Η καταπόνηση του πυροσβεστικού στόλου της χώρας μας αλλά και οι τεχνικές αδυναμίες του έχουν διαπιστωθεί από καιρό. Ωστόσο, τα Canadair αποδείχθηκαν, μαζί με τα πανάκριβα ελικόπτερα τύπου Ericson, τα πιο αποτελεσματικά για το ανάγλυφο της χώρας και τη δεδομένη γεωγραφία της, καθώς μπορούν να τροφοδοτούνται γρήγορα με νερό από τη θάλασσα.

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η αγορά των νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών κρίθηκε επιτακτική μετά τη γήρανση του στόλου και τις προκλήσεις των καιρών. Κυρίαρχο ρόλο στην παραγγελία θα παίξει η Ευρωπαϊκή Ένωση η οποία θα αποκτήσει και αυτή ικανό αριθμό αεροσκαφών.

Έτσι μαζί με τις άλλες χώρες που θέλουν να προχωρήσουν στην απόκτηση των νέων αεροσκαφών θα δημιουργηθεί ένα σχήμα συγχρηματοδότησης από την ΕΕ για μια παραγγελία ικανού αριθμού, ώστε να στηθεί μια γραμμή παραγωγής.

Εργασίες αναβάθμισης

Υπεύθυνη εταιρεία είναι η De Havilland Canada, η οποία υποστηρίζει τη συντήρηση και τις εργασίες αναβάθμισης και για τα «δικά» μας CL-215 και CL-415. Αυτά τα αεροσκάφη είναι ενεργά στη μάχη κατά των πυρκαγιών εδώ και περισσότερο από μισό αιώνα. Μαζί με τα νέα αεροσκάφη και με τη σωστή και διαρκή συντήρησή τους θα συνεχίσουν να δίνουν τη μάχη ενάντια στις πυρκαγιές επί πολλά χρόνια ακόμα. Αυτό είναι ιδιαίτερα ευχάριστο γεγονός, καθώς δεν θα απαξιωθεί ο πυροσβεστικός στόλος της χώρας, αντίθετα θα ενισχυθεί, καθώς η παραλαβή καινούργιων και ικανοτέρων αεροσκαφών θα αποφορτίσει την πίεση από τα πιο παλιά αεροπλάνα.

Ήδη η εταιρεία De Havilland είναι σε επαφή με Έλληνες αξιωματούχους για τα νέα πυροσβεστικά αεροσκάφη DHC-515, στο πλαίσιο των συζητήσεων που έχει με τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να κλείσουν οι συμφωνίες προμήθειας. Οι πρώτες παραδόσεις αναμένονται πριν από την αντιπυρική περίοδο του 2027, δίχως να αποκλείεται να γίνουν και εντός του 2026.

Γραμμή παραγωγής

Όπως έχει επισημάνει η καναδική εταιρεία που το 2016 έκλεισε τη γραμμή παραγωγής των CL-415, για να ξεκινήσει η παραγωγή των νέων υπερσύγχρονων αεροσκαφών, θα πρέπει να υπογραφούν οι συμφωνίες με κάποιες χώρες, αλλά και την Ευρωπαϊκή Ένωση κεντρικά, ώστε να υπάρξει ένας κρίσιμος υπό κατασκευή στόλος που θα δίνει προοπτική συνεχούς παραγωγής στην εταιρεία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η αγορά τους θα γίνει με ένα σχήμα συγχρηματοδότησης από την ΕΕ και η Ελλάδα αναμένεται να προχωρήσει στην αγορά τουλάχιστον 10 αεροσκαφών.

Η ΕΕ υπερδιπλασίασε τον υπάρχοντα στόλο πυροσβεστικών αεροσκαφών της πέρυσι, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές στη Νότια Ευρώπη το καλοκαίρι του 2022, οι οποίες όμως ανέδειξαν τα όρια των 13 αεροπλάνων που διέθετε. Διαπραγματευόταν εδώ και περίπου έναν χρόνο για μια κοινή ευρωπαϊκή παραγγελία νέων αεροσκαφών δασοπυρόσβεσης CL-515, στην οποία έρχονται να προστεθούν και οι εθνικές. Μέσα λοιπόν σε περίπου δύο χρόνια, με τη νέα εξέλιξη, θα μπορέσει να αρχίσει η παράδοση νέων αεροσκαφών CL-515, που όλοι τουλάχιστον στη Νότια Ευρώπη τα περιμένουν σαν μάννα εξ ουρανού.

Στο θέμα έχει αναφερθεί παλιότερα από το βήμα της Βουλής ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ δεν αποκλείεται στο πλαίσιο της προ ημερησίας διάταξης συζήτησης στη Βουλή για το θέμα των πυρκαγιών να επανέλθει στο θέμα και να δώσει νεότερες πληροφορίες. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, μιλώντας την Πέμπτη στον Σκάι, σημείωσε επ’ αυτού ότι το πρόβλημα δεν είναι της χώρας μας αλλά της κατασκευάστριας εταιρείας. «Μόλις μπει νέα γραμμή παραγωγής, η Ελλάδα θα προηγηθεί κατά προτεραιότητα», σημείωσε.

Τα χαρακτηριστικά του

Είναι γεγονός ότι τα νέα Canadair DHC-515 θα αναβαθμίσουν σημαντικά τις δυνατότητες πυρόσβεσης που έχει η χώρα. Το νέο Canadair DHC-515 είναι το πλέον ικανό αεροσκάφος που μπορεί να ανταποκριθεί στις μεγάλες φωτιές που φέρνει η κλιματική αλλαγή. Το 515 μπορεί να κάνει πολλαπλές ρίψεις, διαδοχικά και με μεγάλη ταχύτητα, κάτι που σημαίνει πιο γρήγορη καταστολή της πυρκαγιάς.

Μια από τις πιο σημαντικές αναβαθμίσεις που έχουν γίνει στο αεροσκάφος είναι η δεξαμενή νερού. Το 515 μπορεί να μεταφέρει τη μεγαλύτερη ποσότητα ύδατος στη ζώνη της φωτιάς ανά ημέρα. Πρόκειται για 700.000 λίτρα την ημέρα, ποσότητα διπλάσια από τον αμέσως επόμενο ανταγωνιστή.

Το αεροσκάφος DHC-515 μπορεί να γεμίζει τις δεξαμενές του σε μόλις 12 δευτερόλεπτα ακόμη και με κυματισμό 2 μέτρων, από θάλασσα, από λίμνη ή και σε ποτάμι, ενώ οι νέου τύπου turbo-prop κινητήρες τού προσφέρουν ευελιξία ώστε να επιχειρεί με μεγάλη ακρίβεια και ασφάλεια σε πλαγιές και άλλα δύσβατα σημεία. Ταυτόχρονα, οι κινητήρες του παράγουν 50% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα, ενώ είναι ιδιαίτερα οικονομικοί, καθώς καίνε 25% έως και 40% λιγότερο καύσιμο από τους τυπικούς jet κινητήρες.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή