Η έντονη αγωνία της Πολεμικής Αεροπορίας, που προειδοποιεί ότι, αν οι αρμόδιοι δεν δραστηριοποιηθούν εγκαίρως, κινδυνεύουν να καθηλωθούν πολύτιμα μαχητικά αεροσκάφη από ανταλλακτικά ήσσονος σημασίας και αξίας σε σχέση με ένα μαχητικό προκύπτει από λεπτομερέστατες και εξαιρετικά ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες που «διέρρευσαν» πριν από λίγη ώρα από υψηλόβαθμες αεροπορικές πηγές.

Με βάση τις πληροφορίες αυτές, αλλά και το γεγονός ότι για να μην καθηλωθούν τα πολύτιμα Mirage 2000 και Mirage 2000-5, αν και έχουν φύγει εγκαίρως τα σχετικά έγγραφα από το ΓΕΑ κάποιοι υπεύθυνοι (λέγε με ΓΔΑΕΕ) έχουν καθυστερήσει υπερβολικά να συντάξουν και να προχωρήσουν προς υπογραφή τα σχετικά έγγραφα, υποχρεώνεται η ηγεσία της ΠΑ να επικοινωνεί με την ηγεσία της Γαλλικής Αεροπορίας για να παραλάβουμε τα άκρως απαραίτητα «συγκροτήματα φρένων» των Μιράζ από τα αποθέματα της τελευταίας, μπορεί να λύνει προσωρινώς το πρόβλημα για το τρέχον έτος, αλλά σίγουρα δεν περιποιεί τιμή για την χώρα και την ΠΑ.

Με βάση λοιπόν αυτά πληροφορούμεθα ότι η ΠΑ έχει ολοκληρώσει τις διαδικασίες που προβλέπονται στο ’ρθρο 6 του Ν.3978/11 για 14 υποπρογράμματα συμβάσεων εν Συνεχεία Υποστηρίξεως (Follow-On Support/ FOS) μαχητικών αεροσκαφών, ραντάρ και λοιπών οπλικών συστημάτων, καθώς επίσης προμήθειας ανταλλακτικών, εδώ και ένα χρόνο περίπου, συμπεριλαμβανομένης της γνώμης της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής της Βουλής και της απόφασης του ΚΥΣΕΑ, όπου αυτό απαιτείται από το Νόμο. «Έκτοτε αναμένει τις ενέργειες εκ μέρους των προϊσταμένων της κλιμακίων και έχει ενημερώσει κατ’ επανάληψη για καθυστερήσεις, που εκφεύγουν των αρμοδιοτήτων της και τις επιπτώσεις τους¨, όπως σημειώνεται χαρακτηριστικώς.

“Heat Sinks” αεροσκαφών Mirage 2000

Αναφορικώς με τα “Heat Sinks” («συγκροτήματα φρένων») η ΠΑ ολοκλήρωσε τις διαδικασίες προμηθείας τους για τ’ αεροσκάφη Μ-2000 από τον Ιούλιο του 2013. Το υποπρόγραμμα αφορά στην προμήθεια 144 τεμαχίων Heat Sinks για την κάλυψη των αναγκών των αεροσκαφών Μ-2000 σε βάθος τετραετίας και ανέρχεται στο ποσό των 6,48 εκ. ευρώ. Όσον αφορά στους Ειδικούς Όρους, οι οποίοι συντάσσονται σύμφωνα με τα άρθρα 33, 34, 35, 36 και 37 του Ν.3978/11 η ΠΑ ανταποκρινόμενη στις διευκρινιστικές οδηγίες του ΥΕΘΑ απάντησε τον Αύγουστο

του 2013, προβάλλοντας τους σε μία σελίδα. Ακολούθως η αρμόδια επιτροπή της ΓΔΑΕΕ συνέταξε και προώθησε ειδικούς όρους σε 38 σελίδες!!!

Λόγω των καθυστερήσεων που παρατηρήθηκαν και της κρισιμότητας στο εν λόγω υλικό, που οδηγούσε μαθηματικά σε μαζική καθήλωση των αεροσκαφών Μ-2000, η ΠΑ προχώρησε στην εξεύρεση προσωρινής εναλλακτικής λύσεως, στο πλαίσιο της υφιστάμενης νομοθεσίας και εξασφάλισε τα αναγκαία υλικά για το 2014.

Τελικά, στην παρούσα φάση, τα αεροσκάφη Μ-2000 δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα καθηλώσεως από το εν λόγω υλικό, αλλά από άλλα, που έχουν συμπεριληφθεί έγκαιρα στην Τροποποίηση της Σύμβασης 26Γ/00 (Προμήθεια 10 αεροσκαφών Μ2000/-5, Αναβάθμιση 10 υπαρχόντων αεροσκαφών Μ-2000 και προμήθεια συναφών ειδών και Υπηρεσιών). Επισημαίνεται ότι η εν λόγω τροποποίηση διαθέτει επαρκή χρηματοδότηση 21 εκ. ευρώ, που μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες συντηρήσεως – υποστηρίξεως των αεροσκαφών Μ-2000 μέχρι να ευοδώσει η FOS των εν λόγω αεροσκαφών, που έχει προωθηθεί από την ΠΑ και έχει ήδη εγκριθεί.

Τέλος, επί του θέματος , η ΠΑ αν και ολοκλήρωσε την πρόταση της, όσον αφορά στα υλικά και υπηρεσίες, που επιθυμούσε να συμπεριληφθούν στην τροποποίηση 26Γ/00, από 11/11/13, εντούτοις ακόμη και σήμερα, αυτή δεν έχει υπογραφεί για λόγους που εκφεύγουν των αρμοδιοτήτων της.

Αναβάθμιση αεροσκαφών F-16

Αναφορικώς με την αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16, η ΠΑ προχωρά στην επεξεργασία του θέματος, σύμφωνα με τις συγκεκριμένες προβλέψεις του Ν.3978/11 έχοντας ξεκινήσει απ’ την αρχή συνεργασία με τις επίσημες Αμερικανικές Αρχές, έτσι ώστε το πακέτο της αναβαθμίσεως, που θα προωθηθεί για έγκριση:

* Να καλύπτει τις σύγχρονες επιχειρησιακές απαιτήσεις, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις εξελίξεις της τεχνολογίας και τον διαμορφούμενο συσχετισμό δυνάμεων, έτσι ώστε ν’ αποκτήσει ένα συγκριτικό επιχειρησιακό πλεονέκτημα.

* Να είναι ρεαλιστικό, σύμφωνα με τις οικονομικές συνθήκες και να επιτυγχάνει τις όσο το δυνατό χαμηλότερες τιμές, που μπορεί να εξασφαλίσει ο ανταγωνισμός, για την διασφάλιση του Δημοσίου Συμφέροντος.

* Να περιλαμβάνει όλα εκείνα τα απαραίτητα στοιχεία, προβλέψεις και επιχειρήματα, που θα εξασφαλίσουν την έγκριση των προϊσταμένων κλιμακίων.

* Να απαλείφουν το ρίσκο της εφαρμογής τής αναβάθμισης σε συνεργασία με τις Αμερικανικές Αρχές.

* Να συντομεύει τη διαδικασία και να μην υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις, γιατί το πρόγραμμα έχει ήδη καθυστερήσει επί πολλά έτη.

Και καταλήγει η «υψηλόβαθμη αεροπορική πηγή» ως εξής: «Η ΠΑ μελετά, σχεδιάζει και προβάλει τις επιχειρησιακές της απαιτήσεις, με σύνεση, ρεαλισμό, καθώς επίσης και με γνώμονα τη διαφύλαξη του Δημοσίου Συμφέροντος και τη διατήρηση των επιχειρησιακών της δυνατοτήτων, με σκοπό την προβολή της ως μια αξιόπιστη δύναμη αποτροπής, που θα μπορεί να εκπληρώνει την αποστολή της στο ακέραιο».

Λ.Σ.Μ.