Επιστροφή στην Κανονικότητα
Επιστροφή στην Κανονικότητα Θανάσης Φουσκίδης Δημήτρης Κουνιάς Γιώργος Νόκος
Φρεγατα_Belharra
Ελλάδα

Γαλλία: Άρχισε η ναυπήγηση της πρώτης φρεγάτας Belharra που παίρνει η Ελλάδα

Στο ναυπηγείο της κατασκευάστριας εταιρείας Naval Group στη Λοριάν

Τη ναυπήγηση της φρεγάτας Belharra που θα εντάξει στον στόλο της και η Ελλάδα, ξεκίνησε η Γαλλία, στο ναυπηγείο της κατασκευάστριας εταιρείας Naval Group στη Λοριάν.

Σημειώνεται πως μέρος της καρίνας, και συγκεκριμένα το κομμάτι που ονομάζεται τρόπιδα, της πρώτης φρεγάτας Frigate Defense and Intervention (FDI), γνωστής ευρύτερα και ως Belharra, παρουσιάστηκε την Πέμπτη με κάθε επισημότητα, από την κατασκευάστρια εταιρεία.

Πρόκειται για το πρώτο σημαντικό βήμα για τη συναρμολόγηση της φρεγάτας, που έχει παραγγελθεί από το Γαλλικό Ναυτικό και αναμένεται να παραδοθεί το 2024.

Το «παρών» στην εκδήλωση, που έγινε σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο εντός της στεγασμένης ναυπηγικής κλίνης που εκτελούνται οι εργασίες ναυπήγησης της πρώτης φρεγάτας FDI, έδωσε από ελληνικής πλευράς ο Θάνος Ντόκος, σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας του πρωθυπουργού Κυριακού Μητσοτάκη. Η παρουσία του επιβεβαιώνει ότι είναι ειλημμένη η απόφαση της χώρας μας να προχωρήσει στην προμήθειά τους, όπως είχε ξεκαθαρίσει προ ημερών και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Στο πλαίσιο της παρουσίασης, τέθηκε σε λειτουργία και το «σήμα κατατεθέν» των φρεγατών Belharra, ο ενσωματωμένος ιστός (κατάρτι) που ονομάζεται Panoramic Sensors and Intelligence Module (PSIM). Πρόκειται για ένα καινοτόμο σύστημα με ραντάρ εντοπισμού και πλήθος «έξυπνων» λειτουργιών, που κατασκευάζεται ξεχωριστά από το υπόλοιπο πλοίο.

Με αυτόν το συμβολικό τρόπο, η Naval Group σηματοδοτεί την έναρξη των δοκιμών του ολοκληρωμένου συστήματος μάχης, με το οποίο θα είναι εξοπλισμένες οι φρεγάτες Belharra. Στόχος είναι το σύστημα μάχης PSIM να είναι «ετοιμοπόλεμο» αρκετούς μήνες πριν την εγκατάστασή του πάνω στην πρώτη φρεγάτα.

Η ιστορική στιγμή

Ο γενικός διευθυντής της Naval Group, Πιέρ Ερίκ Πομελέ, δήλωσε πως ήταν περήφανος για την ιστορική στιγμή, ενώ τόνισε ότι οι φρεγάτες FDI «είναι πλοία πολλαπλών ρόλων», που μπορούν να διαμορφωθούν ανάλογα με τις απαιτήσεις του χρήστη, ενώ «έχουν σχεδιαστεί με έμφαση στην ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών».

Τόνισε ακόμη, ότι: «Ήδη, τόσο η Γαλλία όσο και η Ελλάδα, έχουν επιλέξει τις φρεγάτες FDI», ενώ από την πλευρά της, η Naval Group «παραμένει πιστή στη δέσμευσή της να ενισχύσει την κυριαρχία της Γαλλίας και των συμμάχων της».

Η πρώτη φρεγάτα FDI θα λάβει το όνομα του διάσημου Γάλλου ναυάρχου Ρονάρ, ο οποίος διετέλεσε αρχηγός του γαλλικού στόλου από το 1919 έως το 1920 και διακρίθηκε κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.

Υπενθυμίζεται πως συνολικά, το Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό έχει προχωρήσει στην παραγγελία πέντε φρεγατών FDI, οι οποίες θα παραδοθούν από το ναυπηγείο της Naval Group στη Λοριάν, στις ακτές του Ατλαντικού Ωκεανού, από το 2024 έως και το 2030. Με βάση το αρχικό πλάνο, που τελεί υπό διαμόρφωση έως ότου συμβασιοποιηθεί το έργο, οι δύο πρώτες ελληνικές Belharra -από τις τρεις συνολικά- θα ναυπηγηθούν το 2025, ενώ θα ακολουθήσει η ναυπήγηση του τρίτου πλοίου το 2026.

Τα χαρακτηριστικά των νέων φρεγατών Belharra

Χαρακτηριστικό των φρεγατών Belharra είναι ότι σχεδιαστικά βασίζονται σε 100% ψηφιακή αντίληψη. Η ιδιαίτερη ΙΤ αρχιτεκτονική τους, στηρίζεται κατά βάση σε δύο ξεχωριστά data centers που λειτουργούν παράλληλα, αλλά έχουν και τη δυνατότητα να υποστηρίξουν το κάθε ένα ξεχωριστά, εφόσον απαιτηθεί, το πλοίο και όλες τις περίπλοκες λειτουργίες του.

Η πολυπλοκότητα, άλλωστε, στη σύλληψη και την υλοποίηση του προγράμματος των φρεγατών FDI, είναι τέτοια, που έως τώρα έχουν απαιτηθεί πάνω από 1 εκατ. ώρες για την παραγωγή κάθε μιας από τις μονάδες του πλοίου, ενώ αντίστοιχος χρόνος έχει δαπανηθεί για την έρευνα και την ανάπτυξη των υπερσύγχρονων συστημάτων του.

Πάνω από 1.200 εργαζόμενοι απασχολούνται αποκλειστικά στη ναυπήγηση των Belharra στο ναυπηγείο της Naval Group στη Λοριάν, ενώ συνολικά, η εταιρεία συνεργάζεται με 400 «υπεργολάβους», ανάμεσά τους και εταιρείες από το ευρύτερο φάσμα της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας.

Με εκτόπισμα που «αγγίζει» τους 4.500 τόνους, μήκος που φτάνει τα 122 μέτρα και μέγιστη ταχύτητα πλεύσης τους 27 ναυτικούς κόμβους, η Belharra είναι ένα πολεμικό πλοίο που μπορεί να υποστηρίξει διαφορετικούς ρόλους, ικανό να λειτουργήσει αυτόνομα ή ως μέρος ναυτικής δύναμης. Είναι σε θέση να υποστηρίξει όλο το φάσμα των σύγχρονων ναυτικών επιχειρήσεων, όπως πόλεμος επιφανείας, αεράμυνα περιοχής, ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις καθώς και εκτέλεση ειδικών επιχειρήσεων. Διαθέτει μεταξύ άλλων, οκτώ βλήματα επιφανείας Exocet, ανθυποβρυχιακές τορπίλες MU90 και βλήματα εναντίον εναέριων στόχων Aster 15/30.