Εξοικειωμένοι με το Internet είναι πλέον οι Έλληνες, καθώς όλο και περισσότεροι το έχουν μετατρέψει σε βασικό αγαθό του νοικοκυριού τους. Σε σύγκριση με το 2013 καταγράφεται αύξηση 54,4% στην πρόσβαση στο διαδίκτυο από την κατοικία. Στην Έρευνα Χρήσης Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας από Νοικοκυριά και Άτομα της ΕΛΣΤΑΤ ερευνήθηκαν 5.653 ιδιωτικά νοικοκυριά και ισάριθμα μέλη αυτών σε ολόκληρη την Ελλάδα και προκύπτει ότι σε ποσοστό 86,9% τα νοικοκυριά έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο από την κατοικία τους.

Επιπλέον, 85,0% του πληθυσμού ηλικίας 16-74 ετών έκαναν χρήση του διαδικτύου κατά το α΄ τρίμηνο του 2023 καταγράφοντας αύξηση 2,2% σε σύγκριση με το 2022. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, καθημερινή ή σχεδόν καθημερινή χρήση του διαδικτύου πραγματοποιείται από το 94,1% αυτών που χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο το α΄ τρίμηνο του 2023.


Γιατί χρησιμοποιούν οι Έλληνες το διαδίκτυο


Ο λόγος για τον οποίο κυρίως χρησιμοποιούν οι Έλληνες το διαδίκτυο είναι για να ενημερωθούν είτε ως πολίτες είτε ως καταναλωτές. Οι κυριότερες δραστηριότητες των χρηστών είναι η online ανάγνωση ειδήσεων σε ιστοσελίδες, εφημερίδες, περιοδικά και η αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα και υπηρεσίες (89,2% και 89,1%, αντίστοιχα).

Οι δραστηριότητες που κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση το τελευταίο έτος είναι η πώληση αγαθών ή υπηρεσιών (π.χ. e-Bay, Facebook Marketplace, Shpock - +14,9%) και η αποστολή γνώμης για θέματα κοινωνικά ή πολιτικά (π.χ. σε ιστοσελίδες ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως Facebook, Χ, Instagram, YouTube - +10,9%). Οι μεγαλύτερες μειώσεις, το τελευταίο έτος, καταγράφηκαν στη συμμετοχή σε on-line διαβουλεύσεις ή ψηφοφορίες για κοινωνικά ή πολιτικά θέματα (-29,5%) και την αναζήτηση πληροφοριών υγείας (-15,9%).

Μεγάλο μέρος των χρηστών χρησιμοποιεί, πια, το διαδίκτυο για να κάνει τα ψώνια του. Αναφορικά με τα άτομα που αγόρασαν ή παρήγγειλαν μέσω διαδικτύου φυσικά προϊόντα (δηλαδή, προϊόντα που δεν είναι σε ψηφιακή μορφή) κατά το α΄ τρίμηνο του 2023,για προσωπική χρήση παρατηρείται ότι:

● 73,6% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών αγόρασαν είδη ένδυσης (συμπεριλαμβανομένων αθλητικών ενδυμάτων), είδη υπόδησης και αξεσουάρ (τσάντες, κοσμήματα κ.ά.).
● 44,1% των ατόμων αγόρασαν φαγητό που διανέμεται (delivery) από εστιατόρια, αλυσίδες ταχυφαγείων, catering κ.λπ.
● 27,3% των ατόμων αγόρασαν αθλητικά είδη, εξαιρουμένων των αθλητικών ενδυμάτων και υποδημάτων που συμπεριλαμβάνονται στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
● 27,2% των ατόμων αγόρασαν ηλεκτρονικούς υπολογιστές, tablets, κινητά τηλέφωνα και αξεσουάρ αυτών (εκτυπωτές, καλώδια, θήκες, ακουστικά κ.ά.).
● 25,3% των ατόμων αγόρασαν καλλυντικά, προϊόντα ομορφιάς ή υγείας.
● 19,0% των ατόμων αγόρασαν τρόφιμα ή ποτά από σουπερμάρκετ (φυσικά ή διαδικτυακά καταστήματα).

