Σε νέα µεταρρυθµιστική παρέµβαση, η οποία αποσκοπεί στη βελτίωση των επιδόσεων των Ελλήνων µαθητών στους δείκτες PISA και τη διευκόλυνση της απόκτησης µελλοντικών δεξιοτήτων, µε στόχο να επιτύχουν τον µέσον όρο των χωρών του ΟΟΣΑ έως το 2027, προχωρά το υπουργείο Παιδείας. Πρόκειται, ουσιαστικά, για την εισαγωγή ενός νέου, πιο σύγχρονου τρόπου διδασκαλίας των µαθηµάτων, όπως η Γλώσσα και τα Μαθηµατικά, ενώ ο προγραµµατισµός του υπουργείου Παιδείας προβλέπει τη δηµιουργία Τράπεζας Θεµάτων PISA παρελθόντων ετών και /ή τύπου PISA εντός του δεύτερου τριµήνου του 2025.

Διαβάστε: Προς αντικατάσταση ο ουτοπικός νόμος Κεραμέως για τα Πανεπιστήμια - Τα τηλεφωνήματα που κάνει εναγωνίως και οι οδηγίες Μητσοτάκη στη Ζαχαράκη

Η ολοκλήρωση πριν από µερικές ηµέρες του διαγωνισµού PISA-2025, µε τη συµµετοχή 8.500 και πλέον µαθητών, κατέδειξε ως αναγκαιότητα να γίνει το επόµενο βήµα στην εκπαίδευση, που είναι η σύνδεση των σχολικών µαθηµάτων µε την επίλυση προβληµάτων της καθηµερινότητας. Η συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη µε τον επικεφαλής του προγράµµατος PISA του ΟΟΣΑ και ιδρυτή του προγράµµατος αξιολόγησης των µαθητικών επιδόσεων, Αντρέα Σλάιχερ, τον Μάρτιο έδωσε το πολιτικό µήνυµα για περαιτέρω ενίσχυση του εκπαιδευτικού συστήµατος µε βάση τις βέλτιστες πρακτικές που προκύπτουν από τη µεγάλη εµπειρία του ΟΟΣΑ διεθνώς. Το υπουργείο Παιδείας και ο ΟΟΣΑ συνεργάζονται βάσει συγκεκριµένης συµφων ας για τη βελτίωση των µαθησιακών αποτελεσµάτων στην Ελλάδα. Στόχος, να διαγνωστούν οι ελλείψεις στο µαθησιακό επίπεδο των Ελλήνων µαθητών που βαθµολογούνται στον διεθνή διαγωνισµό χαµηλότερα από τον µέσον όρο και να αναβαθµιστούν οι σπουδές σε Πρωτοβάθµια και ∆ευτεροβάθµια Εκπαίδευση, που αποτελούν τη βάση για τη δηµιουργία του νέου επιστηµονικού δυναµικού της χώρας.

Όπως λέει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο Κώστας ∆ηµόπουλος, εθνικός συντονιστής στον διαγωνισµό PISA του ΟΟΣΑ και καθηγητής στο Πανεπιστήµιο Πελοποννήσου, βασική προτεραιότητα είναι η σχολική γνώση να συνδέεται µε την καθηµερινή ζωή, που εξάλλου είναι και αυτή η δεξιότητα την οποία αξιολογεί η έρευνα της PISA. Οι µαθητές, σηµειώνει, πρέπει να µάθουν στο σχολείο να αντιµετωπίζουν τα προβλήµατα της καθηµερινότητας, όπως επί παραδείγµατι στο µάθηµα της Γλώσσας να διδάσκονται όχι µόνο τα µορφολογικά στοιχεία, συντακτικό και γραµµατική, αλλά να µαθαίνουν και την επικοινωνιακή διάσταση της γλώσσας. Πρέπει δηλαδή οι µαθητές να είναι σε θέση να καταλαβαίνουν ένα γεγονός αν είναι παραπληροφόρηση, να αντιλαµβάνονται την εγκυρότητα του κειµένου και αν αυτό αποτελεί γνώµη ή είναι πραγµατικό γεγονός και να µπορούν να δώσουν απαντήσεις µε επιχειρήµατα. Σε ό,τι αφορά τα Μαθηµατικά, ο κ. ∆ηµόπουλος εξηγεί ότι από το σχολείο οι µαθητές πρέπει να λαµβάνουν και πρακτικές γνώσεις για την αντιµετώπιση ζητηµάτων της καθηµερινότητάς τους και όχι µόνο ακαδηµαϊκές γνώσεις επί του µαθήµατος.

