Η φόρµουλα Πιερρακάκη για την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων στα Πανεπιστήµια - Το σχέδιο
Η εγκύκλιος του υπουργού Παιδείας
Η εγκύκλιος του υπουργού Παιδείας, Κυριάκου Πιερρακάκη, για την ψηφιακή διεξαγωγή των εξετάσεων στις Σχολές που έχουν καταλήψεις
Η εγκύκλιος του υπουργού Παιδείας, Κυριάκου Πιερρακάκη, για την ψηφιακή διεξαγωγή των εξετάσεων στις Σχολές που έχουν καταλήψεις αποτελεί τη «φόρµουλα» για τη λύση στο πρόβληµα χιλιάδων φοιτητών που κινδύνευαν να χάσουν την εξεταστική τους περίοδο και «αφοπλίζει» τις αριστερές µειοψηφίες που επιδιώκουν την µπαχαλοποίηση των Πανεπιστηµίων.
Η µία µετά την άλλη οι Σύγκλητοι των Ιδρυµάτων αποφασίζουν εξ αποστάσεως εξετάσεις όπου κρίνεται αναγκαίο, παρότι σε ελάχιστες περιπτώσεις, όπως αυτή του Πανεπιστηµίου Πατρών, εκφράζουν επιφυλάξεις, θεωρώντας ότι δεν υπάρχουν εχέγγυα για το αδιάβλητο επικαλούµενες τις τεχνολογικές εξελίξεις στην Τεχνητή Νοηµοσύνη, την ώρα που οι µικρές µειοψηφίες, µαζί µε «αλληλέγγυους» εξωπανεπιστηµιακούς, συνεχίζουν τις καταλήψεις σε ορισµένες Σχολές εµποδίζοντας την οµαλή ακαδηµαϊκή λειτουργία. Παράλληλα, η κυβέρνηση αναδεικνύει ως πολιτική προτεραιότητα τη στήριξη του δηµόσιου Πανεπιστηµίου, το οποίο σήµερα είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση απ’ ό,τι ήταν πριν από τέσσερα χρόνια, όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Κυριάκος Πιερρακάκης: Το σχέδιο για τα Πανεπιστήμια
Η αποφασιστικότητα της κυβέρνησης, να προχωρήσει στη µεταρρύθµιση της ανώτατης εκπαίδευσης, είναι δεδοµένη και το νοµοσχέδιο για την ίδρυση µη κρατικών Πανεπιστηµίων θα έχει ψηφιστεί πριν από το τέλος Φεβρουαρίου, όπως προανήγγειλε ο πρωθυπουργός. Στόχος είναι να δοθεί η δυνατότητα στο δηµόσιο Πανεπιστήµιο να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο και να υλοποιηθεί το όραµα του Κυριάκου Μητσοτάκη η Ελλάδα να γίνει περιφερειακό εκπαιδευτικό κέντρο. Για τον λόγο αυτό, µάλιστα, είναι αξιοσηµείωτο ότι από τα 200 και πλέον άρθρα του νόµου, τα 170 αφορούν το δηµόσιο Πανεπιστήµιο και µόνο τα 30 αναφέρονται στην ίδρυση µη κρατικών, µη κερδοσκοπικών ΑΕΙ.
Ο νέος νόµος θα δίνει τη δυνατότητα στο δηµόσιο Πανεπιστήµιο να απελευθερωθεί, να έχει λιγότερη γραφειοκρατία µε την ψηφιοποίηση των διαδικασιών, αλλά και να µπορεί να συµπράττει και να κάνει, όπως ήδη πολλά Πανεπιστήµια έχουν κάνει, προγράµµατα µε Πανεπιστήµια του εξωτερικού. Θα µπορεί έτσι να προσελκύει και ξένους φοιτητές, οι οποίοι πληρώνουν δίδακτρα, όπως η Ιατρική στη Θεσσαλονίκη για αγγλόφωνα προγράµµατα. Σύµφωνα µε τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη, πέρυσι δόθηκαν 133 εκατ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισµό για τα Πανεπιστήµια, όταν το 2018, στο κατώτατο σηµείο του, το ποσόν ήταν µόλις 92 εκατοµµύρια ευρώ τον χρόνο. Παράλληλα, το 2023 δόθηκαν άλλα 201 εκατοµµύρια ευρώ µέσω του Προγράµµατος ∆ηµοσίων Επενδύσεων, έναντι 138 εκατ. το 2018.
Οι πρυτάνεις
Για να γίνουν όλα αυτά, όµως, είναι σαφές ότι θα πρέπει να κινούνται στο ίδιο µήκος κύµατος και οι πρυτάνεις, για τους οποίους, όπως υπενθύµισε ο πρωθυπουργός, ο τρόπος εκλογής έχει αλλάξει. Κι αυτό καθώς, λόγω της διοικητικής αυτοτέλειας των Πανεπιστηµίων, οι πρυτανικές αρχές έχουν την ευθύνη για την αποτελεσµατική αντιµετώπιση, σε συνεργασία µε την πολιτεία, του προβλήµατος που έχει ανακύψει µε τις κινητοποιήσεις των φοιτητικών µειοψηφιών σε δύο επίπεδα.
Το πρώτο είναι η διασφάλιση της απρόσκοπτης διεξαγωγής των εξετάσεων για να µη χαθεί η εξεταστική περίοδος για κανένα φοιτητή και ως εκ τούτου είναι υποχρεωµένες να εφαρµόσουν την εγκύκλιο του υπουργού Παιδείας, Κυριάκου Πιερρακάκη, για διαδικτυακές εξετάσεις, όπως άλλωστε αποφάσισε και η Σύνοδος των Πρυτάνεων. Είναι ένα µέτρο αναγκαστικό, πλην όµως απαραίτητο, για να σωθεί η εξεταστική, αλλά και να εκτονωθεί η κρίση. Και το δεύτερο επίπεδο ευθύνης των πρυτάνεων, που στην πράξη είναι το πρώτο ώστε να µη φθάνουµε σε αδιέξοδο, είναι να ενηµερώνουν για παράνοµες πράξεις, έτσι ώστε να µπορεί η Αστυνοµία να παρεµβαίνει εκεί που χρειάζεται και να µπορεί να εκκενώνει τέτοιες καταλήψεις. Και όπως χαρακτηριστικά επεσήµανε ο πρωθυπουργός, «η κατάληψη από τη φύση της είναι µία παράνοµη πράξη».
Λήψη µέτρων
Ηδη, πάντως, το ΕΚΠΑ, µε οµόφωνη απόφαση της Συγκλήτου του, υπογραµµίζει ότι η αξιολόγηση των φοιτητών, όπου δεν είναι εφικτή η διά ζώσης διδασκαλία και διενέργεια εξετάσεων, θα γίνει µε ηλεκτρονικά µέσα λαµβάνοντας τα απαραίτητα τεχνικά και οργανωτικά µέτρα εφαρµογής της εξεταστικής διαδικασίας µε µεθόδους σύγχρονης εξ αποστάσεως αξιολόγησης και διασφαλίζοντας παράλληλα τα προσωπικά δεδοµένα όσων συµµετέχουν στη διαδικασία των εξετάσεων, καθώς και το αδιάβλητο της διαδικασίας.
Στο Πανεπιστήµιο Μακεδονίας οµοφώνως η Σύγκλητος κατέληξε στην απόφαση διεξαγωγής εξετάσεων µε εξ αποστάσεως µεθόδους, όπως επίσης και οι Σύγκλητοι στο Οικονοµικό Πανεπιστήµιο Αθηνών και στο Γεωπονικό Πανεπιστήµιο Αθηνών. Το Πανεπιστήµιο Πειραιά αποφάσισε η αξιολόγηση των φοιτητών να γίνει µε ηλεκτρονικά µέσα, όπως και το Πολυτεχνείο και το Πανεπιστήµιο Κρήτης. Στον αντίποδα, η Σύγκλητος του Πανεπιστηµίου Πατρών αποφάσισε να µη διενεργηθεί εξεταστική σε οκτώ τµήµατα που τελούν υπό κατάληψη και αυτή να µεταφερθεί στο εαρινό εξάµηνο, ενώ στα υπόλοιπα 23 τµήµατα θα διεξαχθεί κανονικά διά ζώσης η εξεταστική. Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η εξέταση µε διαδικτυακά µέσα των φοιτητών Erasmus, καθώς και των πτυχιακών, µεταπτυχιακών-διπλωµατικών εργασιών και διδακτορικών διατριβών. Αντίστοιχες ενστάσεις υπήρξαν και από τέσσερα τµήµατα του ΕΜΠ.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής