Το καλοκαίρι έφτασε και τα πανέµορφα ελληνικά νησιά θα γεµίσουν για ακόµα µία φορά µε τουρίστες, οι οποίοι θα καταφθάσουν από όλο τον κόσµο προκειµένου να περάσουν λίγες µέρες ξεκούρασης. ∆υστυχώς, όµως, µέσα σε αυτή την ειδυλλιακή ατµόσφαιρα τα τοπικά συστήµατα Υγείας θα κληθούν να αντιµετωπίσουν την αύξηση των τραυµατισµών από τα τροχαία ατυχήµατα. Τις περισσότερες φορές στα ατυχήµατα αυτά εµπλέκονται ATV οχήµατα ή αλλιώς οι γνωστές σε όλους µας «γουρούνες». Τα συγκεκριµένα οχήµατα έχουν µεγάλη ζήτηση κάθε καλοκαίρι, καθώς διευκολύνουν πολύ τις µετακινήσεις στο νησί και είναι ιδανικά για προσέγγιση σε απόµερες παραλίες. Οι περισσότεροι οδηγοί όµως που νοικιάζουν τα συγκεκριµένα οχήµατα δεν είναι πλήρως εξοικειωµένοι µε τον τρόπο οδήγησης ενός ΑΤV και σε συνδυασµό µε το κακό οδικό δίκτυο των νησιών οδηγούµαστε σε αύξηση των τροχαίων ατυχηµάτων.

Για το συγκεκριµένο ζήτηµα τοποθετήθηκε στα «Π» ο έµπειρος πραγµατογνώµονας τροχαίων ατυχηµάτων Παναγιώτης Μαδιάς, ο οποίος τόνισε ότι η οδήγηση αυτών των ATV κρύβει αναµφίβολα κινδύνους. Αρχικά, ο κ. Μαδιάς αναφέρθηκε στις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται προκειµένου κάποιος να ενοικιάσει ένα τέτοιο όχηµα, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Η άδεια του οδηγού του προς ενοικίαση οχήµατος πρέπει να έχει εκδοθεί τουλάχιστον έναν χρόνο πριν από την ηµεροµηνία ενοικίασης. Είναι ευθύνη του ενοικιαστή να επιβεβαιώσει πως κατέχει το σωστό δίπλωµα οδήγησης στο όνοµά του. Οι κάτοχοι διπλώµατος αυτοκινήτου έχουν τη δυνατότητα να ενοικιάσουν και να οδηγήσουν όλα τα ATV ανεξαρτήτως κυβισµού». Ο κ. Μαδιάς στη συνέχεια µίλησε και για την αύξηση των ατυχηµάτων κατά την καλοκαιρινή περίοδο και τόνισε τους βασικούς λόγους που συµβαίνουν αυτά. «“Γουρούνες” είναι η ονοµασία των ATV στη χώρα µας. Χαρακτηρίζονται ως τα πλέον δηµοφιλή µεταφορικά µέσα, ιδίως την περίοδο του καλοκαιριού. Προσφέρουν ανεµελιά στους οδηγούς και τους κάνουν να απολαµβάνουν την αίσθηση ελευθερίας και της άµεσης επαφής µε το περιβάλλον, ιδιαιτέρως δε στα απαιτητικά εδάφη, όπως είναι η πρόσβαση σε ερηµικές παραλίες. ∆υστυχώς, όµως, τα ατυχήµατα µε τις “γουρούνες” στα ελληνικά νησιά, ακόµα και µέσα στους αστικούς ιστούς, είναι αρκετά και σε κάποιες περιπτώσεις καταλήγουν σε σοβαρούς τραυµατισµούς, ακόµα και σε θάνατο», ανέφερε. Και συνέχισε: «Τα αίτια αυτών των ατυχηµάτων µπορούν να αποδοθούν κατά τη γνώµη µου σε δύο παράγοντες: Πρώτον, στο γεγονός ότι για πρώτη φορά οι οδηγοί πιάνουν στα χέρια τους ATV και δεν έχουν την απαραίτητη εµπειρία και εξοικείωση για τον χειρισµό τους. ∆εύτερον, στην ανεµελιά και την αίσθηση ελευθερίας που διακρίνει όλους µας ιδίως την καλοκαιρινή περίοδο, που έχουµε και µια χαλαρή συµπεριφορά. Η δε οδήγησή τους και µε την επήρεια αλκοόλ δηµιουργεί επιπρόσθετους κινδύνους για την πρόκληση ατυχηµάτων».

