Στο μικροσκόπιο του Συμβουλίου της Επικρατείας είναι η συνταγματικότητα και η νομιμότητα της «συμφωνίας συμβιβασμού» που ολοκληρώθηκε το 2012 μεταξύ του Ελληνικού δημοσίου και της Siemens (και των θυγατρικών της εταιρειών της) μετά το γαϊτανάκι των σκανδάλων με τις ατελείωτες μίζες, την δράση του Μιχάλη Χριστοφοράκου, κ.λπ.

Στο Δ΄ Τμήμα του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με πρόεδρο τον Δημοσθένη Πετρούλια (και μέλος του Ειδικού Δικαστηρίου που δικάζει τον πρώην υπουργό Οικονομικών Γιώργου Παπακωνσταντίνου) και εισηγητή τον πάρεδρο Νίκο Μαρκόπουλο, συζητείται η προσφυγή του μη κερδοσκοπικού Σωματείου «Έλληνες Φορολογούμενοι», πέντε Ελλήνων φορολογουμένων, κ.λπ.

Στο άρθρο 324 νόμου 4072/2012 (11.4.2012) προβλέφθηκε η «συμφωνία συμβιβασμού» και την συνέχεια εκδόθηκε απόφαση του υπουργού Οικονομικών (27.8.2102) με το περιεχόμενο της σύμβασης στην Αγγλική και Ελληνική γλώσσα.

Με την επίμαχη «συμφωνία συμβιβασμού» επιλύθηκαν συνολικά όλες οι διαφορές και οι εκκρεμότητες από κάθε είδους αξιώσεις, κ.λπ. που συνδέονται με την δραστηριότητα διαφθοράς, πληρωμές ή υποσχέσεις πληρωμών προς τρίτους ή άλλες παράνομες δραστηριότητες από την πλευρά της Siemens, συμπεριλαμβανομένων των υποθέσεων που διερευνήθηκαν από τις αρχές της Ελλάδος, της Γερμανίας και των ΗΠΑ, κ.λπ.

Η «συμφωνία συμβιβασμού» μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ομίλου των εταιρειών της Siemens, έχει αντικείμενο «την αποκατάσταση της τυχόν βλάβης που υπέστη το ελληνικό δημόσιο και την διευθέτηση των διοικητικών προστίμων σε σχέση με τις κάθε είδους υποθέσεις που σχετίζονται με δραστηριότητες διαφθοράς, ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, πληρωμές, παράνομες δραστηριότητες από την πλευρά της Siemens».

Εκτός από την Siemens καλύπτονται όλες θυγατρικές εταιρείες του ομίλου της, οι άμεσα ή έμμεσα ελεγχόμενες θυγατρικές εταιρείας και κοινοπραξίες, τα στελέχη της επίμαχης γερμανικής εταιρείας, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και οι υπάλληλοί της.

Στο πλαίσιο αυτό, η Siemens ανέλαβε την υποχρέωση να παρέχει στο Ελληνικό δημόσιο άμεσα 80 εκ. ευρώ, σε βάθος χρόνου να παρέχει ακόμη 90 εκ. ευρώ, επένδυση 100 εκ. ευρώ, να χρηματοδοτήσει πανεπιστημιακά προγράμματα εκπαίδευσης που στοχεύουν στην καταπολέμηση της διαφθοράς, στο ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, κ.λπ., πρόγραμμα υποτροφιών για μεταπτυχιακές σπουδές, κ.λπ.,

Το Σωματείο υποστηρίζει ότι η «συμφωνία συμβιβασμού» είναι αντίθετη σε πλειάδα συνταγματικών διατάξεων.

Παράλληλα όμως είναι αντίθετη στο Δημόσιο και εθνικό συμφέρον, καθώς από την παράνομη δραστηριότητα της Siemens στην Ελλάδα (μίζες, κ.λπ.) προκλήθηκε ζημία στο Ελληνικό Δημόσιο ύψους άνω των δύο δισεκατομμυρίων ευρώ, χωρίς στο ποσό αυτό να περιλαμβάνεται η αποθετική ζημία και η ηθική βλάβη.

¨Έτσι, υποστηρίζει το εν λόγω Σωματείο, η επίμαχη συμφωνία απάλλαξε παντελώς την γερμανικών συμφερόντων εταιρεία από την υποχρέωση καταβολής του ποσού αυτού, ενώ το Δημόσιο παραιτήθηκε των αξιώσεων του και συμβιβάστηκε με την καταβολή μόνο των επίμαχων ποσών (80 και 90 εκ. ευρώ) και άλλων δευτερευούσης σημασίας όρων.

Η απαλλαγή αυτή της Siemens έγινε από την Ελληνική πλευρά, χωρίς να υπάρχει κάποιο δημόσιο συμφέρον.

Κατά συνέπεια, πλέον των άλλων, προσθέτει το Σωματείο, η «συμφωνία συμβιβασμού» είναι απόλυτα άκυρη, ως αισχροκερδής και καταπλεονεκτική σε βάρος της Ελληνικής Δημοκρατίας.

Παράλληλα, σημειώνεται ότι παραβιάζονται οι συνταγματικές αρχές της νομιμότητας, του κράτους δικαίου, της καλής πίστης, της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του ιδιώτη απέναντι στο κράτος, της ισότητας και οι διατάξεις του άρθρου 106 του Συντάγματος που ορίζει ότι «η ιδιωτική οικονομική πρωτοβουλία δεν επιτρέπεται να αναπτύσσεται σε βάρος της ελευθερίας και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας ή προς βλάβη της εθνικής οικονομίας».

Ακόμη, το Σωματείο επισημαίνει ότι «η απαλλαγή της εταιρείας Siemens από την οποιαδήποτε αστική και διοικητική ευθύνη, ακόμη και για ξέπλυμα βρώμικου χρήματος και για παράβαση της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού, δεν συνάδει με το κοινό περί δικαίου αίσθημα, αλλά και την συνταγματική αρχή ότι το κράτος αποτελεί εγγυητή της νομιμότητας και του δικαίου».

Η συμφωνία συμβιβασμού -συνεχίζει το Σωματείο- είναι σε εμφανέστατη δυσαρμονία με το πόρισμα της Βουλής, στο οποίο γίνεται λόγος για άσκηση αγωγών σε βάρος της Siemens και για επιβολή διοικητικών κυρώσεων, ενώ υπάρχει αντιστοιχία του πορίσματος με τη συμφωνία συμβιβασμού, προκαλώντας έτσι διατάραξη στις σχέσεις εμπιστοσύνης κράτους-πολίτη.

Ο κ. Μαρκόπουλος, σύμφωνα με πληροφορίες, θα επισημάνει κατά την συζήτηση της υπόθεσης ότι πρέπει το ΣτΕ να εξετάσει την συμβατότητα της «συμφωνίας συμβιβασμού» με το Σύνταγμα και το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ακόμη, ο εισηγητής της υπόθεσης θα αναφέρει ότι πρέπει να εξεταστεί από το δικαστήριο το ζήτημα εάν έχει έννομο συμφέρον να προσφύγει το επίμαχο Σωματείο στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο, αλλά και αν αρμόδιο για την δικαστική επίλυση του επίμαχου θέματος είναι το ΣτΕ ή τα Πολιτικά δικαστήρια.