Στην πρώτη γραμμή της μάχης για τις κατασβέσεις των δασικών πυρκαγιών σε όλη την Ελλάδα κυρίως όμως στην περιοχή της Βαρυμπόμπης (και όχι μόνο) βρίσκονται από χθες οι Ένοπλες Δυνάμεις, κάτω από τον επιχειρησιακό έλεγχο της Πολιτικής Προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος, που έχουν και το «πάνω χέρι».

Πιο συγκεκριμένα και συμφώνως με τις πληροφορίες της ιστοσελίδος μας μετά από ενεργοποίηση από το ΓΕΕΘΑ έχουν ληφθεί τα εξής μέτρα:

· Ενεργοποίηση από χθες αργά το απόγευμα 4 πεζοπόρων ομάδων του σχεδίου «Δευκαλίων», που αφορά την συμβολή των Ενόπλων Δυνάμεων στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών.

· Διάθεση 4 βαρέων μηχανημάτων Μηχανικού (μπουλντόζες, εκσκαφείς κλπ) και του προσωπικού τους.

· Ετοιμότητα αμέσου επεμβάσεως ομάδων των 50 ατόμων σε όλες τις μονάδες των ΕΔ, των περιοχών Αττικής και Βοιωτίας.

· Διάθεση 4 μεταφορικών ελικοπτέρων CH-47 Chinook του 4ου Τάγματος Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (4ο ΤΕΑΣ) με ειδικό κάδο υδροληψίας για την κατάσβεση των πυρκαγιών.

· Διάθεση ενός πέμπτου Σινούκ με κάδο στη Ρόδο για την άμεση χρησιμοποίησή του, αν απαιτηθεί.

· Διάθεση όλων των διαθέσιμων πτητικών μέσων της Πολεμικής Αεροπορίας, 12 δασοπυροσβεστικών αεροσκαφών Canadair CL-215/CL-415 της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών (355 ΜΤΜ) και 383 Μοίρας Ειδικών Επιχειρήσεων Αεροπυροσβέσεως (383 ΜΕΕΑ) αντιστοίχως, καθώς και 19 PZL M-18 Dromander της 359 ΜΑΕΔΥ από το πρώτο φως της σημερινής ημέρας (στις 6 το πρωί) σε δασοπυροσβέσεις όπου διατίθενται από την Πολιτική Προστασία.

Αξίζει να σημειωθούν δύο γενικότερα ζητήματα που καλό είναι να τα έχουμε όλοι υπόψη μας όταν ακούμε ή βλέπουμε να επιχειρούν αεροδασοπυροσβεστικά πτητικά μέσα, και αναφερόμαστε σε αεροσκάφη της ΠΑ.


Πρώτο, όταν υπάρχουν τόσο υψηλές θερμοκρασίες όπως χθες με 43-44 βαθμούς, τα δασοπυροσβεστικά αεροσκάφη ΔΕΝ μπορούν να επιχειρήσουν (να απογειωθούν) από το μητρικό αεροδρόμιο της Ελευσίνος καθώς αυτά μπορούν να επιχειρήσουν από τον κατασκευαστή τους μέχρι κάποιες συγκεκριμένες θερμοκρασίες (38-39 βαθμούς Κελσίου). Αυτό – φυσικά – το γνωρίζουν οι αρμόδιοι της ΠΑ, που όταν έχουν πρόβλεψη από τους Μετεωρολόγους τους της ΕΜΥ (Σημ.: Η ΕΜΥ υπάγεται στο ΓΕΑ) φροντίζουν εγκαίρως και μετασταθμεύουν όλα τα πτητικά μέσα σε άλλα αεροδρόμια που ΔΕΝ θα αντιμετωπίσουν τη συγκεκριμένη ημέρα τέτοιο πρόβλημα με τις θερμοκρασίες. Έτσι λοιπόν χθες με τις θερμοκρασίες που επικρατούσαν στην

Αττική είχαν μετασταθμεύσει εγκαίρων ΟΛΑ τα πυροσβεστικά αεροσκάφη στην Αεροπορική Βάση της Σκύρου από όπου και επιχειρούσαν συνεχώς όλη τη μέρα ανεφοδιαζόμενα εκεί με καύσιμα.

Δεύτερο, πρέπει να διευκρινιστεί ότι είναι τελείως διαφορετικά πράγματα ο ανεφοδιασμός από την υδροληψία ενός πυροσβεστικού αεροσκάφους. Ο ανεφοδιασμός με καύσιμα ενός αεροσκάφους πραγματοποιείται κάθε δύο-διόμιση ώρες. Η υδροληψία ενός αεροσκάφους είναι η επιχείρηση προσθαλασσώσεως, λήψεως νερού και εν συνεχεία αποθαλασσώσεως του κάθε αεροσκάφους για να επιστρέψει στο μέτωπο φωτιάς όπου επιχειρεί. Σε κάθε «έξοδο» αεροσκάφους δηλ, από τον ένα ανεφοδιασμό του μέχρι τον άλλο που γίνεται στο αεροδρόμιο από όπου επιχειρεί , μπορεί να πραγματοποιήσει 4-6 υδροληψίες, αναλόγως του πόσο κοντά στην πυρκαγιά βρίσκεται θάλασσα ή λίμνη. Για παράδειγμα, στη χθεσινή πυρκαγιά στη Βαρυμπόμπη, τα Canadair ανεφοδιάζονταν με καύσιμο από τη Σκύρο, αλλά έκαναν υδροληψίες από το γειτονικό Νότιο Ευβοϊκό.

Τρίτο (και όχι τελευταίο), η ΤΕΡΑΣΤΙΑ δουλειά που ρίχνουν ΚΑΘΕ ΒΡΑΔΥ, μετά τη δύση του ηλίου, οι τεχνικοί των πυροσβεστικών αεροσκαφών για την αποκατάσταση ΟΛΩΝ των βλαβών που «βγάζουν» τα αεροσκάφη στη διάρκεια των επιχειρήσεων της ημέρας, που αναλόγως της σοβαρότητός τους μπορεί να βγάλουν το κάθε αεροσκάφος «εκτός ενεργείας» (εκ/εν). Όλο το βράδυ, ΟΛΑ τα αεροσκάφη ΕΠΙΘΕΩΡΟΥΝΤΑΙ και όσα έχουν βλάβες ΕΠΙΣΚΕΥΑΖΟΝΤΑΙ, ώστε το πρωί, με το πρώτο φως, να είναι όσα περισσότερα γίνεται «εν ενεργεία» (εν/εν). Ενδεικτικώς θα σημειώσουμε ότι ΜΟΝΟ κατά το χθεσινό βράδυ επισκευάστηκαν οι βλάβες 7 πυροσβεστικών αεροσκαφών και σήμερα το πρωί ήταν ΟΛΑ διαθέσιμα να επιχειρήσουν και πάλι. Τεράστιο επομένως το έργο των τεχνικών της ΠΑ, εφάμιλλο αυτών των ιπταμένων συναδέλφων τους, που όμως δεν φαίνεται καθόλου για τους μη γνωρίζοντες και επομένως δεν προβάλλεται. Ακριβώς το ίδιο βεβαίως ισχύει και για το 4ο ΤΕΑΣ των ελικοπτέρων Σινούκ της Αεροπορίας Στρατού, όπου ΚΑΙ εκεί το έργο και η προσφορά των δικών τους τεχνικών ήταν ΤΕΡΑΣΤΙΟ.