Μπορεί να φαίνονται ότι είναι δίκυκλα, επειδή έχουν σέλα και το ίδιο τιµόνι, όµως δεν έχουν τις ίδιες δεξιότητες στους ελιγµούς


Οι ιδιαιτερότητες των οχημάτων

Αµέσως µετά ο κ. Μαδιάς ανέφερε ότι τα συγκεκριµένα οχήµατα έχουν ιδιαιτερότητες που απαιτούν πολύ µεγάλη προσοχή. «Σε κάθε περίπτωση όµως οι επίδοξοι αναβάτες πρέπει να έχουν στο µυαλό τους πως η οδήγηση αυτών των συγκεκριµένων οχηµάτων κρύβει αναµφίβολα κινδύνους, γιατί έχουν ιδιαιτερότητες που απαιτούν πολύ µεγάλη προσοχή. Μπορεί να φαίνονται ότι είναι δίκυκλα, επειδή έχουν σέλα και το ίδιο τιµόνι, όµως δεν έχουν τις ίδιες δεξιότητες στους επικείµενους ελιγµούς, τόσο στην επιτάχυνση όσο και στην επιβράδυνσή τους. Η µαλακή ανάρτηση σε συνδυασµό µε τα πλατιά ελαστικά, το µικρό µεταξόνιο και το γρήγορο τιµόνι θα µπορούσαν σε µια απότοµη κίνηση του τιµονιού να προκαλέσουν έντονη απόκλιση και το όχηµα να εκτραπεί και να ανατραπεί εκτός οδοστρώµατος. Επίσης, δεν παρέχουν την επιθυµητή διορθωτική κίνηση εκ µέρους του οδηγού σε µια κρίσιµη κατάσταση», είπε.

Επίσης, ο πραγµατογνώµονας έδωσε κάποιες βασικές συµβουλές για όσους επιχειρήσουν να οδηγήσουν ένα ATV φέτος το καλοκαίρι:

  • Πρέπει να φοράµε πάντα κράνος.
  • Πρέπει να συντελούνται ήπιες κινήσεις, τόσο στο γκάζι όσο και στο φρένο, δηλαδή στη φάση της επιτάχυνσης και της επιβράδυνσης.
  • Πρέπει τα πόδια µας να τα έχουµε πάντα πάνω στο µαρσπιέ.
  • Να µην οδηγούµε τη «γουρούνα» µε σαγιονάρες.
  • Να συντελείται ήπια η αλλαγή κατεύθυνσης πάνω στις στροφές, έχοντας ρυθµίσει και επιβραδύνει πολύ νωρίτερα την ταχύτητα της «γουρούνας», γιατί ο κίνδυνος της εκτροπής και ανατροπής είναι µεγάλος. Οι εναλλαγές δηλαδή της πορείας και της κατεύθυνσής της να είναι ήπιες («γλυκές») και όχι απότοµες.
  • Σε µεγάλες κατηφόρες να κλίνουµε το σώµα ελαφρά προς τα πίσω και σε καµία περίπτωση να µην επιχειρούµε να περάσουµε πάνω από εµπόδια µε υψηλές ταχύτητες. Τέλος, ο κ. Μαδιάς κατέληξε λέγοντας ότι οι «γουρούνες» δηµιουργούν από µόνες τους µια δυνητικά επικίνδυνη συµπεριφορά τόσο για τους χρήστες τους όσο και για τους λοιπούς χρήστες του ίδιου οδικού δικτύου. «Αυτό συµβαίνει γιατί δεν συγχωρούν σφάλµατα οδήγησης και περιορίζουν στο ελάχιστο τη διαχείριση επικίνδυνων καταστάσεων και κρίσεων σε ό,τι αφορά τους διορθωτικούς ελιγµούς και την έγκαιρη τροχοπέδησή τους», κατέληξε.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» 1/7