Με νέες μεθόδους και «προσεγμένες» προσεγγίσεις προσπαθούν διάφορα κυκλώματα, εντός και εκτός συνόρων, να εξαπατήσουν το συναλλακτικό κοινό, με σκοπό να τους υφαρπάξουν όσο πιο πειστικά μπορούν τις αποταμιεύσεις τους στις τράπεζες.

Τρείς είναι οι πρόσφατες προσεγγίσεις από τους απατεώνες, που έγιναν αντιληπτές στην Ελλάδα και το εξωτερικό, οι δύο από αυτές που είναι διαδεδομένες και στη χώρα μας αφορούν μηνύματα sms, viber, messenger ή mails και η τρίτη, που ακόμη δεν φαίνεται να έχει πάρει έκταση στα καθ’ ημάς, είναι μέσω τηλεφώνου.


Η εικόνα δεν διαφέρει πολύ από τη λογική της γνωστής τακτικής, που στοχεύει σε παραπλάνηση του καταθέτη ώστε να αποκαλύψει κάποιο στοιχείο πρόσβασης στον λογαριασμό ή την κάρτα του.

Αυτό που πραγματικά ραγδαία διαφοροποιείται και εξελίσσεται, είναι η προσέγγιση της απάτης. Το πόσο πιστευτή μπορεί να γίνει. Και δεν είναι λίγες φορές που η απάτη βρίσκει αποδέκτες, είτε «αφηρημένους» που δεν πολύ ελέγχουν ποιος τους ζητάει πληροφορίες, είτε «βιαστικούς» επειδή νομίζουν ότι διάβασαν σωστά το μήνυμα.


Αναλυτικά, οι τρεις απάτες που έχουν διαδοθεί το τελευταίο διάστημα:
Γρήγορα… πατήστε το link για να μην ακυρωθεί η χρεωστική σας

Η πρώτη προσέγγιση που πήρε μεγάλες διαστάσεις τις προηγούμενες ημέρες και χρησιμοποιούσε το όνομα γνωστού ελληνικού τραπεζικού ομίλου είναι η εξής:

Αποστέλλεται ένα μήνυμα sms ή ένα e- mail στον αποταμιευτή, όπου στη διεύθυνση του mail εμφανίζεται το επίσημο λογότυπο της Τράπεζας . Στο κείμενο που το συνοδεύει , ζητείται από τον ανυποψίαστο καταθέτη να πατήσει επειγόντως ένα συγκεκριμένο link, διότι σε διαφορετική περίπτωση, θα ακυρωθεί η χρεωστική του κάρτα εντός μισής ή μίας ώρας.


Μεγάλη μερίδα καταναλωτών μπορεί να πέσει σε αυτή την παγίδα, αν αγχωθεί ότι μπορεί να μην προλάβει και να ακυρωθεί η χρεωστική του, άρα δεν θα μπορεί να κάνει συναλλαγές, βλέποντας μάλιστα ότι η αρχή στο e mail address είναι το logo της Τράπεζάς του. Μόνο που αν προσέξει λίγο καλύτερα την πλήρη διεύθυνση, θα δει ότι εκτός του ονόματος της Τράπεζας γράφει άλλες λέξεις , συνήθως σε greeklish (π.χ. logiariasmos@…)….

Ασφαλές μήνυμα. Ανοίξτε το

Και δεύτερη απάτη, παίζει με τη λέξη «ασφάλεια». Τονίζει σε περίοπτη θέση, το θέμα της ασφάλειας και στοχεύει σε εκείνους που θα το λάβουν ως δεδομένο. «Αυτό είναι ένα μήνυμα ασφαλούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου» ξεκινάει η προσέγγιση που περιέργως, βρίσκει και αυτή, πολλά ανυποψίαστα θύματα, καθώς τους ζητάει ενημέρωση στοιχείων, χρησιμοποιώντας ένα αληθοφανές λογότυπο τράπεζας.

Τηλεφωνικός αριθμός που προσομοιάζει με της τράπεζας
Στο εισαγόμενο μοντέλο απάτης από το εξωτερικό οι επιτήδειοι λειτουργούν ως εξής: αντιγράφουν ένα κανονικό αριθμό που να προσομοιάζει στο τηλεφωνικό κέντρο των μεγάλων τραπεζών και καλούν από αυτό, προσποιούμενοι ότι είναι από την Χ τράπεζα και με περισσή… ευγένεια, ενημερώνουν τον «πελάτη» ότι για κάποιον τεχνικό ή άλλο λόγο, θα ήθελαν επιβεβαίωση των στοιχείων του. Μπορεί να ζητήσουν κωδικούς, one time password, αριθμό ταυτότητας κ.α.

Όσο και να φαίνεται απίθανο, ποντάρουν στο ξαφνικό τηλεφώνημα και στην αμηχανία του θύματος που μπορεί να απαντήσει δίνοντας στοιχεία.

Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, συστήνεται στους καταναλωτές να είναι υποψιασμένοι ώστε αν «ξαφνικά τους θυμηθεί η τράπεζά τους» να κλείσουν το τηλέφωνο και να ξανακαλέσουν οι ίδιοι τον σύμβουλό τους στην τράπεζα για να επιβεβαιώσουν αν πράγματι τους κάλεσαν.

Ποτέ και σε καμία περίπτωση οι τράπεζες δεν ζητάνε ούτε τηλεφωνικώς ούτε με mails – πόσο μάλιστα σε εφαρμογές μηνυμάτων και συνομιλίας κοινωνικών δικτύων – τέτοιου είδους προσωπικά δεδομένα.

Λίγα δευτερόλεπτα και μια δεύτερη σκέψη αρκούν για να αποφύγει ο κόσμος τους απατεώνες, ειδικά να συνειδητοποιήσουν ότι για κανέναν λόγο και κανέναν σκοπό, δεν θα τους ζητηθούν στοιχεία από τις τράπεζες. Η Ελληνική Ένωση Τραπεζών έχει κάνει τεράστια καμπάνια πάνω σε αυτό εφιστώντας την προσοχή του καταναλωτικού κοινού και την επαγρύπνηση του για διάφορες ηλεκτρονικές ή μη, τραπεζικές απάτες.