Η μαζική κυβερνοεπίθεση στην κανονικότητα των εξετάσεων που εκδηλώθηκε κατά της πλατφόρμας του υπουργείου Παιδείας και προκάλεσε την αναστάτωση χιλιάδων μαθητών και των τριών τάξεων του Λυκείου είχε ως στόχο να πλήξει την Τράπεζα Θεμάτων. Εναν θεσμό που επανέφερε ως υπουργός Παιδείας η Νίκη Κεραμέως, προκαλώντας τις έντονες αντιδράσεις των συνδικαλιστών της ΟΛΜΕ αλλά και των κομμάτων της αντιπολίτευσης.

Το βασικό σκεπτικό της Ν. Κεραμέως, όπως και του προκατόχου της, Κων. Αρβανιτόπουλου, ο οποίος την είχε θεσπίσει το 2014, προκαλώντας και τότε αντιδράσεις, μέχρι να την καταργήσει έναν χρόνο μετά ο ΣΥΡΙΖΑ, ήταν η καλύτερη βαθμολόγηση των μαθητών, ο επανασχεδιασμός και η αναβάθμιση της διδασκαλίας των μαθημάτων, αλλά και η μαθησιακή υποστήριξη των μαθητών που δεν έχουν τη δυνατότητα πρόσθετης υποστήριξης, π.χ. με φροντιστήριο.

Πανελλήνιες Εξετάσεις

Η κατάρρευση της πλατφόρμας, ως αποτέλεσμα των μαζικών κυβερνοεπιθέσεων, που η προέλευσή τους διερευνάται από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, τις υπηρεσίες ασφαλείας της χώρας και τη Δικαιοσύνη, δημιούργησε ανησυχίες και για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, οι οποίες πραγματοποιούνται από 1ης έως 12 Ιουνίου, αλλά με διαφορετικό σύστημα, το γνωστό ως ΣΑΜ (Σύστημα Ασφαλούς Μετάδοσης), που διασφαλίζει το αδιάβλητο, όπως διαβεβαιώνουν τα δύο συναρμόδια υπουργεία, Παιδείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Τα θέματα της Τράπεζας Θεμάτων δόθηκαν τελικά σε όλα τα σχολεία και οι απολυτήριες εξετάσεις της Γ’ Λυκείου ολοκληρώθηκαν. Ηταν, όπως χαρακτηρίστηκε, η πιο σημαντική επίθεση που έγινε ποτέ σε ελληνικό δημόσιο κυβερνητικό οργανισμό, καθώς η πλατφόρμα δέχθηκε 165 εκατομμύρια «χτυπήματα» από 114 χώρες, που είχαν στόχο αυτήν τη φορά την υποδομή της πλατφόρμας του Εθνικού Δικτύου Υποδομών Τεχνολογίας και Ερευνας (ΕΔΥΤΕ). Σύμφωνα με τα στοιχεία, η επίθεση υπολογίζεται ότι κόστισε 200.000 ευρώ την ημέρα, ενώ, σύμφωνα με άτομα που ασχολούνται με την ψηφιακή διακυβέρνηση και επιθέσεις τύπου DdoS, «τέτοιες επιθέσεις συμβαίνουν κάθε ημέρα και το ερώτημα είναι πώς αντιμετωπίζονται». Στη συγκεκριμένη περίπτωση, «έπεσαν στο κενό», ενώ θα πρέπει να τονιστεί ότι υπάρχουν ακόμα και χειρόγραφα plan B για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Μεταξύ των υπουργείων Παιδείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης γίνονται μαραθώνιες τηλεδιασκέψεις, στις οποίες διαπιστώθηκε, εκτός από τη σφοδρότητα, και η συστηματική προετοιμασία των επιθέσεων. Οπως λέει χαρακτηριστικά ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Αλέξανδρος Κόπτσης, «ήταν μια επίθεση μεγατόνων, με 280.000 εικονικές συνδέσεις το δευτερόλεπτο», επισημαίνοντας ότι θα είναι ασφαλείς οι μαθητές στις Πανελλαδικές.

Σε μήνυμά του προς τους υποψηφίους, ο υπηρεσιακός υπουργός Παιδείας, Χρήστος Κίττας, ανέφερε ότι «έχουμε λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα, προκειμένου να διασφαλίσουμε τις συνθήκες της ηρεμίας και της ασφάλειας οι οποίες απαιτούνται προκειμένου στις εξετάσεις να αποδώσετε τα μέγιστα».

Τράπεζα Θεμάτων

Η Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, ως παιδαγωγικό εργαλείο, υπηρετεί τη διαδικασία αξιολόγησης και στόχο της έχει να διευκολύνει και όχι να ελέγξει, να προσανατολίσει και όχι να δεσμεύσει, σύμφωνα με το ΙΕΠ. Παράλληλα, αποτελεί μια βάση πληροφοριών που υπερβαίνει τη χρηστικότητα της βαθμολόγησης και δίνει δυνατότητα για ευρύτερη αποτίμηση και επανασχεδιασμό του μαθήματος και της διδακτικής πράξης.

Ως προς τον αξιολογικό της ρόλο, η Τράπεζα Θεμάτων δύναται να αξιοποιηθεί σε πρακτικές διαμορφωτικής και τελικής αξιολόγησης. Στο πλαίσιο της διαδικασίας των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων που διενεργούνται στο τέλος κάθε σχολικού έτους πραγματοποιείται τυχαία επιλογή θεμάτων.

Συγκεκριμένα, από την Τράπεζα Θεμάτων κληρώνονται είτε αυτοτελή θέματα είτε ενότητες θεμάτων, που σε ποσοστό αντιστοιχούν στο 50% της γραπτής δοκιμασίας για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ και Β’ τάξης κάθε τύπου Λυκείου και στις απολυτήριες εξετάσεις της Γ’ τάξης κάθε τύπου Λυκείου (Γενικά Λύκεια, ΕΠΑ.Λ., Λύκεια ΕΝΕΕΓΥΛ, Λύκεια ΕΑΕ). Κατά τη διαδικασία των εξετάσεων, τα θέματα ορίζονται κατά ποσοστό 50% από τον διδάσκοντα το μάθημα κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και 50% από την Τράπεζα Θεμάτων.

Τα «όπλα»

Η ψυχραιμία, η ετοιμότητα και η σωστή προετοιμασία αποτελούν το τρίπτυχο της επιτυχίας για τους περίπου 100.000 υποψηφίους που διεκδικούν φέτος το εισιτήριο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, όπως λέει στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» η σχολική ψυχολόγος Αλεξάνδρα Πελεκάνου, συμβουλεύοντας να ξεπεραστεί το άγχος των ημερών και να επιτευχθεί η επιθυμητή πνευματική διαύγεια, η οποία θα δώσει στους μαθητές που κατεβαίνουν στον «στίβο» των Πανελλαδικών Εξετάσεων τη δυνατότητα να αποδώσουν τα μέγιστα.

«Βασικό στοιχείο της σκέψης τους πρέπει να είναι ότι αυτή δεν είναι και η τελευταία προσπάθεια που κάνουν. Είναι μία από τις προσπάθειες καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους», λέει η ψυχολόγος. Ως «μυστικό επιτυχίας» θεωρεί «την τήρηση των σωστών ρυθμών μελέτης, δηλαδή ο υποψήφιος να διατηρεί τη ρουτίνα του, όποια και αν ήταν αυτή, και να μη διαβάζει είτε περισσότερο είτε λιγότερο, γιατί θα χαθεί η ισορροπία και η σταθερότητα. Να μην πιέζονται και να κάνουν θετικές σκέψεις, που θα τους βοηθήσουν να χαλαρώσουν».

Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά στις 2/6/2023