Το «πράσινο φως» του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ για την πιθανή πώληση στην Ελλάδα 10 μεταφορικών ελικοπτέρων τύπου CH-47D Chinook από τα αποθέματα της Αεροπορίας του Αμερικανικού Στρατού, ανακοινώθηκε επισήμως από την υπηρεσία αμυντικής συνεργασίας του Υπουργείου Αμύνης των ΗΠΑ (DSCA). Αυτή η πιθανή συμφωνία αφορά εκτός από τα 10 ελικόπτερα και σχετικό εξοπλισμό, συνολικού ύψους 150 εκατ.δολαρίων (ή 120,6 εκατ.ευρώ).

Στην επίσημη ανακοίνωση της DSCA αναφέρεται ότι η Ελλάδα ζήτησε από τις ΗΠΑ την πιθανή πώληση των εξής:

• 10 μεταφορικών ελικοπτέρων CH-47D συμπεριλαμβανομένων 23 αεροκινητήρων T55-GA-714A (εκ των οποίων 20 επί των ελικοπτέρων και τρεις ως ανταλλακτικά).
• 12 συστήματα προειδοποίησης επερχόμενου βλήματος AN/AAR-57 Common Missile Warning System (εκ των οποίων 10 επί των ελικοπτέρων και δύο ως ανταλλακτικά).
• 12 σταθμούς ασυρμάτου υψηλών συχνοτήτων (HF) τύπου AN/ARC-220.
• 12 σταθμούς ασυρμάτου πολύ υψηλών συχνοτήτων (VHF)-AM/FM τύπου AN/ARC-186.
• 12 σταθμούς ασυρμάτου λίαν υψηλών συχνοτήτων (UHF)-AM τύπου AN/ARC-164.
• 12 συστήματα (marker beacons) VOR ILS τύπου AN/ARN 123,
• 12 συστήματα ραδιοκατεύθυνσης (Direction Finder Sets) τύπου AN/ARN-89 ή AN/ARN-149.
• 12 συστήματα ναυτιλίας (Doppler/Global Positioning System) τύπου AN/ASN-128, 12 σταθμούς ασυρμάτου (homing radios) τύπου AN/ARC-201D ή AN/ARC-201E.
• 12 αναμεταδότες συστήματος αναγνώρισης φίλου ή εχθρού (IFF) τύπου AN/APX-118.
• 3 αναμεταδότες συστήματος αναγνώρισης φίλου ή εχθρού (IFF) τύπου AN/APX-118A.
• 12 δέκτες προειδοποίησης ραντάρ AN/APR-39A(V)1, εξοπλισμού αποστολής, εξοπλισμού επικοινωνιών και ναυτιλίας.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της DSCA, στο συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν υφίσταται «κύριος ανάδοχος», αφού τα ελικόπτερα προέρχονται από τα αποθέματα του Στρατού των ΗΠΑ. Στο σημείο αυτό, στρατιωτικές πηγές του ΓΕΣ διευκρίνιζαν ότι και τα δέκα ελικόπτερα αυτή τη στιγμή πετούν σε μονάδες της Αεροπορίας του Αμερικανικού Στρατού και αν τελικώς αποκτηθούν θα καθηλωθούν και θα αποσταλούν στην Ελλάδα, ενώ δεν θα χρειαστούν την οποιαδήποτε συντήρηση ή εκσυγχρονισμό, αφού ως κατασκευές είναι μίας δεκαετίας περίπου νεώτερα από τα ήδη υπάρχοντα, ενώ ο εξοπλισμός που θα φέρουν είναι αντίστοιχος των υπαρχόντων εκσυγχρονισμένων στην Αεροπορία Στρατού (που είναι επιπέδου “Super D”).

Συμφώνως με τις πληροφορίες, από πλευράς ΓΕΣ υπάρχει η πρόβλεψη στον προϋπολογισμό του 2015 που εγκρίθηκε για την προκαταβολή του προγράμματος, ώστε να δοθεί στους Αμερικανούς και να «καθηλώνουν» τα συγκεκριμένα ελικόπτερα, ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία αποστολής τους στην Ελλάδα, ενώ σε γραφειοκρατικό επίπεδο πρέπει το ΓΕΣ να εξετάσει και τη LOA (“Letter of Acceptance”/«Επιστολή Αποδοχής») που έστειλαν οι Αμερικανοί. Αν όλα αυτά πάνε «κατ’ ευχήν» τότε – συμφώνως με στρατιωτικές πηγές του ΓΕΣ – «είναι πολύ πιθανό το πρώτο ελικόπτερο από αυτά τα δέκα να φτάσει στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο του 2015.

Αξίζει να σημειωθεί επιπροσθέτως ότι στο αίτημα της Ελλάδος συμπεριλαμβάνονται και τα ακόλουθα: Εντολές εργασιών συντηρήσεως/προτάσεων μηχανολογικών αλλαγών (Maintenance Work Orders / Engineering Change Proposals – MWO/ECP), υποστηρίξεως μηχανών (hardware) και λογισμικού, επισκευών και επιστροφών, ανταλλακτικών, επιχειρησιακής και τεχνικής βιβλιογραφίας, εξοπλισμού υποστηρίξεως, μικρής κλίμακας τροποποιήσεων, εκπαιδεύσεως προσωπικού και εκπαιδευτικού εξοπλισμού, υπηρεσιών τεχνικής και μηχανολογικής υποστηρίξεως από την αμερικανική κυβέρνηση και τον ανάδοχο και άλλων συναφών στοιχείων λογιστικής υποστηρίξεως και υποστηρίξεως του προγράμματος.

Λ.Σ.Μ.