Μπροστά σε ένα σταυροδρόμι βρίσκεται η Εκκλησία μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τον πολιτικό γάμο και την τεκνοθεσία ομόφυλων ζευγαριών. Ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης απάντησε στις αιτιάσεις της Εκκλησίας από το βήμα της Βουλής κατά τη διάρκεια της τοποθέτησης του. «Ο θρησκευτικός γάμος αποτελεί θρησκευτικό μυστήριο και αποκλειστική υπόθεση της Εκκλησίας, τις θέσεις της οποίας η Πολιτεία ασφαλώς και σέβεται, με βάση όμως πάντα τους διακριτούς ρόλους των δύο θεσμών» ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης συμπληρώνοντας στη συνέχεια: «Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ». Ή, για να το πω λαϊκά: ή παπάς παπάς ή ζευγάς ζευγάς. Και σε άλλες περιπτώσεις, άλλωστε, με την Εκκλησία είχαμε διαφορετικές οπτικές, για την επιλογή της αποτέφρωσης πιο πρόσφατα. Ακόμα και για την καθιέρωση του ίδιου του πολιτικού γάμου παλαιότερα διαφωνήσαμε. Εξελίξεις, όμως, και τομές σημαντικές που αποδείχθηκε πως τελικά δεν διατάραξαν την κοινωνική συνοχή».

Η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι στην κυβέρνηση δεν θέλουν καμία αντιπαράθεση με την Εκκλησία κάτι το οποίο προκύπτει και από κύκλους της Αρχιεπισκοπής οι οποίοι παραπέμπουν στο γεγονός ότι ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος δεν σήκωσε τους τόνους μένοντας στην απόφαση της Ιεράς Συνόδου, στη δήλωση για δημοψήφισμα, η οποία και απορρίφθηκε και στην παραίνεση για ονομαστική ψηφοφορία, η οποία και διενεργήθηκε ούτως ή άλλως.

Τα σημεία ενδιαφέροντος αναφορικά με τη στάση της Εκκλησίας εντοπίζονται σε δύο επιμέρους ζητήματα. Από τη μία στη στάση των Μητροπολιτών στο κυριακάτικο κήρυγμα και τη στάση που θα τηρήσουν εφεξής καθώς η προηγούμενη εγκύκλιος πλέον δεν έχει πεδίο εφαρμογής μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου.

Ήδη Μητροπολίτες έχουν αρχίσει να διατυπώνουν δημόσια τη δυσαρέσκειά τους. Ο Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής Παντελεήμων σε κείμενό του σημειώνει ότι «η αιτιολογική βάση όσων υποστηρίζουν τη νομοθετική παρέμβαση στηρίχθηκε – καθ’ υπερβολήν νομίζω – στην αξία του δικαιωματισμού. Του δικαιώματος των ολίγων έναντι των πολλών. Αυτό το επιχείρημα κυριολεκτικά παρέσυρε το βάρος της συζήτησης σε άγονα μονοπάτια» επισημαίνοντας ότι «η μετανεωτερική μας εποχή, αποπειράται να διασαλεύσει την ισορροπία της σκέψης και της έργω διεκδίκησης λογικών δικαιωμάτων, στη βάση μίας άλογης ατομικής λογικής κι ενός άκρατου ατομοκεντρικού δικαιωματισμού».Ο Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου Ιερώνυμος, είπε πως «πιστεύω ότι ο βουλευτής ψηφίζει κατά συνείδηση και εκφράζει τη θέληση του έθνους. Εμείς ως εκκλησία έχουμε την Ηθική μας και ξέρουμε να σεβόμαστε κάποια πράγματα. Άλλοι δεν τα κάνουν αυτά. Εμείς σταθήκαμε στα όριά μας».

Το δεύτερο σημείο ενδιαφέροντος εστιάζεται στη στάση της Εκκλησίας αναφορικά με τη βάφτιση παιδιών ομόφυλων ζευγαριών, ένα ζήτημα το οποίο αναμένεται να απασχολήσει επόμενη σύνοδο της Ιεραρχίας, με Μητροπολίτες να έχουν διατυπώσει ήδη τη θέση τους. Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας, Χρυσόστομος, με δήλωσή του είχε σχολιάσει την πρόταση του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου λέγοντας: «Η πρόταση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Ιερωνύμου σχετικά με τη μη βάπτιση νηπίων παιδιών υιοθετημένων από ομόφυλα ζευγάρια αποτελεί προσωπική του άποψη, η οποία δεν απηχεί τη θέση της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος η οποία αναμένει την εισήγηση της Συνοδικής Επιτροοής Νομοκανονικών και Δογματικών Θεμάτων, όπως αποφασίστηκε στη συνεδρίαση της 23 Ιανουαρίου 2024».