«Οι Ελληνες, όταν έχουµε στόχο, κάνουµε θαύµατα». Με αυτήν τη φράση είχε παρουσιάσει τα πεπραγµένα της τετραετίας 2019-2023 ο ∆ηµήτρης Φραγκάκης, γ.γ. του ΕΟΤ, σε ειδική εκδήλωση που έγινε πρόσφατα, παρουσία του πρώην υπουργού Τουρισµού, Βασίλη Κικίλια.

«Ενα τέτοιο µικρό θαύµα συντελέστηκε αυτά τα χρόνια, όταν καταφέραµε από το µηδέν του Μαρτίου του 2020 να φτάσουµε ξανά στα έσοδα του 2019 και να ετοιµαζόµαστε για νέα ρεκόρ φέτος. Παραδίδουµε τη φήµη της χώρας πολύ πιο ισχυρή από ό,τι την παραλάβαµε και έναν ΕΟΤ πιο δυνατό, πιο παρεµβατικό», είπε αναφερόµενος στην εντυπωσιακή ανάκαµψη του ελληνικού τουρισµού τα δύο τελευταία χρόνια, την αύξηση των εσόδων και των αφίξεων, την προβολή των εµπειριών που προσφέρει η χώρα στον σύγχρονο ταξιδιώτη και τη διάχυση του τουριστικού ρεύµατος σε outsider προορισµούς.

Άλλωστε, όπως δήλωσε στη συνέντευξή του στα «Π», σηµαντικό µέρος του προϋπολογισµού του ΕΟΤ κατευθύνθηκε σε εµβληµατικές συνεργασίες, µεταξύ άλλων στη Michelin, τη Mastercard, το Ράλλυ Ακρόπολις, το Taste of Athens, τα συνέδρια “Economist”, Delphi Economic Forum και Greek House Davos για την προώθηση του brand “Ελλάδα” και την προβολή του αθλητικού τουρισµού, της ελληνικής γαστρονοµίας, του τουρισµού δραστηριοτήτων κ.α.

Η συνέντευξη

-Ποιο ήταν το πιο δύσκολο εγχείρηµα της τετραετίας που πέρασε και γιατί;

-Αναµφίβολα, το πιο δύσκολο εγχείρηµα ήταν η διαχείριση της πανδηµίας, της µεγαλύτερης κρίσης που έχει βιώσει ποτέ ο ελληνικός τουρισµός. Λίγους µήνες µόνο µετά την ανάληψη των καθηκόντων µου, ο µεγαλύτερος παραγωγικός κλάδος της χώρας έφτασε στο σηµείο µηδέν. ∆ώσαµε αγώνα υπό εξαιρετικά
∆ώσαµε αγώνα υπό εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες
αντίξοες συνθήκες για να επανέλθουµε στην κανονικότητα. Με ένα πολύ συνεκτικό κυβερνητικό σχέδιο και τον πρωθυπουργό πρώτο στη µάχη, µε αφοσίωση στον στόχο, συνεργασία και πολλή δουλειά από όλους καταφέραµε µέσα σε δυόµισι χρόνια την ολική επαναφορά του τουρισµού στα προ πανδηµίας επίπεδα, κάτι που ελάχιστες ανταγωνίστριες χώρες κατάφεραν.

-Ποια είναι τα σχέδια που δεν προλάβατε να υλοποιήσετε και τι να αναµένουµε από εδώ και πέρα;

-Είχα ένα πολύ συγκεκριµένο σχέδιο στο µυαλό µου όταν αναλάµβανα τον ΕΟΤ, το 2019, αλλά η υγειονοµική κρίση µετέβαλε αναγκαστικά τις προτεραιότητές µας. Παρ’ όλα αυτά, βρήκαµε τον τρόπο να υλοποιήσουµε και το µεγαλύτερο µέρος των µεταρρυθµίσεων που έπρεπε να γίνουν στον Οργανισµό. Ο ΕΟΤ άλλαξε
∆οκιµαστήκαµε στα δύσκολα και πετύχαµε
πίστα τα τελευταία τρία χρόνια και µαζί µε αυτόν και η προβολή της χώρας στο εξωτερικό. ∆οκιµαστήκαµε στα δύσκολα και πετύχαµε. Ενισχύσαµε το brand «Ελλάδα» µέσα στην κρίση και αυτό δεν θα µπορούσε να γίνει χωρίς τη σκληρή δουλειά των στελεχών του ΕΟΤ και τη συνεργασία µας µε όλους τους θεσµικούς φορείς του τουρισµού, στους οποίους οφείλω πολλές ευχαριστίες.



-Ποια είναι η εικόνα που έχετε για το φετινό καλοκαίρι και, κατ’ επέκταση, για το σύνολο του 2023;

-Οι εξαιρετικές επιδόσεις του 2022 ουσιαστικά προετοίµασαν το έδαφος για το 2023. Ηδη από το 2021 αλλά και το 2022 πετύχαµε µια αξιοσηµείωτη αύξηση της µέσης κατά κεφαλήν δαπάνης των επισκεπτών µας, η οποία κινήθηκε µεσοσταθµικά στο +10% περίπου. Φέτος η ζήτηση για διακοπές στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά υψηλή και ήδη το πρώτο τρίµηνο του έτους καταγράφονται αυξηµένες αφίξεις σε σχέση µε πέρυσι. Πιστεύω, λοιπόν, ότι το 2023 θα είναι µια χρονιά πολύ καλύτερη σε επίπεδο εσόδων ακόµα και από το 2019.



-Σε τι ποσοστό η Ελλάδα έχει γίνει χειµερινός προορισµός και, συνεπώς, προορισµός για τουρισµό 365 ηµέρες τον χρόνο;

-Είναι η πρώτη φορά που γίνεται µια συστηµατική προσπάθεια προώθησης της Ελλάδας ως χειµερινού τουριστικού προορισµού. Από το 2021 έχουµε ειδική καµπάνια του ΕΟΤ στο εξωτερικό τόσο για τον ελληνικό χειµώνα, το «Greece does have a winter», όσο και ακόµα µία για το ελληνικό weekend, το «Greekend». ∆εν είναι απλή υπόθεση για έναν προορισµό που επί δεκαετίες έχει καθιερωθεί ως καλοκαιρινός να αλλάξει αυτό το στερεότυπο. Είµαστε στην αρχή και όχι στο τέλος του δρόµου, αλλά τα αποτελέσµατα φαίνονται και είµαι βέβαιος ότι, αν ακολουθηθεί µε συνέπεια αυτή η στρατηγική, θα κερδίσουµε και αυτό το στοίχηµα.

-Γίνονται πολλές ενέργειες για το άνοιγµα της χώρας στον τουρισµό πολυτελείας. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις στις υποδοµές. Τι έχει κάνει/θα κάνει ο ΕΟΤ σε επίπεδο προβολής σχετικά µε τα συγκεκριµένα τουριστικά προϊόντα;

-Η Ελλάδα µπορεί να πρωταγωνιστήσει στον τουρισµό πολυτελείας τα επόµενα χρόνια. Εχουν γίνει σοβαρές ιδιωτικές επενδύσεις στον χώρο της φιλοξενίας, που µπορούν να προσφέρουν υψηλού επιπέδου εµπειρίες για επισκέπτες µεγαλύτερων εισοδηµατικών δυνατοτήτων. Ο ΕΟΤ έχει ειδική στόχευση σε αγορές που µπορούν να ανταποκριθούν σε αυτόν τον στόχο, όπως η αµερικανική, ενώ εδώ και δύο χρόνια έχουµε ειδική καµπάνια στο εξωτερικό, η οποία προβάλλει την Ελλάδα του luxury και του wellness ως αναπόσπαστο µέρος του ελληνικού τουριστικού προϊόντος καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.



Νέα καμπάνια

Πρόσφατα ο ΕΟΤ παρουσίασε ακόµα µία νέα καµπάνια, µε τίτλο: «Greece. A life changing experience» (Ελλάδα. Εµπειρία που σου αλλάζει τη ζωή). Στόχος είναι να προσελκύσει το διεθνές κοινό και να ενισχύσει περαιτέρω τη ζήτηση για αυθεντικές και βιωµατικές εµπειρίες διακοπών στην Ελλάδα. Οπως ανέφερε το επιτελείο του ΕΟΤ, πρόκειται για µια ζωηρή και ανατρεπτική ταινία, που περιγράφει µε εικόνες: «Τι γεύση έχει η ντοµάτα όταν πλένεται στη θάλασσα; Πώς νιώθεις όταν βουτάς από ψηλά βράχια σε κρυστάλλινο νερό; Γιατί να χορέψεις αγκαλιά µε αγνώστους;». Θυµίζουµε ότι το τελευταίο διάστηµα ο ΕΟΤ έχει τρέξει καµπάνιες για την προώθηση του χειµερινού τουρισµού αλλά και του city break, ενώ στις διεθνείς εκθέσεις τουρισµού το νέο, τρισδιάστατο περίπτερο του ΕΟΤ προσελκύει ολοένα και µεγαλύτερο ενδιαφέρον.

-Σε ποιες χώρες είχαν τη µεγαλύτερη απήχηση οι τελευταίες καµπάνιες του ΕΟΤ («Greekend», «Greece does have a winter» κ.ο.κ.);

-Η στόχευσή µας για αυτές τις καµπάνιες ήταν οι αγορές της Ευρώπης και το Ισραήλ. ∆έκα χώρες, µεταξύ αυτών η Γαλλία, η Γερµανία, το Ηνωµένο Βασίλειο και η Ιταλία, είχαν εξαιρετικά αποτελέσµατα, ενώ και στο Ισραήλ, ιδιαίτερα το µέρος που αφορά την Ελλάδα ως προορισµό weekend, η πρωτοβουλία µας είχε επίσης πολύ µεγάλη απήχηση.

-Τι ποσοστό αύξησης επισκεπτών καταγράφεται μέσα από το νέο περίπτερο του ΕΟΤ; Αντίστοιχα, τι ποσοστό εκδήλωσης ενδιαφέροντος καταγράφεται από τους tour operators;

-Το ανανεωμένο, σύγχρονο περίπτερο του ΕΟΤ έχει γίνει πόλος έλξης όχι μόνο για τους ξένους επισκέπτες των εκθέσεων, αλλά και για τους επαγγελματίες του χώρου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Εχουμε ήδη μια αύξηση περίπου 15% της ελκυστικότητας για τους επισκέπτες του και μια αντίστοιχη αύξηση της ζήτησης από ελληνικές επιχειρήσεις, προκειμένου να συμμετάσχουν ως συνεκθέτες μας. Η πρωτοβουλία μας για ριζική αλλαγή του περιπτέρου μας αποδίδει και δικαιώνεται ήδη από το αποτέλεσμα.

-Ενα σχόλιο για την κινηματογραφική «άνοιξη» της Ελλάδας και τη μετεξέλιξη της χώρας σε προορισμό κινηματογραφικών παραγωγών. Ποιες είναι οι σκέψεις σας για να αξιοποιήσετε την τάση αυτή σε επίπεδο διαφήμισης και προβολής;

-Είναι ίσως ένας από τους πιο παραγωγικούς τρόπους προβολής της Ελλάδας στο εξωτερικό. Γι’ αυτό και ο ΕΟΤ έχει αναπτύξει συνεργασίες τόσο με film offices περιφερειών όσο και με το ΕΚΟΜΕ, αλλά και με εταιρείες παραγωγής στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Στηρίζουμε αυτές τις προσπάθειες ενεργά, έχουμε συμμετάσχει σε αντίστοιχες παραγωγές και είμαστε σε συζητήσεις και για μερικές ακόμα.



Η χρυσή πρωτιά

H αναβάθμιση της τουριστικής προβολής της Ελλάδας μέσα από τις καμπάνιες του ΕΟΤ έφερε εμφανή αποτελέσματα, που τον τελευταίο χρόνο κορυφώθηκαν. Η πρόσφατη χρυσή πρωτιά για τη διαδικτυακή πύλη visitgreece.gr του ΕΟΤ, με το βραβείο (Gold) των Tourism Awards 2023, επιβεβαιώνει την αναβάθμιση των υπηρεσιών προβολής με τις προσθήκες νέου περιεχομένου και λειτουργιών, που ανέδειξαν τον ΕΟΤ κορυφαίο παίκτη στην κατηγορία Digital Tourism και στην υποκατηγορία Website.

Θυμίζουμε ότι βασικές θεματικές κατηγορίες που έχουν ενταχθεί στην τουριστική πύλη του ΕΟΤ είναι, μεταξύ άλλων, η ενότητα «Σχεδίασε το ταξίδι σου», κατά την οποία ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να συγκεντρώσει σε μία σελίδα όλες τις πληροφορίες για το ταξίδι του στην Ελλάδα, επιλέγοντας προορισμούς και αξιοθέατα έως εισιτήρια και κρατήσεις. Επίσης, η ενότητα «Γαστρονομικός χάρτης», στην οποία ο χρήστης πλοηγείται στον χάρτη με κριτήριο τη γαστρονομία κάθε προορισμού, γνωρίζοντας τα τοπικά φαγητά και εδέσματα και προϊόντα.

Σημαντική προσθήκη είναι και η ενότητα «Ταινίες ανά προορισμό», όπου μέσω της δημιουργίας carousel αλλά και μιας σελίδας με όλες τις ταινίες που έχουν γυριστεί στην Ελλάδα ο χρήστης μπορεί πλέον να βλέπει το σύνολο των ταινιών που έχουν γυριστεί στη συγκεκριμένη περιοχή της που επιλέγει να επισκεφθεί.

Παράλληλα, πριν από λίγες ημέρες η Ελλάδα χαρακτηρίστηκε ως ιδανικός τουριστικός προορισμός για όλο τον χρόνο στην κατηγορία Silver και στους συνταξιούχους της Σουηδίας. Ειδικότερα, η ειδική εκδήλωση έγινε στην κεντρική πλατεία Kungsträdgården της Στοκχόλμης στις 9 Μαΐου 2023.

Ο αριθμός των επισκεπτών αυτών ανέρχεται σε περίπου 2 εκατ. άτομα, που αντιστοιχούν στο 70% του διαθέσιμου εισοδήματος της χώρας. Την ίδια ώρα, αύξηση 10% σε σχέση με το 2019 καταγράφουν οι αφίξεις των τουριστών από την Κύπρο προς την Ελλάδα, σύμφωνα με τα όσα ανακοινώθηκαν από τον ΕΟΤ κατά την 24η Διεθνή Εκθεση Τουρισμού «Travel Expo Cyprus 2023» στη Λευκωσία, όπου το ανανεωμένο του περίπτερο βρέθηκε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.

Η θετική αυτή πορεία αποτυπώνεται ήδη από το πρώτο τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με τη Στατιστική Αρχή Κύπρου, ενώ με βάση τους tour operators η εικόνα των κρατήσεων για τη φετινή σεζόν προμηνύει ένα επιτυχημένο καλοκαίρι, που όχι μόνο θα κινηθεί σε υψηλά νούμερα, αλλά και θα υπερβεί τα επίπεδα του 2019, που ήταν στα 465 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), οι Κύπριοι τουρίστες στην περίοδο προ πανδημίας COVID-19 είχαν πραγματοποιήσει 1,6 εκατ. διεθνή ταξίδια, με την Ελλάδα να καταλαμβάνει το 32,9% ως ταξιδιωτικός προορισμός. Φέτος, πάντως, πέραν του «Sea, sand and sun», η αυξητική τάση για την ταξιδιωτική κίνηση από την κυπριακή αγορά προς την Ελλάδα δείχνει πιο έντονο ενδιαφέρον για το city break, τον πολιτιστικό τουρισμό, το MICE, αλλά και τα ψώνια (retail tourism).

*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 27 Μαΐου 2023.