Ως επιλογές µε γνώµονα την εµπειρία, την επαγγελµατική επάρκεια και το υψηλό επίπεδο γνώσεων χαρακτηρίζονται οι τοποθετήσεις του πρέσβη Ιωάννη Ραπτάκη και του αντιστρατήγου ε.α. Γιώργου Κέλλη στη διοίκηση της ΕΥΠ, υπό τον επικεφαλής της υπηρεσίας, πρέσβη ε.τ. Θεµιστοκλή ∆εµίρη. Και οι δύο υποδιοικητές επελέγησαν από τα υψηλότερα κλιµάκια της κρατικής διοίκησης, καθώς ο µεν κ. Ραπτάκης είναι από το 2020 πρέσβης της Ελλάδας στη Μεγάλη Βρετανία, ο δε κ. Κέλλης αποστρατεύτηκε µόλις προ ηµερών, έπειτα από διετή θητεία, ως υπαρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού. Οι περιπτώσεις και των δύο αντιµετωπίστηκαν ευµενώς από όλες τις πτέρυγες της Βουλής, κυρίως διότι ο διπλωµάτης στη διάρκεια της πολυετούς καριέρας του υπηρέτησε σε πολλά και διαφορετικά σηµεία του πλανήτη (Ινδία, Αυστραλία, Αργεντινή, Ε.Ε. κ.λπ.), ενώ ο επίτιµος πλέον υπαρχηγός προέρχεται από τον κλάδο του Μηχανικού, διαθέτοντας πλήρη εικόνα του συνόλου των υποδοµών και των συστηµάτων ασφαλείας των συνόρων.

5_2

 Πιο ενεργός

Σύµφωνα µε το νέο θεσµικό πλαίσιο (5002/2022), η ΕΥΠ θα λειτουργεί µε δύο αντί για τρεις υποδιοικητές, ο ρόλος των οποίων θα είναι αναβαθµισµένος και πιο ενεργός. Με τη δηµοσίευση του νόµου, αποµακρύνθηκαν οι τρεις προκάτοχοί τους, που επηρεάστηκαν από τον θόρυβο για τις παρακολουθήσεις που γίνονταν, και δη για τη νόµιµη επισύνδεση στο κινητό τηλέφωνο του προέδρου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ., Ν. Ανδρουλάκη. (Ενας εξ αυτών, µάλιστα, ο απόστρατος αξιωµατικός της ΕΛ.ΑΣ. Βασίλης Γκρίζης, περιλαµβανόταν στη λίστα των παρακολουθουµένων, γεγονός που αντιµετωπίστηκε µε µεγάλη δυσφορία από το Μέγαρο Μαξίµου. Εντύπωση προκάλεσε σε ένα επίπεδο η ταυτόχρονη αποµάκρυνση του δεύτερου υποδιοικητή ∆ιονύση Μελιτσιώτη. Επρόκειτο για στενότατο συνεργάτη του, παλαιό διευθυντή του πολιτικού του γραφείου στο υπουργείο ∆ιοικητικής Μεταρρύθµισης και αργότερα διευθυντή της Κοινοβουλευτικής Οµά δας της Ν.∆. Οσο, δε, για τον τρίτο, τον διπλωµάτη ε.τ. Αν. Μήτσιαλη, λέγεται ότι κρατούσε ούτως ή άλλως αποστάσεις). Σε κάθε περίπτωση, η έλλειψη ενηµέρωσης του πρωθυπουργού, Κ. Μητσοτάκη, για τα όσα εξελίχθηκαν στην Υπηρεσία στο πεδίο των τηλεφωνικών παρακολουθήσεων επηρέασε τις αποφάσεις, µετά την παραίτηση-αποποµπή του Π. Κοντολέοντος, για σαρωτικές αλλαγές και νέο κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας.

Οι απαιτήσεις της πολιτικής ηγεσίας από τη νέα επιτελική οµάδα της ΕΥΠ είναι αυξηµένες για την εφαρµογή των νέων διατάξεων του νόµου. Σύµφωνα µε αυτές, θα δηµιουργηθούν Ακαδηµία Πληροφοριών και Αντικατασκοπείας για την εξειδίκευση του προσωπικού και Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου ως εποπτικό όργανο των υπαλλήλων και των διευθύνσεων της υπηρεσίας. Πρόσθετοι ρόλοι ανατίθενται στην Αρχή Ασφάλειας Πληροφοριών (INFOSEC) της ΕΥΠ, ως αρµόδια πλέον για τη σύνταξη πολιτικών ασφαλείας και οδηγιών διαχείρισης των διαβαθµισµένων πληροφοριών σε όλα τα δίκτυα και τους χώρους της προεδρίας της κυβέρνησης και των υπουργείων σε συνεργασία -φυσικά- µαζί τους, καθώς και για τη συνεχή ενηµέρωση σε θέµατα ασφάλειας.

Κυβερνοασφάλεια

Στο θέµα της κυβερνοασφάλειας, συστήνεται επιτροπή συντονισµού, βάζοντας υπό την «οµπρέλα» της όλες τις -πολλές και διάσπαρτες- δοµές ανά την επικράτεια. Το νέο όργανο θα εποπτεύει, θα καθορίζει αρµοδιότητες και θα διευθετεί διαφορές µεταξύ: α) της Γενικής ∆ιεύθυνσης Κυβερνοασφάλειας της Γενικής Γραµµατείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδροµείων του υπουργείου Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, που έχει ορισθεί ως Εθνική Αρχή της Κυβερνοασφάλειας, β) της ∆ιεύθυνσης Κυβερνοάµυνας του ΓΕΕΘΑ, που έχει ορισθεί ως αρµόδια οµάδα απόκρισης για συµβάντα που αφορούν την ασφάλεια υπολογιστών, γ) της ∆ιεύθυνσης Κυβερνοχώρου της ΕΥΠ ως οµάδας αντιµετώπισης ηλεκτρονικών επιθέσεων (εθνικό CERT) και δ) της Ελληνικής Αστυνοµίας. Οι αρµοδιότητες της επιτροπής είναι να παρέχει κατευθύνσεις σε περίπτωση εξαιρετικού συµβάντος που ενέχει στρατηγικό κίνδυνο, να παρακολουθεί και να αξιολογεί την υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής Κυβερνοασφάλειας, να εγκρίνει το Εθνικό Σχέδιο Εκτακτης Ανάγκης και να εισηγείται στο ΚΥΣΕΑ οποιοδήποτε θέµα άπτεται της κυβερνοασφάλειας. Τέλος, στις προθέσεις του νέου διοικητή, κ. ∆εµίρη, είναι η σύντοµη ολοκλήρωση του διαχειριστικού και τεχνικού ελέγχου στην ΕΥΠ, κυρίως σε κεντρικό επίπεδο και στις νησιωτικές περιοχές του Ανατολικού Αιγαίου.