Στην μητρική βάση της 111 Πτέρυγας Μάχης στη Νέα Αγχίαλο προσγειώθηκαν χθες στις 14:40 τα τρία μαχητικά αεροσκάφη F-16C Block.50 της 341 Μοίρας, επιστρέφοντας από τη βάση Los Liolos του Αλμπαθέντε της Ισπανίας, όπου βρίσκονταν στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής σειράς TLP του NATO, μέχρις ότου αυτή διακόπηκε από τους οργανωτές εξαιτίας του τραγικού δυστυχήματος της 26ης Ιανουαρίου, που είχε ως αποτέλεσμα την πτώση του ελληνικού F-16D Block.50 της 341 Μοίρας, πάνω σε παρκαρισμένα μαχητικά, και τον θάνατο 11 αεροπόρων, μεταξύ τους δύο Έλληνες, 10 τραυματίες και την καταστροφή και άλλων πέντε μαχητικών από Γαλλία και Ιταλία.

Την 111 ΠΜ και πιο συγκεκριμένα την 341 Μοίρα, επισκέπτεται σήμερα, αυτήν την ώρα, ο Αρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Ευάγγελος Τουρνάς, τον οποίο θα υποδεχτεί εκεί ο Αρχηγός Τακτικής Αεροπορίας Αντιπτέραρχος (Ι) Χρήστος Βαϊτσης, προκειμένου να μιλήσει στο ιπτάμενο και τεχνικό προσωπικό. Πάντως, το ηθικό της Μοίρας είναι πολύ υψηλό, παρά το τραγικό συμβάν που κόστισε τη ζωή σε δύο συναδέλφους τους, τους Σμηναγούς (Ι) Παναγιώτη Λάσκαρη και Αθανάσιο Ζάγκα, και όπως πληροφορηθήκαμε μιλώντας με κάποιους εξ αυτών, τους προτάθηκε όπως πάρουν κάποιες μέρες αδείας – αν το επιθυμούν – μόλις φτάσουν στην Ελλάδα για να ηρεμήσουν και να βρεθούν με τις οικογένειές τους, και κανένας από τα 39 μέλη της ελληνικής αποστολής της 341 Μοίρας στο Αλμπαθέντε δεν δέχτηκε, με αποτέλεσμα όλοι τους να μπουν κανονικώς στο ημερήσιο πρόγραμμα της Μοίρας.

Εξαιτίας του τραγικού αυτού συμβάντος με «πρωταγωνιστή» το ελληνικό μαχητικό, αμέσως μετά και με διαταγή του ΓΕΑ, είχαν καθηλωθεί όλα τα μαχητικά αεροσκάφη F-16D Block.50 της Πολεμικής Αεροπορίας, μέχρις ότου η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin προχωρήσει σε έρευνες στους κινητήρες και στο σύστημα πτήσεως του κάθε μαχητικού, εκεί δηλαδή όπου είχαν επικεντρωθεί οι ειδικοί για να βρουν τους λόγους της πτώσεώς του.

Αυτό έγινε ήδη από τις 4 Φεβρουαρίου και μάλιστα την πρώτη πτήση μετά την άρση της καθηλώσεως του συγκεκριμένου τύπου μαχητικών, πραγματοποίησε, ο διοικητής της «μητρικής» 111 Πτέρυγος Μάχης της Αεροπορικής Βάσης της Νέας Αγχιάλου, Σμήναρχος (Ι) Γιώργος Φασούλας, ο οποίος μετέβη ειδικά για τον σκοπό αυτό στις εγκαταστάσεις της 341 Μοίρας και πέταξε με ένα μονοθέσιο αεροσκάφος της F-16C Block.50. Μετά την προσγείωσή του ενημερώθηκε η ελληνική αποστολή που βρισκόταν «καθηλωμένη» στο Αλμπαθέντε, από όπου και χθες επέστρεψαν τα τρία μονοθέσια μαχητικά και η υπόλοιπη αποστολή με ένα μεταφορικό αεροσκάφος C-130H της 356 ΜΤΜ.

Πάντως και συμφώνως με δημοσίευμα της έγκυρης Ισπανικής εφημερίδας “El Pais”, που επικαλείται πηγές του Ισπανικού Υπουργείου Αμύνης, η πτώση του αεροσκάφους οφείλεται σε «αστοχία του συστήματος ελέγχου χωρίς όμως να έχει εξακριβωθεί ακόμα αν η βλάβη έγινε στο σύστημα ελέγχου πτήσεως ή στο χειριστήριο. Πάντως το δυστύχημα δεν οφείλεται στον κινητήρα του αεροσκάφους, καθώς αν οφειλόταν σε κάτι τέτοιο, το αεροσκάφος θα έπρεπε να συνεχίσει κανονικώς και για λίγο διάστημα την πορεία του σε ευθεία γραμμή και το πλήρωμα θα μπορούσε να ελέγξει το σημείο της συντριβής του αεροσκάφους, όσο και να το εγκαταλείψουν με πολύ καλύτερες συνθήκες». Βεβαίως είναι και αυτό μία εκδοχή που ωστόσο δεν έχει εισέτι επιβεβαιωθεί αφού η Επιτροπή Διερευνήσεως δεν έχει ακόμα συντάξει (και ανακοινώσει) το πόρισμά της.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Πολεμική Αεροπορία τη δεκαετία του ’90 είχε αποκτήσει 40 μαχητικά αεροσκάφη F-16C/D Block.50 Fighting Falcon στο πλαίσιο του εξοπλιστικού προγράμματος “Peace Xenia II”, από τα οποία τα 32 ήταν μονοθέσια και τα 8 διθέσια. Με τα αεροσκάφη αυτά εξοπλίστηκαν δύο πολεμικές Μοίρες της ΠΑ, η 341 Μοίρα «Οι ’σσοι» και η 347 Μοίρα «Περσεύς», οι οποίες αμφότερες εδρεύουν στην 111 ΠΜ στη Ν.Αγχίαλο. Από τότε μέχρι σήμερα έχουν απολεσθεί δύο μαχητικά αεροσκάφη, ένα μονοθέσιο της 347 το 2009, και πρόσφατα το διθέσιο της 341 στην Ισπανία.

Λ.Σ.Μ.