Φέρνοντας ως παράδειγµα της σύνδεσης της εφαρµογής γνώσεων µε την επίλυση προβληµάτων, αναφέρει ότι σε περίπτωση που ο µαθητής έρχεται αντιµέτωπος µε τρεις προσφορές κινητής τηλεφωνίας ή ενός άλλου προϊόντος, πρέπει να είναι σε θέση να υπολογίζει, µε βάση µαθηµατικές γνώσεις, τι τον συµφέρει και µετά να αποφασίζει. Και όπως λέει ο καθηγητής, η έρευνα του PISA υποδεικνύει ποια γνώση ανταποκρίνεται στις σηµερινές συνθήκες, ενώ η στείρα ακαδηµαϊκή γνώση δεν συνδέεται µε την πραγµατικότητα. «Χρειάζεται συστηµατική προσπάθεια για να πετύχουµε αποτελέσµατα, καθώς αυτά δεν έρχονται µε το πάτηµα ενός κουµπιού», διαπιστώνει ο κ. ∆ηµόπουλος και, αναγνωρίζοντας ότι επί 25 χρόνια είχαµε φτωχά αποτελέσµατα, τονίζει ότι η πολιτεία αναδεικνύει το θέµα. Επισηµαίνει µάλιστα ότι το 2020 στη Γερµανία είχαν πάθει «PISA σοκ», όπως είχε αποτυπωθεί τότε, και εργάστηκαν για καλύτερα αποτελέσµατα, ενώ στις ΗΠΑ αυτήν τη στιγµή, όπως λέει ο καθηγητής, διεξάγεται διάλογος για να ενισχυθεί το εκπαιδευτικό σύστηµα µετά τις υψηλές επιδόσεις του κινεζικού εκπαιδευτικού συστήµατος. Και τόνισε ότι η έρευνα προσοµοιάζει µε τις διαγνωστικές εξετάσεις που αναζητούµε τα αδύναµα και τα δυνατά µας σηµεία.


Σε τέσσερα χρόνια ο επόμενος διαγωνισμός µε σηµαντικό αριθµό θεµάτων τύπου PISA

Ο επόµενος διαγωνισµός θα γίνει ύστερα από τέσσερα χρόνια, και όχι τρία όπως ήταν µέχρι σήµερα, δηλαδή το 2029, και κεντρικό του θέµα θα είναι η γλώσσα και η κατανόησή της. Έως τότε στην Ελλάδα θα γίνουν σηµαντικά βήµατα προετοιµασίας, µεταξύ των οποίων και δράσεις όπως η προγραµµατική συµφωνία του υπουργείου Παιδείας µε το Πανεπιστήµιο Ιωαννίνων για τον εµπλουτισµό της Τράπεζας Θεµάτων «skills4life» και την ερευνητική αξιοποίηση των δεδοµένων της έρευνας PISA. Επίσης, ο εµπλουτισµός της Τράπεζας Θεµάτων ∆ιαβαθµισµένης ∆υσκολίας της Α' Λυκείου µε σηµαντικό αριθµό θεµάτων τύπου PISA, προκειµένου να αξιοποιηθούν συστηµατικά την επόµενη σχολική χρονιά. Ανάµεσα στις δράσεις περιλαµβάνεται και η ανίχνευση ελλειµµάτων στο επίπεδο των γνώσεων και δεξιοτήτων των µαθητών στην Ελλάδα µε στοχευµένες παρεµβάσεις και βελτιώσεις στα προγράµµατα σπουδών κ.λπ. Οι µαθητές και καθηγητές θα έχουν στην διάθεσή τους επιπλέον µία ιστοσελίδα από την οποία θα µπορούν να ενηµερώνονται για όλες τις εξελίξεις σχετικά µε τον διαγωνισµό PISA. Στον διαγωνισµό του Απριλίου αξιολογήθηκαν τα επίπεδα εγγραµµατισµού των µαθητών στην Ελλάδα στα βασικά πεδία των Φυσικών Επιστηµών, της Κατανόησης Κειµένου και των Μαθηµατικών, καθώς και στα πρόσθετα πεδία των Αγγλικών και της Μάθησης για τον Ψηφιακό Κόσµο. Συµµετείχαν περισσότεροι µαθητές σε σχέση µε οποιονδήποτε προηγούµενο κύκλο και στην υψηλή συµµετοχή, σύµφωνα µε το υπουργείο Παιδείας, συνέβαλε η συνολική στρατηγική προετοιµασίας.

-Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή