Mπορεί το Μετρό, που κατασκευάζεται τόσα χρόνια, να μην έχει ετοιμαστεί ακόμη, αλλά οι Θεσσαλονικείς σχεδιάζουν ήδη το νέο μέσο μαζικής μεταφοράς που σε συνδυασμό με τον υπόγειο σιδηρόδρομο θα αλλάξει την εικόνα της πόλης. Ο λόγος για το τραμ Θεσσαλονίκης, του οποίου το πρώτο κομμάτι αναμένεται να δοθεί στο κοινό στα τέλη του 2020.

Η τελική πρόταση για το τραμ Θεσσαλονίκης παρουσιάστηκε τη Δευτέρα από το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ) και σύμφωνα με τον δήμαρχο της πόλης  είναι η πρώτη πρόταση που θα καταθέσει ο δήμος στο ΕΣΠΑ.

Σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσιάστηκε το δίκτυο του τραμ θα είναι μήκους 24 χλμ., θα έχει 43 στάσεις, πέντε εκ των οποίων θα είναι κοινές με το Μετρό (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Πανεπιστήμια, Παπάφη, Πρώην Νομαρχία, Μίκρα), πέντε τερματικούς σταθμούς, ένα αμαξοστάσιο 45 στρεμμάτων και ηλεκτροκίνηση με εναέρια καλώδια. Το κόστος της κατασκευσής του ανέρχεται στα 20-22 εκατ. ευρώ ανά χλμ. (συνολικό κόστος 515,76 εκ. ευρώ).

Η μετακίνηση των επιβατών θα γίνεται με 45 αρθρωτά οχήματα χαμηλού δαπέδου, χωρητικότητας 220 ατόμων (140 όρθιοι, 40 καθήμενοι), τα οποία θα έχουν μέγιστη ταχύτητα 80 χλμ./ώρα, ενώ συνολικά θα μετακινούνται περίπου 172.700 επιβάτες την ημέρα, με δυνατότητα να φτάσουν τους 196.300.

Το συνολικό κόστος λειτουργίας και συντήρησης ανά επιβάτη είναι 0,4 ευρώ και η τιμή του εισιτηρίου μπορεί να είναι κοντά στο 1 ευρώ.

Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης που παρουσιάστηκε προβλέπει δημοπράτηση του έργου ως το τέλος του 2014 (με την προϋπόθεση ότι όλες οι εγκρίσεις θα δοθούν το δεύτερο εξάμηνο), ανάθεση του έργου ως το τέλος του 2016, κατασκευή της πρώτης φάσης (ΚΤΕΛ – Ελαιώνες) ως το τέλος του 2020, κατασκευή δεύτερης φάσης (ΧΑΝΘ – Μίκρα) ως το τέλος του 2025 και κατασκευή της τρίτης φάσης (ΝΣΣ - Πανεπιστήμιο) ως το τέλος του 2030.