Τα «καµπανάκια» για την τραγωδία στα Τέµπη ήταν πολλά τα τελευταία χρόνια. Αναµφίβολα, η πιο µεγάλη «καµπάνα» για τον ελληνικό σιδηρόδροµο χτύπησε στις 13 Μαΐου 2017 στο Άδενδρο.

Τότε η αµαξοστοιχία Intercity 58 της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που κατευθύνονταν από Θεσσαλονίκη στην Αθήνα, εκτροχιάστηκε εισερχοµένη στο Σ.Σ. του Αδενδρου, µε αποτέλεσµα η ντιζελοµηχανή να χτυπήσει σε ένα κτίριο του ΟΣΕ, προκαλώντας τον τραγικό τον θάνατο τεσσάρων ανθρώπων και τον τραυµατισµό δέκα.

Το πόρισµα ΟΣΕ/∆Κ της 09 Οκτωβρίου 2017, που εξέδωσε η ad hoc τριµελής επιτροπή διερεύνησης του δυστυχήµατος, έδειξε αυτό που δείχνει και το τραγικό δυστύχηµα των Τεµπών: συνδυασµός κακής συντήρησης του σιδηροδροµικού δικτύου (ΟΣΕ) και εγκληµατική αµέλεια του θανόντος µηχανοδηγού (ΤΡΑΙΝΟΣΕ). Και οι δύο αυτές παθογένειες, όπως συνέβη στα Τέµπη, θα είχαν αποφευχθεί, αν υπήρχε σε ορθή λειτουργία το σύστηµα σηµατοδότησης και τηλεδιοίκησης σιδηροδροµικού δικτύου.

Τι συνέβη

Στο Άδενδρο, σύµφωνα µε το πόρισµα 09.10.2017 ΟΣΕ/∆Κ, ο θανών µηχανοδηγός, Μ. Καλόπουλος, έβαλε το τρένο στον σταθµό µε 144 χλµ/ώρα, ενώ το όριο ταχύτητας ήταν στα 60 χλµ/ώρα. Ο παραλληλισµός µε το ατύχηµα των Τεµπών έχει να κάνει µε το ότι ο θανών επίσης µηχανοδηγός της επιβατικής αµαξοστοιχίας Intercity 62, Γ. Κουτσούµπας, φαίνεται ότι δεν τήρησε τον κανονισµό να επιβεβαιώσει δηλαδή µέσω ασυρµάτου την πορεία του στο αντίθετο ρεύµα κυκλοφορίας.







Το ίδιο πόρισµα για το δυστύχηµα στο Αδενδρο έδειξε ότι ο εκτροχιασµός του τρένου ίσως να είχε αποφευχθεί ή να είχε µικρότερες συνέπειες, αν ήταν καλή η σιδηροτροχιά στο επίµαχο σηµείο. Η έρευνα έδειξε ότι αποκολλήθηκε ένα µέρος της σιδηροτροχιάς, µήκους 20 εκ., που είχε συγκοληθεί στο παρελθόν και το οποίο µε τη χρήση είχε αρχίσει να αποκολλάται.



Επιπλέον, και στις δύο περιπτώσεις, το σύστηµα σηµατοδότησης και τηλεδιοίκησης, αν λειτουργούσε, θα είχαν αποτραπεί τα δυστυχήµατα. Στην περίπτωση του Αδενδρου, όπου ο σταθµός ήταν κλειστός -και δεν υπήρχε κλειδούχος για να οδηγήσει το τρένο στη γραµµή υψηλής ταχύτητας-, µέσω της τηλεδιοίκησης θα µπορούσε να οδηγηθεί το τρένο στη γραµµή υψηλής ταχύτητας από τον σταθµάρχη του Σ.Σ. Πλατέος.

Σηματοδότηση - τηλεδιοίκηση

Και δεν είναι µόνον αυτό. Το σύστηµα σηµατοδότησης - τηλεδιοίκησης, που θα γνώριζε ότι το «κλειδί» ήταν µόνιµα γυρισµένο στην παρακαµπτήριο, δεν άφηνε το συρµό να εισέλθει µε 144 χλµ την ώρα στη γραµµή χαµηλής ταχύτητας στον σταθµό του Αδενδρου.



Το αντίστοιχο στο δυστύχηµα των Τεµπών το σύστηµα σηµατοδότησης-τηλεδιοίκησης θα εµπόδιζε τον συρµό της µοιραίας επιβατικής αµαξοστοιχίας Intercity 62 να εισέλθει στη γραµµή καθόδου, ακόµα και αν το οδηγούσαν εκεί ο σταθµάρχης και ο µηχανοδηγός της. Στην ακραία περίπτωση που θα συνέβαινε αυτό, δηλαδή να έµπαιναν τα τρένα στην ίδια γραµµή και σε κατά µέτωπο πορεία, το σύστηµα ETCS (δεν έχει εγκατασταθεί ακόµη µέχρι και σήµερα) θα µπορούσε να σταµατήσει την πορεία των δύο τρένων σε απόσταση ασφαλείας.



*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 11 Μαρτίου 2023.