Σε εξέλιξη οι τιτάνιες προσπάθειες των διασωστών μέσα σε καμένες λαμαρίνες και συντρίμμια να εντοπίσουν τους αγνοούμενους του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη. Έως τώρα έχουν χάσει τη ζωή τους τουλάχιστον 57 άνθρωποι ενώ ο συνολικός αριθμός των επιβατών δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί. Στα νοσοκομεία τραγικές φιγούρες οι γονείς που αναζητούν τα παιδιά τους και υποβλήθηκαν σε εξέταση DNA. Μέχρι στιγμής, σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, έχουν ταυτοποιηθεί 14 νεκροί. Πολλά είναι τα ερωτήματα για τα αίτια της φονικής σύγκρουσης, το σύστημα ασφαλείας στη λειτουργία των σιδηροδρόμων και τον εκσυγχρονισμό του δικτύου. Ο σταθμάρχης Λάρισας, το πρόσωπο-κλειδί της τραγωδίας, έλαβε προθεσμία για να απολογηθεί το Σάββατο.


 Ο αριθμός των επιβαινόντων στη μοιραία αμαξοστοιχία των Τεμπών παραμένει άγνωστος. Κατά πληροφορίες της ΕΡΤ, τα εκδοτήρια κλείνουν 10 λεπτά πριν από την αναχώρηση και όσοι επιβιβάζονται αργότερα κόβουν το εισιτήριο μέσα στο συρμό. Αυτό μπορεί να συνέβη και στις προηγούμενες 7 στάσεις του τραγικού τρένου. Κατατέθηκε ήδη η πρώτη αγωγή από τον δικηγόρο πολυτραυματία που νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση σε νοσοκομείο της Λάρισας, μετά την φονική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη. Σε δηλώσεις του εκτίμησε ότι οι επιβαίνοντας ήταν περίπου 400.

 Η επιχείρηση συνεχίζεται και μάλιστα έχει επικεντρωθεί πλέον στο τρίτο βαγόνι ,το τελευταίο από τα διαλυμένα βαγόνια που έγιναν μια άμορφη μάζα σιδηρικών, κάτω από το οποίο υπάρχουν φόβοι πως βρίσκονται και άλλοι νεκροί.

 Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Βαγγέλη Μητρούσια, φαίνεται ότι έχει μπει στον δρόμο προς την τελική ευθεία η έρευνα των διασωστών, έτσι ώστε τουλάχιστον να γίνει γνωστό ποιος είναι ο κατάλογος των θυμάτων αυτής της τραγωδίας. Εστιάζουν στο τρίτο βαγόνι κι ενώ αρχικά υπήρχε μια σκέψη να το τεμαχίσουν σε τρία κομμάτια, τώρα υπάρχει μια άλλη σκέψη να το σηκώσουν και να το μεταφέρουν από το σημείο για να δοθεί τη δυνατότητα στους διασώστες να κοιτάξουν από κάτω.

Οι ίδιοι λένε ότι καλό είναι αφού ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, να ρίξουν μία ακόμη ματιά και στα υπόλοιπα βαγόνια, να ψάξουν σπιθαμή προς σπιθαμή αν υπάρχει κάτι από κάτω που δεν το έχουν δει τις προηγούμενες ημέρες. Η επιχείρηση αυτή αναμένεται να ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι αύριο το πρωί.


 Απανθρακωμένες σοροί στο βαγόνι του εστιατορίου

Ανάμεσα σε καμένες λαμαρίνες και συντρίμμια, τα σωστικά συνεργεία ψάχνουν απεγνωσμένα για τον εντοπισμό αγνοουμένων του φονικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, το οποίο έχει στοιχίσει τη ζωή τουλάχιστον 57 ανθρώπων, σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση από την Πυροσβεστική.

 Όπως είπε ο εκπρόσωπος Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, πύραρχος, Βασίλης Βαθρακογιάννης, οι ενέργειες των πυροσβεστικών δυνάμεων, επικεντρώνονται στο βαγόνι εστιατόριο, το οποίο, λόγω της σφοδρότητας της σύγκρουσης, είχε καταπλακωθεί από το πρώτο βαγόνι, της δεύτερης θέσης. Από το συγκεκριμένο βαγόνι, όπως γνωστοποίησε ο κ. Βαθρακογιάννης, έχουν ανασυρθεί σήμερα το πρωί, συνολικά, 7 απανθρακωμένες σοροί. Αίσθηση προκαλεί η δήλωση διασώστη στην ΕΡΤ ότι πλέον δεν αναζητούνται σοροί αλλά ανθρώπινα μέλη.

 Για μια πολύ δύσκολη επιχείρηση, στο εν λόγω βαγόνι, έκανε λόγο ο Εκπρόσωπος Τύπου της Πυροσβεστικής, Γιάννης Αρτοποιός, μιλώντας στην ΕΡΤ και την εκπομπή «Συνδέσεις». «Βλέπουμε ότι εκεί υπάρχουν άτομα. Δυστυχώς είναι σε πολύ κακή κατάσταση λόγω της σύγκρουσης. Έχουμε τοποθετήσει σορούς σε σάκους και γίνεται επιχείρηση ανάσυρσής τους. Εκεί βρίσκονται πολλοί άνθρωποι» τόνισε.

 Παράλληλα τα γερανοφόρα οχήματα κατόρθωσαν να ανασηκώσουν το δεύτερο βαγόνι και τμήμα του πρώτο βαγονιού που έχουν παραμορφωθεί και μετατραπεί σε άμορφη μάζα.


 Εξάλλου, σύμφωνα με τον δημοσιογράφο της ΕΡΤ, Β. Σιώμο, ο αριθμός των ανθρώπων που βρέθηκαν σε κάποιο από τα βαγόνια, στο μοιραίο ταξίδι, μπορεί τελικά να είναι μεγαλύτερος από ό,τι αρχικά είχε εκτιμηθεί. Στο δεύτερο βαγόνι, το οποίο απομακρύνθηκε από το σημείο της σύγκρουσης, οι διασώστες ανέμεναν να βρουν λείψανα από 13 άτομα. Τελικά όμως εντοπίστηκαν τα λείψανα περισσότερων ανθρώπων, σύμφωνα με όσα οι ίδιοι δήλωσαν στον δημοσιογράφο. Νωρίτερα, η ιατροδικαστής Ρουμπίνη Λεοντάρη δήλωσε στην ΕΡΤ ότι υπήρχαν πάνω από 10 αγνοούμενοι.

 Από τους 72 νοσηλευόμενους επιβάτες, 15 πήραν εξιτήριο, ενώ 57 παραμένουν για νοσηλεία, εκ των οποίων έξι στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας. Στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι άνθρωποι ηλικίας από 21 έως 26 ετών. Τρία παιδιά, ένας στο Γενικό Νοσοκομείο της Λάρισας και δύο κοπέλες στο Πανεπιστημιακό, είναι σε ιδιαίτερα κρίσιμη κατάσταση.

 Οι τραγικές ιστορίες αγνοουμένων και θυμάτων συγκλονίζουν. Η Καλαμπάκα θρηνεί τον χαμό δίδυμων αδελφών και της ξαδέρφης τους, την ώρα που γονείς αγνοουμένων απευθύνουν δραματικές εκκλήσεις για τον εντοπισμό των παιδιών τους.

 Οι αρχές εστιάζουν στις συνομιλίες μηχανοδηγού και σταθμάρχη και στα μοιραία λεπτά που ακολούθησαν όπου τα δύο τραίνα κινούνταν στις ίδιες ράγες. Την ίδια ώρα πυκνώνουν οι φωνές για το σύστημα ασφαλείας των σιδηροδρόμων.

 Σε λάθος θέση το κλειδί «118α»

Το κλειδί «118α» – που δεν γύρισε ποτέ στη σωστή θέση – προκάλεσε την ανείπωτη τραγωδία κι ένας άπειρος σταθμάρχης αντιμετωπίζει βαρύτατες κατηγορίες ενώπιον της δικαιοσύνης. Από τα πρώτα στοιχεία φαίνεται ότι το κλειδί είχε γυρίσει διαγώνια για ένα άλλο τραίνο που θα περνούσε από εκεί και δεν γύρισε ποτέ στην ευθεία. Αν συνέβαινε αυτό τότε το ιντερσίτι θα συνέχιζε στην κανονική γραμμή χωρίς πρόβλημα. Όμως, στη συνέχεια ο σταθμάρχης φέρεται να ξέχασε να γυρίσει το κλειδί, οπότε το Intercity μπήκε στο αντίθετο ρεύμα. Ο διάλογος σταθμάρχη-κλειδούχου είναι αποκαλυπτικός

 Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού: Βασίλη να γυρίσω; 

Σταθμάρχης: Όχι, όχι άστο όπως είναι γιατί ακολουθεί το 1564.

 Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού: Έγινε, καλώς, το αφήνω όπως είναι η διαγώνιος.

