«Μία σειρά από παραλείψεις και ανθρώπινα λάθη οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών», σημείωσε ο επίτιμος πρόεδρος Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, Ιωάννης Χαλκιάς, μιλώντα στο Mega έναν χρόνο μετά την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη.
«Το συμπέρασμα στο οποίο φτάσαμε είναι ότι για τη συγκεκριμένη υπόθεση υπήρχαν εγκληματικές ανθρώπινες παραλείψεις, ανθρώπινα λάθη, οι γνωστές παθογένειες και δυσλειτουργίες που υπάρχουν στους δημόσιους οργανισμούς και μία δυσμενής συγκυρία παραγόντων. Όλα αυτά συντέλεσαν στο να έχουμε αυτή την εθνική τραγωδία», συνέχισε.


Ιωάννης Χαλκιάς: Αν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717, δεν θα είχε συμβεί το δυστύχημα των Τεμπών

Και ο κ. Χαλκιάς υπογράμμισε: «Η σύμβαση 717 εάν είχε ολοκληρωθεί δεν θα συνέβαινε το ατύχημα αυτό. Θα υπήρχε το ETCS, το οποίο όταν θα διαπίστωνε ότι τα τρένα κινούνταν στην ίδια γραμμή, αυτομάτως θα τα ακινητοποιούσε».

Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι η μετάταξη του σταθμάρχη ήταν παράνομη, ωστόσο από τις έρευνες δεν προκύπτει ότι μπήκε στην υπηρεσία με πολιτικό μέσο.

«Κατά τη γνώμη της επιτροπής, η μετάταξη του σταθμάρχη ήταν παράνομη. Η υπηρεσία υποδοχής κάποιων υπαλλήλων σε κάποιες μετατάξεις μπορεί να βάλει πρόσθετα προσόντα στο τι ακριβώς πρέπει να έχει ο υπάλληλος που θα έρθει. O ΟΣΕ σε 3-4 κατηγορίες υπαλλήλων που ήθελε έβαλε όριο ηλικίας και για τους σταθμάρχες έβαλε το 48ο έτος, γιατί διαπίστωσε ότι πολλοί σταθμάρχες θα συνταξιοδοτηθούν τα επόμενα χρόνια. Δεν ήθελε να πάρει σταθμάρχες 60-65 ετών. Έβαλε όριο και με βάση αυτό το όριο ο σταθμάρχης έπρεπε να κοπεί εξ αρχής».

Επιπλέον, συμπλήρωσε πως ο σταθμάρχης είχε προσκομίσει βεβαίωση πως είχε παρακολουθήσει σεμινάριο υπολογιστών πριν από 30 χρόνια, ωστόσο ύστερα από έλεγχο της βεβαιότητας της πιστοποίησης η Νομαρχία Λάρισας σημείωσε πως δεν κρατούσε αρχεία από εκείνα τα χρόνια.


Κώστας Λακαφώσης: Ήδη από τις 3 Μαρτίου είχαν μπει μπουλντόζες και καθάριζαν τον χώρο

«Όσοι σταθμάρχες εμφανίστηκαν στις εξετάσεις πέρασαν», ανέφερε με τη σειρά του ο ειδικός πραγματογνώμονας Κώστας Λακαφώσης.

«Αυτοί που περνούν από εσωτερική αξιολόγηση του ΟΣΕ υποτίθεται ότι τη βλέπει η ΡΑΣ. Υποτίθεται, γιατί η ΡΑΣ σε όλες τις ερωτήσεις μας λέει ότι δεν έχουν τη δυνατότητα και το προσωπικό. Η ΡΑΣ έχει την ευθύνη να ελέγχει την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, αλλά στην πράξη δέχεται ότι της λένε οι υπηρεσίες», συμπλήρωσε.

Στη συνέχεια ο κ. Λακαφώσης αναφέρθηκε στο μπάζωμα, τις επεμβάσεις, δηλαδή, που έγιναν στον χώρο του δυστυχήματος.

«Ήδη από τις 3 Μαρτίου είχαν μπει μπουλντόζες και καθάριζαν τον χώρο. Πατούσαν γερανοί, έφευγαν τα βαγόνια και το χώμα από το επίκεντρο φορτωνόταν με μεγάλους φορτωτές και έφευγε. Δεν θέλω να σας πω τι περιείχε το χώμα που ανακατεμένο φορτώθηκε και πετάχτηκε».

«Εδώ πρέπει να σεβαστούμε την ανθρώπινη ζωή και να κηδέψουμε τους ανθρώπους όπως πρέπει. Να πενθήσουν οι οικογένειες όπως πρέπει και να μην αφήσουμε περιθώριο σε ανθρώπους να περνάνε πράγματα που δεν πρέπει. Έπρεπε οι γονείς να ξέρουν ότι κήδεψαν τα παιδιά τους σωστά και να πενθήσουν. Δεν γίνεται στις 30 Μαΐου να πηγαίνουμε για τυχαία πραγματογνωμοσύνη στο σημείο στο Κουλούρι, να ψάχνουμε αποκαΐδια στα βαγόνια και να βρίσκουμε κάτι που έπρεπε να βρεθεί νωρίτερα», κατέληξε ο κ. Λακαφώσης.