Με πολεμική ρητορική εναντίον του ελληνικού κράτους, ακτιβιστές που ενεπλάκησαν στο πολύνεκρο ναυάγιο της Μεσογείου, ζητούν ελληνικά κεφάλια επί πίνακι.

Η καχυποψία μεταξύ λιμενικών Aρχών και στελεχών ΜΚΟ με δράση στο προσφυγικό ήταν διάχυτη κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του μοιραίου αλιευτικού και κορυφώθηκε με την τραγωδία στα διεθνή ύδατα ανοιχτά της Πύλου.


Η «Λαίδη SOS»

H Ιταλομαροκινή, πολυβραβευμένη για τη δράση της, ακτιβίστρια Ναουάλ Σούφι (στην Ιταλία όπου μένει μόνιμα την αποκαλούν «Λαίδη SOS») ήταν εκείνη που ενημέρωσε τις ιταλικές Aρχές για το πλοιάριο με τις 750 ψυχές (όπως υποστηρίζει) και είχε τηλεφωνική επαφή με κάποιους από τους επιβάτες.

Κατέληξε να κατηγορεί τις ελληνικές Αρχές ότι στην προσπάθειά τους να τους παράσχουν νερό και τροφή... τους έθεσαν σε κίνδυνο: «Οι μετανάστες αισθάνθηκαν ότι βρίσκονται σε μεγάλο κίνδυνο, καθώς φοβόντουσαν ότι τα σχοινιά θα μπορούσαν να αναποδογυρίσουν τη βάρκα και πως οι κυματισμοί θα μπορούσαν να προκαλέσουν ναυάγιο. Για τον λόγο αυτό απομακρύνθηκαν ελαφρώς από το πλοίο, για να αποφύγουν τη βύθιση», έγραψε σε μια από τις αναρτήσεις της, προσπαθώντας να διαψεύσει την επίσημη ενημέρωση, που πάντως δεν φαίνεται να αντικρούει τη συγκεκριμένη ανάρτηση: τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος επιμένουν ότι πολλές φορές το πλήρωμα και οι επιβάτες του «πλωτού φέρετρου» αρνήθηκαν την παροχή βοήθειας.

«Απίθανο να αρνήθηκαν τη βοήθεια οι μετανάστες», απάντησε η ίδια σε χθεσινή της συνέντευξη στη «La Reppublica», διαφωνώντας με τον εαυτό της. H 35χρονη Σούφι, με προϋπηρεσία διερμηνέα σε δικαστήρια και φυλακές της Σικελίας, έχει πτυχίο στις Πολιτικές Επιστήμες και τις Διεθνείς Σχέσεις, τον Δεκέμβριο του 2012, ταξίδεψε στη Συρία και ηγήθηκε αυτοκινητοπομπής που μετέφερε 800 οικογένειες στην Ιταλία, ενώ γνωρίζει καλά το Βόρειο Αιγαίο, καθώς δραστηριοποιήθηκε στο ΚΥΤ της Μόριας στη Λέσβο.


Ο Ιάσονας «ξαναχτυπά»

Ο γνωστός για την κοινωνική του δράση στο προσφυγικό Ιάσονας Αποστολόπουλος ζητά συλλήψεις! Με ανάρτησή του στο facebook αναφέρει πως «δεν είναι ατύχημα, είναι δολοφονία» και, για να διαψεύσει την επίσημη ενημέρωση, έγραψε: «Δεν αρνούνται την διάσωση, αλλά την επαναπροώθηση. Και έχουν κάθε λόγο να μην εμπιστεύονται το ελληνικό λιμενικό, γιατί έχουν βιώσει τα πάνδεινα στα χέρια του».

Ο πολιτικός μηχανικός Ιάσονας Αποστολόπουλος ξεκίνησε τη δράση του ως μέλος ΜΚΟ για το προσφυγικό το 2015 από τη Λέσβο και τη Μόρια. Συμμετείχε σε αποστολές των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, ενώ πολλές αντιδράσεις προκάλεσε το 2019 η απόφασή του ως επικεφαλής διασωστικού σκάφους να παραβιάσει απαγόρευση του ιταλικού υπουργείου Εσωτερικών και να αποβιβάσει στη Λαμπεντούζα 46 διασωθέντες ναυαγούς μετανάστες. Είναι ιδιαίτερα δραστήριος στα social media, ενώ οι δηλώσεις του πως «οι ελληνικές Αρχές απαγάγουν πρόσφυγες που έχουν ήδη φτάσει στις ελληνικές ακτές και τους πετάνε πάλι στην ανοικτή θάλασσα», έχουν προκαλέσει οργή.


Σοφιστείες

«Γιατί οι άνθρωποι στη θάλασσα φοβούνται τόσο πολύ να έρθουν αντιμέτωποι με τις ελληνικές δυνάμεις;», το ερώτημα στο τελευταίο κείμενο που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της ΜΚΟ, Alarm Phone, μια οργάνωση που δίνει ένα τηλέφωνο έκτακτης ανάγκης-στα πρότυπα του διεθνούς 112- προκειμένου τα «πλωτά καραβάνια» που βρίσκονται σε κίνδυνο να επικοινωνούν και να δίνουν στίγμα.

Ένα βήμα πιο επιθετική η τελευταία ανάρτηση στο twitter, με την οποία οι διαχειριστές του λογαριασμού ζητούν «ανεξάρτητη έρευνα για τις πρακτικές των ελληνικών δυνάμεων και της Frontex» απαιτώντας, όπως αναφέρουν, οι έρευνες για τους αγνοούμενους να συνεχιστούν και να ληφθεί DNA από όλες τις σορούς πριν από την ταφή.

Η συγκεκριμένη ΜΚΟ ιδρύθηκε το 2014 και αποτελεί ένα διεθνές δίκτυο ακτιβιστών που συνδέει τις χώρες «εξαγωγής» με τις «πύλες εισόδου» της Ευρώπης. Αυτοσυστήνονται στο ευαισθητοποιημένο κοινό, πάντως, ως... αυτοδίδακτοι: «Τα μέλη της ομάδας εκπαιδεύονται, χρησιμοποιώντας εγχειρίδια που συγκεντρώνουν πληροφορίες βασισμένες σε εμπειρίες ανθρώπων που έχουν διασχίσει τη Μεσόγειο τα τελευταία χρόνια. Χρησιμοποιούμε διαδικτυακούς χάρτες και αντλούμε από την τεχνογνωσία του έργου παρακολούθησης Watch The Med, το οποίο διερευνά περιπτώσεις θανάτου και αποτυχίας παροχής βοήθειας στη Μεσόγειο Θάλασσα από το 2011».

*Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή