Φρένο στην αύξηση του ορίου (πλαφόν) προληπτικού ελέγχου νομιμότητας των δημοσίων δαπανών, έργων και παροχής υπηρεσιών, σε όλα τα υπουργεία και δημόσιες υπηρεσίες έβαλε η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Τρόικα και στα υπουργεία Οικονομικών και Δικαιοσύνης.

Ομόφωνα η Ολομέλεια του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου έκλεισε την πόρτα της αλόγιστης και ανεξέλεγκτης διασπάθισης του δημοσίου χρήματος από τα υπουργεία. Επισημαίνει μάλιστα το Ελεγκτικό Συνέδριο τον παραλογισμό της Τρόικας και των συναρμοδίων υπουργείων, καθώς από την μια μεριά ψηφίζουν στην Βουλή δρακόντεια νομοθετικά μέτρα για την προστασία της εθνικής οικονομίας, την σύλληψη της φορολογητέας ύλης, κ.λπ. και από την άλλη μεριά θέλουν να νομοθετήσουν τον μη έλεγχο δαπανών των υπουργείων και άλλων κρατικών δημόσιων οργανισμών.

Αντισυνταγματικό κρίθηκε το το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταικούρα και του υπουργού Δικαιοσύνης Χαράλαμπου Αθανασίου που περιόριζε τους προληπτικούς ελέγχους στις προμήθειες, παροχές υπηρεσιών, κ.λπ. του δημόσιου τομέα. Επειτα απο απαίτηση της Τρόικας διαβιβάστηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος το οποίο προβλέπει στο ένα και μοναδικό του άρθρο ότι ο προληπτικός έλεγχος των δαπανών της «κεντρικής διοίκησης» (υπουργεία, κ.λπ.) θα γίνεται από κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, εφόσον το ποσό της δαπάνης είναι πάνω από 45.000 ευρώ (πλέον του ΦΠΑ), ενω μεχρι σημερα ξεκινάει από το ποσό των 30.000 ευρώ και άνω (συν ΦΠΑ).

Ομόφωνα οι σύμβουλοι του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκριναν για τρεις βασικούς λόγους αντισυνταγματικό το επίμαχο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος, ενώ σημειώνουν ότι με την εφαρμογή του θα τεθεί σε «δοκιμασία το κοινωνικό κράτους δικαίου». Μάλιστα, υπογραμμίζουν οτι η άνοδος του ορίου υπαγωγής στον προληπτικό έλεγχο των δαπανών της κεντιρκής διοίκησης στις 45.000 ευρώ από 30.000 ευρώ που είναι, δεν είναι συμβατή με την ισχύουσα νομοθεσία». Και αυτό γιατί:

-«Δεν έχει προηγηθεί μελέτη με την οποία να αιτιολογείται η αναγκαιότητα και η προσφορότητα της επέμβασης, κατά τρόπο ώστε να μην αναιρείται η πρακτική αποτελεσματικότητα του προληπτικού ελέγχου βάσει του άρθρου 98 του Συντάγματος».

-Δεν έχει γίνει ανάλυση των κινδύνων στον εξαιρούμενο του προληπτικού ελέγχου διαχειριστικό φάσμα, ούτε όμως «έχει γίνει εκτίμηση των εξαιρουμένων του ελέγχου δαπανών σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα».

-Δεν έχει παρέλθει εύλογος χρόνος –όπως απαιτεί ο νόμος- από την προηγούμενη αύξηση του «πλαφόν» που έγινε με το Π.Δ. 87/2014.

Η Ολομέλεια, τονίζει ότι προέχουσα θέση έχει «ο προληπτικός έλεγχος των δημοσίων δαπανών και κυρίως της κεντρικής διοίκησης, που διαδραματίζει κομβικό ρόλο στην διανομή των δημοσίων πόρων, ο οποίος όχι μόνο πρέπει να διατηρήσει την έκτασή του, αλλά επιβάλλεται και αν ενδυναμώσει με την ένταξή του σε ένα ευρύτερο προγραμματικό σχεδιασμό στοχευμένων ελέγχων σε τομείς υψηλού δημοσιονομικού ενδιαφέροντος». Σημειώνεται, οτι το Ελεγκτικό Συνέδριο προαναγγέλλει στοχευμένους δημοσιονομικούς ελέγχους σε καίριους κρατικούς στόχους.