Χρειαζόµαστε στρατηγική ανάπτυξης στην κρουαζιέρα;
Γνώμη
Άρθρο τoυ Γιάννη Μπρας, παγκοσμίου συμβούλου ανάπτυξης κρουαζιέρας, CEO της Five Senses Consulting και seatrade ambassador
Η στρατηγική ανάπτυξης της κρουαζιέρας βασίζεται σε τρία θεµελιώδη χαρακτηριστικά ενός προορισµού: τα λιµενικά, τα χερσαία και την αναγνωρισιµότητα του προορισµού στις αγορές-στόχους.
Η Ελλάδα, χάρη στην κρουαζιέρα, έχει δηµιουργήσει παγκόσµιους νησιωτικούς προορισµούς. Ακολουθώντας τα παραπάνω βήµατα και συλλέγοντας τα απαραίτητα στοιχεία, µπορούµε να διαµορφώσουµε µια πενταετή στρατηγική ανάπτυξης. Λιµενικές υποδοµές: Οι υποδοµές στα λιµάνια πρέπει να είναι σύγχρονες και αποδοτικές για να εξυπηρετούν τις κατηγορίες κρουαζιερόπλοιων-στόχων (contemporary, premium, luxury).
Η βελτίωση και η επέκταση των λιµενικών εγκαταστάσεων είναι κρίσιµες για την αύξηση των αφίξεων. Χερσαίες υπηρεσίες: Η προσφορά ποιοτικών υπηρεσιών και αξιοθέατων που να ικανοποιούν τους τουρίστες είναι εξίσου σηµαντική. Η αναβάθµιση των χερσαίων µεταφορών και η ενίσχυση της τοπικής φιλοξενίας και εµπειρίας θα βελτιώσουν τη διαδραστικότητα των επισκεπτών. Αναγνωρισιµότητα: Η Ελλάδα είναι ήδη γνωστή στις παγκόσµιες αγορές, αλλά η προώθηση νέων, λιγότερο γνωστών προορισµών µπορεί να βοηθήσει στην αποσυµφόρηση των δηµοφιλών περιοχών και να προσφέρει νέα εναλλακτικά σηµεία ενδιαφέροντος.
Η σηµασία της οργανωµένης ανάλυσης: Οι κριτικές και οι απόψεις που εκφράζονται χωρίς ανάλυση των αποδόσεων ανά προορισµό (µετρήσεις απόδοσης προορισµού) δηµιουργούν σύγχυση και αρνητικές εντυπώσεις. Επιπλέον, φωνές υπερβολής κάνουν σοβαρό κακό σε όλο το τουριστικό προϊόν µας. Εµείς, ως Five Senses Consulting, όταν αναπτύσσουµε στρατηγική για έναν προορισµό, επικεντρωνόµαστε στην ανάλυση της απόδοσής του και στις απαραίτητες ενέργειες βελτίωσης για τις κατηγορίες-στόχους. Η απόδοση της κρουαζιέρας, όπως και όλων των κλάδων του τουρισµού, βελτιώνεται µε συστηµατικές προσπάθειες για ενηµέρωση των χαρακτηριστικών του προορισµού και ενίσχυση της συνεργασίας µε τις τοπικές επιχειρήσεις.
Αυτή η διαδικασία αυξάνει την κατανάλωση και την πιθανότητα οι επισκέπτες να επιστρέψουν ως κανονικοί τουρίστες. Εθνικό σύστηµα αφίξεων: Η δηµιουργία ενός εθνικού συστήµατος αφίξεων κρουαζιερόπλοιων θα βοηθούσε σηµαντικά στην αποσυµφόρηση. Εξάλλου, έχει ανακοινωθεί αρκετές φορές ότι θα αναπτυχθεί, χωρίς όµως µέχρι σήµερα να έχει γίνει τίποτα. Με την εφαρµογή ενός τέτοιου συστήµατος, οι αφίξεις θα µπορούσαν να διασπαστούν σε όλη την εβδοµάδα, επιτρέποντας στους προορισµούς να διαχειριστούν καλύτερα την κίνηση και να προσφέρουν µια πιο οµαλή εµπειρία στους τουρίστες.
Επέκταση της σεζόν: Η επέκταση της τουριστικής σεζόν, κάτι που είναι απόλυτα εφικτό, είναι απαραίτητη για την αύξηση των εσόδων και την ενίσχυση της τοπικής οικονοµίας. Η καλύτερη σύνδεση του προϊόντος του κάθε προορισµού µε τους επισκέπτες, µέσω εµπλουτισµένων εµπειριών και δραστηριοτήτων, µπορεί να επιµηκύνει την περίοδο επισκεψιµότητας.
Οργάνωση και εκπαίδευση: Η δυσανάλογη παροχή υπηρεσιών στην επικράτεια πρέπει να αλλάξει µέσω της εφαρµογής των κανονισµών, της οργάνωσης, της εκπαίδευσης και της συνεργασίας µε επαγγελµατίες. Μόνο µε καλά εκπαιδευµένο προσωπικό και οργανωµένες διαδικασίες µπορούµε να επιτύχουµε την ανάπτυξη και την καλύτερη απόδοση της κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Η στρατηγική ανάπτυξης της κρουαζιέρας πρέπει να βασίζεται σε συστηµατική ανάλυση και οργανωµένες προσπάθειες, διασφαλίζοντας έτσι τη βιώσιµη ανάπτυξη και την αύξηση της επισκεψιµότητας στους ελληνικούς προορισµούς.