 Στην απολογία του φέρεται να δήλωσε αρχικά ότι «γύρισα το κλειδί για να αλλάξει η γραμμή αλλά δεν λειτούργησε το σύστημα. Όταν διαπίστωσα ότι το επιβατηγό τρένο είναι στην ίδια γραμμή που κατέβαινε το εμπορικό από Κατερίνη, δεν μπόρεσα να το διορθώσω».

 Κατά τον Αλέξανδρο Καλαφάτη, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές όταν ο σταθμάρχης γυρίσει το κλειδί και υπάρχει βλάβη τότε αρχίζει να αναβοσβήνει ένα πολύ συγκεκριμένο λαμπάκι, το οποίο τον προειδοποιεί ότι κάτι δεν έχει πάει καλά.

 Αργότερα φέρεται να αναδίπλωσε καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, κλιμάκιο της τροχαίας Λάρισας πραγματοποίησε επιτόπιο έλεγχο, μαζί με εργαζόμενο, διαπιστώνοντας πως το σύστημα δεν είχε πρόβλημα και λειτουργούσε κανονικά. Τελικά κατά την διάρκεια της τετράωρης προανακριτικής του απολογίας, παρουσία εισαγγελέα, φέρεται να αποδέχτηκε την ευθύνη. 

 «Το δίκτυο όχι αυτή τη στιγμή δεν είναι σε καλή κατάσταση αλλά εμείς δεν ελέγχουμε την κατάσταση του δικτύου, το επισημαίνουμε συνεχώς σε δημόσιες και σε υπηρεσιακές παρεμβάσεις μας ότι οφείλουν να συντηρούν το δίκτυο αλλά μέχρι εκεί, εμείς δεν ελέγχουμε αυτό το πράγμα. Εμείς ελέγχουμε αν τηρούν τη διαδικασία η οποία καταρτίζεται από τον κάθε φορέα και μας κοινοποιείται» ανέφερε στο Πρώτο Πρόγραμμα η πρόεδρος της ΡΑΣ, Ιωάννα Τσιαπαρίκου.

 Από την τελευταία συνομιλία γίνεται εμφανές ότι κανείς δεν είχε καταλάβει πως το κλειδί είχε μείνει στη διαγώνια θέση και το Intercity θα πήγαινε αντίθετα στις γραμμές.

 Μηχανοδηγός: Η Λάρισα ακούει;

 Σταθμάρχης: Ακούει. Με 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου νέων Πόρων.

 Μηχανοδηγός: Βασίλη φεύγω; 

Σταθμάρχης: Φεύγεις, φεύγεις. 

Μηχανοδηγός: Έγινε, καλό βράδυ. 

Σταθμάρχης: Καλή συνέχεια.

 «Ούτε οι ενδείξεις λειτουργούν ούτε τα φωτοσήματα ούτε ο έλεγχος της κυκλοφορίας λειτουργεί. Αν αυτά λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση μεταξύ τους 500 μέτρων, ενός χιλιομέτρου δεν ξέρω πόσο» τόνισε ο Κώστας Γενιδούνιας, πρόεδρος των Μηχανοδηγών.

 Με σπασμένη από τη συγκίνηση φωνή και συγκλονισμένος από το ανθρώπινο δράμα που εκτυλίσσεται για δεύτερη ημέρα μετά την εθνική τραγωδία στα Τέμπη μίλησε στην ΕΡΤ ο Νίκος Τσουρίδης, συνταξιούχος μηχανικός – εκπαιδευτής μηχανοδηγών καταγγέλλοντας ότι αν υπήρχε τηλεδιοίκηση στο σημείο της σύγκρουσης των τρένων δεν θα θρηνούσαμε τώρα θύματα.

 Σύμφωνα με τον σύμβουλο δοιίκησης του ΟΣΕ κ. Παναγιώτη Τερεζάκη υπάρχει σύστημα σηματοδότησης στον σταθμό της Λάρισας που σταματάει μερικά χιλιόμετρα παραπέρα.

 Παρά το γεγονός ότι έχουν δαπανηθεί περισσότερα από 20 δισ. ευρώ από το 2000 και μετά για την εγκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης το έργο δεν παραδόθηκε και δεν λειτούργησε, σύμφωνα με καταγγελίες εργαζομένων.

 Την προανάκριση ανέλαβε η Τροχαία Λάρισας για να συγκεντρώσει την ογκώδη δικογραφία για το πρωτοφανές αυτό σιδηροδρομικό δυστύχημα. Αυτό που ερευνάται είναι αν πρόκειται για ανθρώπινο λάθος ή για μία σειρά τεχνικών παραλείψεων και σφαλμάτων που οδήγησαν στο μοιραίο δυστύχημα.
Πηγή: ertnews.gr