Όσον αφορά τα προϊόντα που αγοράζονται σε ψηφιακή μορφή, 26,3% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές το α΄ τρίμηνο του 2023 αγόρασαν ταινίες ή σειρές, είτε ως υπηρεσία μετάδοσης (streaming) είτε ως ψηφιακό αρχείο που μεταφορτώνεται, 13,1% αγόρασαν μουσική, 8,4% αγόρασαν λογισμικό για Η/Υ ή άλλες συσκευές, συμπεριλαμβα νομένων αναβαθμίσεων, 6,0% αγόρασαν παιχνίδια για κινητά, tablets, Η/Υ ή κονσόλες παιχνιδιών.

Ψηφιακές υπηρεσίες και ηλεκτρονική διακυβέρνηση


Οι πολίτες φαίνεται ότι έχουν εξοικειωθεί και με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Όπως προκύπτει από την έρευνα, στον συνολικό πληθυσμό της χώρας ηλικίας 16-74 ετών:
● Περίπου δύο στους τρεις (67,0%) έκαναν χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2022 - Μαρτίου 2023 για προσωπικούς λόγους.
● Περίπου 6 στους 10 (61,8%) έλαβαν στον προσωπικό τους λογαριασμό επίσημα έγγραφα (πληρωμή φόρου, αντίγραφο ποινικού μητρώου, ληξιαρχικές πράξεις και πιστοποιητικά δημοτολογίου, βεβαίωση εμβολιασμού, αποτέλεσμα rapid test, ειδοποίηση και υπενθύμιση για ραντεβού εμβολιασμού, παραπεμπτικό συνταγογράφησης, αποτέλεσμα Πανελλαδικών Εξετάσεων κ.ά.) μέσω ιστοσελίδας ή εφαρμογής δημόσιας υπηρεσίας ή Αρχής.
Τέσσερις στους δέκα (39,1%) έκλεισαν ραντεβού με δημόσια υπηρεσία μέσω ιστοσελίδας ή εφαρμογής για προσωπικούς λόγους. Ως χαρακτηριστικά παραδείγματα αναφέρονται ραντεβού με ΚΕΠ, ΕΦΚΑ, ΟΑΕΔ, εφορία (ΑΑΔΕ), με ιατρό του ΕΣΥ σε Μονάδα Πρωτοβάθμιας Μονάδας Υγείας - συμπεριλαμβανομένου του ραντεβού για εμβολιασμό
κατά της COVID-19.
12,0% του πληθυσμού ηλικίας 16-74 ετών που χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2022 - Μαρτίου 2023 υπέβαλαν οι ίδιοι on-line τη φορολογική τους δήλωση.

Όμως, έκαναν και χρήση των ωφελειών που τους παρείχε η πολιτεία καθώς:
34,1% υπέβαλαν ηλεκτρονικά αίτηση για να λάβουν κάποιο επίδομα (στέγασης, θέρμανσης, ανέργων, Μarket/Fuel pass, κ.ά.) ή για να συνταξιοδοτηθούν.
33,0% υπέβαλαν ηλεκτρονικά αίτηση για να λάβουν επίσημο έγγραφο ή πιστοποιητικό (γέννησης, γάμου, οικο γενειακής κατάστασης, απόσπασμα ποι νικού μητρώου, ανανέωση διπλώματος οδήγησης κ.ά.).
2,5% υπέβαλαν ηλεκτρονικά άλλη αίτηση ή καταγγελία παράπονο/ένσταση.

Στο ίδιο μήκος κύματος και οι επιχειρήσεις:
Το έτος 2023, σε σύνολο 42.451 επιχειρήσεων με απασχόληση 10 άτομα και άνω, οι 41.848 επιχειρήσεις είχαν πρόσβαση στο διαδίκτυο για επαγγελματικούς σκοπούς (ποσοστό 98,6% από 97,2% το 2022), ενώ οι 8.765 έλαβαν παραγγελίες μέσω ιστοσελίδας ή ειδικών εφαρμογών ή μέσω μηνυμάτων τύπου EDI (ποσοστό 20,6% από 18,9% το 2022).

Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή στις 12 Δεκεμβρίου