Η Ελλάδα, χάρη στην κρουαζιέρα, έχει δηµιουργήσει παγκόσµιους νησιωτικούς προορισµούς. Ακολουθώντας τα παραπάνω βήµατα και συλλέγοντας τα απαραίτητα στοιχεία, µπορούµε να διαµορφώσουµε µια πενταετή στρατηγική ανάπτυξης. Λιµενικές υποδοµές: Οι υποδοµές στα λιµάνια πρέπει να είναι σύγχρονες και αποδοτικές για να εξυπηρετούν τις κατηγορίες κρουαζιερόπλοιων-στόχων (contemporary, premium, luxury).
Η βελτίωση και η επέκταση των λιµενικών εγκαταστάσεων είναι κρίσιµες για την αύξηση των αφίξεων. Χερσαίες υπηρεσίες: Η προσφορά ποιοτικών υπηρεσιών και αξιοθέατων που να ικανοποιούν τους τουρίστες είναι εξίσου σηµαντική. Η αναβάθµιση των χερσαίων µεταφορών και η ενίσχυση της τοπικής φιλοξενίας και εµπειρίας θα βελτιώσουν τη διαδραστικότητα των επισκεπτών. Αναγνωρισιµότητα: Η Ελλάδα είναι ήδη γνωστή στις παγκόσµιες αγορές, αλλά η προώθηση νέων, λιγότερο γνωστών προορισµών µπορεί να βοηθήσει στην αποσυµφόρηση των δηµοφιλών περιοχών και να προσφέρει νέα εναλλακτικά σηµεία ενδιαφέροντος.
Η σηµασία της οργανωµένης ανάλυσης: Οι κριτικές και οι απόψεις που εκφράζονται χωρίς ανάλυση των αποδόσεων ανά προορισµό (µετρήσεις απόδοσης προορισµού) δηµιουργούν σύγχυση και αρνητικές εντυπώσεις. Επιπλέον, φωνές υπερβολής κάνουν σοβαρό κακό σε όλο το τουριστικό προϊόν µας. Εµείς, ως Five Senses Consulting, όταν αναπτύσσουµε στρατηγική για έναν προορισµό, επικεντρωνόµαστε στην ανάλυση της απόδοσής του και στις απαραίτητες ενέργειες βελτίωσης για τις κατηγορίες-στόχους. Η απόδοση της κρουαζιέρας, όπως και όλων των κλάδων του τουρισµού, βελτιώνεται µε συστηµατικές προσπάθειες για ενηµέρωση των χαρακτηριστικών του προορισµού και ενίσχυση της συνεργασίας µε τις τοπικές επιχειρήσεις.
Αυτή η διαδικασία αυξάνει την κατανάλωση και την πιθανότητα οι επισκέπτες να επιστρέψουν ως κανονικοί τουρίστες. Εθνικό σύστηµα αφίξεων: Η δηµιουργία ενός εθνικού συστήµατος αφίξεων κρουαζιερόπλοιων θα βοηθούσε σηµαντικά στην αποσυµφόρηση. Εξάλλου, έχει ανακοινωθεί αρκετές φορές ότι θα αναπτυχθεί, χωρίς όµως µέχρι σήµερα να έχει γίνει τίποτα. Με την εφαρµογή ενός τέτοιου συστήµατος, οι αφίξεις θα µπορούσαν να διασπαστούν σε όλη την εβδοµάδα, επιτρέποντας στους προορισµούς να διαχειριστούν καλύτερα την κίνηση και να προσφέρουν µια πιο οµαλή εµπειρία στους τουρίστες.
Επέκταση της σεζόν: Η επέκταση της τουριστικής σεζόν, κάτι που είναι απόλυτα εφικτό, είναι απαραίτητη για την αύξηση των εσόδων και την ενίσχυση της τοπικής οικονοµίας. Η καλύτερη σύνδεση του προϊόντος του κάθε προορισµού µε τους επισκέπτες, µέσω εµπλουτισµένων εµπειριών και δραστηριοτήτων, µπορεί να επιµηκύνει την περίοδο επισκεψιµότητας.
Οργάνωση και εκπαίδευση: Η δυσανάλογη παροχή υπηρεσιών στην επικράτεια πρέπει να αλλάξει µέσω της εφαρµογής των κανονισµών, της οργάνωσης, της εκπαίδευσης και της συνεργασίας µε επαγγελµατίες. Μόνο µε καλά εκπαιδευµένο προσωπικό και οργανωµένες διαδικασίες µπορούµε να επιτύχουµε την ανάπτυξη και την καλύτερη απόδοση της κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Η στρατηγική ανάπτυξης της κρουαζιέρας πρέπει να βασίζεται σε συστηµατική ανάλυση και οργανωµένες προσπάθειες, διασφαλίζοντας έτσι τη βιώσιµη ανάπτυξη και την αύξηση της επισκεψιµότητας στους ελληνικούς προορισµούς.
*Δημοσιεύτηκε στα «Παραπολιτικά»