγνωστη διαφήμιση με τον Ακάκιο κυριάρχησαν στη συζήτηση.


Ήταν 27 Φεβρουαρίου του 1927 όταν εγκαινιάσθηκε το πρώτο εργοστάσιο της MISKO στον Πειραιά, η οποία εδώ και 94 έτη αποτελεί συνώνυμο όχι μόνο των ζυμαρικών, αλλά και της βιομηχανικής επανάστασης της χώρας. Και αυτό το οφείλουμε στον Σμυρνιό Φώτη Μιχαηλίδη, τον ένα εκ των δύο ιδρυτών της MISKO, ο οποίος διατηρούσε μακαρονοποιία προ της Μικρασιατικής καταστροφής και στον εβραϊκής καταγωγής ισχυρό οικονομικά παράγοντα της εποχής Μίνωα Κωνσταντίνη.

Αυτή οι δύο συνεταιρίσθηκαν και δημιούργησαν τη MISKO -το όνομα προέρχεται από τα αρχικά των επιθέτων τους- το σήμα της οποίας εξαγόρασαν έναντι 10.000 δραχμών το 1953 ο Ηπειρώτης Λευτέρης Μαντζίκας και ο φίλος του Εμμανουήλ Παπαναστασίου που είχαν φτιάξει τη βιομηχανία ζυμαρικών ΡΕΚΟΡ, την οποία εκείνη τη χρονιά είχαν συγχωνεύσει με τη βιοτεχνία Θρίαμβος των Παπαχρυσάνθου και Θεοδωράκη.


Η πρώτη βιομηχανία που συσκεύασε ζυμαρικά
Την ίδια χρονιά, δηλαδή το 1953, η παραγωγή των ζυμαρικών MISKO μεταφέρεται στην Πάτρα στις νέες υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις για εκείνη την περίοδο. Συγχρόνως, γεννιέται και ο «Ακάκιος», το σήμα κατατεθέν της εταιρείας και το πιο γνωστό ίσως μήνυμα της ελληνικής διαφήμισης. Εκείνη η διαφήμιση, που παραμένει πάντα επίκαιρη, εκτόξευσε τις πωλήσεις της εταιρείας. Αλλά, αυτή δεν ήταν η μοναδική της καινοτομία.




Η MISKO υπήρξε η πρώτη ελληνική βιομηχανία ζυμαρικών που συσκεύασε τα μακαρόνια, καταργώντας τη χύμα διάθεση και βάζοντας τέλος στη νοθεία. Επίσης, στις αρχές της δεκαετίας του 1960 παρασκεύασε πρώτη νέα προϊόντα, όπως κριθαράκι, σπαγγετίνι με αυγό, χυλοπίτες Μετσοβίτικες και ταλιατέλες με ντομάτα. Σύμφωνα με τον Σ.Ε.Β., το 1978 η MISKO ήταν η 36η μεγαλύτερη βιομηχανία της Ελλάδας, αλλά και μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες ζυμαρικών στην Ευρώπη.


Αυτή τη βιομηχανία πρότυπο εξαγόρασε το 1992 η ιταλική Barilla SpA, η οποία διατήρησε τον Λευτέρη Μαντζίκα στη θέση του επίτιμου προέδρου της μέχρι τον θάνατό του. Λίγο καιρό μετά την εξαγορά ο πολυπράγμων Ηπειρώτης επιχειρηματίας, ίδρυσε την «ΘΕΟΜΑΡ», μια εταιρεία επεξεργασίας μαρμάρων, δίνοντας έτσι συνέχεια στην αξιοσημείωτη επιχειρηματική του δραστηριότητα.

Σε ό,τι αφορά στο σήμερα, η MISKO, γνωστή και ως Barilla Hellas, συνεχίζει την αλματώδη ανάπτυξή της αποτελώντας το πετράδι του στέμματος της Barilla. Πέρυσι, οι πωλήσεις της αυξήθηκαν στα 88,8 εκατ. ευρώ, δηλαδή 17,9% υψηλότερες σε σχέση με το 2019, ευνοημένος από τη δυναμική της αγοράς στο πρώτο lockdown, αλλά ως συνέπεια του πλεονεκτήματος υπεροχής των ζυμαρικών MISKO και Barilla και της ταχείας ανάπτυξης των σαλτσών και των προϊόντων Wasa. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 6,6 εκατ. από 5,1 εκατ. ευρώ ενώ τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 4,8 εκατ. ευρώ από 3,5 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 34,9%. Η σημαντική κερδοφορία συνεισέφερε στην ενίσχυση των ιδίων κεφαλαίων της εταιρείας τα οποία ανήλθαν σε 48,5 εκατ. ευρώ από 43,8 εκατ. ευρώ. Ο δανεισμός παρέμεινε μηδενικός ενώ παράλληλα ενδυναμώθηκε και η ρευστότητα με τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας να διαμορφώνονται σε 5,3 εκατ. ευρώ την 31/12/2020 έναντι 3,5 εκατ. ευρώ την 31/12/2019.

Υλοποιώντας την μακροπρόθεσμη στρατηγική δέσμευση για διαρκή βελτίωση και ανάπτυξη των παραγωγικών εγκαταστάσεων και των προϊόντων μας, η Barilla Hellas συνέχισε το επενδυτικό της πρόγραμμα με νέες επενδύσεις 2,1 εκατ. ευρώ το 2020 (+24% από το 2019) που χρηματοδοτήθηκαν πλήρως από ίδια κεφάλαια.

Σε ό,τι αφορά στα brands που παράγει και διαχειρίζεται η Barilla Hellas, το 2020 αποδεικνύει ότι οι ποιοτικά ανώτερες μάρκες που έχουν αποδείξει ότι είναι αξιόπιστες και διακριτής αξίας βγαίνουν κερδισμένες στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών παρά την αβεβαιότητα που έφερε στην καθημερινότητα των ανθρώπων η πανδημία. Ως προς την προστασία του περιβάλλοντος, η Barilla Hellas κάνοντας πράξη την δέσμευσή της, από το 2020 προσφέρει όλα της τα προϊόντα σε συσκευασίες σχεδιασμένες να είναι 100% ανακυκλώσιμες. Αλλά και σε ό,τι αφορά στο αποτύπωμα των εγκαταστάσεων της εταιρείας, το 2020, η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας μειώθηκε κατά 11%, οι εκπομπές CO2 μειώθηκαν κατά 3,6% επιπλέον του 15% που είχε καταγραφεί από το 2016, η κατανάλωση νερού μειώθηκε κατά 1.8% επιπλέον του 5% που είχε καταγραφεί από το 2016, ενώ η ανακύκλωση των γενικών απορριμμάτων της εγκατάστασης αυξήθηκε κατά 1% αγγίζοντας το 96%. Παράλληλα, σύγχρονες, βιώσιμες γεωργικές πρακτικές προωθήθηκαν και το 2020 μέσω του Προγράμματος Ελληνικού Σίτου MISKO. Οι Έλληνες αγρότες αξιοποίησαν τη δυνατότητα να εκπαιδευτούν σε πρωτοποριακά εργαλεία που τους επιτρέπουν να αυξήσουν την παραγωγικότητα εξασφαλίζοντας παράλληλα χαμηλές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Όπως λέει ο Cristiano Alocci, Πρόεδρος της περιοχής της Διευρυμένης Ανατολικής Ευρώπης (συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας) του Ομίλου Barilla και CEO της Barilla Hellas: «Το 2020 για μας είναι μια χρονιά ιδιαίτερης σημασίας. Όχι μόνο για τις εταιρικές μας επιδόσεις αλλά κυρίως για τον τρόπο που λειτουργήσαμε ως ομάδα απέναντι στις προκλήσεις και τις ανατροπές που έφερε στις ζωές όλων μας η πανδημία. Με πρώτη προτεραιότητα την ασφάλεια των εργαζομένων μας, δώσαμε τον καλύτερό μας εαυτό για να επιτύχουμε την απρόσκοπτη λειτουργία της παραγωγής μας. Παράλληλα, σε στενή συνεργασία με τους συνεργάτες μας διασφαλίσαμε την τροφοδοσία της αγοράς και τη διαθεσιμότητα των προϊόντων μας στους καταναλωτές σε συνθήκες πολύ απαιτητικές. Αλλά πάνω απ’ όλα, αναλάβαμε την ευθύνη που μας αναλογεί και σταθήκαμε αρωγοί στην κοινωνία και τις ανάγκες της, τόσο σε τοπικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο στήριξης του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Κοιτάζοντας το μέλλον με αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση, σύμφωνα με τον μακροπρόθεσμο σκοπό της εταιρείας μας, θα συνεχίσουμε με πάθος και αφοσίωση να αναπτύσσουμε ποιοτικά και καινοτόμα προϊόντα, παραμένοντας προσηλωμένοι στην προώθηση ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής και ενός βιώσιμου περιβάλλοντος για τις μελλοντικές γενιές».